Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Bekræftet: Over 1 mio. Lumia’er solgt på to måneder

Bekræftet: Over 1 mio. Lumia’er solgt på to måneder

Nokia har offentliggjort salgstal for deres nye Windows-smartphone Lumia 800.

Nokia har netop offentliggjort deres regnskab for fjerde kvartal 2011. I dette indgår oplysninger om salgstallet for Lumia 800.

Helt præcist skriver Nokia: “To date we have sold well over 1 million Lumia devices".

Det matcher ret præcist med den analyse Sydbank kom med i mandags.

Tallene dækker salget for fjerde kvartal 2011 og frem til nu.

I Danmark startede salget fredag den 20. januar 2012, og ifølge teleselskaberne, så ånder Lumia-produktet den ikoniske iPhone i nakken.

Læs også:
- 10 ’must have’ apps til Windows Phone
- Rygte: Lumia 900 bliver til Lumia 910 I Europa

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

David 27-01-2012 22:17:13

Jeg investerede en pæn sjat penge i Nokia aktier lige før regnskabet, jeg må indrømme at jeg troede at de enten ville holde prisen eller stige, med Lumia 800 på markedet og alt den ros den har fået. Men de faldt en del, det tyder ikke på den store tiltro fra investorerne :) Det er dog en langsigtet investering, så jeg håber da at MS og Nokia får succes.

0 0
DX 26-01-2012 17:43:25

Feks. at de havde et underskud på 7 milliarder i 2011. Så det er da vist i 12 time, at de kommer i gang med WP telefonerne.

0 0
Henrik 26-01-2012 18:10:42

"Så det er da vist i 12 time, at de kommer i gang med WP telefonerne."

Er det? Hvis du kigger regnskabs PDF'en igennem, kan man se udfra tallene, at N9 må have solgt omkring 2 millioner, og det er UDEN at tælle januar med. Tilgengæld har Lumia'en MED januar, maximalt solgt 1.5 millioner.

Og det taget i betragtning af, at Lumia'en bliver markedsført langt mere aggressivt og i de store lande, hvorimod N9'eren kun blev udgivet i mindre markeder og med mindre markedsføring.

På mig ser det mere ud som, at der er nogle som virkelig VIRKELIG gerne vil have Windows Phone til at lykkedes. Om det så betyder at man lader være at lave de produkter som mange vil have.

0 0
Thomas 27-01-2012 09:49:43

"Er det? Hvis du kigger regnskabs PDF'en igennem, kan man se udfra tallene, at N9 må have solgt omkring 2 millioner, og det er UDEN at tælle januar med. Tilgengæld har Lumia'en MED januar, maximalt solgt 1.5 millioner."

Hvordan kommer du frem til det? Hvilken side i regnskabet nævner de N9-salgstal?

Og hvordan ved du, hvilken periode det er beregnet over?

Og selvfølgelig vil de "virkelig VIRKELIG" gerne have WP til at blive en succes. Det er dér fremtiden ligger. Ikke i Symbian eller MeeGo.

0 0
Henrik 27-01-2012 11:52:39

"Og selvfølgelig vil de "virkelig VIRKELIG" gerne have WP til at blive en succes. Det er dér fremtiden ligger. Ikke i Symbian eller MeeGo."

Det gør det jo når beslutningen er, at sådan skal det være. Betyder det, at det bliver en ubetinget success? Det kan man ikke sige ret meget om.

0 0
Thomas 27-01-2012 12:37:40

Hverken Symbian eller MeeGo har nogen fremtid i sig. Der er intet økosystem omkring dem, og det er pænt vigtigt.

0 0
Henrik 27-01-2012 14:28:41

"Der er intet økosystem omkring dem"

Det er jo det rene vrøvl. Meego har udover de ugentlige nytilkomne apps på Storen også et kæmpe community på nettet.

Der kommer også masser af apps til Symbian på Nokia Store.

Så det er noget fis at sige.

0 0
Thomas 27-01-2012 15:58:25

Nu er der jo andet i et økosystem end apps.

iTunes, Zune, Googles services, Xbox osv.

