Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Dét betyder mobilsiden.dks karakterer

Dét betyder mobilsiden.dks karakterer

Hvad betyder det egentlig, når et produkt får fire stjerner? Du kan se en forklaring på vores stjernesystem her

Det giver sig selv, at en stjerne er dårligst, og seks stjerner er bedst. Men hvad det egentlig betyder, når et produkt får tre eller fire stjerner kan være svært at læse kun ud fra stjernerne, så herunder kan du se en forklaring på mobilsidens stjernesystem.

Seks ud af seks stjerner

Vores absolutte topkarakter er til den spektakulære præstation. Det kan enten være på grund af alene en oplevelse i særklasse, men kan også være på grund af en exceptionelt høj værdi, når vi sammenligner prisen med brugerens oplevelse.

Et eksempel på topkarakteren seks stjerner er HTC One (M8)

Fem ud af seks stjerner

Vi giver fem ud af seks stjerner for det generelt og gennemgående gode produkt, der på nogle punkter mangler det sidste for at træde op i den absolutte topklasse. Det er dog et produkt, der stadig kan anbefales til de fleste. Produktets pris kan spille både en positiv og negativ rolle i forhold til karakteren.

Et eksempel på karakteres fem ud af seks stjerner er Huawei Ascend Y530

Fire ud af seks stjerner

På mobilsiden giver vi fire ud af seks stjerner til produkter, der klarer det godt, uden at være prangende. Det er produkter, der muligvis kan anbefales til nogle forbrugere, hvis de er på udkig efter nogle specifikke egenskaber, og ikke bekymrer sig om meget andet.

Et eksempel på fire stjerner er Lenovo Yoga 8

Lenovo Yoga 8 fik fire stjerner
Lenovo Yoga 8 fik fire stjerner

Tre ud af seks stjerner

De tre stjerner gives til et uimponerende produkt, som dog virker nogen lunde. Det vil ikke komme på tale i en sammenligning med de bedste. Der skal også tages forbehold for producentens hensigt med produktet og så den reelle oplevelse. Produkter med karakteren tre stjerner kan som udgangspunkt ikke anbefales.

Et eksempel på tre ud af seks stjerner er Sony QX10

To ud af seks stjerner

To stjerner gives til de produkter, der kræver en masse arbejde for at få dem til at fungere nogenlunde tilfredsstillende, eller som præsterer utilstrækkeligt. På trods af en eventuelt billig pris, kan produktet stadig ikke anbefales.

Et eksempel på to stjerner er Samsung Galaxy Tab 3

En ud af seks stjerner

Slipper et produkt kun afsted fra en test med en enkelt stjerne, er det på randen til defekt fra starten. Det er et produkt, der under ingen omstændigheder kan anbefales til andre, og stærkt kandiderer til skraldespanden.

Et eksempel på en stjerne er Jabra Drive

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Pedro 09-04-2014 22:52:35

Jamen så giver jeg én

0 2
07-04-2014 22:01:16

Lol, der findes faktisk et produkt der har fået en ud af seks stjerner!

0 0
hellas7 09-04-2014 11:27:48

Af andre kunne nævnes HTC mini og vist nok også nogle af de første Android tablets

0 0
08-04-2014 08:35:44

Lidt trist, ikke det bedste stempel at få på sit produkt :-)

0 0
Gro 07-04-2014 17:04:59

Jeg synger med i koret og vil også gerne udtrykke ros for den her skala - og generelt mobilsidens virke i de seneste artikler og anmeldelser. Det er blevet mere brugbart og vedkommende, samtidig med at den indre nørd kan udfordres :P

4 0
Peter Lyck 08-04-2014 08:29:15

Jeg synes de beskrivelser af karaktersystemet som herover er lidt last year, de er ikke specielt præcise.

Men derudover så vil jeg give dig ret i at mobilsiden generelt har fået et stort kvalitetsløft.

Jeg har lige læst test Galaxy S5 og det var ikke den samme uendelige sammenligning med iPhone kombineret med ligegyldigheder som set tidligere. iPhone blev nævnt, men kun i relevante sammenhænge og generelt endnu en fin test.

Mobilsiden nærmer sig de 5 stjerner :), bliv bedre til at lave pols og så når i den 5. stjerne på min skala.

3 0
hellas7 07-04-2014 16:45:58

Stor ros til mobilsiden for denne artikel - det er noget, jeg har ventet på længe. Derfor bliver det også muligt at holde jer op på karaktersystemet fra nu af :-)

5 0
Niels de Boissezon 07-04-2014 16:58:19

Det er jeg glad for at høre. Stjerner/karakterer bliver meningsløse hvis der ikke er system i det.

Du må meget gerne holde os op på det, hvis du mener, at vores dom er unfair. Vi forsøger at være objektive, men man kan altid blive bedre.

