Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   iPhone 4-ejere tror de har 4G-telefon

iPhone 4-ejere tror de har 4G-telefon

Der hersker stor forvirring om begrebet 4G. Se hvor mange der fejlagtigt tror de har en 4G-telefon.

Elektroniksitet Retrevo har lavet en undersøgelse der viser, at 34 procent af de adspurgte iPhone-ejere tror de har en 4G telefon.

Men Apple har slet ikke produceret en 4G-telefon på nuværende tidspunkt, og det er derfor umuligt. Formentlig er det 4-tallet i iPhone 4, som forvirrer iPhone-ejerne på dette spørgsmål.

Det er dog ikke kun iPhone-ejere der er forvirrede. Af BlackBerry-ejere svarede 24 procent, at de har en 4G telefon, selvom der heller ikke findes BlackBerry telefoner med 4G.

Android-ejerne kan heller ikke sige sig fri for forvirringen, her er det 29 procent, som svarer de allerede har en 4G-telefon. Der kan dog være nogen af disse, som svarer korrekt, da der findes to 4G-telefoner med Android på det amerikanske marked.

Men undersøgelsen viser, at der ligger en stor opgave for teleselskaber og mobilproducenter i at forklare, hvad 4G helt præcis er.

Der er endnu ikke nogle telefoner med 4G tilgængelige på det danske marked.


Læs også:
 - 4G: Hvad betyder det for dig?

Kommentar

x

Opret bruger
17-07-2011 16:04:23

behøver vi vel ikke være mindre kloge.
skal i ikke overlocke (staves?) jeres lorte iPhone kopi plastisk mobiler som HTC skider ud et par gange om dagen.

0 0
Nikolai 17-07-2011 11:05:50

Er der overhovedet nogen af jer, der har læst Retrevos artikel??
Undersøgelsen er baseret på 1000+ adspurgte på internettet. I USA!
Så denne undersøgelse kan ikke umiddelbart overføres til andre lande da de i USA allerede har indført 4G i visse mobiltelefoner. Alle de store producenter såsom Samsung, HTC, LG og Motorola har en eller flere modeller på markedet.

Dermed er der gode chancer for, at især android-brugerene kan have ret, når de siger, at de har en 4G-mobil.
Hvorimod det er totalt misforstået når en Iphone-ejer siger han/hun har 4G.

Venligst sæt jer lidt ind i tingene inden I bare fyrer alle jeres dumme fordomme af!

0 0
Benjamin Jensen 18-07-2011 00:51:18

Jeg ved ikke hvor du har dine kilder fra Nikolai.

Du misforstår sikkert det, som mange andre også gør, og derved er du ikke bedre end den statistik der bliver vist her på siden.

USA har ikke 4G, selvom nogle også kalder det for det. De har et WIMAX i USA, hvilket er meget udbredt. Lidt i samme stil som Skyline, som også fejlagtigt kalder deres bredbånd for 4G.

Problemet at de forskellige systemer gerne skulle lyde nye, og så ligger 4G jo lige for. Det er kun et markedsføringstrick, som du selv hopper i med begge ben.

Så vidt jeg ved, så er der kun 1 eller 2 dongles på markedet overhoveder der kan tage LTE. Så at flere producenter skulle kunne det, er vidst at tage munden for fuld. Det seneste jeg har hørt er, at de arbejder hårdt på det.

Men igen - WIMAX er ikke 4G, og har aldrig været det.

0 0
Nikolai 18-07-2011 10:18:04

Kære Benjamin Jensen

Min kilde er retrevos artikel, som man kan finde ved en let søgning. Du virker velbevandret på nettet så det skulle ikke være så svært for dig. Ellers er selve undersøgelsen her: http://www.retrevo.com/content/blog/2011/07/confusion-and-skepticism-may-impede-4g-adoption

Her kan du se retrevos udbud af 4G-mobiler:
http://shop.retrevo.com/m/search/byfilter?c=1005&ot=843&qf=New%20Emerging

Mht. om 4G ikke er "ægte" 4G, så er her en pressemeddelse. Du har ret i, at 4G og LTE/WiMAX ikke er det samme, men de har lov til at kalde det 4G.

