Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   De første indtryk af Nokia Lumia 800

De første indtryk af Nokia Lumia 800

Lumia 800, Nokias første Windows Phone, virker ret lovende. Vi har prøvet den.

Når man får Nokia Lumia 800 i hånden er det en ”den må jeg bare have med hjem”-fornemmelse der rammer en.

Designet er enkelt og stilfuldt, den føles nærmest blød og så har den en perfekt lommestørrelse. Vægten omkring de 124 gram er et godt kompromis mellem letvægt på den ene side, og følelsen af kvalitet på den anden.

Det næste man lægger mærke til er skærmen. Godt nok er opløsningen kun 480 x 800 pixels, men de 3,7 tommer og AMOLED typen, der i øvrigt har ClearBlack teknologi, som gør den meget bedre i sollys, får bare en til at tænke ”wow”. Farver og grafik står utroligt klart – og umiddelbart er vurderingen, at Nokias skærm, sagtens kan konkurrere med hvad der ellers er på markedet.

I øvrigt er skærmen super præcis, meget følsom, og jeg synes nærmest det føles som om, at indholdet på skærmen kommer ud til en.

Processoren på 1,4 GHz er ikke noget man tænker over, da Windows Phone-systemet generelt bare virker rigtigt godt – men det er naturligvis klart, at det vil have en betydning i forhold til f.eks. spil og andre applikationer, der kræver lidt mere.

Nokia Lumia 800 kommer med 16 GB intern hukommelse, som desværre ikke kan udvides med f.eks. microSD-hukommelseskort. Det har dog den fordel, at brugeren ikke får sat et gammelt langtsomt kort i telefonen, der får den til at virke langsom.

Interessant første kig

Naturligvis kan vi ikke fælde dom over Nokia Lumia 800 endnu, men jeg synes den er utrolig lovende, og absolut en værdig konkurrent til det udvalg af smartphones vi ser på markedet i dag.

Det er værd at bemærke Nokia Drive, navigationstjenesten, og Nokia MixRadio, som er unikke applikationer, der kun findes i de Wndows Phones, der står Nokia på.

Jeg vil gerne have Nokia Lumia 800 med hjem, men desværre må vi nok vente lidt endnu.

Godt arbejde Nokia – det peger i den rigtige retning. En retning, som ikke nødvendigvis handler om specifikationer, men om at få en smartphone i hånden, der virker. Og brugeroplevelsen har fået et spark i den rigtige retning.


Læs også:
 - Nokia World 2011: Nu skal Apple og Android sættes på plads
 - Galleri: Nye Nokia-mobiler
 - Nokia Lumia 800 sammenlignes
 - Nokia Lumia 800 den første rigtige Windows Phone
 - Her er alle specifikationerne på Nokia Lumia 800

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

KIMSP 27-10-2011 23:08:47

Er jeg den eneste der syntes at interfacet med de kæmpe blå rubrikker er ualmindeligt grimt? Så en windows phone forleden og syntes ikke særligt godt om det. Måske hungrer folk efter noget anderledes så meget at den bliver "god" af det?hehe..det godt vi har valgfrihed:) Har selv en Blackberry og deres ios virker rigtig godt, deres teknologi halter bare voldsomt meget;)

0 0
Tommy 28-10-2011 12:04:15

du kan også få det i orange :P
Jeg synes også det er grimt - tiles delen virker interessant, men det var præcis samme årsag til jeg hoppede på N9 vognen. Android er for rodet, samme med symbian og ios er bare blevet for kedeligt og en så dyr telefon skal jeg sgu have for mig selv - ikke dele med kassedamen i Aldi!

0 0
blackknightdk 28-10-2011 12:00:24

det er jo smag og behag..

Jeg synes det er det fedeste og flotteste UI jeg nogensinde har prøvet

0 0
Christian 27-10-2011 11:33:03

Hej John

Spændende telefon. Eventuelt kunne du inddrage følgende når du laver en video review af telefonen:

1. Browser experience - Kører den smooth )iphone niveau)?
2. Google integration - Kan jeg bare taste mine google konto oplysninger ind og så sync'er den mail, kontakter og kalender?

Mvh

Christian

0 0
Thomas 27-10-2011 13:35:59

Nu har jeg godt nok en Omnia 7 - men Lumia 800 skulle jo være noget hurtigere qua processoren, og browser-oplevelsen er dejlig, især efter Mango-opdateringen.

Men ja, du kan tilføje en Google-konto, hvorefter du kan synce kalendar, kontakter og mail. Det tager få sekunder at sætte op. :)

0 0
Ylle 26-10-2011 21:55:51

Nu ved jeg ikke om folk har set streamen for i dag, men sagde Elop nogensinde i det, at 800'eren var deres flagskib ?
Jeg mindes egentlig han nævnte noget om, at de første var low-class modeller, og så 710 og 800'eren var lidt dyrere - men aldrig deres såkaldte flagskib, eller tager jeg fejl ?

Derudover sagde Elopp også, at de i fremtiden vil kunne få lov at customize WP7 meget mere end nu, der var bare lige nogle restriktioner, som de lige skulle have på plads (Nogen i den stil i hvert fald).

0 0
Tommy 28-10-2011 12:00:23

jeg hørte streamining (og i korte perioder så), og jeg husker intet om custumization, men det er da fedt hvis det bliver mere end bare maps/drive, music og epsn(det er jo blot en avanceret app de har eneret på).
Alle der følger med i mobilverden ved at 800 ikke er topmodel, men når der er nogen der tror det, viser detat Nokia skal være bedre til at formidle det. En 900series design bliver dog interessant at se. 710eren var bare en lidt deform C7'er. N9 som jeg har er sgu for lækker, så 900eren bliver interessant at se!

0 0
Thomas 26-10-2011 15:21:15

Hvad denne telefon kan som N9 ikke kan ?

0 0
26-10-2011 17:04:56

Jeg var nede i Bilka og se og kort prøve N9, den telefon er næsten dejavu, Nokia som i de gamle dage hvor de lavede gode telefoner med god software og god hardware. N9 gør det iPhone1 gjorde, nemlig at gøre en smartphone lettilgængelig og N9 gør det bedre.

Når nu Nokia faktisk har lanceret den første Meego smartphone før den første WP smartphone, så synes jeg det er trist de ikke bare har holdt fast i Meego. Man kan jo håbe at Samsung og andre vil tage Meego til sig.

