Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Kommer der Android 2.3 til din mobil?

Kommer der Android 2.3 til din mobil?

Google har præsenteret Android 2.3 Gingerbread. Men det er ikke det samme som, at gamle Android-mobiler bliver opdateret. Her kan du læse hvorfor.

Hver eneste gang en ny Android-version ser dagens lys svømmer internettets fora over med indlæg, hvor mobilejere KRÆVER at den nye version også, med det samme, kommer til deres mobil.

Det er de færreste som forholder sig til det faktum, at der ved købet af mobilen, ikke er blevet lovet opdateringer til nye Android versioner.

Det hele bygges op af mere eller mindre uofficielle meldinger, angiveligt fra producenternes talspersoner, der stimulerer håbet om en opdatering.

Sker også med Android 2.3

Annonceringen af Android 2.3 skete for cirka en uge siden, og mønsteret er begyndt at gentage sig.

Angiveligt har Samsungs indiske afdeling via Twitter sagt, at Android 2.3 er på vej til Galaxy S. HTC har ifølge TechRadar.com sagt, at de "helt sikkert vil have mobiler der kører Android 2.3".

Andre techblogs mener det er sikkert, at HTC Desire HD, HTC Desire og HTC Desire Z, bliver opdateret til Android 2.3 i løbet af foråret.

Tro på fakta - INTET andet

Til trods for, at vi Mobilsiden.dk har gode kilder i branchen, er det ikke lykkedes os, at få bekræftet en Android 2.3 på ovennævnte mobiler.

Vi kan derfor kun opfordre til, at man som bruger forholder sig til fakta - og intet andet. Og en indisk Twitter-update eller spekulationer fra en techblog er IKKE fakta, der kan overføres til vores markedsområde.

Derimod bør man som mobilbruger overveje nedenstående fem punkter, inden der skældes ud på mobilproducenterne.

1. En mobil købes 'som den er'. Du er IKKE lovet nogen form for opdateringer ved købet.

2. Det er normalt at producenterne udsender fejlrettelser (bugfixes) efter produktet er kommet i butikkerne. Men du har ikke krav på det.

3. Ikke alle mobiler kan opdateres til nyere versioner af softwaren, da kravene til hardwaren kan have ændret sig med den nye version.

4. Producenterne gemmer naturligvis de fede ting, til nye mobiler.

5. Læs punkt ét igen og glæd dig hvis der alligevel på et tidspunkt kommer en opdatering til din gamle mobil.


Her til slut skal du være opmærksom på, at selvom du i dag køber en mobil i en forretning, er der i branche-mæssig forstand tale om en "gammel mobil". Producenten er nemlig forlængst i gang med efterfølgerne.

Læs også:
- HTC Legend opdateres til Android 2.2 Froyo
- Sværere at returnere Android apps

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Benjamin Jensen 16-12-2010 01:15:51

Det kunne åbenbart få folk op i det røde felt. Fakta er, uanset hvordan man vender og drejer det, at Windows Phone 7, Symbian og iOS telefoner vil være mere strømlinet, og derfor altid modtage de samme opdateringer.

Som jeg påpeger, så skal hver enkelt mobilproducent ind og tilpasse enhver opdatering til deres telefon, og det er altså en kæmpe ulempe. Som der bliver påpeget, så får man jo ikke mere end det man køber - man bliver altså ikke lovet en opdatering.

Opensource software har den ulempe, og uanset hvor tilfreds man er med sin telefon, så er det ikke smart for udviklingen af programmer til Android.

Det ser desuden ikke ud til at mit indlæg bliver læst korrekt. Om det er android, HTC eller whatever er jeg egentlig ligeglad med. Men suppen bliver bare tynd, når den bliver blandet.

Jeg har forresten ikke købt en Android telefon. De er alt for fejlbefængt efter min opfattelse.

0 0
Kim Rieneck 16-12-2010 03:50:01

Jeg har ikke oplevet nogle fejl virker bedre end en Iphone og er ikke så lukket son så mange andre er.

Du får en opdatering når den er der har lige fået både på mobil og computer.

Du kan ikke snakke dårlig om ting du aldrig har prøvet.

0 0
Gammel Korning 15-12-2010 10:28:46

Man køber vel sin tlf af det selskab som man ser er bedst til at opdatere deres tlfer og jeg håber da at Samsung er en af dem ellers så bliver det selvfølgelig et nyt selskab næste gang, eller måske tilbage til Iphone som jo opdaterer pænt på de modeller der kan køre opdateringen eller det nye styresysten ;-)

0 0
Benjamin Jensen 15-12-2010 00:49:44

Der er vist nogle der har svært ved at forstå termerne - hardware vs software, og så endnu engang opdateringer vs helt nyt OS.