"20. dec. 2010 11:12ITU (International Telecommunication Union) kapitulerer over for teleselskaberne i en officiel udtalelse og anerkender, at LTE og WiMAX nu kan betegnes som 4G.
ITU mener, at LTE, WiMAX og andre højhastigheds 3G-net kan tilkendes betegnelsen "4G" uden at leve op til IMT-Advanced-standarden.
ITU has determined that “LTE-Advanced” and “WirelessMAN-Advanced” should be accorded the official designation of IMT-Advanced. As the most advanced technologies currently defined for global wireless mobile broadband communications, IMT-Advanced is considered as “4G”, although it is recognized that this term, while undefined, may also be applied to the forerunners of these technologies, LTE and WiMax, and to other evolved 3G technologies providing a substantial level of improvement in performance and capabilities with respect to the initial third generation systems now deployed.
ITU pressemeddelelse
Dermed ser det ud til, at Telia og TDC, samt andre teleselskaber som måtte ønske det, nu har retten til at kalde det nye LTE-netværk i Danmark for 4G."
http://newz.dk/itu-lte-maa-godt-kaldes-4g

Jeg håber at det er uddybende nok.
Dette er fundet ud fra en simpel søgning på nettet. Jeg har ingen interesse i 4G eller LTE og kender ikke noget til det ud over de få artikler. Du kan sagtens have ret i, at der kun er et par dongles med "ægte" 4G, altså 4G som den oprindeligt var tænkt.
Det jeg kommenterede på i mit første indlæg var, at folk ikke en gang gider bruge 5 sek på, at læse hvad det er de kommenterer på.
Det er logisk (pga 4-tallet) at Iphone 4-ejere TROR de har 4G teknologi i deres mobiler, men det er overvejende sandsynligt at flere af android-ejerne HAR det. I følge den nye definition af 4G.

0 0
Carsten 27-07-2011 01:38:54

Interessant, Benjamin Jensen ikke har ønsket at svare på din fine uddybning. Men det er jo set før. Det ville altså klæde folk at indrømme deres fejl...

0 0
Nikolai 17-07-2011 11:09:08

Ups, dermed ikke ment, at Apple ikke er en af de store producenter. De har bare ikke en 4G-mobil. Endnu. :-)

0 0
Oomph 14-07-2011 23:05:46

Skægt som Android bevidst overser, at deres procent er næsten lige så høj. På iPhone er der i det mindste et 4 tal som kan snyde, de uoplyste. Tænk hvor stor Android procentdelen havde været, hvis der havde været et 4 tal bag navnet på bare en af de utallige telefoner.

0 0
Benjamin Jensen 16-07-2011 03:00:51

Netop min pointe. Der er nogle der læser statistikker som Fanden læser biblen.

Der er også nogle der mener, at fordi der kun er 150 spritbillister indblandet i trafikdød ud af 600, så er det mere sikkert at køre med sprit i blodet.

Hvem er egentlig klogest så? Android eller Iphone folk? ;)

0 0
BSG 15-07-2011 21:31:08

Jeg tror ikke at det er baseret på telefonvalg, om mennesker lader sig snyde af 4G eller ikke. Mange mennesker er ret uvidende om teknologi, de skal kun have noget som virker, og så skal det være bedre end det som naboen har...

0 0
Kim 15-07-2011 22:36:42

Det er ikke dumt at tro art ens 4'er er 4G - det virker logisk, og hvis du er ligeglad (og det er 9 ud af 11) så kan du sagtens svare ja.
Syntes da bestemt det er mere "pinligt" for Andriod - der er trods alt ikke en HTC 4.th Sense på markedet...

0 0
BSG 14-07-2011 14:10:17

4G er nok ikke det eneste iPhone ejere tror de har, som de dog ikke har :)

0 0
Zeb 14-07-2011 13:22:36

Måske mobilselskaberne skulle koncentrere sig om 3g først? min SGSII kan kører med hastigheder op til 21Mbps men det er der jo reelt ikke nogen danske udbydere der understøtter alligevel. Jeg villeda være fint tilfreds hvis jeg i det mindste bare kunne få 10Mbps....

0 0
Dilbert 14-07-2011 13:28:01

Jo, 3 gør!