0 0
lars 28-10-2011 10:10:44

N9 er lækker, og det er synd Maemo 6 ikke får lov at leve videre som MeeGo. Samsung baserer intet i deres Tizen projekt på Maemo 6/MeeGo Harmattan, de vil ingen gang have noget med QT at gøre i hoved projektet. Meego UX som kan hentes på Meego.com har intet med Meego Harmattan at gøre, andet end navnet. Meego i N9 er Maemo 6 relabled.

Personligt tror jeg vi ser UI'en fra N9'eren leve videre på Meltimi; Efterhånden som tiden går, overtager Meltimi Symbian og S40 segmentet, baseret på QT. Elop har på Nokia World til et Q&A for udviklere, udtalt at QT er en meget vigtig del af deres fremtidige strategi. Hvilket igen ikke vil give mening, når Symbian dør.

Så jeg tror Maemo lever videre i form af Meltimi, og så har nokia deres eget samt WP7. Hvilket i min verden er WIN / WIN for dem.

0 0
Henrik 27-10-2011 13:27:13

Kommentar fra Engadget, som siger det hele i "spartansk" :-p

"You [Elop] bring the crowns and heads of conquered kings [Macromedia, Juniper] to my city steps [Nokia]. You insult my queen [Nokia N9]. You threaten my people [Qt developers] with slavery and death [.NET sandbox]! Oh, I've chosen my words carefully, Microsoft guy. Perhaps you should have done the same! ...This is Meego!!!! ;) "

0 0
Kim 27-10-2011 14:03:45

LOL nice one

0 0
Andreas 26-10-2011 17:24:09

Er fuldstændig enig. Ærgleigt at Nokia ikke bare holder ved deres eget MeeGo og så lader WindowsPhone ligge. Men tror desværre at en hvis hr. Elop har haft lidt for stor indflydelse der. Som tidligere MS chef er han nok ret farvet.

MeeGo virker lige så eksklusivt og lækkert som Windows Phone, efter min menig, Og ser man på hvor lille en markedsandel Windows Phone har lige nu, så ser jeg altså ikke den store fordel i den platform fremfor MeeGo.

Man kan jo næsten sige at Windows Phone ville være ret meget ude at skide, hvis det ikke var fordi Nokia havde valgt bruge den platform. Med MeeGo ville Nokia have en lige så god platform. Men samtidig ville de have en platform som var helt deres egen, og hvor de kunne differentiere sig langt mere i forhold til andre smartphone producenter. Dette kan de slet ikke i samme grad med Windows Phone. Med Windows Phone har Nokia forringet deres brand og identitet betydeligt.

Nokia kan i fremtiden kun differentiere sig på designet af hardwaren, da Windows Phone jo ikke er særlig "custemizable" forhold til f.eks Android, og virker meget identisk med Windows Phones lavet af andre producenter.

Man må sige at Nokia har formået at lave et rigtig lækkert design med Lumia 800. Men det bliver en hård konkurrence, hvis det kun er hardwaren man kan differentiere sig på. Bare se på PC markedet.

0 0
Thomas 27-10-2011 13:37:00

"MeeGo virker lige så eksklusivt og lækkert som Windows Phone, efter min menig, Og ser man på hvor lille en markedsandel Windows Phone har lige nu, så ser jeg altså ikke den store fordel i den platform fremfor MeeGo."

Du glemmer økosystemet rundt om. Det er bl.a. derfor iOS er så stort.

MeeGo har intet på det punkt. Det har Windows Phone.

0 0
Kim 26-10-2011 17:18:15

Sweet - selv du indrømmer at N9 er fantastisk! :)

Det værste er, at N9 faktisk har været markedsklar i næsten et hlavt år. Elop har bare ikke villet lade den opnå sin retmæssige succes.
Og den ER en succes! Elop nævnte endda selv i dag, at den f.eks. blev udsolgt on release i Rusland, og at ingen tidligere telefoner fra Nokia har været forudbestilt i samme grad. Hvis jeg sad i Nokias bestyrelse, så ville jeg nok have taget et alvors ord eller to med Hr. Microsoft.

0 0
Kim 26-10-2011 15:23:15

Flere knapper og mindre MeeGo... ;)

0 0
Thomas 26-10-2011 15:28:46

:-) det har du helt sikkert ret i..

Omvendt kan man jo sige at N9 har
NFC, front kamera, dobbelt ram, 3,9 vs 3,7 skærm, hurtigere browser, mere hukommelse, Stilrent UI...

0 0
Kim 26-10-2011 15:34:33

Men den er heller ikke lanceret i nogle af de lande Nokia 800 lander i først - nok af samme grund... ;)

0 0
Jesper Hansson 26-10-2011 14:51:55

Jeg har iphone og har haft 3 forskellig af dem de sidste år, har været vældig glad for dem.

Men der er kun "2 styresystemer" at vælge imellem, det er for lidt syntes jeg.

Og jeg har ventet på noget nyt, må jeg indrømme.

Android er bare ikke brugervenligt nok, og IOS er næsten for brugervenligt og også blevet kedligt og gammeldags. Ser flere ældre 60+ sidde i bussen og trykker på deres iphone :-S. Så føler mig altså ikke særlig cool.

Glæder mig til at prøve noget nyt, jeg springer helt sikkert over til windows mobilen.

0 0
blackknightdk 26-10-2011 15:16:59

helt enig har selv haft 3 i phones og de er efter min mening blevet rigtig kedelige og ingen ny tænkning. Her synes jeg windows phone netop har det , har en omnia 7 og det spiller altså max køre total flydende og ultra hurtig , klart hurtigere end min tidligere samsung galaxy s- 2 den fik jeg nemt til at sløve ned.

0 0
Mads 26-10-2011 14:50:23

Jeg synes det vriker som en super fed telefon og prisen virker også ok - ikke extremt dyr dog heller ikke billig. Windows phone virker meget lovende og jeg tror det går en stor fremtid i møde.

Musik tjenesten Nokia Music/Radiomix lyder interessant. Virker dette som de andre musik streaming tjenester (det er i hvert fald mit indtryk)? Hvor meget musik er der adgang til og i hvilken kvalitet?

Denne telefon bliver højst sansynligt mit næste køb, hvis den også virker fed når jeg får den i hånden.

