Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Her er Nokia Lumia 900

Her er Nokia Lumia 900

Nokia har introduceret Lumia 900 – 4,3” skærm, 8 megapixels kamera, 16 GB hukommelse og 4G LTE til internet-adgang.

Vi kender allerede Nokia Lumia 800 og Lumia 710, men Lumia 900 er en nyhed – dog kun til det amerikanske marked, via teleselskabet AT&T.

Der er tale om en smartphone med systemet Windows Phone 7.5.

Nokia Lumia 900 vejer 158 gram og har en 4,3 tommer skærm med AMOLED ClearBlack Display, der giver bedre synlighed i omgivelser hvor der er kraftigt lys.

Under coveret, og det brudstærke Gorilla Glass, finder en processor på 1,4 GHz fra Qualcomm. Der er tale om en single-core CPU, altså ikke hverken dual- eller quad-core, som mange andre nye smartphones kommer med.

Lumia 900 kan komme på nettet via kendte teknologier som WiFi og 3G, men også 4G LTE er understøttet. Umiddelbart dog kun på frekvenserne 700, 1700 og 2100 MHz – i Danmark benyttes 4G LTE via 2400 MHz. Det vil betyde, at 4G-delen ikke vil fungere i Danmark.

Lumia 900 har desuden 14,5 GB intern hukommelse, Bluetooth, 8 megapixels kamera med optik fra Carl Zeiss og dobbelt LED fotolys. På fronten sidder desuden et lille kamera til brug ved videosamtaler.

Som Nokias andre Lumia-enheder får denne også gratis GPS-navigation via programmet Nokia Drive (Nokia Kørsel, på dansk). Der er desuden indgået en aftale med spilproducenten EA Games der betyder, at 20 af de mest populære spil i verden kommer til Windows Phone Marketplace – og det bliver Nokia Lumia-ejere der får adgang til dem først.

Batteriet i Lumia 900 er i øvrigt på 1.830 mAh.

Nokia Lumia 900. (Foto: Nokia).
Nokia Lumia 900. (Foto: Nokia).
Foto: Nokia

Lumia 900 uden for USA?

Nokia Lumia 900 er som nævnt introduceret eksklusivt til det amerikanske teleselskab AT&T, men det er ikke det samme som, at mobilen ikke kommer på markedet uden for USA.

Vores venner på Recordere.dk deltog i det amerikanske pressemøde på CES-messen, og her kom spørgsmålet også, om Lumia 900 bliver tilgængelig i andre lande.

Det kryptiske svar fra Nokia var:
- "Vi tager hver launch for sig selv".

På Mobilsiden.dk tillader vi os at gætte på, at der måske vil være nyt på Mobile World Congress, verdens største mobilevent, der starter i Barcelona i slutningen af februar. Mobilsiden.dk dækker begivenheden.

Læs også:
- Læs alle detaljerne om Nokia Lumia 900

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Katron 11-01-2012 18:16:05

Ja desværre er specskrigen skudt igang for mange år siden, selvom det ikke har en dyt med noget som helst at gøre.

Men AMD måtte selv indrømme det for over 10 år siden, hvor de blev nødsaget til at opkalde deres lavfrekvente CPU'er, efter den frekvens som Intel kørte med. En AMD Athlon XP3200, var jo kun et navn for at indikere at den processor svarede til en 3.2Ghz processor fra Intel. XP3200 var jo teknisk ikke på mere end 2Ghz, selvom den i mange tilfælde var hurtigere end en 3.2Ghz Intelkerne.

