Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Debat: Fokus på iPhone-omtalen i medierne

Debat: Fokus på iPhone-omtalen i medierne

Presselogen på TV 2 News satte søndag fokus på mediernes dækning og omtale af iPhone. Mobilsiden.dk's chefredaktør deltog i debatten.

Når Apple lancerer en ny iPhone, får den amerikanske koncern nærmest pr. automatik en masse spalteplads og radio- og TV-tid.

Omtalen er sker langt fra kun på teknologimedier, også de brede landsdækkende aviser og TV-stationer, skaber også plads til Apple.

Søndag den 13. juni tog Presselogen på TV 2 News emnet op og spurgte, om omtalen har taget overhånd og er blevet for ukritisk. Er der nyhed nok i sådan en produktlancering eller går der ren reklame i den? Eller laver journalisterne bare nyheder om produkter de selv har?

Debatten er startet på baggrund af Mobilsiden.dk's debatoplæg "Er medierne blevet Apple-ficeret", samt Apples iPhone-lancering i mandags.

I programmet så man også en helt frisk statistik som Presswire har udarbejdet for Mobilsiden.dk, der viser, hvor meget omtale Apple, kontra verdens største mobilproducent Nokia, fik i 2009.

I studiet deltog Politiken, Berlingske Tidende, Ekstra Bladet og B.T. Fra Mobilsiden.dk var chefredaktør John G. med til at sætte debatten i gang.



Afstemning

Omtaler medierne Apple for meget ift. andre producenter?
Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

S.B. 14-06-2010 15:01:35

... og til TV-News for at rette fokus mod Apples dominans i Presselogen.

Her sad en række chefredaktører med deres iPhones og kunne da virkelig ikke se, der var noget galt i at hype Apple i alle ender og kanter, for vi har jo her med den mest fascinerende og innovative virksomhed at gøre. Over for disse lyriske bravader fremstod John G med saglighedens knivskarpt analyserende røst - noget der generelt ikke huer journalister, som helst lader sig befordre på overfladiskhedens og de smartglitrede myters flyvende tæppe. Som blinde lemminger drives disse letduperede mediekoryfæer af Apples propagandamaskine, der snildt har udregnet, hvilke stimuli, der afstedkommer respons i journalistmassen.

Men Lisbeth Knudsen fra Berlingske røbede jo også et bagvedliggende aspekt, nemlig at Apple tilbyder indtægtsgivende platforme for medierne. Ser man det. Pressen, der normalt vigter sig af at være den ubevæbnede borgers bolværk mod magtsyge politikere og grådige virksomheder, bliver nu selv en økonomisk interessent, der gerne sælger integriteten, når bare den gavner deres mediehuse. Logikken er hjerteskærende klar: Man hylder Apple, Apple-produkter anskaffes, og så kan man koble sig på den monopolistiske eksklusion af andre medier, som Apple selv så gerne står for og profiterer på.

Man skulle tro, at John G. kunne have bevæget denne eller hin journalist i Presselogen i retning af en højere erkendelse, men det skete naturligvis ikke. I almindelighed er journalister ikke meget for at stoppe op og lade en dybdeanalyse eller en eftertænksomhed ændre en allerede vedtagen kurs. Nu er det vedtaget af dem selv, at Apple er de bedste, og så gælder det dæleme om at holde fast i det - uanset alle argumenter.

Det skal understreges, at jeg intet har imod Apples iPhone eller andre andre produkter som sådan. Deres manglende åbenhed over for kritik, deres monopolistiske ambitioner og deres selvfed-hed kunne jeg godt være foruden. Hvad jeg græmmer mig over, er at den danske journaliststand i så ringe grad er i stand til at distancere sig fra det.

Sven

0 0
gielsgaard 14-06-2010 15:35:41

Øhh,vil mediehusene virkelig sælge deres sjæl for at få større oplag og tjene penge.....SURPRISE,ej sådan er tingene nu engang skruet sammen,og ja det er ikke noget kønt syn,men for pokker Google så se for pokker og luk op for posen,og kom igang .Har selv Iphone som førstevalg,af flere grunde,men ikke pga hypen.