Hvis vi tager MS, så kommer de med nyt OS hver 2.-5. år. Google kommer vel med en opdatering snart hver 3. måned. Derfor vil jeg netop kalde det en opdatering, hvilket 2.1, 2.2 osv også indikere. Derfor skal man selvfølgelig have sådan noget gratis med, og alt andet er sgu dårlig service fra leverandørene af telefonerne.

Og her er så i virkeligheden den største svaghed ved Android. Man kan stadig købe version 1.6 telefoner, som ikke kan køre flere apps, og det er sgu ikke i orden. Man ved som forbruger ikke om man kan få en opdatering, og om der kommer nogen. Derfor er man rent ud sagt på skideren. HTC har jo før ført den politik, at man aldrig opdaterede sine telefoner, men bare udgav en ny. De er da heldigvis ved at ændre den politik, selvom det ser ud til, at de dyreste smartphones bliver favoriseret.

Det værste er jo at Google kommer med så mange nye opdateringer. Folk har lige fået opdateret deres telefon til 2.2, og nu er 2.3 allerede ude. Det er sgu for tåbeligt, hvis man skal have et seriøst forhold til foretagenet.

0 0
Kim Rieneck 15-12-2010 04:28:03

Nu er det jo ikke alle mobil telefon der kan virke med 2.1 eller 2.2.

Men du kan da lad være med at købe de mobiler der har det styr system det er da dit eget valg.

Vis du tror det bliver bedre med Nokia eller Iphone bliver du nok overraske dit brok hoved.

0 0
Søren 15-12-2010 07:47:35

Hold nu kaje!! ... Som Kim lige præcis siger: lad være med at købe dem! lad os som er ovenud tilfredse med android gøre det. Btw, android kan da ikke gøre for at htc etc. stadig sælger deres forældede software??? ... Hvis du vil ha en ny telefon, så gå da for fa**en ud og køb en, og stop det pylder der! ... Der er sku da ikke noget i android der ikke kører på en 2.0 ... Måske kører det ikke lige så godt, men hey, det er fordi det er en gammel skod telefon så!

0 0
Kim Rieneck 14-12-2010 18:46:55

Er det her 2.2 til Wildfire eller hvad er det mon ??

HTC Wildfire - Froyo - 2.6.32 kernel source code

0 0
Søren 14-12-2010 17:34:50

Altså, min bærbar kunne sagtens, hvis jeg havde lyst, spille StarCraft 1. Men den kan sku ikke spille 2'eren, det er lidt for krævende for min GAMLE computer.
Vil det her nu sige at jeg skal forvente at min computer bliver opdateret, så den kan spille det nye software? Det er sejt! Så bliver det en god jul alligevel! Goooodbyyyye klodsede stationær!

0 0
jonasbh 13-12-2010 15:37:27

Ja, der er mange rygter. Mange online nyhedstjenester bruger krudt på dem - inkl. mobilsiden.dk. Se f.eks. her:
http://www.mobilsiden.dk/nyheder/far-x10-froyo-opdatering-midt-i-2011,lid.13555/

"Tro på fakta - INTET andet" - Men I skriver jo selv om rygter. Skal vi så ikke tro på mobilsiden.dk???

Faktisk får man 881 artikler frem i en søgning på mobilsiden, hvis man søger på "rygte". Flere med rygter om Android

0 0
Mobilsiden.dk 13-12-2010 19:51:07

Hej Jonas

Du har en point - men! Det fremgår tydeligt af dit eksempel, at der er tale om et rygte.

I modsætning til mange andre sites på nettet, fremgår det altid af vores artikler, hvis de er baseret på rygter eller spekulationer.

Vores opgave er, at beskrive hvad der sker på markedet - hvilket også indebærer nogle af de rygter som er i omløb.

0 0
Kim Rieneck 14-12-2010 14:45:33

Hvad mon det her for noget smiler en julegave til os der har Wildfire hm hm.

HTC Wildfire - Froyo - 2.6.32 kernel source code

0 0
carsten guldhammer 13-12-2010 13:36:24

så mener jeg at det fra googls side er DYBT DYBT DYBT DYBT dobbeltmoralsk at sidde og sige :

DU er ikke lovet / har ikke krav på at kunne opdatere dit produkt.