0 0
Tommy 28-10-2011 11:23:05

Nokia music er ikke noget nyt, men det kan ikke fås i DK. Som husker årsagen i sin tid var det fordi KODA ikke ville tillade det, men næsten samtidigt med havde de givet TDC lov(TDC play) og så blev det til en kamp Nokia ikke gad kæmpe.
Da det blev lanceret for mange år tilbage forsøgte jeg med at lave en engelsk konto go det virkede, men det kostede vist nogle penge så det blev aldrig et hit for mig.
Jeg tror det havde været et hit hvis det var/er gratis. Jeg har Nokia igen og min N9'er er Nokia music integreret i så fx hvis jeg hører Eminim så kan den finde lignende kunstnere til mig, det er ganske smart så det ikke bare er endnu en spotify/grooveshark ect.

0 0
Lindberg 26-10-2011 14:50:09

Lav nu en film hvis I rent faktisk står med en ny tlf. i hånden. Det giver meget bedre indtryk end i kan få ind i en artikel, om i så bruger 10.000 ord!

0 0
Andreas 26-10-2011 14:46:01

Ser man kun på designet, så er den virkelig lækker. Det gjald selvfølgelig også N9, som jo ser identisk ud. Jeg synes det er noget af det lækreste Nokia nogensinde har designet. Og jeg synes faktisk at den har et lækre design end iPhone.

Men nu er jeg bare open source mand, og kunne aldrig finde på at købe en Windows Phone. Kunne have været fedt hvis Nokia have satset på N9 og MeeGo. Så ville jeg være interesseret. En Android version ville også have været lækker.

Ved at satse på MS og Windows Phone, så har Nokia spillet fallit hos mig. Jeg skal ikke have en Nokia telefon mere. Desværre.

0 0
Kim 26-10-2011 15:09:50

Jeg går ud fra at du har Red Hat på din laptop?

0 0
Andreas 26-10-2011 15:28:42

ahh.. den kører så stadig Ubuntu .-) Men Red Hat er da fint :-)

0 0
Kim 26-10-2011 15:37:11

Ok du er tilgivet. Der er bare waaaaaheeheey too many Android trolls, som snakker "open source" uden at vide andet end, at Android vist nok er det. Fordi det er der engang nogen der har sagt.

0 0
Andreas 26-10-2011 15:45:52

Jeg har godt nok en Nexus S med stock Android, men kunne også finde på at købe mobiler med andre Open Source systemer.

Det er jo netop også derfor jeg synes det er mega ærgerligt at Nokia ikke vil satse på MeeGo, og at N9 sådan set er død fra starten.

Hvis det ikke var tilfældet, så kunne jeg meget vel finde på at købe en N9. Er helt vild med designet jo :-) Men sådan skulle det ikke være.

0 0
Kim 26-10-2011 16:16:58

Jeg syntes det er forkert at kalde den død - for den holder de næste 3 år, og til den tid er der alligevel en nyere, mere interessant model på markedet.

0 0
Andreas 26-10-2011 17:28:41

Men platformen MeeGo som kører på N9 virker rimelig død lige nu. Med mindre Samsung virkelig vil et eller andet med den fremover.

0 0
Kim 26-10-2011 17:57:21

Det passer ikke helt, Nokia udvikler stadigt på deres version af MeeGo. Ligesom at de stadgt udvikler på Symbian platformen.

Og der er god grund til at tro at Samsung vil noget med Tizen. Hvis man følger lidt med i deres udmeldinger, så virker de godt trætte af Ndriod. Googles opkøb af Motorola har bestemt heller ikke hjulpet. Og så må man heller ikke underkende Syd-Koreas ambitioner om at få deres eget OS, der ikke er afhændigt af USA.

0 0
jonasbh 26-10-2011 21:16:29

Hej Kim

Ikke helt! Nokia udvikler ikke længere på Symbian: "In June 22, 2011 Nokia has made an agreement with Accenture as an outsourcing program. Accenture will provide Symbian based software development and support services to Nokia through 2016 and about 2,800 Nokia employees will be Accenture employees at early October 2011." kilde: http://www.bgr.com/2011/06/23/symbian-is-officially-no-longer-nokias-problem/

0 0
Kim 27-10-2011 09:30:50

Du har ret i at det er blevet outsourced, men det er jo ikke det samme som at Nokia ikke laver udvikling.
Vi er enige om at Apple laver iPhones, selvom størstedelen af hardware tilvirkningen er outsourced ikke?

0 0
jonasbh 27-10-2011 13:50:50

Kære Kim

De har outsourced udviklingen - ikke hardwaredelen som Apple

0 0
Kim 27-10-2011 14:07:00

Ja. Outsourced. Det er keyword. Jeg skriver jo selv begge ting...

Uanset hvad man outsourcer, så er det i en forventning om en produktion. Hvor tit hører du nogen sige "Vi har outsourcet vores rengøring, det er en stor succes, bortset fra at der ikke bliver gjort rent længere..."

Hvad tror du de 2.800 Nokia-folk der fælger med i aftalen skal lave? Økonomistyring for Kbhs kommune?

0 0
jonasbh 28-10-2011 09:30:03

Nej præcis. De 2.800 tidligere Nokia ansatte skal nu stå for udviklingen hos Accenture.

Accenture står for udviklingen - ikke Nokia

0 0
Kim 28-10-2011 10:13:33

Når man outsourcer ens call-center til New Dehli, er det jo ikke fordi at man forventer en eller anden autonom enhed. Åbningstider, besvarelser, politikker for virksomheden der repræsenteres osv er jo lagt af det firma der har outsourcet.

Der er kæmpe forskel på outsourceing og salg! Symbian er stadigt Nokias, de har bare lagt udviklingsdelen over til nogen andre. Det betyder ikke at Accenture kan skifte logoet og ellers lave animationer af små blå mænd når der kommer indgående opkald. De arbejder på bestilling fra Nokia.

0 0
jonasbh 28-10-2011 11:26:19

Hej Kim

Det er din vurdering - ikke min

0 0
Henrik 28-10-2011 13:11:33

Det er ubestrideligt faktum, at Nokia ejer alle rettigheder til Symbian. Der er ikke tale om at Nokia har solgt Symbian til Accenture eller andre.

Accenture ER en ren outsourcing-aftale.

Det har ikke noget med vurderinger at gøre - det er fakta.

0 0
jonasbh 28-10-2011 13:16:01

Hej Henrik

Du har ret i det hele. Det har bare ikke noget at gøre med udvikling. Diskussion gik på om Nokia udvikler Symbian.