Det handler ikke kun om processorkraft, men i stor grad om systemet der skal slæbes, for mens AMD og intel kæmpede om størst mulig clockfrekvens, så var en apple PC kun forsynet med en 1 Ghz processor, og rent grafisk fik Windows maskiner med 3Ghz processorer smæk for skillingen.
En Windows smartphone har fysisk ikke behov for dualcore processorer på nuværende tidspunkt, da systemet i sig selv, ikke æder den store mængde power, og det efterlader masser af resourcer til diverse tasks.
Dem der påstår at en moderne high end smartphone kører flydende, ved ikke hvad de skal kigge efter. PT er det kun iphone og WP phones der har løst den opgave til UG. Det er muligt at en SGS2 udfører tasks flydende, men at bladre rundt mellem alle vinduer og menuer, efterlader ihvertfald mig med ønske om forbedringer. FPS raten på almindelig bladren rundt trænger til et alvorligt løft hos Android.
Selv gamle Symbian 3 telefoner er med AnnA updaten blevet løftet op på niveau med nye Android devices, altså rent flow mæssigt, og det skulle eftersigende blive endnu bedre med Belle opdateringen. Men PT er det IMO afgjort kun Iphone, WP og faktisk også Nokia N9 der klarer denne opgave uden hakken. N9 slår dog i ny og næ en lille bøvs, hvor det opleves som om FPS'en lige skipper en frame, men det er yderst sjældent.

Ontopic:
Glæder mig til at prøve denne L900, selvom den reelt nok er lige det største i min verden. Kan jo være at "kant til kant" skærmen gir en anden fornemmelse, når man står med skidtet i hånden.

0 0
Peter Frederiksen 12-01-2012 00:12:00

"Det handler ikke kun om processorkraft, men i stor grad om systemet der skal slæbes, for mens AMD og intel kæmpede om størst mulig clockfrekvens, så var en apple PC kun forsynet med en 1 Ghz processor, og rent grafisk fik Windows maskiner med 3Ghz processorer smæk for skillingen."

Sludder!

Når det kommer til den grafiske ydelse på en PC, er det GPU power det handler mest om.

Havde engang "Socket A" board hvor min AMD XP3800 CPU gik kaput og midlertidigt blev erstattet med en AMD Duron CPU på 900 mhz, jeg kunne sagtens stadig spille HL2/CSS (min. krav for CPU 1,2 ghz) og BF2 (1,7 ghz), pga. jeg havde et Geforce 8800 GT.

0 0
Kim 12-01-2012 07:51:22

Men når du godt ved det handler om GPU, vil du så ikke lade være med at rende rundt ovre i fandroid-land, og tro på at specs skaber gode OS? Dualcore er kun nødvendigt fordi OS'et er dårligt kodet (og måske en sjælden gang hvor man spiller, men her er det stadigt GPUen der er vigtigst)

Dualcore til PC var (i vid udstrækning) et resultat af Vista. Alle der mener at Vista IKKE er et resourcespildende helvede af et OS, ræk en hånd i vjeret? Det er det samme til mobiler. Her er det bare Androids "skyld".

0 0
Peter Frederiksen 12-01-2012 15:06:44

@kim

Prøv at forklare mig hvornår jeg skriver om Android eller OS for den sags skyld?

0 0
Kim 12-01-2012 16:05:03

Hvad er det så der får dig til at tro at der er behov for dual core? Hvis ikke der er andre OS der understøtter det, her primært Android, men sekundært iOS?

0 0
Peter Frederiksen 12-01-2012 18:13:12

Kim, har du overhovedet læst det jeg har svaret på?, fordi jeg skriver hverken om dual core eller android eller mobiltelefoner.

Det jeg svarede på var en samling mellem PCs og en MACs grafikydelse!

0 0
Peter Frederiksen 12-01-2012 18:14:22

Samling= sammenligning!

0 0
Kim 12-01-2012 22:00:23

Der kan naturligvis være andre med samme nick, men i posten lige ovenfor argumentere "Peter" for manglende Dual Core.