0 0
S.B. 14-06-2010 15:50:48

Min forbløffelse er naturligvis retorisk. Men journalisterne i Presselogen diskuterer ustandseligt, hvor højt de værdsætter integritet og uafhængighed af særinteresser. Forskellen mellem lederne og det andet stof, der bør være værdineutralt. Her gøder de selv mistanken om, at lobhudlingen af Apple-produkter kunne have en primitiv økonomisk baggrund. Måske forholder det sig ikke sådan, men de giver selv anledning til mistanken.

0 0
Jesper Vejle Kristensen 17-06-2010 10:58:31

Skulle nyhedsmedierne nu formaste sig til at skrive negativt om Apple, så kunne det jo være at de fik sværere ved at få godkendt de apps de får penge for, hos Apple.

0 0
Erik jensen 14-06-2010 02:43:51

Googles Android virker fint fra starten,(har snart nogle år på bagen) men er selvfølgelig hele tiden under udvikling, det er jo hele Androids natur at vokse med opgaverne og tilpasse sig med nye funktioner.

Der er stor forskel på Android OS 1,5 og OS 2.2 så Android udvikler sig løbende til brugernes behov.

Selv har jeg f.eks valgt at havde 3 browsere som jeg benytter til forskellige opgaver alt efter behov.

En udenlansk webside der IKKE er på engelsk, kan jeg feks få oversat DIREKTE til dansk via den gratis browser Infinity, og så er det pludselig meget sjovere at surfe rundt på f.eks kinesiske, italienske eller hollanske hjemmesider.

Det kan de andre browsere endnu ikke,(De benytter stadig klip og klistre) men de er til gengæld bedre på andre områder.

Med det i mente, så kan dårlig kritisere Google for endnu ikke at havde betalings apps på deres officielle marked, når nu Android er et åbent system, og der allerede findes masser af alternativer til at kunne købe apps.

Åbenhed og valgfrihed er jo hele filosofien med Android OS, ellers kunne man jo bare vælge Apple som styrer det hele med hård monopol hånd.

Hos Android er der frit valg på alle tilgængelige hylder! Værsgo at riv ned og det fra starten af!

AndBOT, AppBrain, AndroidZoom, App Store HQ, Cyrket, AndroidLib er nogen af de mange steder hvor der findes et stort udvalg af betalingsapp til Android og de bliver brugt ganske flittigt skulle jeg hilse at sige.

Dertil kommer det nyeste marked, som meget passende kalder sig Yaam (Yet Another Android Market) og som du finder på denne webside http://www. yaam.mobi.

Download YAAM via din smartphone, installer og få adgang med det samme. Betal dine apps med Visa eller PayPal.

Det er da nemt, selvom det også ville være rart at Google engang får forhandlet de sidste aftaler på plads, så man også kan købe apps via Google market.

Der vil ganske rigtigt blive en lillebitte- bitte smule nemmere, men betalingen skal jo stadig formidles - også hos Google, og hvis det drejer sig om sikkerhed eller lignende, så leger Google altså ikke politimand og forbyder nogle en masse app, så det er heller ikke en grund for at vente på Google.

Google mange applikationer kan i øvrigt i USA allerede nu søges via særskilt via den officielle(engelske) Google søg startside, så noget stort er snart i vente, også hos os i Europa.

Det har som bekendt været det største kritikpunkt, at man ikke kunne søge ordentligt blandt de over 60.000 applikationer, men det er altså netop kommet på plads, og betalings apps skal nok også komme, omend det altså slet ikke er noget der haster.

0 0
peter 14-06-2010 07:53:04

Jeg er så fuldstændig uenig med dig.

For det første er Android ikke så frit og åbent som du skriver. For det første kalder de det for open-source, men kilde-koden bliver først åben et stykke tid efter en version er blevet frigivet og ikke mens det udvikles som de fleste open-source projekter. For det andet fjerner Google apps fra Android market som de ikke kan lide, f.eks. wifi hotspot app (som man indtil FroYo skulle roote for at installere) men også apps som downloadede youtube videoer har de fjernet så så hellige er Google heller ikke.

