Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Konkurrencerådet: Telia og Telenor kan slå netværk sammen

Konkurrencerådet: Telia og Telenor kan slå netværk sammen

Konkurrencerådet har netop godkendt Telia og Telenors planer om et fælles netværk på 2G, 3G og 4G.

I juni 2011 offentliggjorde Talia og Telenor en aftale om at dele netværk i Danmark. Aftalen har siden været under behandling af Konkurrencerådet, men Telia og Telenor har i dag i en pressemeddelelse oplyst, at aftalen er blevet godkendt.

Det betyder at Telia og Telenor kan påbegynde sammenlægningen af deres mobile netværker på både 2G, 3G og 4G (LTE)

Og ambitionerne er da også høje hos selskabernes administrerende direktører Jon Erik Haug fra Telenor og Søren Abildgaard fra Telia:

I dag er en vigtig milepæl for de danske telekunder. Godkendelsen betyder, at vi nu kan gå i gang med at realisere vores ambitiøse planer om at skabe intet mindre end Danmarks bedste mobilnetværk til smartphones, tablets, pc’er og mobile bredbåndsdongler

Når de to netværk er slået sammen, vil det tilsammen bestå af mere end 4.000 mobilmaster, hvilket er markant flere end hos nogen af konkurrenterne.

 

Læs mere:

Overblik: Telenor og Telias nye netværk

Det betyder Telia og Telenors fælles netværk for dig

Netværkssamarbejde er en sparefidus

 


Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Casse 29-02-2012 16:26:52

Gå lige uden om telenor indtil de netværk er lagt sammen! Der er ingen 3g dækning mellem Kolding og Vejle, og du skal være heldig overhovedet at kunne føre en samtale! - HTC Sensation XE og XL.

0 0
hotpop 04-03-2012 15:48:48

Så må du have en antenne i dine telefoner.
Kører tit fra Nordjylland til Kbh. og ja der er huller i 3G dækningen (Det bliver ALDRIG perfekt - uanset selskab!) men det er absolut til at leve med.

0 0
hotpop 04-03-2012 15:50:01

Der manglede et ord: dårlig.
Her er rette tekst:
Så må du have en dårlig antenne i dine telefoner.

0 0
Maker 29-02-2012 15:26:43

Tommy, du må da have en skod telefon, siden den ikke har netværk på landet? 3 har da en roaming aftale med TDC, og TDC's 2G dækker da bedre end både Telia og Telenor slået sammen. Hvad får du ud af, at de slår sig sammen? De får bedre båndbredde, men ikke nødvendigvis bedre dækning, da flere af deres sites jo står næsten, eller måske ligefrem samme sted. Jeg kender flere "små" byer, hvor TDC er overlegen på 2G dækning, og altså steder hvor der ikke er 3G dækning! Så dette får mig nu ikke til at tænke på ny udbyder. Det lyder da flot, at de så har 4000 master sammen, men hvad betyder det, hvis over halvdelen står samme sted?

0 0
Silent 29-02-2012 17:16:48

Maker, det er ikke helt sandt.

En mast kan kun klare X antal brugere på samme tid.
Det betyder, at hvis masten er fuld (hvilket forekommer om aftenen fx, hvor de fleste går på nettet), bliver du smidt over på en nærliggende mast med mindre godt signal.
Nu kommer der pludselig to master samme sted. Det betyder at dobbelt så mange kan være på samtidig, og derfor opleves signalet markant bedre.

Derudover har Telia og Telenor langt fra samme dækningsområde på de 4000 master. Det kan jeg sige med en fortid som ansat i begge selskaber.

0 0
Tommy 29-02-2012 16:13:50

Hej Maker, jeg har en Nokia N9 der ubetinget er kongen af mobilsignal, alligevel kan jeg kun hente med 1.5mbit i snit i min lejlighed - min kærestes iphone 4 jubler når den når over 600kbit (for det sker sjældent) og det er sgu ikke særlig brugbart!
Ja, 3 har lavet en aftale med TDC, men den fungerer ret dårligt i praksis. Fx har jeg intet signal når jeg besøger svigerforældrene på Ærø da 3 kan "fornemme" en 3 mast i nærheden. Hvis jeg slår min telefon til kun at bruge gsm er det rigtigt at jeg har 3, men det kræver manuel opsætning. iphone har ikke denne mulighed, så min kæreste har aldrig signal når hun/vi er på Ærø.
Gud fred være med det, hvis det bare var på Ærø, men som konsulent kommer jeg som sagt rundt omkring i landet og der er tendensen flere steder den samme. Jeg har flere gange haft set på en kollegas mobil der har Telia og på mange locations er netværket ikke et problem.

Dog har du en pointe med at det ikke nødvendigvis er godt for Telia og Telenor hvis halvdelen af masterne står op og ned af hinanden - i forhold til dækningen hvert fald, for hastighedsmæssigt vil det være en god ting. Så hvis de har mange master i samme store byer er det da kun positivt.

0 0
Morten 29-02-2012 14:26:22

Egentlig lidt sjovt. Jeg har et par gange talt med Telenor medarbejdere, som påstod det allerede var lagt sammen. Der kan man bare se.

0 0
Tommy 29-02-2012 13:53:10

Jeg har i længere tid været træt af 3's elendige netværk (bor i kbh k men kommer på det meste af sjælland og til tider også fyn), så dette er bestemt en god nyhed!
Så er det bare om man skal vælge Telia eller Telenor...

0 0