0 0
Allan 12-01-2012 08:28:33

Generelt om Dual Core, så mener jeg, at Dual Core var resultatet af det faktum, at man havde svært ved at presse CPU clockfrekvensen højere op med de teknologier man brugte i chipdesign. Så måtte man kigge på andre måder at forøge hastigheden og da multi-CPU systemer jo i princippet har eksisteret i mange år var der ikke langt til tanken om a putte flere "cores" i samme chip og dermed var Dual Core født.

Dual Core alene giver jo i øvrigt ikke bedre performance, men hvis softwaren (OS og applikationer) kan udnytte Dual Core så kan man få en performance forbedring. Derfor giver det pt. ikke mening at putte en Dual Core processor i en Windows Phone mobil, da WP ikke kan udnytte en Dual Core processor - men det er vist lige om hjørnet... ;-)

0 0
Henrik 12-01-2012 11:02:49

De fleste apps på Android og iOS kan heller ikke finde ud af at bruge dual-core. I 98% af tiden er det komplet irrelevant med dual-core i mobiler.

0 0
Tommy 12-01-2012 09:36:59

Jeg enig i at man ikke kunne presse cpufrekvensen højere op - men det er da lettere off-topic i en mobilsammenhæng ikke? Selvom man kan drage paraleller til tidligere historiske begivenheder vil de aldrig være helt de samme. Ligesom fattigfirserne og vores nuværrende krise heller ikke er identisk.

Angående WP, så er deres roadmap lige blevet lækket og det ser ikke ud til at være dual-core support lige til at starte med. Umiddelbart så kommer tango her i q2, men det vil primært være for at optimere styresystemet til billigere telefoner. Her tror jeg dog MS burde tage af lære ved andriod og deres billige enheder, for en billig men underperformenende smartphone(fx wildfire eller SE x8) vil i længden give flere problemer og årsag til unødig utilfredshed blandt brugerne.
En wp med 1ghz kan godt køre flydende, men jeg tror ikke det er tilfældet med en fx 600mhz cortex eller 800mhz ARM cpu. Og så får brugeren en dårlig oplevelse - men hvem bliver priset i medierne for at det er flydende? Apple. Så næste gang de skal have mobil undgår man bevidst WP (eller android for den sags skyld) og hopper på apple-vognen.
Ikke at der er noget galt i apple, men jeg synes nu der er andre alternativer. Og når folk går ind i en butik og siger de skal have en i4s, jamen så brokker sælgeren sig ikke, for der er masser af provision og kunden skal ikke bruge ½time på beslutningen. Simpelt, hurtigt og nemt.
Jeg ser det sker hver dag og mine svigerforældre lavede samme trick - dog hvor de havde en billig LG droid.
Hvis MS sænker kravene så meget at telefonerne bliver hakkende, hostende og langsomme. Så skyder de sig selv i foden - i længden! (Selvom det da er muligt de får et super boost i salg af enheder, ligesom google har oplevet det)

Apollo opdateringen som skulle henvende sig til "super"mobiler, altså hig-high-end (går jeg ud fra) kommer først i q4 og her kan man vel forvente der bliver support for dual core. Der skulle også være mere fokus på business, så lur mig om ikke der kommer mobiler med fysisk tastatur?

0 0
Kim 12-01-2012 10:44:22

Yay! Fysisk tastatur FTW! ;)

(Syntes Nokia er nogle nærige røvhuller fordi jeg ikke må få lov at købe en N950...)

0 0
David 12-01-2012 12:18:50

Bare jeg kan slippe for at få et fysisk tastatur :)

0 0
Tommy 12-01-2012 11:16:26

du skal bare blive udvikler...

0 0
Kim 12-01-2012 11:22:41

Jeg må stadigt ikke købe den! ;) kun låne...

0 0
Peter 11-01-2012 10:13:55

Ikke nok med at der ikke er duelcore eller hd video, men at løbe rundt med tlf. der er 12.7mm tyk og på 158gram det er da til grin. Nokias chef skulle hedde Stephen FLOP.