Mht. alternative app. stores så har du ret i de findes, men det er et stort rod for udviklere for de skal selv sikre at deres app er tilgængelig alle steder og det gør at langt fra alle betaltings apps kan findes i de alternative markeder. Desuden så hvis du har rooted din Android mobil så kan du risikere at nogle betalings apps ikke kan installeres fordi udvikleren ikke tillader deres app installeret på en rooted mobil.

Desuden så er alle de alternative app stores måske nok nemme at installere, men det er altså ikke for hr. og fru. danmark som App store er på iPhone og det mener jeg netop er det der hindrer udbredelsen af Andoid lige nu, hvilket jeg synes er synd. Hvis Android forbliver mest rettet mod os nørder så vinder Apple som de gjorde med iPod'en og det holder jeg ikke ud igen :-)

Som vi også hørte avis redaktørerne i TV2 news indslaget sige så gør det at der mangler mulighed for betalings apps i Android Market at de endnu ikke udvikler til Android og sådan tror jeg mange andre der i dag laver apps til iPhone tænker og det er meget uheldigt, så jeg mener bestemt det haster!

0 0
morten 14-06-2010 08:30:42

Helt enig

Det var netop pointen med at store udviklere ikke udvikler til android, da de ikke kan tage penge for det, jeg prøvede at få frem i min første post.
Og i den sammenhæng, at medierne ikke kigger på de problemer der er med betalingsapps på android market, men bare ignorerer android, til fordel for iphone.

Mht til de alternative appstores til android, har jeg ingen personlig erfaring, men mens jeg undersøgte markedet, kiggede jeg på Cyrket på nettet. Og jeg skal ikke købe fra en side hvor halvdelen står med skrifttegn, og priserne opgøres i yuan.

Derudover er der vel også et spørgsmål om hvor mange markets man gider bruge? Det er vel netop en af iphones successer, at der er app-store for den almindelige bruger (jeg ved godt at apple holder den i et jerngreb), som virker og har mulighed for betaling. At der findes stores derudover til de apps apple har afvist, som kan installeres på en jailbroken iphone, er fint, men jeg gider ikke at skulle rundt til 4-5 app stores for at finde de ting jeg skal bruge.

0 0
gielsgaard 14-06-2010 13:11:52

Nu må Android brugerne snart snuppe sig en tudekiks,ja Apple er uhyggeligt gode til PR,der kunne Google måske lære noget,eller er de passive af den grund at vi ikke skal rode i deres dagsorden,husk på når i lægger alt i hænderne på Google er der en potentiel fare for at det bliver misbrugt,mange bruger Gmail sammen med deres kalender osv osv der bliver samlet en hel del oplysninger om dig som bruger af disse ting,alt sammen i reklame øjemed,hvis i tror andet er i godt nok blåøjede.Så alt den snak om folkelig åbenthed skal i godt nok længere ud på landet med.

0 0
Jesper Vejle Kristensen 17-06-2010 11:01:53

Uhyggeligt gode til PR????? John kunne ikke engang få at vide om vidunderet kunne sende en MMS - noget som efterhånden den billigste entrylevel mobil kan. Men næh nej, det kan en iPhone ikke, for det mener jobs ikke du har brug for.

0 0
morten 13-06-2010 22:44:25

Super fedt initiativ, og lækkert at se nogen turde bringe debatten op uden for tech-sites på nettet.

Jeg synes det er ærgerligt at når der netop sættes fokus på dette emne, og Lisbeth Knudsen direkte indrømmede at apps til iphone blev prioriteret, pga. indtjeningsmuligheder, at der så ikke blev nævnt at ingen "store" medier har taget fat på historien om at google ikke kan finde ud af at få åbnet for betalingsapps. Det ville jo klart øge disse mediers indtjeningsmuligheder, så når de ikke ønskede at tage det op, kunne man frygte at det udelukkende skyldes uvidenhed?
Jeg savner pres fra andre sider end kun folk med indgående kendskab til mobilmarkedet, da google vidst efterhånden har lært hvilke journalister herfra der skal glides af på.

Manglen på betalingsapps hos android, er klart en grund til at jeg personligt stadigt slæber rundt på en ægte dumb-phone, for jeg vil ikke betale så mange penge for en iphone, og slet ikke med apples lukkede system.
Jeg ved godt at man kan roote android-telefoner, men for mig skal det virke fra starten, ellers er det ligemeget.