MEN

DU S K A L bruge vores nye version af android market, hvor du lige pludseligt som bonus OVER NIGTH bliver stillet 99. 9 % dårligere som forbruger FORDI at GOOGLE har valgt at sige : At nu har du sørme ikke længere 24 timers fortrydelses ret på et købt foretaget på android marked mere, MEN kun et kvarter's fortrydelses ret.. ( læst her på mobilsiden i en anden artikkle fior højest 4 dage siden)

DET syntes jeg er dobbneltmoral så det vasker sig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

0 0
Kim Rieneck 13-12-2010 14:22:25

Det kan da ikke tage lang tid at prøve en app om det er noget du syntes om eller ej.

Selvfølige skal du brug Google er ikke noget forkert i det de mobiler er jo bygget til deres system.

0 0
carsten guldhammer 13-12-2010 14:28:00

der er i aller højeste grsd noget forkert i det når de med den ene hånd siger at du ikke må få lov til at opdatere men med den anden hånd tvinger en nyere version af deres android marked ned i halsen på dig

0 0
Sigvardt 14-12-2010 11:20:55

Android marked er en service.
Kan du ikke lide den, så lad være med at bruge den!
BUM! Igen har du købt en telefon og den kan ringe. Hvis du vil spille og hente apps, så er du pludselig inde på googles domæne. Du kan bare holde snitterne fra Market, så opdager du det slet ikke!
Der kan hentes Apps masser af andre steder.

0 0
carsten guldhammer 14-12-2010 12:06:53

igen BUM

så fastholder jeg igen igen igen min ret som forbruger til at måtte opdatere mit software for de huller som der måtte være i det

0 0
Mads-Ejnar 15-12-2010 11:07:08

Det samme som Windows som du så tit bruger.
har du xp. kommer der mange opdateringer på fejl. jep. gøre der også på android. de kommer i market:) ganske gratis. samme som Windows.
men kommer der en ny windows. som win7 eller når win8 kommer kan du da ikke forvente at få den gratis??? og få den opdateret gratis.
samme som android. kommer der en ny android. kan du jo heller ikke forvente at få den opdateret bare sådan. fejl i android og dens programmer kommer der opdateringer til i market. hele tiden. samme som windows. som du hele tiden bruger til at sammenlinde med. hvad er så forskellen? skal vi alle have nyt windows når der kommer et nyt? gratis? og skal vi alle have nyt android når det kommer? nej. nogen for ved android og de skal bare være glade. og der gøre android noget som windows ikke gøre. og dem ikke for. ja sådan er det. køb en anden mobil vis du vil have det nyeste af det nyeste.

0 0
Mark Gjøl 13-12-2010 15:11:07

Ok, fint nok, men det er stadigvæk ikke Google der er problemet her.

Jeg har en Google Nexus One (Tak Google), som er den eneste telefon de har nogen indflydelse på - og den bliver opdateret ganske hurtigt. HTC Wildfire, Motorola Milestone og Sony/Ericsson X10 (bare for at tage nogen) bliver (ikke) vedligeholdt af de respektive firmaer der står før telefonnavnet. Det er DEM I har købt telefonen af, det er DEM der ikke vil opdatere den.

Google har lavet systemet, og lagt det frit ud for alle til fri brug - ingen restriktioner. Med det følger også at producenterne ikke bliver tvunget til at opdatere folks telefoner. Det kan man synes om hvad man vil, men det er altså ikke Google's skyld, det er producenternes.

Hvis I vil sende et signal, så køb Google's Nexus S i stedet. Sig "jeg vil have en opdateret telefon" med jeres penge i stedet for at sidde og hyle.

0 0
carsten guldhammer 13-12-2010 15:33:08

google kan også bare tagfe ved lære af microsoft og lave en aplikation som søger efter opdateringen.

desuden kan det ikke passe at de når de nu vil være så stiorre som de vil ikke kan skrue noget software samen som ikke tager høde for det

i microsoft's tilfælde har det været løst helt siden windows 95, at man i computer brancen har vedtaget en fælles standart så alt udstyr ( i hvert fald 90 % og i nutiden nærmset alt kan kørre under windows )

så må de sforskellige tlf producenter også kunne løse det problem, i stedet for at leve højt på den dobbelt moral der hedder :

vi vil gerne have alle dine penge som du lægger for vores lort, men vi gidder sku da ikke at servicere det

0 0
Sigvardt 14-12-2010 11:16:07

Det var da en besynderlig tilgang.
-----
Eksempel: Jeg har en windows XP PC fra HP. Nu er windows Vista kommet og Windows 7 er kommet, men min PC kører stadig XP som jeg købte den med. (Sjovt nok)

Er det så HP eller Microsoft jeg skal brokke mig til? For iflg din logik har jeg vel krav på det nyeste styresystem også selvom de opdaterer Explorer og Mediaplayer "lige ned i halsen på mig"

-----

Hvis du har købt en tlf med Android 2.X så har du købt en telefon med Android 2.X og ikke en hylende fis andet!