0 0
Kim 28-10-2011 13:59:42

Ok... jeg har kommet en masse forskellige sammenligninger for at illustrere hvad en outsourceing er.

Fortæl du mig, hvad du mener en outsourceing er.

0 0
jonasbh 28-10-2011 14:09:58

Jeg har ikke en definition af outsourcing. Jeg holder mig til, hvad Nokia selv skriver:

"Nokia and Accenture have finalized an agreement for Nokia to outsource Symbian software development"
og
"The agreement calls for Accenture to support and further develop Nokia’s Symbian platform"

Jeg læser det således, at Nokia ikke selv vil udvikle på Symbian - og deraf kom vores diskussion.

0 0
Kim 28-10-2011 16:04:50

Ok, men kan vi være enige om at det er Nokias platform (det står i teksten)?
Hvad tror du så er mest sandsynligt
1) Nokia beder Accenture om at udvikle funktion x
2) Accenture udvikler fuktion x, og hører Nokia om de må implementere den

0 0
jonasbh 28-10-2011 16:45:14

Ingen af delene

Accenture overtager ikke bare 2500 medarbejder uden at få noget. Nokia betaler nok ikke overpris, så Accenture vil formentlig forsøge at sælge Symbian til andre low-end smartphones.

Accenture vil derfor have et incitament for at udvikle noget godt. Nokia vil primært opdatere og supporte nuværende kunder - se bare Mobilsidens seneste artikel om emnet: http://www.mobilsiden.dk/nyheder/nokia-og-microsoft-star-sammen-intet-om-meego-og-symbian,lid.17756/

0 0
Kim 28-10-2011 10:08:37

"Under the agreement, Accenture will provide Symbian based software development and support services to Nokia through 2016."

Nokia siger: "udvikel lige det her på Symbian" til Accenture.

Hvordan ser du det være forskelligt fra når Apple siger: "producer lige de her skærm til iPhone" til deres underleverandører? Dit argument er at Apple ikke producere iPhone, men kun "udvikler" dem..?

0 0
jonasbh 26-10-2011 14:37:22

Jeg tror ikke på denne Nokia satsning. Jeg tror gerne på Mobilsidens bedømmelse af topmodellen N800. Det føles sikkert lækker og har en flot skærm, men på en række punkter virker det som om Nokia satser på tage markedsandele fra iPhone:

* En topmodel med 3,7 tommer skærm
* Manglende SD-card
* Single core
* 480 x 800 pixels

Det er virkelig ikke imponerende specs set i forhold til topmodellerne på Android.

Windows Phone satser på visuelt kræsne kunder. Det er ikke lige mig. Jeg mener, at mine egne billeder er så gode, at jeg ikke ønsker tiles på hele fladen. Jeg vil have baggrundsbilleder.

Jeg tror bare, at Windows og Nokias udfordring bliver, at Apple kunderne ikke er nemme at flytte. Apple er simpelthen mere cool end Nokia/Windows Phone.

Android kunderne bliver også svære at fange. De vil enten af topmodeller med bedre specs og alle apps, eller billigere modeller, som endnu ikke findes med Windows Phone.

Jeg tror derfor, Nokia og Windows Phone maks kan opnå en niche - Mit bud er maks en markedsandel på 10 %, og måske lidt bedre på erhvervsmarkedet.

0 0
jramskov 26-10-2011 17:53:17

Til orientering: Jeg har i dag en HTC Desire som jeg generelt har været ganske glad for, men jeg er absolut ikke enig i din analyse.

* En topmodel med 3,7 tommer skærm

Hvad er problemet med det? Apple har ikke nogen problemer med at sælge iPhones. Det er langt fra alle der har synes det er fedt at rende rundt med en 4,5" skærm. Jeg tror 3,7" er et ganske fornuftigt valg.

* Manglende SD-card

For gadget freaks er det muligvis et problem, men for langt de fleste er det ikke noget problem sålænge den blot har nok intern hukommelse. Det er til gengæld lidt skuffende at den kun kommer i en 16GB udgave. De burde komme med mindst en 32GB udgave også.

* Single core

Ikke noget problem sålænge performance er fin, hvilket det lyder. Jeg tror Android generelt ikke er helt så optimeret og derfor kræver flere ressourcer end f.eks. IOS. Desuden er der grafikken hardware accellereret så det er GPU'en der håndterer det, modsat Android (dvs. ICS har endeligt fået det).

* 480 x 800 pixels

Opløsningen kan jeg umiddelbart heller ikke se som specielt afskrækkende. Det er ikke en ny verdensrekort, men det er OK. I det daglige er det bla. vigtigere at skærmen rent faktisk er læsbar udenfor.

Jeg tror de fleste bare gerne vil have noget der er rimeligt simpelt og som bare virker! Jeg kender intet til WP7, men det er ikke ligefrem et område hvor Android har brillieret. Hvis Nokia med WP7 kan gøre det bedre end Android på det område, så tror jeg sagtens de kan få succes.

Glem heller ikke kameraet der sandsynligvis er væsentligt bedre end dem du finder i langt de fleste android mobiler.

0 0
jonasbh 26-10-2011 20:20:16

Kære jramskov

Måske formulerede jeg mig ikke klart. Med de specs, så går Nokia samme vej som iPhone. Og modsat Androids topmodeller. Du synes måske ikke, der er noget i vejen med de specs, men det gør jeg. Prøv nogle krævende spil eller andre krævende apps på Windows Phone med Nokias hardware og så på topmodellerne på Android.

Ja, måske er Windows Phone bedre til at kodeoptimering end Android. Det er prisen for Androids tempo. Det har Google også meldt ud fra starten.

Det er jo et valg. Jeg er glad for både tempo og apps på min SGS II. Jeg er glad for Open Source og glæder mig til ICS.

Jeg er kommet med et gæt. Om et år tror jeg ikke Windows Phone har mere end 10% af markedet. Lad os se....