0 0
Zeb 15-07-2011 03:05:38

Der er desværre stor forskel på hvad de reklamerer med og hvad man faktisk får. Har selv Oister (så ja ved godt jeg per abonnement er begrænset til 4 Mbps) og det er jo 3's net - men der får jeg kun 2-3 Mbps når det går rigtig højt...

0 0
Nygaard 14-07-2011 13:32:25

Og TDC tilbyder 15Mbps, hvis ellers man vil være i hus med det firma..

0 0
Kim Harder 14-07-2011 13:20:09

Hvofor det snak omkring G4, når det nu engang ikke er indført i ægte tilsand her i Danmark. Efter hvad jeg har set så svare LTE kun til en opgradret G3 til G3,8

0 0
Carsten 14-07-2011 15:13:38

Har du virkelig misset alle de mange diskussioner omkring LTE/4G? Der har ellers været masser af dem - også her på Mobilsiden.

Der er givet grønt lys fra myndighederne til at bruge betegnelsen 4G om LTE også, så det er såmænd derfor, vi har snakken ;o)

0 0
pb 13-07-2011 23:21:24

Carsten, William og Simon i er så gabende forudsigelige og kedelige at høre på at jeg tror man bliver klogere af at læse Anders And end høre på jer....og nej jeg føler mig ikke truffet

0 0
Jesper 14-07-2011 13:27:21

Alt hvad jeg ved har jeg læst i Anders And, så det er bestemt en uretfærdig tilsværtning af det fornemme andeblad ;-)

Når det så er sagt, så er det da heller ikke nemt. Og er det overhovedet vigtigt? Om det teoretisk set er hurtigt eller superhurtigt er vel underordnet, når man nu alligevel kun får 1mbit download under alle omstændigheder.

0 0
Carsten 14-07-2011 15:10:12

1 Mbit download under alle omstændigheder?

Så er du heller ikke helt heldig med dækningen :o)

0 0
Carsten 14-07-2011 12:43:20

Hmm, jeg kan i øvrigt konstatere, vi nu er i hvert fald 2 med brugernavnet Carsten :-/ Lidt irriterende, brugernavnene ikke er unikke, faktisk.

Det er i øvrigt ikke undertegnede, der har skrevet iPhone-kommentaren ovenfor.

0 0
Villiam 14-07-2011 09:10:33

hvis du vil prøve at svare igen til folk, så stav idet mindste navnet ordentligt. læser du overhovedet navnene inden du skriver ?

0 0
pb 14-07-2011 15:13:00

stakkels dig villiam ikke alene sviner du andre folk til men du er også ufatteligt forfængelig

0 0
Lebion 14-07-2011 15:30:53

Så vidt jeg kan se var den der startede dig pb. Giver egentlig William ret. Der er mange der køber iPhone kun på grund af brandet uden at sætte sig ind i hvilket produkt de får.

0 0
pb 14-07-2011 23:16:02

Læs nu lige engang til jeg kommenterede blot på den evige nedgørelse af iPhone ejere og ja den fik lige en ekstra tand. Jeg synes efterhånden bare det blir en dårlig kliche når man nedgør folk uden ordentlige argumenter

0 0
Lebion 15-07-2011 01:27:45

Jeg skrev faktisk på en anden side for nylig, at jeg var træt af det evige mundhukkeri mellem iphone og android brugere. Dog er det svært ikke at vælge side, hvilket jeg tror vi begge kan skrive under på ;) Anyways, jeg er ikke ude på at starte nogen stor diskussion, eller at træde på nogens fødder :)

0 0
Villiam 15-07-2011 17:23:55

så godt din anden besked. men hvis hjemmesiden bare kunne ansætte nogle normale folk, så der ville komme mere fokus på alt andet inden for mobil end apple. 80% af artiklerne her inde omhandler apple, og de resterende 20% må så deles ud på de andre mærker. hvis siden ikke var så apple overrated, så ville der også komme mindre kritik.

0 0
Benjamin Jensen 13-07-2011 23:07:18

Mobilselskaberne aner åbenbart heller ikke, at de master de sætter op som 4G ikke er 4G.

At mobilproducenterne skal have skylden for forvirring, er da LANGT ude i hampen.

Skam jer mobilselskaber - i bliver sgu aldrig stuerene!

0 0
Kim 15-07-2011 19:05:13

Gsus Benjamin, du er jo fuldstændigt uden for rækkevide. Du har det helt omvendt, det er jer fra Jobs kult der tror at jeres artefakt er 4G.

