Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Googles luksus-Nexus lagt på køl

Googles luksus-Nexus lagt på køl

Det var næsten sikkert, at Nexus-serien ville uddø og gøre plads for Android Silver, men det er snarere omvendt

Mange troede, at Nexus 5 her ville blive den sidste i rækken, men sådan bliver det altså ikke
Mange troede, at Nexus 5 her ville blive den sidste i rækken, men sådan bliver det altså ikke

Vi var rimelig overbeviste om, at det var farvel til Nexus-serien, når Android Silver ville blive stablet på benene, men Nexus er her stadig, og Silver er ingen steder at se. Sådan kan det være et stykke tid endnu, hvis man skal tro de nyeste rygter.

The Information har fået fortalt, at Android Silver-projektet er blevet sat på pause, efter hovedarkitekten bag det har forladt Google. Derudover er der blevet sået tvivl om, hvorvidt Android Silver ville kunne fange kunderne.

Læs også: Nexus 6 får andet navn og release-dato

Nikesh Arora er manden, der har forladt skuden, og han skulle have stået for at forhandle aftaler med partnere som HTC og LG, men uden ham har projektet fået lidt af et tilbageslag.

Android Silver-projektet skulle være en Nexus-lignende oplevelse med tæt på ren Android i high-end telefoner. Til gengæld for at Google ville få deres navn længere frem i lyset, ville de også stå for at lave reklame, så producenterne ikke skulle betale for det.

Læs også: Google Nexus lever stadig

Dette er dog også delvist problemet, at nogle producenter mener, at Google ville få for stor magt i det forhold, og det har dæmpet producenternes interesse i projektet.

Den store folkelige appel er der også blevet sat spørgsmålstegn ved, især efter lanceringen af Android One, som er målrettet det brede folk. Nogle hos Google mener ikke, det er den brede befolkning, der vil have interesse i Android One, men kun den lille del af mobilentusiaster.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Xlander 18-09-2014 10:37:55

Jeg har også lige købt en Nexus 5 og Root den og smidt xposed på,har aldrig haft en bedre telefon. Og jeg kommer fra iPhone som jeg har haft i mange år og hvis Google kommer med en ny Nexus ja så forsætter jeg der,så mange muligheder på den telefon og den er klippe stabil og ingen lag som i gamle dage på Android.

3 0
18-09-2014 11:08:11

Det er også en skøn mobil:-) Har afprøvet diverse ROM til den, men stock er nu hurtigst/mest stabil.

2 0
Christian 17-09-2014 22:53:08

Jeg er så MEGA træt af min nexus 5. Det er den værste android telefon jeg har haft! Og jeg har haft android telefoner siden HTC kom med magic og siden er det blevet til, desire, desire hd, galaxy s2 / s3 / s4 og lgg2 og nu nexus 5. Det er så gralt, at jeg rent faktisk overvejer og prøve en iPhone 6!! Det er sgu op a bakke! Ha!

0 2
Daniel Hald 18-09-2014 08:48:05

Hej Christian,

Hvad gør at du er træt af din Nexus? Jeg er ekstremt glad for min:-)

Mvh
Daniel
Mobilsiden.dk

4 0
Christian 18-09-2014 11:55:36

Hej Daniel,

Åh hvor skal begynde!!?
Hmm.. Altså mit førstehåndsindtryk da jeg pakkede den ud af kassen var egentlig ok, den var dejlig at holde i hånden i forhold til en G2'er. Men så synes jeg også det stoppede der!
Kameraet er elendig, ingen indstillingsmuligheder.
Kedelig menuer.
Jeg lader altid telefonen om natten, men tit skal den lige have lidt mere juice ved 18 tiden, for at kan holde resten af aften!
Bluetooth gider ikke altid forbinde til mine tilbehør, så det kræver genstart af telefonen. og kan ske op til flere gange om dagen.
Et andet møg irriterende problem er, at hvis jeg fx har åbnet en app. Lad os sige google chrome, og jeg så vil "lukke" det ved at trykke på tilbage pilen. Så åbner telefonen selv den sidste app som jeg brugte FØR jeg brugte chrome, lad og bare tage et eks. fx endomondo, og fortsætter jeg så med at trykke på tilbage pilen, så kan den nogle gange godt åbne den 3. sidste app keg brugte, fx hangouts. og så først der, er jeg egentlig tilbage på skrivebordet!! Det vil sige, at jeg måske tit skal trykke på et sted mellem 4 og 8 gange være ude af de app som telefonen lige synes det skal åbne inden jeg egentlig lukker det jeg vil lukke! Giver det mening? Jeg har endda haft nulstillede telefonen 2 gange på de 5 md jeg har haft den, men intet hjælper..
Tiltrods for en dejlig holdbar bagside (altså at holde ved) så bliver den jo lynhurtigt møj klam at se på da den suger fedtet fingre til sig som en svamp!
Så er der sådan noget som, at man skal ind og hente app til lyde, hvis ikke man vil nøjes med de røvsyge lyde som der ligger på telefonen. Men det er jo bare endnu en app som kan sluge af det i forvejen ringe batteri.
De standard widget som ligger på telefonen gider ikke altid vise om de er aktive, så det finder man først ud af når man trykker på dem, hvor man så måske slår det fra som man troede var fra..
Skal jeg fortsætte?? :D Ha!