Men den manglende kritik af google må blive næste gang mobilsiden sniger sig ind på news.

0 0
Hest 13-06-2010 20:49:30

Apple får helt klart meget mere omtale end andre, men det er nok også fordi de kommer med ét produkt engang imellem, hvor fx Nokia, HTX, Samsung osv pumper forskellige produkter ud hele tiden.

Det samme sker alle andre steder. Ta' fx. biler. Alle de "normale" forhandlere kommer med et par nye biler der er omtalt et par steder. Kommer Ferrari med en ny, så får den også meget mere spalte plads.

At medierne så er blevet ALT for ukritiske ang. Apple er jeg helt enig i. Det virker nogle gange som om at medierne bare bukker og smider sig på ryggen, så snart Apple annoncerer noget nyt. Der er ikke mange kritiske øjne på de ting de kommer frem med.

Apple er helt klart et prestige produkt, der bliver bare stort set ALDRIG set på de negative ting ved produkterne. Fx. det at Apple næsten mener den nye Iphone er en ny revolution og medierne kopierer med glæde den overskrift. Det er jo absurd, når man ser på hvad den nye Iphone egentligt kan.

0 0
KaZyKa 13-06-2010 21:33:14

Du kan heller ikke sammenligne Ferrari med Apple. Ferrari kommer med noget nyt under køleren hele tiden, hvor i mod Apple tilføjer en simpel ting som mobilinternet eller små ting der ikke har den store relevants. Jeg kan ikke se den store forskel fra 3g og 3gs...

0 0
Tobias 13-06-2010 21:59:12

3gs køre huridger ind 3g nu er jeg ikke bile expert men har nye faarrarier ofte ikke også abre en beder moter og nolge små tilføelser lige som 3gs syns Lisbeth Knudsen samenlining med B&O var god når det er sagt så får appel alt for meget ukritisk omtale

0 0
KaZyKa 14-06-2010 14:32:30

Tobias. Din tekst er meget svær at læse. Nu når vi taler om tilføjelser, så kan du, hvis du bruger firefox, tilføje stavekontrol.
Men nye biler = mindre benzinforbrug, større motor.
3g til 3gs = ?. Større knapper? Virkelig en gave til menneskeligheden.

0 0
peter 13-06-2010 20:38:26

Mange mange tak for det Kasper!!

Hvor er det bare et godt indslag og de ligger sig stort det rundt på ryggen allesammen. Chefredaktøren for politikken var en smule modvillig og det samme var hende fra Jyllandsposten.

Til dig John, VIRKELIG godt gået, jeg tager godt nok hatten af for den form for saglighed. Jeg er så utrolig enig med dit syn på sagen. Jeg synes det er lidt ærgerligt den måde chefredaktøren for politikken kritiserer dig for en for "ingeniør" agtig tilgang til det når du jo netop siger at Apple's konkurrenter til stadighed har noget at lære når det kommer til brugervenlighed, men ham om det.

Jeg synes også det er rigtigt godt at høre at de samstemmende siger at der vil komme mere Apple kritisk dækning nu. Jeg håber virkelig Politikkens chefredaktør når han slutter af med at sige at denne presseloge debat er et udtryk for at en holdningsændring er på vej!

0 0
Mobilsiden.dk 13-06-2010 20:46:48

Hej Peter. Tusind tak for de pæne ord (samme til alle jer andre som har sagt noget pænt ;-)

PS. "Hende" hedder Lisbeth Knudsen og er fra Berlingske Tidende.

0 0
Jesper Vejle Kristensen 17-06-2010 10:45:22

Hvor var det stort da du gav ham fra Politiken tørt på med hans løgne om HTC og iPhones markedsandel. I det hele taget syntes jeg at de gæster var inde generelt var dårligt forberedte, først at kalde den for iPhone 4G og så sige at HTC er en kopivirksomhed. Ja det er trist at det er den slags menensker der skal bestemme hvad vi læser i avisen. Godt vi har steder som mobilsiden.dk der kan være lidt mere kritiske.