0 0
Kim 11-01-2012 11:06:00

Ja den kommer jo aldrig til at konkurrere med alle de andre WP telefoner der kan det - nå nej, det er jo rigtigt, det er WP der ikke understøtter det!

Desuden er vi efterhånden mange der er ved at være trætte af den der evige dualcore diskussion. Det handler ikke om specs men om OS. Bare fordi Android er elendigt kodet, er det ikke det samme som at alle andre styresystemmer har behov for DC.

0 0
Henrik 12-01-2012 13:04:10

"Bare fordi Android er elendigt kodet, er det ikke det samme som at alle andre styresystemmer har behov for DC."

+1

0 0
Lindberg 10-01-2012 13:45:03

En skam at der ikke er mulighed for at have en musik på telfonen ved siden af programmer, billeder og film når der kun er 15 gb hukommelse! Hvorfor ikke blot 32!?

iPhone4S har mulighed for 64gb!

0 0
Kim 11-01-2012 09:01:05

For lige at komme tilbage på sporet... ;)

Jeg tror man skal huske på markedet. Den er jo relativt specifikt lavet til US, og derfor er roamingtakster ikke den store bekymring (ved ærligt talt ikke om der skulle være forskelle mellem staterne, men det skulle undre mig virkeligt meget).

I forhold til musik, så vil Nokia vel gerne have trafik over på deres egen tjeneste og Microsoft vil helt sikkert gerne have, at SkyDrive kommer ind i kampen.
Sammenlafgt giver de ting en lavere mængde hukommelse, hvilket igen gør at prisen kan optimeres.
(Personligt tror jeg ikke der er væsentligt større omkostninger forbundet med at producere 64GB fremfor 16, men det er noget andet)

0 0
Benjamin K 12-01-2012 19:56:49

tror ikke de kun omtaler Lumia900, men samme problemstilling findes også ved Lumia800, hvor der heller ikke er mulighed for at udvide hukommelsen, på trods af en begrænset mængde hukommelse i telefonen.
For mig er det dog intet problem, klarer mig med i alt ca. 2,5gb hukommelse.

0 0
Thomas 10-01-2012 14:02:50

ja og N9 har 64 gb

0 0
Henrik 10-01-2012 14:05:06

Og min N8 har 16 GB og jeg har sat et 32 GB SD kort i, så jeg nu har 48 GB. Lækkert når man gerne vil have en stor samling serier og MKVere med på rejsen :-D

0 0
David 10-01-2012 14:28:15

Hvor køber du dine serier og film, konverterer du dem selv til mkv?

0 0
Henrik 10-01-2012 16:00:03

Hvad tror du selv? ;-)

0 0
Allan 10-01-2012 16:13:09

Jeg tror måske Henrik gør som jeg: Jeg ripper alle mine DVD'er og Blu-ray (med f.eks. AnyDVD HD). Det giver ukomprimerede ISO-filer som jeg kan afspille i hjemmet. Disse kan så komprimeres (konverteres) til f.eks. MKV til brug i en mobil el.lign (med f.eks. CloneDVD).

Det kan selvfølgelig også være at Henrik benytter det store Internet-bibliotek, men det er jo oftest ulovligt, så det tror jeg ikke han gør... ;-)

0 0
Tommy 10-01-2012 17:36:45

man kan unden problemer og ganske gratis få programmer hvor man smider sin dvd i pc starter programmet og efter lidt så har man så en mkv-fil...
google "dvd to mkv" og du finder rigeligt med programmer!
Du kan sikkert også få bluray rippet, men jeg har kun dvd i min maskine så det har jeg ikke afprøvet...

0 0
Tommy 10-01-2012 15:15:05

er nu også glad for mine 64gb på min N9. Der er masser af musik i FLAC - det vil komme til at savne når jeg skifter telefon (med mindre Andriod genopfinder sig selv og jeg skifter til dem).