0 0
Mark Gjøl 13-12-2010 16:46:31

Det eneste Google tager penge for er ting som Market, Maps osv... Og _de bliver_ opdateret af Google!

Google kan ikke bare gå ind og opdatere folks telefoner hensynsløst. Mobilproducenterne har selv lagt en masse ekstra gejl på, som helt sikkert vil influere på det Google kommer med. Og hvor glad ville du blive hvis din HTC Sense pludseligt blev erstattet af Stock Android? Nok ikke meget, givet at du har købt din telefon ud fra at den har Sense i maven.

Igen, det er hverken Google eller Android der er problemet, det er HTC, Motorola og hvem der ellers glemmer er opdatere mobiler.

0 0
Kim Rieneck 13-12-2010 16:04:19

Du er godt nok mærklig meget.

Du har selv valgt at købe sådan en telefon hvis du tror Nokia er bedre kan du godt tro om igen der kommer aldrig nogle opdateringen dem skal du selv hente.

0 0
carsten guldhammer 13-12-2010 17:33:30

ja det syntes jeg nu på ingen måde, at jeg er mærkelig

for det første håndhæver jeg bare min ret som forbruger, nemlig min ret til at det produkt jeg nu engang køber fortsat virker OGSÅ efter at google i det her tilfælde laver om på deres ting

for det andet så, har jeg på intet tidspunkt sagt at der NØDVENDIGVIS skal køres opdateringer ind uden mit eller dit samtykke, men at jeg får mulighed for at kunne instalere opdateringerne.

desuden vil jeg til min dødsdag fasthold at det ER googles ansvar, da de i alle mulige samenhænge praller vidt og bredt om at ANDROID er et produkt af dem.

desuden kan den problematik som du skriver om android a eller andoid b som man nu har købt det med vel også løses.

igen henviser jeg til microsoft som har løst problemet...

mig bekendt får du ikke smid windows 7 ind via en opdatering fra windows update hvis du har windows xp

0 0
Sigvardt 14-12-2010 11:18:38

Citat:
mig bekendt får du ikke smid windows 7 ind via en opdatering fra windows update hvis du har windows xp

Og alligevel forventer du dette fra Google???

0 0
Kim Rieneck 13-12-2010 15:05:35

Du må da godt opdatere men ikke når du laver din mobil om med en root eller lægger en ny rom.

Jeg er tilfreds med Android.

Jeg købt min Wildfire i den blå avis og den var åbne.

Jeg har ikke abm på min mobil slet ikke de er for dyre med det.

0 0
Mads-Ejnar 15-12-2010 10:53:18

rolig nu.
tænkt lige på du betaler for din mobil ikke Android!!! Android er gratis. alle de penge du bruger er på mobilen intet andet. ikke google eller Android.

0 0
Mobilsiden.dk 13-12-2010 19:53:35

Her indskyder jeg lige, at Apples opdateringer er noget du kan glæde dig over. Men bemærk. Apple har ALDRIG lovet dig, at du kan opdatere i alt evighed.

0 0
carsten guldhammer 13-12-2010 13:22:39

som overskriften siger

så må vi jo overveje om vi fortsat vil støtte oåp om android

hvis det er GOOGLs holdning at man ikke har ret til at opdatere sit produkt

sel den store, microsoft og konkurenten apple giver brugerne mulighed for at opdatere sit software

og skal jeg så stilles ringere ved at i vildelse at købe et google produkt, så er jeg sku aller helst fri for at købe deres lort

0 0
Kim Rieneck 17-12-2010 20:09:31

Du får jo de opdatere når de er klar du kan ikke samligne mobil og computer slet ikke.

Du fatter ikke meget af de ting er forskellig.

Så lad være at købe deres ting hvad rager det os da.

Bedre de kommer med opdatere når den 100% er klare.

Men hvor står det dog at de skal opdatere de ting da??

0 0
Mobilsiden.dk 13-12-2010 13:35:50

Hej Carsten

Lige for at rette en misforståelse.

Google siger ikke noget om, at de ikke vil opdatere.

Android leveres til mobilproducenterne - og det er op til dem at afgøre, om en given version skal sendes ud til gamle produkter.

Men mobilproducenterne skal altså afgøre i hvor høj grad de vil servicere bagudrettet - eller bruge kræfterne på at udvikle nye produkter.