Så det er absolut ikke noget fis.

0 0
Henrik 28-01-2012 17:35:46

Det er rigtigt.

iTunes er...tjaa for Apple folk. Men langtfra den eneste tjeneste i dag. De ved alle. Zune er en dårligere version af iTunes med de samme ulemper.

Så er der alle de andre "uafhængige" tjenester som f.eks. Spotify, WiMP osv. som er tilgængelige på alle (ja alle!) operativ systemer.

Google services kan man tilgå fra alskens devices uanset OS også. Faktisk er det kun XBox som er unik for WP, og jo, det fungerer da meget godt hvis man er en stor gamer.

Men igen, næppe noget der får mange folk til at flokkes mod WP alene.

Jeg mangler stadig at se et WP device der enten udfordrer den ultimative "high-end" eller tilbyder noget som man ikke allerede har. Når man så sammenligner Nokia's egne modeller med Belle, er det svært at se hvorfor man egentlig skal købe deres WP modeller. Med mindre man virkelig er vild med den måde WP fungerer på. Det er jeg så ikke.

Måske med Apollo versionen, men indtil videre vil jeg afvente og se.

0 0
Thomas 28-01-2012 23:50:14

Google Maps, Skymap og andet eksisterer mig bekendt kun til Android.

Symbian har intet økosystem. Jeg ved virkelig ikke hvordan du kan påstå andet.

WP er bedre end Symbian på alle punkter. Symbian har flere features, men det er så også det. UI, økosystem, telefoner, apps osv. osv. WP vinder på alle punkter.

Det overrasker mig egentlig ikke, at du ikke kan li' WP. Du har ikke bestilt andet end at fable om dit elskede uddøende OS.

0 0
Henrik 29-01-2012 02:04:49

Nokia Maps > Google Maps - goes without saying hvis man har prøvet det.

Skymap - lignende apps er tilgænglig på Symbian.

UI i Symbian Belle fungerer suverænt.

WP vinder på alle punkter. Riiight...

0 0
Thomas 29-01-2012 12:22:57

Det er muligt Nokia Maps er bedre, men det var ikke det vi snakkede om.

Men du snakker stadig udenom. Symbian HAR intet økosystem.

Og UI'et i Belle er håbløst ifht. konkurrenterne. Meego, WP, Android i forskellige afskygninger og iOS er alle bedre.

Så jo, WP vinder.

0 0
Henrik 29-01-2012 16:01:52

"Det er muligt Nokia Maps er bedre, men det var ikke det vi snakkede om."

Nå ok, hvad var det så? Du begyndte at ævle om økosystemer.

"Men du snakker stadig udenom. Symbian HAR intet økosystem."

Indtil ser det da ud til at det har. Du kommer bare med ringe argumenter.

"Og UI'et i Belle er håbløst ifht. konkurrenterne. Meego, WP, Android i forskellige afskygninger og iOS er alle bedre."

Ok, så du har prøvet Belle som du har prøvet Nokia Maps?

"Så jo, WP vinder."

Det påstår du.

0 0
Thomas 29-01-2012 17:26:27

Du fablede om Google services og flyttede derefter fokus til, at Nokia Maps er bedre end Google Maps.

Det hedder moving the goalposts og er en trist trist måde at diskutere på.

Symbian har intet økosystem. Jeg ved ikke hvordan du kan påstå andet. Der mangler apps og der mangler services rundt omkring. Det undrer mig du ikke kan/vil indse det.

Det er nu ikke en påstand. Det er en konstatering af, at WP er bedre end Symbian. At I er visse romantikere, der nægter at indse det er jeres problem.

0 0
Henrik 29-01-2012 18:45:14

Det har ikke noget med at være romantiker at gøre. Der er simple ting som jeg ikke kan få i en WP telefon, derfor kan jeg ikke bruge sådan een. Simpelt, som jeg sagde tidligere.

At du så går helt i selvsving over at der nogle som ikke synes at Lumia'en er specielt imponerende, kan du så åbentbart ikke tåle. Det er jo så dit problem.