Dog har man i WP 25gb i skyen (som ikke bliver slettet), men det kræver selvfølgelig man benytter det og er et sted med nogenlunde internetforbindelse - men med LTE netværk så kommer man da klart et skridt i den rigtige retning i forhold til cloud-baserede app, services etc.

0 0
Thomas 10-01-2012 15:52:12

Skyen er helt sikkert fint, men jeg rejser meget, og med de data priser vi har i udlandet dur det sgu ikke..

0 0
Henrik 10-01-2012 16:02:09

Nemlig. Samme her. Jeg bruger DropBox, ellers har jeg ikke meget at bruge skyen til med de roaming-priser vi har i EU (det er latterligt!). Udover dette er nu meget rart at have tingene ved hånden, og når nu man har et device der kan have meget plads og udvides - så hvorfor ikke? :-)

0 0
Thomas 10-01-2012 12:46:01

Er den ikke lige i overkanten til at have i lommen?
eller der det bare mig?

0 0
Tyros 10-01-2012 13:36:48

Den er slet ikke for stor. Kan nemt ligge i lommen.

0 0
Thomas 10-01-2012 14:04:17

ok, syntes bare at jeg med N9/L800 har nået grænsen og 3,9" er sgu fint nok til mig, hvad angår skærm. Men det kommer vel an på hvor store lommer man har :-) :-)

0 0
Tommy 10-01-2012 15:18:26

4,3 er også klart for stort til mig - ikke i forhold til lommer, men i forhold til hånden. Jeg har ikke ordentligt greb om en mobil i den størrelse (hvilket var en af årsagerne til jeg ikke havde SG2 i særlig lang tid).
Mail og sms er en stor del af min brug og så skal den ligge godt i hånden når man går med den.
Det optimale ville nok være 4,1 til mig, men min N9's 3,9" er rigtig godt -dog er den kun 3,7" på lumia 800

0 0
Peter 11-01-2012 10:22:08

Det er fordi den er så tyk, det er jo den tykkeste på market med 12,7mm.

0 0
Tommy 10-01-2012 11:05:44

Nokia går da all in med indhold/content! Espn, cnn, sesame street og EA - i like! Især EA-gaming delen.(min spanske del af familien vil sikkert sætte pris på univision).

Hvis de fortsætte sådan, bliver deres MS samarbejde mere exclusivt end jeg havde troet. Til at starte med var det jo "bare" Nokia drive og espn, men dette tegner godt hvis der kommer to tre flere af de integrede programmer. For med alt det indhold med får med espn-"appen" tyder det på at vi snart må definere apps som værende små programmer(hvilket de i forvejen er) og så lave en ny variation (fx applications) som hentyder til at der er meget mere information og rich media end der normalvis er i apps.

Jeg så gerne MS lave samarbejde med mere business orienterede programmer så den del også blev styrket - pt er det primært underholdning med xbox live og ovenstånde content. Officedelen så jeg gerne styrket! Det skal dog siges jeg ikke selv har en WP telefon (endnu :) ) men de gange jeg har rodet med officepakken deri, var det ikke noget som man ikke kan få i med andre apps på andre os'
Men Nokia har sgu fået sig lidt af en genrejsning i min bog. Der er flere og flere ting som bliver interessante - det er dog muligt deres salgstal ikke helt følger med, men det kan jo være ligegyldigt for mig. Dog tror jeg i løbet af 2012 vi vil se tallene stige noget. Det tager jo tid før den almindelige forbruger finder ud af nye systemer som WP.