0 0
Kasper Sverkel Rasmussen 13-06-2010 19:52:45

Her er del 3 så (når den er færdig med at uploade)

Del 3: http://www.youtube.com/watch?v=h4SK4kRj47Q

0 0
Kasper Sverkel Rasmussen 13-06-2010 19:50:53

Her er del 2 så

Del 2: http://www.youtube.com/watch?v=60niOOD8t48

0 0
Kasper Sverkel Rasmussen 13-06-2010 19:41:47

Her er del 1 så


Del 1: http://www.youtube.com/watch?v=FFRledcaNbI

0 0
Kasper Sverkel Rasmussen 13-06-2010 19:28:10

Jeg beklager den store ventetid alle sammen... YouTube hader mig bare i dag... Det er lige meget hvad jeg gør så er der noget der går galt...

Plejer ellers altid at være lige til :S

Jeg arbejder hårdt på det... :)

0 0
Tobias 13-06-2010 19:37:17

Det er vil hiller ikke lovligt af uplodet det ??

0 0
Mobilsiden.dk 13-06-2010 18:00:21

Hej med jer. Tak for interessen omkring Presselogen på News. Det er rigtig sjovt at følge med i hvad I mener også :-)

Analysen som Presswire har lavet viste som sagt, at Apple sad på 60-80 procent af mobilomtalen i 2009.

Naturligvis har jeg også fået lavet en kørsel, specifikt på Mobilsiden.dk. I 2009 havde vi en lille overvægt af iPhone-omtale, men generelt var billedet pænt fordelt mellem producenterne.

Der er STOR fokus på iPhone omk. produkt lanceringen, men der er tilsvarende fokus på Nokia omkring Nokia World i efteråret - og ikke mindst meget bred omtale ved Mobile World Congress først på året.

0 0
Erik jensen 13-06-2010 18:11:06

Tak for din medvirken i presselogen. Det var virkelig en positiv oplevelse. Glæder mig til at læse nogle artikler fra dig hvor dine synspunkter omkring f.eks Apple kommer lige så klart til udtryk som de kom i presselogen. Din meninger, åbenbart på baggrund af stor viden, viser sig jo at værre værd at lytte til, så kom endelig frem med lidt mere kritisk journalistik og gerne lidt længere artikle, også selvom du måske træder nogen over tæerne.

Dumme og intetsigende reklameindslag kamufleret som en saglig artikle, som f.eks "Tre punkter hvor iPhone 4 slår konkurrenterne af banen" kan jeg godt undvære på mobilsiden

0 0
MikkelSB 13-06-2010 20:55:09

Fedt at du tager dig tid og deltager her på siden også!

Jeg synes det er en utrolig interessant debat og jeg synes du gjorde det godt og sagligt i modsætning til mange af de andre debatører på News.

Det der gør debatten så interessant er at det ikke kun handler om en telefon, men også om så meget andet. Situationen med Apple er et meget konkret eksempel på et firma, der er i stand til at styre den måde vi taktler nye teknologiske muligheder. Derudover er Apple også i den grad trendsetter, hvilket jeg tror har spillet en meget stor rolle i den udvikling vi har set.

I debatten lagde avisredaktørerne meget vægt på at telefonen og Apples produkter generelt er brugervenlige. Jeg kan ikke selv sammenligne med særlig mange andre smartphones, men jeg har flere bekendte med Androidtelefoner og her er brugervenligheden er i mine øjne på absolut samme niveau som Iphone.

Jeg så et indslag i Go'aften Danmark på TV2 tidligere på ugen i forbindelse med Iphone 4. Jeg hæftede mig ved at det især var den lidt ældre generation, altså ikke de unge, der var fascineret af telefonen. Sådan fremstod det i hvert fald.

Jeg tror der er en tendens i samfundet til at statusgøre ungdommen og dermed følge de ungdommelige trends (også selvom det måske ikke altid forholder sig som ventet med disse trends). Min opfattelse er, at mange lidt ældre mennesker føler sig yngre og mere "med på beatet", hvis de ejer en Iphone. Dette oplever jeg virkelig ofte til hverdag i mit arbejde, hvor der iøvrigt sælges Iphones. Problemet er at mange ikke har tid til at sætte sig ind i alternativer. Hvis de så samtidig er af den opfattelse, at Iphone er det bedste af det bedste, jamen så kan man da ikke bebrejde dem at de vælger en sådan. Medierne og Apple hjælper bare til med at holde folk i uvidenheden.