Det ender jo nok med at jeg køber en Android, når mine to nuværende Nokia med åbent OS ikke kan mere.

WP bliver det nok ikke.

0 0
Thomas 29-01-2012 19:03:28

Jeg er ret sikker på, at jeg tidligere har skrevet, at WP ikke er for alle.

Om du vælger Android, Meego eller hvad du har lyst til, kunne jeg ikke være mere ligeglad med. Jeg er også ligeglad med hvad du synes om Lumia-serien. Hvad der til gengæld irriterer mig er, at du ikke lægger skjul på, at du ikke ved hvad du taler om.

0 0
Henrik 29-01-2012 19:20:26

"Hvad der til gengæld irriterer mig er, at du ikke lægger skjul på, at du ikke ved hvad du taler om."

Du gør jeg faktisk. Jeg har indgående kendskab til dem alle. Jeg har mine favoritter som jeg bruger regelmæssigt, N8 og N9 og et Symbian Belle device (701), men jeg har ca. 20 forskellige smartphones liggende bla. iPhone 3GS, 4, Nexus One, GSII (ret fedt device også faktisk), diverse skrammel HTCere osv.

Så jeg fristet da til at lige måde med en stor fedtet finger tilbage makker.

0 0
Thomas 30-01-2012 08:53:47

Hvis du har så mange telefoner, så forstår jeg slet ikke dine indlæg.

At Symbian er uddøende er der ingen tvivl om. At Symbian er håbløst gammeldags på UI-fronten er der ingen tvivl om. At Symbian er der ingen tvivl om.

Til gengæld findes der meget få ting, som Symbian ikke kan.

Symbian minder meget om Windows Mobile egentlig. Mange gode intentioner, men forfærdelig udført.

0 0
Henrik 30-01-2012 09:22:20

"Hvis du har så mange telefoner, så forstår jeg slet ikke dine indlæg."

Måske det er fordi, at jeg rent faktisk har rodet tilstrækkeligt med de forskellige OSer til at jeg kan konstatere, at Symbian (Belle!) faktisk er meget godt med?

"At Symbian er uddøende er der ingen tvivl om."

Tjaa, det bliver supporteret og udviklet på i et par år endnu, ihvertfald. Belle er den senste version, og en Carla version ligger i roadmappen.

"At Symbian er håbløst gammeldags på UI-fronten er der ingen tvivl om. "

Du har ikke prøvet Belle. Hvis du havde ville du vide hvorfor jeg mener, at du taler mod bedrevidende.

"Til gengæld findes der meget få ting, som Symbian ikke kan."

Korrekt.

"Symbian minder meget om Windows Mobile egentlig. Mange gode intentioner, men forfærdelig udført."

Det passer altså ikke. For det første, så er det faktisk en fejltagelse at betragte Symbian som eet med UI'et.

Symbian er en kerne, og UI'et som man har kendte det på Nokia'erne, var S60. I dag er skiftet ud med Belle, som skrevet om fra bunden af i Qt.

Af andre UI'er som har ligget ovenpå Symbian, var f.eks. Sony Ericsson's og Motorolas UIQ, som bla. sad P1 og M600 modellerne.

Windows Mobile havde kun een UI som var flettet godt ind i systemet, og denne UI var - ironisk nok - lavet til touch fra starten, men designet var forfærdeligt. Små scrollbarer man ikke kunne ramme med fingeren osv. Man var tvunget til stylus.

0 0
Thomas 30-01-2012 10:34:17

Det er pudsigt, at (stort set) alle 'eksperter' er enige om, at Symbian står med mere end ét ben i graven - og at du så tilsyneladende er den eneste mand, der har set lyset i Symbian.

Det er absolut ikke utænkeligt, at Belle er et stort skridt fremad. Det skulle det jo også gerne være.

Det ændrer dog stadig ikke på, at Symbian er død. Især fordi Nokia er på vej væk fra det.

Windows Mobile havde forresten også flere UI'er. HTC lavede f.eks. deres eget skin.

WM, Symbian, WebOS, Blackberry OS m.fl. Listen af uddøende mobile OS'er vokser jævnligt.