0 0
jramskov 27-10-2011 10:05:03

Derudover snakker du meget om specs, men specs er ligegyldige hvis mobilen fungerer og alt tyder på at skærmen er ganske god, at den reagerer lynhurtigt, kameraet er godt og i det hele taget virker det som et temmeligt helstøbt og finpudset produkt. Noget man desværre endnu ikke har kunnet sige om én eneste Android mobil. SGS2 kommer tæt på, men Android er bare fortsat ikke finpudset endnu. Noget tyder dog på at Hr. Duarte har gjort et ganske godt stykke arbejde med ICS. Det tror jeg så også var nødvendigt hvis Android ikke skulle begynde at sakke bagud.

http://gizmodo.com/5853494/why-nokias-windows-phones-are-better-than-good-enough

http://gizmodo.com/5853424/these-are-nokias-hot-new-windows-phones

0 0
jonasbh 27-10-2011 13:49:51

Ja, men du forstår ikke min pointe. Jeg er enig med dig i at specs ikke er alt.

Jeg tror bare ikke Nokia kan lokke Android kunderne med det argument. Derfor tror jeg primært de begrænsede specs giver mening for dem med en iPhone eller en mindre Android model.

Deres specs er begrænsede i forhold til topmodellerne hos Android.

0 0
Henrik 27-10-2011 19:23:33

Langt størstedelen af Android's seneste "success" er baseret på low og mid-end modeller. Modeller som for det meste er ret ringe ifht. Nokia's tilsvarende modeller. Med deres nye line-up kommer de til at tage kegler på det område.

High-end området er der hvor konkurrence er hårdest, men det er også der hvor volumen er mindst.

0 0
jonasbh 28-10-2011 09:27:26

Er det derfor, at mine to sidste Android mobiler er de mest solgte: HTC Desire (klart en topmodel) og Samsung G S II (endnu mere en topmodel)

Kan du ikke lige byde på en kilde til at topmodellerne har mindst volume?

0 0
Kim 28-10-2011 11:13:30

Desuden så udgøre 30% af HTC's salg WP7 telefoner...

http://www.bgr.com/2011/09/29/windows-phone-makes-up-30-of-htcs-sales-will-give-android-a-run-for-its-money/

0 0
Henrik 28-10-2011 10:33:32

Simpelt. HTC Desire har solgt ca. 12 millioner i dens livtid - ganske ok for eet device. Samsung GS'erne (nu er jeg flink og tæller både I'eren og II'eren med, selvom det er foræring), er vi oppe på ca. 20 mill. solgt.

Til sammenligning sælger Apple ca. 16-20 iPhone hvert kvartel. Det samme sælger Nokia af Symbian devices, altså 16-20 millioner - i KVARTALET!

Mht. Android - der sælges ialt omkring 26 millioner Android devices i kvartalet pt. Sammenholdt med livstidssalget af Desire og GSI/II - hvad tror du så svaret er?

0 0
jonasbh 28-10-2011 11:24:39

Nu gik spørgemålet ikke på Desire eller SGS II, men på en kilde til at low-end modeller udgår den største volume på Android.

Til Apple og Nokias tal, så ja, men Samsung vil sælge 300 mill. mobiler i år. Samsung er nu den største producent: http://online.wsj.com/article/SB10001424052970204485304576642421355724538.html

0 0
Kim 28-10-2011 13:44:30

Det er simpel matematik - hvis det ikke er topmodellerne der sælger, så må salget jo ligge i mid- og low-end. Udelukkelsesmetoden.

Noget andet der er simpel matematik er, at Samsung edder-spang-sprøjteme skal smide mange mobiler over disken i Q4 får at nå det tal. mere end 10 gange så mange som i Q3.
I think not... Læs lige din kilde igen ;)

0 0
jonasbh 28-10-2011 16:52:41

Jamen, det klare de nok:

http://www.broadbandexpert.com/blog/smartphones/samsung-on-track-to-sell-60-million-smartphones-this-year/

60 mill smartphones og 240 mill not smartphones

0 0
Kim 28-10-2011 16:19:47

300 mil enheder svarer til 4,29% af verdenens befolkning... Eller en fjerdedel af Indiens befolkning...

0 0
Henrik 28-10-2011 10:36:28

Mht. kilderne salget af GSI+II er Samsungs egne udtalelser. Desire salget er Gartner.

Har dog ikke links. Men lidt Googling skulle gøre det.

0 0
Ylle 27-10-2011 16:55:12

Der er da helt sikkert mange Android kunder som er nørder, og som går op i specs.
Men i min vennekreds, der er der fx. 4 piger der har en Android og 4 drenge. Og INGEN af pigerne er interesserede i specs. Hvis de kunne, så ville de sikkert gerne have en iPhone, og drengene, det er næsten det samme. Aldrig har jeg hørt nogen af dem sige: "Check lige specs på min phone, og se lige denne benchmark". Det skal bare fungere, og det gør det tydeligvis også for dem.
Pointen er, at rigtig mange på Android er ligeglade med specs, de vil bare have noget der fungere. Og kan Nokia, eller andre med WP7 lave en telefon som kører som den skal, men til gengæld har et super fedt design - så tror jeg bestemt de kan få en del kunder fra Android segmentet. For lets be honest - Android telefoner, det er altså ikke de pæneste, og det er der altså nogen der går op i.

0 0
jramskov 26-10-2011 22:03:31

Det er langt fra alle der spiller spil, især ikke krævende spil på mobilen. Personligt gør jeg det meget sjældent. Ja, jeg har da spillet en smule Angry Birds, men heller ikke meget mere end det.

Hvad du lige tænker på af "andre krævende apps", så vil jeg da gerne høre nogle eksempler for jeg er ikke stødt på nogen der har skabt problemer på min HTC Desire.

Lige præcist mht. spil, så er jeg ikke klar over hvilken GPU der er i den nye Nokia, men den der er i iPhone 4s er langt kraftigere end den der er i din SGS II og den nye Galaxy Nexus.

0 0
Ylle 26-10-2011 21:50:39

jonas >>
Tro mig når jeg siger, at krævende spil kører rigtig godt på en WP7, så det er altså noget sludder. Nu skal jeg selvfølgelig ikke kunne sige hvad du synes er krævende spil, men Assasins Creed kører f-j-ong skulle jeg hilse at sige.
Og er 10% af markedet om 1 år ikke et fint resultat ? De er sat til på 4-5 år at have 30-40% af markedet af diverse undersøgelser.

0 0
jonasbh 27-10-2011 13:46:15

Jeg tror dig Ylle.

Omkring markedsandele, så er mit bud maks 10% om et år og 10% om 4-5 år. Mennesker er vanedyr. Vi har brugt flere år på at få en Android- og iPhone-identitet. Vi skifter ikke væk fra noget der virker, fordi noget andet virker et par procent bedre.