Os der debatterer på, eller blot besøger, denne side har jo allerede taget stilling og givet os tid til at overveje teknologien og firmaet bag Iphone. Jeg er klar over at jeg generaliserer, men jeg føler at Iphonebrugeren er blevet langt mere ignorant end hidtil og dette er til stor fordel for æbletræet...

0 0
peter 13-06-2010 21:53:54

Jeg synes det er utroligt rammende når du skriver: "Medierne og Apple hjælper bare til med at holde folk i uvidenheden." :-)

0 0
gielsgaard 13-06-2010 21:24:22

Egentligt morsomt,jeg er nok en af dem du kalder ældre,jeg stod og var i syv sind da jeg skulle vælge,det blev til en Legend OG en Iphone,måtte så efter et par uger afgøre hvilken som skulle ud og det blev Legend ikke for at den var ringe den er såmænd lækker nok,men Iphonen var bare mere ligetil,det skal da siges at jeg har stor glæde af at selv samle mine Pc'ere selv så det er ikke et spørgsmål om at jeg ikke gider at sætte mig ind i tingene,og når man nu skriver så meget om Steve Jobs så skal man da lige huske hvem som ejer det meste af æbleplantagen,men det behøver jeg nok ikke at skrive for det ved alle jo.

0 0
Mobilsiden.dk 13-06-2010 21:12:47

Hej MikkelSB.

God og interessant pointe du kommer med.

PS. Naturligvis tager jeg tid til at følge debatten. Jeg starter aldrig noget, uden at følge med. Det er faktisk sådan, at i mit job kan lære rigtig meget af, at følge med i brugernes meninger og holdninger ;-)

0 0
gielsgaard 13-06-2010 20:33:13

Erik,at skrive Johns artikler er dumme og intet sigende er vel skudt noget over målet,det er da krænkende,over for John,i det øjeblik at man helt fjerner hans mulighed for at skrive positivt om Iphonen,så er der dømt ren kommunisme,han skal da skrive hvad han syntes,og hvis der er nogen som kan tilbagevise det som bliver skrevet ja så ok,så må han komme med en forklaring efterfølgende.

0 0
Erik jensen 13-06-2010 17:46:23

Tag ikke fejl. Selvfølgelig skal man også holde øje med Google, selvom det er svært at kritisere noget der er åbent og stort set gratis for folket, men firmaet har rent faktisk et slogan der hedder "Don`t bee evil" og i sammenligning med Apple opfører Google sig forretningsmæssigt som en uskyldig kordreng, mens Steve Jobs passende kunne være Paven selv, og det var ikke positivt ment..

0 0
Kasper Sverkel Rasmussen 13-06-2010 16:56:36

Damn... Skidtet er for langt :D Prøver at lave den mindre :D

0 0
peter 13-06-2010 18:47:10

Super Kasper, vi er flere som spændt sidder og venter da vi ikke kan tage TV2 news.

0 0
niklasernst 13-06-2010 17:08:07

Du kan også bare prøve at klippe de steder ud, hvor der bliver sagt noget kritisk om Apple, så skal den nok komme online i en ruf. :P

0 0
Erik jensen 13-06-2010 17:14:53

Så bliver det helt sikkert også en meget kort video :-)

Ellers er indslaget en debat værd HTC Desire er i denne uge blevet udrøbt som årets telefon 2010, men hvor mange steder har man læst det??

Når nu en så stor nyhed kan bliver ”glemt” i mediemøllen,(minus Mobilsiden, selvom nyheden allerede er røget ned(og glemt) blandt de almindelige nyheder) kan man undre sig over, hvor megen omtale og hysteri Apple nyeste kreation iPhone4 kan frembringe over en lang periode, også selvom der ikke er skyggen af nyhedsværdi, udover at produktet er fra Apple.

Blandt mange faktorer kan man bl.a. se at journalisterne selv næsten alle har(fået foræret)en iPhone, og det selv om en iPhone end ikke kan optage en telefonsamtale, noget som er det vigtigste for en dygtig journalist, (de er derfor de stadig er nødt at rende rundt med en separat båndoptager!!)