2 3
Daniel Hald 18-09-2014 12:45:40

Hej igen,

Det var et fyldigt svar:-) Kameraet er ikke fantastisk nej, men heller ikke decideret dårligt. Men der findes klart bedre derude. Batteriet er heller ikke dens stærke side, men oplever ikke det så slemt som dig. Min bliver som regel ladet op når jeg møder på arbejde. Her har jeg som regel omkring 30-40% batteri tilbage. Bluetooth har jeg ingen problemer med. Har haft tilsluttet diverse højttalere og hovedtelefoner. Den med tilbageknappen vil jeg give dig lidt ret i, men det gælder for alle Androids. Jeg bruger den aldrig til at lukke apps, men bruger i stedet home-knappen og lukker den med multitask knappen, hvis jeg finder det nødvendigt. Mht. fedtede fingre så er det den telefon jeg har haft der bliver mindst fedtet - lige bortset fra iPhone 5s. Hvis man henter en app som Zedge til lyde, så ligger den jo ikke aktiv i telefonen - medmindre den er åben :-)

Personligt synes jeg det er svært at finde en telefon til 2349kr, der gør det lige så godt som Nexus 5. Den er efterhånden et års tid gammel og er stadig den mest flydende på markedet.

4 0
Christian 18-09-2014 17:56:47

Hej selv igen ;)

Lige mht lyde, så ja, jeg ved godt man selv kan overføre nogle, men også der kan være lidt en kamp med min nexus :-/ Kobler jeg den til pc,en vi usb, så fryser den ALT.. I ca 3-5 min. (Jeg har prøvet med andre telefoner, om det skulle være computeren den er galt med, men det er det ikke)
Mht fedtet bagside, så dyrker jeg en del sport, og bruger min telefon til bla at høre musik fra, samt tracke den sport jeg dyrker. Og det kræver jo, at man engang i mellem skal have fat i telefonen. Og pga det materiale bagsiden er af, så er den ikke bare lige sådan at tørre af.
Jeg har et polar loop aktivitetsarmbånd og tilhørende app. telefonen er simpelthen så langsom til at synkronisere, og de advarsler som man evt skulle modtage som notifikationer på telefonen, kommer bare overhovedet ikke. Ligeledes (når vi nu er ved notifikationer) så vil telefonen heller ikke give notifikationer, fra fx endomondo, Instagram og snapchat. For at se om nogle, synes godt om, eller kommenteret på en af de app, så bliver jeg nødt til selv, at gå ind i app'en og se om der er noget. Slukker jeg telefonen, og lader i stedet for min Ipad køre de samme app, så er notifikationerne der med det samme der er en kommentar eller andet til ovenstående app's!! Jeg havde heller ikke disse problemer på min LGG2, den fungerede også bare og det samme gjorde min samsung GS4.
Daniel, jeg fornemmer du ikke helt forstod det jeg skrev med, at telefonen selv åbnede tidligere app, når man prøver at lukke en app, man lige har brugt. Så jeg prøver lige igen. :)
jeg åbner nu hangout, og trykker så på hjem knappen. Så åbner jeg endomondo og trykker på hjemknappen. Nu åbner jeg så chrome browseren, og trykker på PILEN tilbage, så lukker chrome browseren, men telefonen åbner så endomondo og jeg trykker så igen på pil tasten for at vil væk fra endomondo, og så åbner telefonen hangout!! Det er sgu ikke normalt!! Og det har INGEN og jeg gentager INGEN af mine tidligere android telefoner gjort.
Du beskriver batteriet som ok i din verden, men jeg er ikke en Iphone mand, (i hvert fald indtil videre, måske jeg bliver det med 6'eren) så jeg har ikke en pæn lille taske hvor jeg kan have min oplader og telefon i på samme tid. Heller ikke til min Nexus ;) Men jeg gætter på, at du har en ekstra lader på dit job, og at din telefon temmelig sikkert sidder i den oplader det meste af dagen sammen med dig ved dit skrivebord? hvilket jo så selvfølgelig giver en masse juice til din telefon, til du har fri fra arbejde.