Det er ikke noget mobilselskaberne har fortalt jer, det er bare noget i tror - fordi det virker logisk.

En stor del af dem der har svaret ja, har sikkert gjort det fordi de ikke ville lyde dumme - men i virkeligheden er pisse ligeglade. Det er jo en Ipod, sorry, Iphone så who cares?

0 0
Benjamin Jensen 16-07-2011 02:54:03

Det var dog den mest uintelligente kommentar længe!!

Der er 5 % forskel på Iphone og Android - og så mener du at android folk er klogere? Hold da kæft en gang propasions forvrængning!

Mobilselskaberne kalder det for 4G, selvom det aldrig har været 4G. Det er LTE, hvilket i bedste fald kan betegnes som 3,8G.

Så jo, diskussionen ville aldrig have været der, hvis ikke mobilselselskaberne havde kaldt det for 4G.

Hvilken verden lever du i Kim? En verden hvor der kun står Google i dit hoved? Du er da for dum at høre på!

0 0
Kim 18-07-2011 11:13:46

Jeg har på intet tidspunkt skrevet at Androiderne er bedre. Selvom der er 5%s forskel.
Og nej, du tager meget fejl hvis du tror jeg er til gågel.

Men det er ikke mobilselskabernes "skyld" - Ip4 har jo heller ikke LTE, så selskaberne kunne have kaldt det hvad som helst. Men uanset hvad, burde Apple jo have overvejet om deres kunder kunne misforstå 4-tallet... Men det kan de nu sagtens have spekuleret i, og nej, hensyn til forbrugeren har aldrig været en del af Apples strategi.

0 0
Simon Larsen 13-07-2011 20:29:12

De får det nyeste teknologi i hånden og bang! Stenalder hjerne :)

0 0
Villiam 13-07-2011 21:04:34

så ved du og mick virkelig ikke hvad i snakker om ;) apple er langt fra den nyeste teknologi ;)

0 0
Simon Larsen 13-07-2011 21:10:12

Jeg ved godt at det ikke er det nyeste teknologi :p

0 0
Villiam 13-07-2011 18:49:48

det beviser jo bare endnu engang at folk med iphone ikke aner hvad de køber ;)

0 0
Carsten Laurberg 13-07-2011 17:36:15

Nu er Iphone ejer jo heller ikke de klogeste i verdenen

0 0
Jørgen 15-07-2011 19:53:27

iPhone ejere er bare lidt mindre nørdet

0 0
Andreas 16-07-2011 01:54:47

Ja.. det er netop det han siger...

iPhone ejerer er ikke særlig kloge... for de er jo netop ikke nørder..

0 0
Jørgen 16-07-2011 09:29:59

Det er android brugere så heller ikke 29%, det er jo nærmest pinligt

0 0
Thomas 13-07-2011 17:34:04

Der er jo en grund til den ikke hedder "4G", men derimod "4"??? Det kan næppe være mere simpelt!

0 0
MGApcPro 13-07-2011 16:29:47

Problemet er at navnene på Iphones har skiftet fra netværksgeneration til mobilgeneration...
Iphone 2g, kørte på 2g netværk.
Iphone 3g, kørte på 3g netværk.
Iphone 3gs, kørte på 3g netværk.
Iphone 4, kørte på 3g netværk.

Selvom det bare kræver at folk sætter sig en smule ind i det, så er Apple jo branded for at være super nemt.
Personlig så tror jeg Apple gjorde det for at sælge flere telefoner, de er et stort firma, så de brude have forventet stor forvirring :P

0 0
Chris D 11-12-2011 18:46:12

sku'? Er der noget du skulle? eller mener du sgu? :-)

0 0
MGApcPro 13-07-2011 16:39:18

btw der er en del flere end 2 4g telefoner i USA
Evo 4g, Atrix 4g, epic 4g, infuse 4g, thunderbolt 4g, sidekick 4g, galaxy s 4g ect.
Jeg ved dog ikke om i tæller 4g(WiMax)med, eller om det bare er 4g(LTE)

0 0
teamet 13-07-2011 17:10:04

wimax er ikke 4g og har aldrig været det.. det er den amerikanske marketingsmaskine som har været igang..

0 0