Nokias og Windows Phones marked er nok mere på erhvervsmarkedet og i Tiger-landene

0 0
Michael Minh Phan 26-10-2011 15:58:40

Så du siger Windows Phone ikke har billige modeller? Jeg købte min Omnia 7 for under 2000, og den kan stadig hamle op med de nyere telefoner som SGII. Derudover er der kommet fx HTC Radar eller Samsung Omnia W som også er forholdsvis billig.

0 0
Tommy 26-10-2011 15:20:08

nu behøver man jo ikke have en stor skærm for at være topmedel. (Desuden er 800 heller ikke topmodel...)
Win P 7.5 understøtter så vidt jeg ved ikke dual core endnu, så det er der noik en grundt til. Men tidligere modeller har kun haft 1ghz og der kørte win 7.5 flydende så mon ikke det også gør på en 1.4ghz...

Windows største problem er apps, men med de mange udviklere og penge microsoft har i ryggen bliver det vist en smal sag før de også kommer med på apps vognen.
Noget jeg ikke kan lide ved Win P 7.5 er at man er tvunget til at bruge Zune - ligesom itunes - begge elendige programmer. Lidt ærgeligt at det skal være så låst :(

0 0
jonasbh 26-10-2011 16:31:47

Jeg er ikke helt enig. Dels er de bagude på apps, og det handler ikke kun om penge. Microsoft skal bevise overfor udviklerne, at de har fat i kunderne. Hvem gider udvikle apps til nogle få procent af markedet.
Hvor er Windows Phone fx i denne markedsolpgørelse for Norden: http://www.mobilsiden.dk/nyheder/android-stormer-frem,lid.17658/

Nej, en topmodel behøver ikke stor skærm, men det har alle topmodeller hos Android, så det må kundeanalyser sige er nødvendigt

0 0
Tommy 28-10-2011 11:53:52

der bliver lavet apps til det kommende win 8 også - det i sig selv er sgu et godt argument for devs! Sø man kan vist roligt sige de har fat i kunderne.

Det er ok hvis du personligt gerne vil have en stor skærm, men verdens mest solgte telefon (og det bliver der sikkert sat en tyk streg under med 4gs) er jo iphone med en lille skærm - vil du ikke kalde ihpone får topmodel? Prisen antyder hvert fald topmodel ;)

0 0
jonasbh 28-10-2011 16:58:55

Hej Tommy

Jeg tror ikke, du har læst, hvad jeg skriver.

Jeg siger netop, at Nokias mobil appellerer til iPhone kunderne, men ikke de Android kunder, som ønsker topmodeller. Du finder ikke en topmodel med Android med en 3,7 tommers skærm.

Omkring apps, så savner jeg flere apps til Windows Phone. Pt er markedet bare meget større til iPhone og Android

0 0
Kim 26-10-2011 15:18:47

Du mangler helt i din analyse, at Symbian stadigt sidder på den største andel af smartphones derude. Jo jo, det bliver snart overhælet, men ikke destro mindre er der en kæmpe grå masse der ud ikke har med. Og samtidigt så er markedet stadigt i eksplosiv vækst, altså er der en masse potentielle nye kunder derude. Der er ikke nødvendigvis behov for at flytte så mange kunder fra iOS/Android. Og som du selv nævner, så bliver det den første buisness-telefon længe (bortset fra BlackBarry).

Og som Jesper så fint beskriver det nedenfor, så er Apples succes på vej til at blive deres undergang. Undergang er måske et stort ord, for bedste vil nu nok holde ved den selvom barnebarnet er flyttet videre.
Men koolness-faktoren er kraftigt på retræten for Apple.

Og Nygaard, der er jo ikke noget der ser ud til at sløve UI'et på WP? Desuden kan du sikkert få lov at lave "stills" hvis det er det du vil.
Personligt er jeg vanvittigt træt af at min kones Android ting skal komme med en animation (det er hvad det er) men ikke mindst en lyd for vejret, hver gang hun tænder for skærmen.
Det er nu heldigvis også slået fra, men der er der jo virkeligt tale om en UI killer.

0 0
Nygaard 26-10-2011 17:01:15

Andreas, det var WP7 jeg snakkede om. Jeg er selv Androide, og sætter netop pris fraværet af unødigt gak og gøgl.

Kim, hvad så med tiden der bruges på at flippe tiles når man trykker på noget, i stedet for bare at komme videre i teksten? Det er præcis sådan noget pjat der ser smart ud, men er ulideligt (i hvert fald for mig) at leve med i længden, og gør det til et uproduktivt OS.

0 0
Kim 26-10-2011 17:43:52

Som sagt så gør jeg ud fra at man kan slå de værste animationer fra. Ligesom det er lykkedes min kone at slippe af med den der infame vejrrapport.

Microsoft er om noget et buisness-brand. Altså skal deres system give muligheden for no BS.
Animationerne skal jo netop hente folk fra det segment, der mener at Andriod er sejt fordi der er 1317 pruttelydsgeneratorer på Android market...

0 0
jonasbh 26-10-2011 16:25:29

Nu lancerede Nokia også fire Symbian S40 mobiler. Jeg tror ikke Nokia bare kan regne med flytte Symbian kunder over på Windows Phone. Jeg anbefaler ikke Windows Phone til de tidligere Symbian kunder, jeg kender. De køber hellere Android.

Jeg tror den grå masse enten bliver på Symbian eller fordeles mellem de andre.

0 0
Kim 26-10-2011 17:36:09

Nu er S40 segmentet og Symbian ikke det samme. Og desuden er det jo så din egen personlige bias der gør, at du anbefaler Symbian kunder at købe Android. Som Elop også sagde i præsentationen i dag, så er det den første rigtige WP telefon der er lanceret i dag.
... du anbefaler vel ikke nogen at købe LG, uanset OS?

Nokia kan flytte en del kunder, alene ved at være Nokia. Salget af Symbian3 mobiler gik strålende i Q4 sidste år, de solgte mere end Apple og Samsung tilsammen. Det var først med Elops brændende platforms memo og den efterfølgende lancering af WP samarbejdet, at salget gik i stå. I den vestlige verden altså. igen i Q3 i år har Nokias salg overrasket positivt, og der vækstes stadigt på nogle markeder med Symbian3.