Venligste hilsener,
Niels /mobilsiden.dk

3 0
Peter Lyck 08-04-2014 11:35:23

Selvom det modsatte måske kan opfattes af min kommentar så synes jeg beskrivelser af karakterene er en god ide, i skriver bare for meget. Dog bør i gøre det langt mere simpelt, dog er det godt i skriver hvad der ligges vægt på.

Desuden bør i gøre jer en overvejelse om hvor produkterne generelt bør ligge. Et normalt gennemsnitligt produkt bør vel få karakteren 3, men det er sjældent den bliver brugt. Karakterne 5 og 6 opfatter jeg som enten rigtigt gode eller fantastiske produkter, og der er en tendens til at dem er der rigtigt mange af.

Eksempelvis karakteren 6, den gives enten til et produkt i særklasse, eller til et produkt hvor man får rigtigt meget for pengene. Netop det at et produkt dermed i princippet kan få topkarakter uden at der skeles til prisen er vel en stor fejl.

Hvis jeg skulle lave et system så ville det være ganske simpelt giv en karakter for selve oplevelsen af produktet og divider med pris: produkt/pris. På den måde ender et meget godt produkt til en meget høj pris med at blive middelmådigt. Mens et middelmådigt produkt til en meget lav pris får en høj karakter.

På den måde bliver der helt automatisk givet både en karakter for produktet isoleret og produkt i forhold til pris.

Et komplet ubrugeligt produkt der får karakteren 0, så uanset prisen ender det med en skraldespandskarakter, eftersom 0/x altid er nul.

1 0
Niels de Boissezon 08-04-2014 14:44:27

Hej Peter

Tak for dit feedback, den er noteret.

Jeg vil lige knytte en kommentar omkring de 'høje' karakterer her på det sidste. Det skyldes for det ene at der blandt de sidste 5-10 produkter har været en del 'homeruns', altså produkter som vi vitterligt har været begejstrede for og selv ville købe - det er vel lige så unfair at pille en stjerne fra dem for at ramme et gennemsnit.
For det andet henter vi typisk kun produkter hjem til test som vi mener er interessante af den ene eller anden grund. Billige, intetsigende produkter som vil score et jævnt 3-tal har hverken interesse for os, og, tror vi, mobilsidens læsere - og bliver derfor sjældent testet.

Mht. prisvurderinger så er det svært at give en endelig dom. Prislejet på elektronik er en flygtig størrelse og vi prøver så godt vi kan, at tage det med i betragtningen. Men det er ikke altid lige nemt - eksempelvis denne her:
http://www.mobilsiden.dk/anmeldelser/zte-nubia-z5-anmeldelse-god-kinesisk-maskinkraft-mobiltest,lid.30969/
Det var en partivare som Elgiganten tog hjem. Skal den anmeldes ifht launchprisen? (ca 4000 kr), Elgigantens 'førpris' (2599 kr)? Elgigantens tilbudspris (som var 1999 kr nærmest hver weekend)? Eller Elgigantens 'slutspurt' tilbudspris (1444 kr.)?
Til sidst mener vi at det kan forsvares at give topkarakter til det hundedyre produkt - det er et udtryk for at i high-end/luksus segmentet ofte skal ofres markant mere for at hente de sidste 10%. I HiFi-verdenen ser man det ofte, f.eks er højtalere til 20.000,- kroner ikke ti gange bedre end dem til 2.000,-. Kan de stadigt få topkarakter? Ja - hvis de lyder som højtalere til 200.000,- kr...

Venligste hilsener,
Niels /mobilsiden.dk

5 0
Peter Lyck 09-04-2014 10:52:05

Dit højttaler eksempel viser jo præcis argumentet, netop det at det bedste måske kun er 10% bedre end mellemklassen, men koster forholdsvist meget mere. Top klassen er stort altid det dårligste køb når prisen indgår og det er vel en ekstremt vigtig faktor.

Højttaleren til 200k er i referenceklassen og får topkarakter 6 stjerner

Højttaleren til 20k er mellem klassen 3 stjerner(halvt så god)

Højtaleren til 2k er bundklassen og får 2 stjerner(en tredjedel så god)

Karakteren giver et indblik i i produktets samlede kvalitet.

Ved at tage prisen med(jeg ville foreslå launchprisen/vejledende pris for at ligge fast på en bestemt pris) giver det samtidig et billede af kvalitet/pris. Den bedste højttaler er tre gange bedre end den billigste, men 100 gange dyrere.

Og ja hvis højttaleren til 2k lyder som den til 200k så ender den den med at få en samlet karakter der er er 100 gange bedre, fordi det er et 100 gange bedre køb.

0 0

Om brug af cookies