En væsentlig faktor, som nok er mere interessant, er at aviser og nyhedsmedier lever af at fremstille applikationer til Apples market, da det er en måde at øge indtjeningen på.

Lisbet Knudsen fra Berlingske er den som siger det klarest. ”Hos Apple kan vi tjene penge ved at lave applikationer hvor vi tjener penge på indholdet, det kan vi ikke på andre platforme.”

Så tror da pokker, at mange medier er så ukritiske i deres tilgang til Apples produkter, også selvom Apple mildt sagt er en usædvanlig vanskelig samarbejdspartner. De er kommet i lommen på Apple!

Så det handler altså ikke mere om hvem der fremstiller det bedste produkt, men hvem der betaler den bedste pris, og så er det klart at det folkelige og gratis Android har svært ved at få den omtale de fortjener.

Heldigvis lever vi en fri verden og mange af os har (endeligt) gennemskuet denne usunde symbiose og fravalgt Apple til fordel for de noget bedre alternativer, f.eks. Android

0 0
gielsgaard 14-06-2010 11:48:33

iøvrigt mener jeg da ikke det er helt legalt at optage en telefonsamtale,men det kan da godt være at loven er ændret.

0 0
gielsgaard 13-06-2010 17:28:19

Erik Jensen,nu skal man også passe lidt på, hvis du tror Google har en anden dagsorden end Apple tager du da fejl,alle spillere i det marked er der for at tjene penge tag ikke fejl af det,og det har vist sig at Google ikke er helt så fine i kanten som nogen tror,vi,altså os forbrugere skal se os godt for og tænke os om når vi handler,men Apple har lidt ret i en ting de vil ikke tillade at apps sender oplysninger retur til et eller andet firma som kan bruge/misbruge de oplysninger,på den anden side giver det et låst system,det hele er ikke sort/hvidt.

0 0
Erik jensen 13-06-2010 16:08:58

Videoen kan desvæære ikke vises og er fjernet da den er for lang. Prøv at deludsendelsen den op i afsnit eller opload kun det der omhandler Apple

0 0
Erik jensen 13-06-2010 15:42:16

Frisk initiativ, Kasper! Bare der fandes flere som dig :-)

0 0
Kasper Sverkel Rasmussen 13-06-2010 15:21:13

Jeg har lagt videoen på YouTube som burde være klar inden så længe :)

http://www.youtube.com/watch?v=H3G6BA0Ccrg

0 0
Erik jensen 13-06-2010 14:19:25

Når udsendelsen efter weekenden har været vist på TV2 News lægges udsendelsen ud på TV2 News hjemmeside arkiv, hvor den gratis kan genses - men altså først efter weekenden er ovre..

Hvem har skrevet tidspunktet ned hvor Apple diskutere, det var i slutningen af udsendelsen.. og hvem gider at fortælle det her.

0 0
gielsgaard 13-06-2010 14:00:12

Ja,så kom John herfra på storskærmen,var da ved at få kaffen i den gale hals,her sidder han og fortæller andre at deres skriverier om Apple er helt hen i vejret og alt for meget,John fej lige for egen dør,hvordan var det lige siden her så ud omkring WWDC.

0 0
Kasper Sverkel Rasmussen 13-06-2010 13:48:43

Jeg syntes faktisk det var et godt indslag.

Jeg er dog ikke enig i det med Flash og porno... Apple har fra starten sagt at de ikke vil tillade porno...

Jeg er ved at smide indslaget på YouTube og poster det så herinde :)

0 0
MikkelSB 13-06-2010 14:13:08

Glæder mig til du har uploadet det. Indslaget skal deles med mange i min omgangskreds, der kunne trænge til lidt kritisk sans for Apples produkter.

Har lige set det på TV2 News! Super godt gået John G!

Der var selvfølgelig mange aspekter i debatten, men synes at det mest skræmmende er, at vi har med nogle af Danmarks største aviser at gøre. Deres svar til mange af spørgsmålene virkede langt mere ukritiske end jeg havde regnet med. Det er utroligt at tænke på at de rent faktisk finder sig i Apples "filter" med hensyn til Apps selvom de er fuldt ud klar over konsekvenserne. De indrømmer tilmed at de faktisk er direkte økonomisk afhængige af Apples produkter!
Jeg tror der er mange privatpersoner og virksomheder, der skal passe på ikke at blive alt for afhængige af æbleskrogsbølgen...