0 0
Henrik 30-01-2012 11:17:34

"Det er pudsigt, at (stort set) alle 'eksperter' er enige om, at Symbian står med mere end ét ben i graven - og at du så tilsyneladende er den eneste mand, der har set lyset i Symbian."

Det er afgjort op til Nokia at bestemme hvor længe Symbian lever. At det skulle være dødt er faktuelt forkert. Nokia har næsten lige udgivet 3 nye Symbian Belle mobiler, 603, 700 og som sagt 701.

Hvis de såkaldte eksperter er aktieanalytikere og US sites som Engadget osv. Så ved de ikke hvad de taler om, når det kommer Symbian.

"Det er absolut ikke utænkeligt, at Belle er et stort skridt fremad. Det skulle det jo også gerne være."

Ok! Så du har altså ikke prøvet det. Underligt at du så kan udtale dig så kategorisk om det.

"Det ændrer dog stadig ikke på, at Symbian er død. Især fordi Nokia er på vej væk fra det."

For at bruge Elop's egne ord, så skifter de til Windows Phone som deres _primære_ smartphone-platform, ikke _eneste_. Det er utroligt at folk har så svært ved at fatte det.

"Windows Mobile havde forresten også flere UI'er. HTC lavede f.eks. deres eget skin."

Et skin er ikke det samme som et fuldt UI. Jeg ved godt WM havde flere skins, men det var jo en app der kørte ovenpå den normal UI, ikke andet.

"WM, Symbian, WebOS, Blackberry OS m.fl. Listen af uddøende mobile OS'er vokser jævnligt."

WM, WebOS er døde, det er rigtigt. Blackberry OS kæmper, ja.

Symbian er ikke død, ikke endnu ihvertfald. Som sagt, det er Nokia der bestemmer skæbnen. Indtil videre sælger det stadig 18:1 ifht. WP.

0 0
Thomas 30-01-2012 12:30:41

Der kommer jo også telefoner med BBOS - det bliver det ikke mindre fremtidsaktuelt af.

Jeg fornemmer dog, at vi absolut ikke bliver enige om hvorvidt Symbian har en fremtid eller ej.

Jeg vil blot slutte af med at konkludere, at du er den første Symbian-fanboy jeg har mødt. Jeg troede faktisk ikke i eksisterede :>

0 0
David 30-01-2012 14:03:18

"Jeg vil blot slutte af med at konkludere, at du er den første Symbian-fanboy jeg har mødt. Jeg troede faktisk ikke i eksisterede :>"
- Nej, det er ret sjovt, det svarer til at møde een der stadig sværger at Windows 3.11 er bedre end Windows 7 :)

0 0
Henrik 30-01-2012 15:13:31

Måske du skulle tage, at udtale dig om ting du ved noget om?

0 0
David 30-01-2012 16:04:18

Selvfølgelig er jeg ikke ekspert, jeg har dog en N8 med Symbian Anna, som jeg stadig til dels bruger når jeg har brug for at tage mange billeder.

0 0
Henrik 30-01-2012 16:44:49

Der er lyssår mellem Anna og Belle efter min mening. Anna hakker og sprutter når der bare er det mindste åbent, det gør Belle ikke.

UI'en i Belle er skrevet om fra bunden af. Alle under-programmer, såsom app-launcheren og den slags er lavet om forfra også. Browseren har også ændret sig (igen) til det bedre.

Jeg medgiver, at var det stadig kun Anna der eksisterede var der ingen grund til at holde sig til Symbian. Men Belle er den upgrade som nok i virkeligheden skulle have været lavet et halvt år tidligere.

0 0
Henrik 30-01-2012 13:14:55

De eksisterer skam. Der er masser af communities derude. Men det er måske ikke så meget Symbian, som det er Qt og åbne OS'er.

Fans'ne er ligeglade med hvilke kerne det er, pointen er om der er tale om et system der understøtter Qt og er iøvrigt er åbent.

0 0
David 30-01-2012 14:02:06

Det holder jo ikke.. Der er kæmpe forskel på N8 og N9, N9 virker da trods alt kinda, men man kan jo ikke køre N8'erens Qt programmer på N9.