0 0
jonasbh 26-10-2011 20:10:42

"Nokia kan flytte en del kunder, alene ved at være Nokia. Salget af Symbian3 mobiler gik strålende i Q4 sidste år"

Ja, sidste år. Siden er det kun gået en vej

"Nokia sold 16.8 million smartphones in this quarter, which is 34% less than in the year-ago quarter, and (perhaps rather surprisingly) 1% more than during the second quarter of 2011. Of course, the market overall grew by a lot more than that this quarter, so in terms of market share Nokia is still losing." Kilde: http://www.unwiredview.com/2011/10/20/nokia-stops-smartphone-sales-drop-in-q3-but-its-now-no-3-behind-samsung-and-apple/

Symbian^3 salget går elendigt, og Symbian har fået en slutdato i 2016, og det vil derfor dø langsomt.

0 0
Henrik 27-10-2011 15:08:33

Er 16.8 mill. elendigt?!? Det var hvad der blev solgt af iPhones i Q2. Var det så også elendigt?

Du er langt ude.

0 0
jonasbh 28-10-2011 09:24:18

Kære Henrik

Jeg synes ikke, du er langt ude. Jeg har argumenter og du har argumenter.

16.8 mill. er ikke dårligt. Det er bare ikke godt nok i et marked der vokser. Prøv at skriv "markedshare nokia" i Google. Det går bare generelt ikke godt for Nokia. Måske derfor de selv bruger betegnelsen "Knald eller fald" om deres nye satsning.

Ja, USA og Europa er midt i en krise, men stadig er indtægtsniveauet mange gange højere end i de ikke-vestlige vækstmarkeder. De lukrative kunder i vest køber dyrere mobiler og skifter oftere.

Fremtiden - ja måske, men det kræver jo mere knald end fald i de mellemliggende år for Nokia

0 0
Kim 28-10-2011 10:03:55

Når Samsung Galaxy - din topmodel og best-seller - i alt har solgt 30 mill, hvoraf de 20 er I og de 10 er II, så er 16,8 på et kvartal ikke ligefrem skidt...

0 0
Henrik 28-10-2011 10:35:01

GS I+II er faktisk kun 20 mill. ialt.

0 0
Kim 28-10-2011 10:59:05

Jeg har ikke gravet videre, husker bare denne:

http://www.mobilsiden.dk/nyheder/samsung-runder-30-millioner-solgte-galaxy-s-serien,lid.17561/

0 0
Henrik 28-10-2011 11:53:58

Hmmm, ok. Fair nok, det er muligt det er 30 mill. ialt så. Heldigvis holder vores grundargument stadigvæk fuldstændigt ;-)

0 0
Kim 26-10-2011 21:47:45

ja, hvis du nu gad ulejlige dig med at læse hvad jeg skriver, så fortæller jeg jo netop også hvorfor salget går dårligt. Det gør det i vid udstrækning fordi der er sat en udløbsdato.

Det kaldes Osborne-effekten, efter at hedengangne Osborne computers CEO stilte sig op og sagde at den nuværende topmodel, der lige var lanceret, var noget skrammel, men at der ville komme en meget bedre model snart. Det stoppede alt salg, forhandlere sendte maskinerne tilbage, og da den nye model langt om længe kom to år senere, var løbet kørt.
Salget af Symbian3 gik strålende ind til Nokias CEO ødelagde det.
Men det betyder ikke nødvendigvis at Nokia har mistet alle deres kunder. En del har ventet på den nye smartere model, fordi de jo stoler på hvad manden siger - fordi man kan stole på Nokia. Det er det der ligger i brandet.

Og! faktisk så siger den artikel du peger på jo netop, at det ikke går så skidt som forventet. Nokia sælger flere symbian devices end HTC sælger devices at all.

0 0
jonasbh 27-10-2011 13:41:57

Hej Kim

Rolig nu! Go' tone!

"Salget af Symbian3 gik strålende ind til Nokias CEO ødelagde det" Det synes jeg ikke er en korrekt gengivelse. Jeg havde selv en Symbian mobil - Sikke noget lo.. Der er korrekt, at de ikke solgte væsentlig færre enheder, men da markedet steg voldsomt i samme periode, så faldt deres markedsandel.

Om folk går og venter på Nokia? ja, der tror jeg mere på din Osborne computer historie. Nokia har ødelagt sit ry.

Til det sidste - ja, Nokia sælger stadig mange mobiler, men tjek hvor. Det er i lande, hvor pris betyder meget, fx i Tiger-landene og ikke på de lukrative vestlige markeder. Det gælder både Sony (tidligere Ericson) og Nokia. Og tænk HTC var et niche-brand, da jeg købte min HTC Desire. 18 måneder efter kan de sammenlignes med Nokia.

0 0
Kim 27-10-2011 14:14:32

De lukrative vestlige markeder værende USA og Europa der er i kæmpe økonomisk krise og med en smule dalende befolkningstilvækst.
Kontra de hvad, kedelige? ikke-vestlige markeder, der er i eksplosiv økonomisk og befolkningstilvækst.
Gad vide hvor pengene ligger i fremtiden...

0 0
Henrik 27-10-2011 15:06:16

Præcis!

0 0
26-10-2011 18:11:55

Du mangler nogle detaljer:

1. Når du skriver at symbian smatphones er mest udbredt, betyder det så at der flest der bruger symbian eller flest der ejer symbian(der er en kæmpe forskel)?

2. Når det går bedre for Nokia betyder det så at markedet gennerelt bliver større eller at de haler ind på iOS og Android?

3. Når du og andre siger Android er ressourcekrævende, har du set sammenligninger af iPhone 4s og SGSII, der er ikke stor forskel på hverken specs eller hastighed, SGSII er lidt hurtigere? Hvor Nokia L800 og N9 placerer sig er fortsat uvist!

0 0
Kim 26-10-2011 18:46:45

1) Ja, det er der naturligvis en forskel på, det har vi været inde over før. Men du kan være sikker på, at der også ligger rigtigt mange android telefoner i skuffer rundt omkring. Hos mig ligger der f.eks. to. Samtidigt har jeg tre aktive symbian/meamo telefoner, og vist en enkelt der bare er spare. Hvad gør det for statestikken...

2) Det forholder jeg mig faktisk til et par indlæg over.

3) Nej, jeg har heller ikke set performance tests endnu. Men benchmark af N8 mod iP4 var i Nokias favør, trods lavere specs. Og hvad jeg har set N9 og det lidt man har set af Nokia 800, der er jeg ikke nervøs.

