Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   DR Play fjernet fra Marketplace

DR Play fjernet fra Marketplace

DRs jurister har undersøgt applikationen, der nu er fjernet fra Windows Phone Marketplace.

Vi har tidligere beskrevet applikationen DR Play til Windows Phone, der gjorde det muligt at se alle DR’s tv-kanaler live, gemme udsendelser og se gamle indslag fra DR’s arkiver.

Applikationen, der koster 13 kroner er ikke udviklet af DR, men af MPBrun.dk – DR Play er en overskuelig applikation, der på en meget nem måde gør DR tilgængelig for Windows Phone brugere.

Men Danmarks Radio synes ikke om applikationen. Redaktør på DR On Demand, Erik Nørgård Gravesen mener DR Play udnytter DR’s materiale og her derfor bedt DR’s jurister om at vurdere DR Play.

Min holding er klart at man som tredje part ikke kan bruge link til DRs materiale til at lave egne apps, uanset om man tager penge for dem eller ej,” siger han til Mobilsiden.dk

Og der blev åbenbart gjort kort proces overfor den nye app. DR Play der var blandt de 5 mest populære applikationer til Windows Phone er ikke længere at finde på Marketplace.

Vi kan dog konstatere, at allerede hentede applikationer stadig fungere efter hensigten.

DR har udviklet DR NU, der gør DR tilgængelig på mobilen. DR NU er på nuværende tidspunkt kun gjort tilgængelig for iOS og Android brugere.

Erik Nørgård Gravesen siger til Mobilsiden.dk, at DR løbende vurderer, hvor mange Windows Phones der er i markedet og selvfølgelig vil tilpasse DR NU til Windows Phone, når de mener der er en rimelig udbredelse.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Alfix 04-06-2012 03:20:12

DR kan rende og hoppe, hvordan ka de forbyde distributionen af materiale der allerede er public service? Idioter!!!! Men fint nok, saa maa de tage og vaere med paa beatet! Hvad fanden tror de man betaler sin sure licens for?

0 0
ctman 04-06-2012 17:20:11

Public service er ikke det samme som gratis indhold du frit kan bruge hvor du vil. DRs indhold er ikke cc.

Samme argument som: hvis jeg allerede har betalt for indholdet via min licens så må jeg vel også oprette en tv station der gensender DRs indhold, tilføjer lidt reklamer og tager 10 kr/md.

wp7 kan vel bare bruge den html5 webapplikation som DR allerede har lavet i en åben standard. Øhh næææh for microsoft har valgt ikke at understøtter formatet. Så skyd på microsoft ikke DR!.

0 0
Alfix 04-06-2012 20:07:25

Nu er der jo forskel paa en anden tv kanal og en app der anerkender deres kilder helt aabenlyst. Desuden med navnet DR PLAY.

Synes ikke der er noget problem, men er absolut ikke blind for det faktum at der sidder nogle grovfede gamle maend derude og spilder brun sovs fordi de mugger og slaar i bordet af ren og skaer forargelse.

0 0
03-06-2012 20:03:53

da det mest latterlige jeg længe har læst. Det er sq typisk DR. Så længe vi er tvunget til at betale til deres lorte programmer/services, så burde de fandme bare holde snitterne for sig selv, og lukke ædespalten.

Syntes det er en rigtigt god ide med den app, når nikolaj sonne og de andre ved DR sidder og sover med deres iphones i hånden...

0 0
Katron 03-06-2012 14:56:38

Jeg har tidligere lavet et indlæg her på mobilsiden omkring dette, om at det kunne være fint, hvis nogle gad at følge det her til døren. Det er jo ikke kun DR NU det drejer sig om, det er også DR's forskellige applikationer.

I kan sige hvad i vil, men DR er tilfældigvis underlagt et regelsæt, som skal følges, for ellers må de ikke kalde sig selv for public service station, og de må ej heller opkræve licens fra hver eneste dansker.
Det regelsæt de er underlagt hedder sig, at de skal udsende deres services inden for nogle normer, der gør at folk ikke skal købe udstyr efter mærke, blot efter funktioner.
Dvs at deres radio skal udsendes i frekvenser, som kan opfanges at radioer der overholder nogle normer, og deres tv skal udsendes så signalet kan modtages efter nogle fælles normer.
DR må ikke udsende services til egentlige mærker, for det er konkurrence forvridning, og det er et af de allervigtigste punkter som DR skal overholde. Som public service station må man ikke tvinge folk til at skulle købe et bestemt mærke.

Jeg har tidligere set at mange af jer skriver, og hvad så, så må i jo bare købe en Android eller iOS enhed.
Det er også fuldstændig korrekt, men netop med DR, så er de af alle underlagt disse regelsæt, der gør at netop de ikke må foretrække bestemte mærker. Selvom mange producenter bruger Android, må de ikke udsende services kun til Android, og det samme gælder iOS. Det må private virksomheder, men ikke offentlige.

Indtil nu har DR været velsignede med at fjernsyn, radio og internet er bygget op omkring nogle normer, således de blot skal understøtte disse. Normer er fælles normer, så feks en tv producent skal blot forsyne sit fjernsyn med en modtager, og bum, så virker skidtet ligemegt hvilket mærke fjernsyn man køber.
DR HD kan ikke ses af alle, men hvis man vil kunne se DR HD, behøver man ikke købe et bestemt mærke fjernsyn, man skal blot sikre sig at det kan modtage normen Mpeg4.