0 0
BE 17-12-2010 18:20:39

Den holder sgu ikke i byretten John G.(sidste afsnit)

Med min HTC Desire var computerprogram hvori man gjorde opmærksompå opdateringer.
Det samme gjaldt med min Galaxy S hvortil de leverede KIES, med opdateringsmulighed i nederste højre hjørne.

Mine tidligere telefoner SE K800 og C905 havde også opdateringer på programmet, så det er ikke blot rimeligt forventeligt med opdateringer.

Endvidere viser det sig også, at alle ovennævnte mobiler er blevet opdateret, samtidig med der udvikles og udsendes nye mobiltelefoner.
- De eneste der ikke kan finde ud af det med opdateringer er Samsung, til især Galaxy S via KIES.

spørgsmålet er om det var rigtigt eller blot et udstyrnummer til ære for Mobilsiden, at man fik leveret en opdateret Galaxy S, så brugerne virkelig havde noget, at sætte næsen op efter, hvorpå Samsung snød med opdateringerne til mange det så købte Galaxy S.

Mon ikke det er på tide Mobilsiden trækker i arbejdstøjet overfor Samsung, og både får en forklaring på udstyrsnummeret og den manglende software opdatering, som mange her på diserne efterlyser, og ikke kan få gennemført!!

0 0
carsten guldhammer 13-12-2010 13:41:13

bruge kræfterne og bruge kræferne

det valg burde nu ikke være særligt svært

da en tlf typisk koster øjnene ud af hovedet

og når det er tilfældet at jeg betaler mellem 1500 kr og op til 5 -6000 kr for en mobiltlf af den klasse så mener jeg ligegyldigt havd f******** mobil producenten måtte mene at jeg også har krav på at kunne få lortet opgraderet

ISÆR nu i de her tider hvor alle hyller og skriger op om hvor vigtigt det er for forbrugerenes sikkerhed at man holder sit software asjour med hensyn til sikkerhed huller og andet

0 0
Kim Rieneck 13-12-2010 14:20:40

Det er jo ikke androids problem at folk laver en root på deres mobil telefon og lægge en rom ind i deres mobil telefon.

Det havde jeg også lagt i min men så kunne jeg ikke opgraderet den det kunne jeg først da jeg ingen root eller rom var i min mobil.

Det er dit eget valg at købe en mobil med abm det har ingen bedt dig om vel???

0 0
carsten guldhammer 13-12-2010 14:29:35

jo det beder de fleste selskaber dig jo netop om

0 0
Ove Andersen 13-12-2010 10:32:16

Tak John G, fordi du skærer det ud i pap. Så kan vi andre blot nøjes med at referere til denne lille artikel i stedet for selv at skrive det hver gang folk går i selvsving over deres HTC Hero ikke bliver opdateret til Android "2.sprit-ny".

Det skal dog siges, at hvis folk så inderligt ønsker sig den nyeste version af et styresystem på deres telefon, så kan de jo kigge på http://forum.xda-developers.com/ hvor der til rigtigt mange modeller er custom roms med nyeste software.

Et eksempel er den gamle HTC Touch Diamond, hvor Windows Phone 7 er porteret til, eller HTC Hero, hvor Gingerbread også er porteret til.

Så hvis man vil have mere end hvad man betaler for, så må man selv i gang med at rode lidt..

0 0
Hest 16-12-2010 23:06:07

Nu var en stor del af Hero klagerne jo også kun fordi HTC SELV havde meldt ud at opdateringen kom.

0 0
Kim Rieneck 13-12-2010 12:13:25

Det er ikke altid de rom virker har prøvet en på min Wildfire.

Der var marked på engelsk og trådløs netvæk virket ikke.

Så får du ingen opdateringer på din mobil.

0 0
Mark Gjøl 13-12-2010 12:00:23

For nu at være fair, så køber man typisk en smartphone fordi man kan udvide den med programmer (eller fordi man synes smartphone lyder hipt). Når der så 3-4 måneder efter kommer en opdatering man ikke får, så er det primært et problem, hvis den medfører at du ikke kan køre nye programmer, fordi de kun er lavet til den nye version. Og dér får du ikke hvad du betaler for!

Ingen forventer at Windows XP gratis bliver til Vista, men man forventer at man fortsat kan køre nye programmer. Og det kan man.

Men hvis man går op i den slags, så kan jeg kun anbefale at man tilegner sig en Nexus-telefon. De telefoner opdaterer Google selv løbende.

0 0
Ove Andersen 13-12-2010 10:33:17

Og det skal siges, at der selvfølgelig er en risiko ved selv at rode med telefonen (selvom det aldrig er lykkedes mig at ødelægge nogen endnu). Og garantien ryger vist også..

0 0