0 0
Allan 10-01-2012 11:50:02

"Det tager jo tid før den almindelige forbruger finder ud af nye systemer som WP"

Det du sikkert mener, er at det tager tid før den almindelige forbruger hører om WP - det tager ikke lang tid at finde ud af WP, når man sidder med en WP mobil første - 5-10 minutter vil jeg umiddelbart sige var nok til at en garvet Symbian-mand var fortrolig med WP... ;-)

0 0
sarah louisa williams 10-01-2012 11:05:09

for der er jeg i USA, tager af sted den 6 og kommer i hjem igen den 17 feb. men i kan jo sende den på mail. ps grunden til i ikke kan kontakte mig i USA det er fordi min mobil ikke virker der over. :)

0 0
Bo 10-01-2012 09:22:13

Den ser fed ud, men det er ærgerligt at så mange anmeldere hænger sig i specs og snakker løs om at den mangler dual core for at være en high end telefon.

Hvorfor mangler den dual core? WP kører fuldkommen flydende og perfekt med en single core CPU. Så hvorfor er det at manglen på dual core er et problem???

0 0
Hydra 10-01-2012 12:40:22

Jeg er SÅÅÅ enig!!

Nu må de simpelthen tage at vågne op, det handler om hvor godt den yder på mindre hardware. Det er jo lige præcis dét der er kunsten!!

Har selv en HTC Titan og den hoster ALDRIG. Har også en iPhone 4 og en Galaxy Nexus og de hoster begge på hver sin måde!

Har tilmed afprøvet hver af de mindre WP7 modeller og de kører nøjagtig ligeså godt som min Titan. FANME da imponerende!!!

0 0
David 10-01-2012 09:49:35

Man kan vel sige at de helt store spil og krævende applikationer, der udnytter dual core rigtigt, vil hakke på en single core. Alle telefoner kører jo flydende i almindeligt brug. Hvordan vil du ellers definere en high end telefon, hvis det ikke er gode specs?

0 0
Tommy 10-01-2012 10:06:21

jeg har endnu til gode at møde apps hvor en dual-core er gavnlig - p.t. det er udelukkendende efter min mening. Men hvis MS vil lave en federe integration med xbox, Win8 og deres telefoner så skal der også være enheder med rigtig fede specs hvor det må formodes at flere og flere gamle spil vil komme til smartphones (ligesom gta).

Derudover, så er det altså ikke alle telefoner der kører flydende i dagligt brug. Selv high-end andriod modeller har problemer til tider. Det samme har 3gs med nyeste software.

0 0
Bo 10-01-2012 09:56:46

Hvad er det for krævende applikationer? Jeg har haft WP siden november 2010 og har aldrig oplevet noget hakke.

0 0
David 10-01-2012 10:03:12

Der er måske ikke nogen, findes der overhovedet dual core Phone 7.5 telefoner? Jeg mener at der f.eks. på iOS platformen er lavet sindsygt flotte spil, som kun kører på i4s og iPad 2, fordi de trækker alt saft og kraft fra begge kerner.

Jeg har selv en Nokia N9, som klarer sig ganske godt med en single core 1GHz kerne. Faktisk kører Angry birds mere flydende på den, end på min vens Lumia 800.

0 0
Henrik 10-01-2012 10:18:20

"Jeg mener at der f.eks. på iOS platformen er lavet sindsygt flotte spil, som kun kører på i4s og iPad 2, fordi de trækker alt saft og kraft fra begge kerner."

Det er som regel pga. grafikchip-kravende og ikke at de har dual-core. Sidder der en ordentlig GPU i en mobil er behovet rigeligt dækket ind. De fleste mobilspil er stadig 80% grafik-tegnetid vs. 20% fysik og logik tid.

0 0
David 10-01-2012 10:35:01

Jeg er ret sikker på at det både er CPU og GPU de udnytter til fulde. Men lad nu det ligger, vi kan godt blive enig om at 99% af tiden er dual core ikke vigtig i en mobil telefon.

0 0
Tyros 10-01-2012 10:06:56

Simpelthen en flot telefon. Håber på, at kameraet er på højde med N8. Det burde det jo være for sådan en topmpdel.

0 0
David 10-01-2012 10:37:04

Tvivler jeg på, det er det ikke i Lumia 800 og N9 i hvert fald.

0 0