Det samme gør sig gældende inden for mobile platforme. De må under ingen omstændigheder udsende services, der kræver at man skal købe et bestemt mærke, for at kunne bruge det.
Så ligemeget hvad man nu synes om dette, så må DR ikke blande sig i et kapløb, der indtil videre har basis i nogle forskellige normer. Så længe mobilbranchen ikke kan blive enige, så skal DR som eneste danske tvstation holde sig langt væk.
Med HTML 5 burde de være tørskoet i land, for det er en åben norm, som kan implementeres i alle mobile enheder, og det er det også efterhånden ved at være, men nej, DR udelukker stadig visse mærker, og tilgodeser nogle bestemte. Om så DR vil udvikle dedikerede app's til de mest populære og mest udbredte platforme, er op til dem, men deres grund service (DR NU) skal på den ene eller anden måde være tilgængelige for alle.

Tænk engang en ramaskrig, hvis DR lavede en helt nu superkanal som kun kunne modtages på et B&O fjernsyn.

Det er det samme her. Hvorfor skal mine tvungne licenspenge gå til at naboen kan se livetv på farten, når jeg overhovedet ikke selv har muligheden, selvom min mobil understøtter servicen???

0 0
Katron 03-06-2012 15:10:52

I øvrigt så fungerer DR PLAY appen til WP fortrinligt.
Det er mig en gåde hvorfor MPBrun sådan uden videre kan få DR til at fungere på WP, når nu DR ikke selv kan eller vil.

Jeg er ikke helt sikker på, at DR må fjerne app'en. Det er muligt at MPBrun tjener penge på app'en, men det er vel umiddelbart kun til udvikling af denne fantastiske app. Jeg er ikke helt sikker på at det er direkte ulovligt at videreformidle DR's services. Vi har jo allerede betalt licens, så må vi vel også se kanalerne, blot skal det bevises af MPBrun at prisen udelukkende er for udvikling af app'en.
Hvis det er noget med licens loven, så kan de i princippet lade app'en ligge i marketplace, men blot tvinge den til at være gratis.

Det virker næsten som om at DR bare ikke VIL have DR NU ud til den halvdel af befolkningen der ikke har en Android eller iOS enhed, men som stadig betaler fuld licens...

0 0
Niels Kjelstrup 03-06-2012 14:18:21

Først og fremmest var/er DR Play en top fed app. Når DR ikke har råd/vilje/lyst til selv at lave en WP app burde man (i min optik) omfavne de her mennesker som har lavet appen istedet for at lukke den ned. Hvad er DRs holdning til tilsvarende XBNC "plugins"/apps og apps på Android platformen fristes man til at spørg? Google Play: https://play.google.com/store/search?q=danmarks+radio&c=apps
XBNC: http://tinyurl.com/7hazttw

0 0
Lindberg 03-06-2012 12:54:28

Men at tjene penge på licenmateriale, som vi allesammen ejer er ikke hensigtsmæssigt.

Omvendt burde DR ansætte ham udvikleren her og få fingeren ud af røven og udvikle noget ordentligt software.

0 0
Alfix 04-06-2012 03:24:17

Det er da fuldstaendig underordnet. Saalaenge udvikleren tager penge for noget reelt arbejde i forbindelse med app'en. Skal flaskvand saa ogsaa vaere gratis?????

0 0
Michael Carlsen 03-06-2012 10:07:48

Med status som public service station og med licenspenge fra alle med et TV, er det vel ikke for meget forlangt at DR NU kommer til de platforme det kan fungere på?? Bare kom i gang DR, eller også lad andre som DR Play være på markedet indtil i selv kommer i gear! Godt jeg nåede at få DR play inden det blev fjernet :-)

0 0
03-06-2012 11:24:28

Der findes bare ret mange platforme. WebOS, Bada, Tizen, Meego og det er endda kun mobile platforme. Dine licenspenge ender med kun at lave apps og ikke indhold..

0 0
Bjarke Hansen 03-06-2012 18:31:28

ja netop derfor burde Dr jo også være glade for at en har udfiklet en app til at udnytte de muligheder i streamning til platformen som Dr ikke selv gider... Når man er licensbetalt burde det også være sådan at man har et åbent system så alle kan bruge det

0 0
Zeb 03-06-2012 14:16:40

Indhold som X-faktor? Ville ikke genere mig hvis de brugte pengene på apps istedet så....

0 0
hellas7 03-06-2012 17:00:06

der er ingen tvivl om, at man kan sætte spørgsmålstegn ved DR's programsortiment, hvorvidt det er public service eller ej, men det fjerner ikke fokus fra (som CasperHN rigtigt skriver), at WP sandsynligvis er mindre udbredt i DK end fx Symbian der heller ikke har fået nogen app at se.
Det er noget alle nuværende og kommende WP-brugere bør tænke kraftigt over - ikke alle apps bliver udviklet til et system med 2 % markedsandel

0 0
Kim 04-06-2012 09:25:39

Som du selv er inde på er det langt fra alle apps der udvikles til Symbian heller, til trods for at der stadigt er en kæmpe installed base (og vist også større markedsandel i salg end WP).

Det der er allermest mærkværdigt er, at der er tale om en HTML5 web-app. Det burde være det letteste i verdenen at gøre den klar til WP.

0 0