Jeg er dog efter at have læst din kommentar om, at du godt kan se en del af de kritikpunkter jeg nævner, omkring nexus 5. Lidt i tvivl om, hvor seriøst man nu skal tage jeres anmeldelser her på mobilsiden.dk? For hvis noget der ikke fungere optimalt er godt i jeres verden, hvor seriøst skal vi så tage jeres anmeldelser? Hvad er så i virkeligheden en 6 stjerners telefon og hvad er 1 stjernes telefon?
Skulle jeg give den nexus 5 her en anmeldelse udfra at have testet den i den her periode jeg har haft den, så vil den klart få max 2 stjerner ud af 6.

Så når du siger at en telefon til 2349 kr gør det så godt, så synes jeg det er dyrt for en (den samme telefon vi taler om) telefon der gør det så dårligt og jeg gætter på, at man sikkert kan få en huawei telefon til 999 kr som sikkert gør det meget bedre.

1 2
Daniel Hald 19-09-2014 08:33:57

Hej Christian,

Ja, det lyder som om du har lidt issues med din Nexus 5 :-) Jeg oplever "desværre" ingen af de problemer du gør... og meget underligt at det ikke hjælper at nulstille den. Mht. batteri, så sidder den ikke i lader hele dagen. Jeg lader den op til 100% og tager den derefter ud af laderen. Den bliver primært brugt til SMS/hangouts/mail, surf på nettet, en del youtube, musik/radio stream og Endomondo tracking.

Mht. Mobilsiden.dk og vores anmeldelser, så vi jeg lige gøre opmærksom på, at jeg ikke er journalist på siden. Jeg skriver ikke artikler på siden, så mig skal du nok ikke tage så seriøst :-P Jeg er bare almindelig nørd...

Mvh
Daniel

1 0
Morten Jensen 18-09-2014 18:43:17

Det kunne være meget sjovt at høre, om der er andre Nexus-ejere der oplever de problemer du har...
Det kunne godt lyde til, at det er lige præcis din telefon der er lidt speciel.
Jeg har aldrig hørt om den slags opførsel på en Android telefon før...

2 0
Thomas Larsen 18-09-2014 21:35:23

Næ, batteriet vil han nok opleve som nedgang fordi LG G2 er ca. samme hardware men har et rimeligt større batteri, men ser man tidligere generationer af mobiler og mobiler fra den generation generelt med samme batteristørrelse, så er det faktisk rigtigt godt.

Bagsiden er også modtagelig overfor fedtfingre, så kan godt forestille mig det bliver et mareridt hvis man er meget aktiv.

Kameraet bruger jeg ikke, men det er alment kendt at kameraet er det sted Google har brugt mindst fokus på, hardware skulle vist være ok, men mange af de optimeringer de andre producenter smider i deres produkter er selvfølgelig ikke del af AOSP.

Resten har jeg ingen problemer haft med.

3 1
18-09-2014 15:05:37

Ang. lyde, så kan man jo også bare ligge sine egne ind :D Det behøves der ingen app for.

4 2
Naggie21 17-09-2014 20:27:20

Well.. Hvis de holder stilen med Nexus, med at sælge top hardware til bundpriser, så gør det ikke mig noget. Venter troligt på, at Nexus 6/X kommer. Den regner jeg stærkt med at aftage :)

1 0
Thomas Larsen 17-09-2014 11:44:52

Wee, forhåbenligt fortsætter vi med billige highend mobiler så :)

8 0
TF 17-09-2014 14:29:58

Ja og gerne fra LG og asus igen :-)

2 0