Det var som om at det undervejs i debatten gik op for redaktørerne, hvor meget de er blevet udnyttet, og deres afsluttende bemærkninger om at der nok skulle til at komme flere kritiske artikler om Apple produkter var i mine øjne en latterlig retfærdiggørelse af deres hidtidige tendenser.

0 0
gielsgaard 13-06-2010 14:24:20

Det der blev sagt var faktisk,at de fik penge for deres ting,og at det ikke var muligt hos Google.

0 0
peter 13-06-2010 18:44:00

Hmm nej det er også sørgeligt at det stadig ikke er muligt med Android Market.

Men hvad med OVI Store, der er det muligt. Hvorfor bliver det slet ikke diskuteret? Jeg mener der er da trods alt stadig en betragtelig del mobiler på markedet med adgange til OVI Store, formentlig en del flere end der er iPhones der har adgang til App. store.

Jeg ved godt at færre af Nokia og Symbian brugere er tilbøjelig til at surfe og installere apps, men med så mange af dem må der da være et marked der!

Jeg kunne virkelig godt tænke mig at se resultatet af en objektiv analyse af det for Europa/Danmark og ikke en der bare vælger fra at se på Symbian bare fordi det er ikke eksisterende i USA og er blevet til en prügel-knabe.

0 0
niklasernst 13-06-2010 13:45:26

ikke for at være bitter, men hvor er der meget mundgylle fra meget inkompetente mennesker. Især hende trunten, der sidder og udtaler sig som om hun er ekspert. Især hendes sammenligning med Android. Bah, enhver bruger på mobilsiden kunne have sagt ting som var mere kløgtige og faktuelle korrekte.

0 0
Kasper Sverkel Rasmussen 13-06-2010 13:17:49

Er det bare mig der har taget fejl af datoen eller noget?

Kl. er nu 13:17 og på TV2 NEWS snakker de om Medina :S

0 0
John 13-06-2010 13:23:56

Datoen er god nok. Jeg så udsendelsen her kl. 10.
De havde også andre temaer end Apple. Blandt andet Medina.

0 0
Stefan 12-06-2010 13:53:10

Det er ikke kun medier og journalister som omtaler iPhone meget ift andre mobiler.
Danskerne snakker og diskuterer langt mere om iPhone end andre andre mobiler på sociale medier, se:
http://blog.overskrift.dk/2010/06/12/iphone-omtalen-i-medierne-og-sociale-netv%C3%A6rk/

0 0
Bahumbaba 12-06-2010 13:19:19

Jeg glæder mig til at se debatten. Jeg er desværre selv på arbejde det pågældende tidspunkt, men er det muligt for mobilsiden at lægge det op på siden?. Eller bliver det tilgængeligt på Sputnik mon?.

0 0
Tobias 13-06-2010 09:05:27

alle de tidliger programer er på sputnik så den her kommer nok også :-)

0 0
Kasper Sverkel Rasmussen 12-06-2010 10:10:20

Jeg er kæmpe fan af Apple og det hele og er da også glad for at de får omtale... Men jeg syntes selv det er ved at være for meget, især når tv værterne ikke har styr på produktet og diverse teknologier...

TV2 er især meget slem til dette... De kalder f.eks iPad 3G for 3GS og mener at MicroSim er Apples opfindelse...

Det går jo bare ikke sådan noget...

0 0
peter 12-06-2010 09:45:01

Spændende og se om medierne kan være selv kritiske nok til at indse at de har været med til at gøre det et must for teenagere at have en 5000,- iPhone for at være 'in'.

Det er også lidt sjovt at det bliver bragt på en TV2 kanal som da især er skyldige i ensidig dækning af Apple produkter :-)

0 0
gielsgaard 13-06-2010 12:19:25

Tja hvis man ikke kan forklare sin teenager at de ikke får en tlf til 5000,så er det vel næppe Apple eller Tv2 den er gal med.

0 0