0 0
Nygaard 26-10-2011 15:07:34

Det store problem med de "visuelle lækkerier" er i mine øjne, at det gør UI'et ulideligt langsomt.
Jeg vil ikke have en telefon der laver smarte animationer hver gang jeg åbner noget, for at det skal se smart ud. Jeg vil have en telefon der gør hvad jeg beder den om, uden den mindste antydning af tøven.

0 0
Mobilsiden.dk 26-10-2011 18:50:54

Hej Nygaard

Her skal vi lige have én ting på plads, som er MEGET vigtig. Nok har Windows Phone animationer og visuelle ting, men der er INTET af dette, der har sløvet performance.

Uanset om du vælger den dyre er billige af de nye, så er performance i orden på interfacet.

0 0
jonasbh 26-10-2011 19:52:59

Hej John

Jeg tror bare, Nygaard mener, de irriterende skift mellem skærmbilleder, som Windows Phone laver, når man trykker på en tile

0 0
Andreas 26-10-2011 15:17:17

Det får du da også hvis du køber en Android topmodel. Her køre det fint og flydende.

Der er en del "low" end Android modeller på markedet, og disse kører ikke godt. Disse burde slet ikke være udgivet, for de kan knap nok køre Android. Det er synd for dem der køber dem, for de for en dårlig brugeroplevelse.

Jeg ser det ikke som et Android problem, men mere et problem fra producenterne, der ikke burde have smidt sådanne ringe telefoner på markedet.

Jeg kender én der har en Wildfire, og han er godt utilfreds med den. Og jeg forstår ham godt, for Android kører godt nok dårligt på så ringe hardware.

0 0
drikstofte 26-10-2011 14:06:58

Det kunne hen og gå blive min første tuch mobil - eller har en X3 med mix af tast og tryk :)

Den understøtter vel 3G? :)

0 0
Michael Minh Phan 26-10-2011 15:56:03

Selvfølgelig understøtter den 3G. Tror det er næsten er umuligt at finde en mobil som ikke gør :D

0 0
26-10-2011 13:48:02

.. Men vil da sige det er en overdrivelse at gøre manglende SD-card til en positiv ting.

Kunne du teste Nokia Drive, Music osv.?

Altså de ting, hvor Nokia skiller sig ud fra de andre WP producenter?

0 0
Søren 26-10-2011 17:13:12

Tror jeg har en idé om hvorfor det er en positiv ting...

Da fx htc sensation udkom, og mange andre htc telefoner for den sags skyld, var der mange der brokkede sig over at fx kameragalleriet var langsom, det hakkede, og viste grå felter istedet for billeder.. Der blev dermed sammenligner med iPhone, som ikke gjorde dette! Og hvorfor gør den ikke det? pga at den ikke skal læse fra et langsom SD kort! Hvis folk køber ordentlig kort derimod, så er der ingen problemer! Det er bare sjældent at folk tænker så langt... De vil bare ha det billigste :)

0 0
Urbanus 27-10-2011 10:11:48

Jamen det er jo fordi at HTC notorisk putter for lidt intern hukommelse i deres telefoner. Hvis der var en ordentlig portion intern hukommelse (som 16 GB her), så kan folk jo selv vælge om de vil lægge ting internt eller på SD. Der er da altid fordele ved at have ting internt, selv med et hurtigt SD-kort, men hvorfor ikke give folk muligheden for at vælge selv, og selv tilføje mere hukommelse end det indbyggede. Den nye trend er tilsyneladende at lægge den udvidede hukommelse eksternt i en cloud - og det er jo alt andet lige noget langsommere og mere besværligt end et SD-kort, men bestemt også praktisk til nogle ting. Men giv dog folk valgmuligheder, i stedet for begrænsninger.

0 0
Tommy 26-10-2011 15:14:08

Nokia drive er det samme som på fx Nokia N9, så hvis du vil se billeder af det kan du måske se på reviews af N9 - det samme gælder music. Ting der for folk med Nokia ikke er nyheder, men ting man savner når man går fra Nokia til Apple eller Android. Music-delen er dog ikke tilrådighed i DK (med mindre man kender nogle tricks ligesom dem der havde spotify før det kom til DK). Det er vist noget med KODA der gør musik-delen ikke er anvendeligt i DK - og desværre nok heller ikke kommer til det...
Nokias "drive" er i øvrigt ganske godt. Nokia ejer et af de to firmaer der udvikler kort til navigation(Navteq, Teleatlas ejes af TomTom). Så man har altid de nyeste kort og stemmevejledning.

0 0
blackknightdk 26-10-2011 13:45:01

Min næste telefon uden tvivl WEEEE... hvornår kommer den til salg??

0 0
Thomas 26-10-2011 15:19:27

Den kommer først til dk engang i febuar/marts..

0 0
lars 26-10-2011 14:02:39

Fra Nokias Facebook side:

Nokia Danmark: Nokia Lumia 800 lander på det danske marked i starten af 2012 og vil koste ca. 3.800 kr

0 0
Nygaard 26-10-2011 15:05:00

3.800kr... Det er forholdsvis mange penge for en middelmådig telefon!
Til samme pris kan man få en SGSII.

0 0
Thomas 26-10-2011 16:56:01

Man kan købe den i Tyskland for 400€ :)

0 0
Jesper 26-10-2011 15:25:39

Du vurdere en telefon ud fra specs du har læst om! Du har endnu ikke set eller rørt ved telefonen, så hvordan kan du kalde den middelmådig?!?!?
Jeg har selv en SGSII, og den er da fin nok, men mangler fuldstændigt imponator-faktoren.

Til gengæld har jeg en Omnia7, og den sparker altså numse i stor stil. Især efter Mango! Så jeg glæder mig blot til, at få Lumina 800 ind ad døren!

0 0
Nygaard 26-10-2011 16:47:52

Logisk nok fordi hardwaren er middelmådig, sammenlignet med high-end Android mobiler og iP4S?

0 0
Kim 26-10-2011 17:47:10

Du kan ikke bare sammenligne specs og tro du kender telefonens ydeevne af den grund. Android er et ressourcespillende helvede af et OS, derfor er det nødt til at have mere processorkraft end andre.

0 0
Mobilsiden 26-10-2011 13:48:08

Vi er pt. ved at undersøge dette, og håber at kunne oplyse om det snarest muligt.

0 0