0 0
Henrik 30-01-2012 15:12:31

Korrekt, men det tager ca. 5 minutter at re-compile det i Qt Creator, så det er der sgu ikke det store for en developer. Flere og flere gør det.

At N8eren skulle være så skidt, passer sgu ikke. N8eren med Belle har masser at byde på til en pris på omkring 2000 dkk for en ny.

Det er muligt, at du ikke prøvet een siden den kom med første OS version, med der er sket meget siden. Rigtig meget.

Iøvrigt, ser ud til at heller ikke selv MicroSoft mener at Symbian er helt dødt:

http://dailymobile.se/2012/01/30/microsoft-apps-arrive-at-nokia-belle-devices/

0 0
Thomas 30-01-2012 16:01:14

Lur mig om ikke det er en del af aftalen med Nokia.

0 0
Henrik 30-01-2012 17:06:33

Selvfølgelig er det det. Men man gør det ikke, uden at have et mål med det.

Men jeg vil give dig det, at det næste halve års produkt-lanceringer kommer til at afgøre om du får ret eller ej.

Lancerer Nokia en N8 efterfølger med Belle (udover WP modellerne, forstås), er der stadig luft under Symbian. Hvis ikke, får du ret.

0 0
Thomas 30-01-2012 19:15:49

Jeg går ud fra vi snakker top-modeller nu, ligesom N8 var det.

Jeg vil nu ikke mene, det er lanceringer, der skal afgøre det, men snarere hvordan det går med OS'et.

0 0
Henrik 29-01-2012 19:29:18

...og selvfølgelig en Lumia 800 også. Ingen nævnt, ingen glemt.

0 0
David 29-01-2012 18:15:04

Selvfølgelig er WP bedre end Symbian, WP er et nyt moderne OS der passer til nutidens telefoner. Symbian er et gammelt forældet system, se bare hvor elendig Nokia N8 er.

0 0
Henrik 29-01-2012 18:45:42

@David: Modent og indsigtsfuldt sagt. Du er dygtig.

0 0
Henrik 29-01-2012 18:45:41

@David: Modent og indsigtsfuldt sagt. Du er dygtig.

0 0
Thomas 29-01-2012 19:02:11

Men han har jo ret.

0 0
Henrik 27-01-2012 11:25:14

De skriver det ikke direkte, men hvis man kigger på side 10, så står der 19.6 milloner smartphones solgt i Q4 2011.

Hvis man så kigger på hvad Lumia'en har solgt til og med 26. januar, som Nokia siger er "well over 1 million" som kan være alt fra 1.01 million til 1.99 millioner - lad os sige 1.5 millioner Lumia'er. Trækker man januar fra, så man kigger på Q4 2011, og antager at ca. halvdelen af Lumia'erne blev solgt op til jul, bliver det til ca. 700.000 Lumia'er.

Trækker man 700.000 fra 19.6 millioner får man ca. 18.9 millioner. Dette koblet med at Nokia selv nævner i rapporten af de nye devices nemlig N9, 710 og 800 primært er ansvarlige for QoQ stigningen i salget, og dermed ikke Symbian (som var 16.8 mill sidste kvartal), giver det 18.9 - 16.8 mill (hvis vi antager at Symbian solgte det samme i Q4 som i Q3) giver det 2.1 millioner som jo så må være N9'eren.

0 0
Thomas 27-01-2012 12:36:42

Det er en hel del antagelser, du gør dig. Det er muligt du har ret, men uden konkrete tal, så er det svært at sige noget som helst.

I øvrigt er det værd at nævne, at Q4 var præget af en meget begrænset launch af Lumia 800. Release-daten var endda først i november, så der mangler en hel måned i dit regnestykke.

0 0
Henrik 26-01-2012 18:12:28

Forresten, så er underskuddet drevet af en nedskrivning af deres Navteq på de ca. 7 milliarder.

Nokia's Devices and Service afdeling tjente 203 millioner Euro (1.5 milliarder DKK).

0 0