Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nokia N1 tablet - det finske comeback

Nokia N1 tablet - det finske comeback

Finnerne fra Nokia hopper ud som producenter igen, for Nokia har løftet sløret for tabletten Nokia N1

Mange har begrædt Nokias farvel fra smartphone-markedet, men det betyder ikke, at de er helt ude af den bærbare teknologi - tværtimod. Nokia har netop løftet sløret for en ny tablet fra firmaet, og den har fået navnet N1.

Nokia er med N1 gået væk fra Windows Phone-styresystemet og er hoppet på Googles Android, og det er nyeste Android 5.0 Lollipop, der kommer med tabletten.

Læs også: Nokia vil ikke lave telefoner igen

Designet er ud i et enkelt stykke aluminium, og nogle vil måske mene, at der bliver lånt lidt fra en frugt-centreret konkurrent. Skærmens størrelse er ligesom iPad Mini 3, ligesom opløsningen er, og de fysiske dimensioner er også utroligt ens. Nokia N1 er dog lidt tyndere og lettere end Apples lille tablet.

Desuden kommer Nokia N1-tabletten med Nokias egen Z Launcher, som har været tilgængelig til Android et stykke tid. Launcheren lærer brugerens vaner og finder de mest brugte apps frem, alt efter hvor og hvornår man bruger den. Der er også mulighed for at skrive bogstaver i fri hånd for at søge efter apps.

Læs også: Nokias HERE Maps klar til alle Android-telefoner

Ved præsentationen på Slush-konferencen i Finland sagde Nokias chef for enheder, Sebastian Nyström: "Vi er glade for at bringe Nokia-navnet tilbage til kundernes hænder med N1 Android-tabletten, og for at gøre sofistikeret teknologi mere simpel."

Tabletten får en vejledende pris på 249 dollars, hvilket er knapt 1500 danske kroner før skatter og afgifter. Nokia har en hjemmeside til N1 klar, som er online nu.

I første omgang vil tabletten kun kunne købes på det kinesiske marked. Senere vil det russiske marked og visse europæiske markeder - Danmark er dog ikke i planerne lige nu.

Specifikationer Nokia N1

Mål: 200,7 x 138,6 x 6,9 mm
Vægt: 318 gram
Skærm: 7,9” 2048x1536 pixels – 326 ppi
Ydelse: Intel 64-bit Atom processor 2,3GHz
Hukommelse: 2GB RAM
Lagerplads: 32GB
Kamera: 8MP hovedkamera m/autofokus, 5MP front
Batteri: 5300mAh
Styresystem: Android 5.0 Lollipop m/Nokia Z Launcher
Andet: Stereohøjtalere, Type C-USB (vendbar USB-indgang)

Herunder er Nokias egen lille præsentationsvideo af Nokia N1.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

HN 20-11-2014 10:31:19

Lige en ting mere, så er det lidt irriterende at hver gang der at HTC, Samsung, Nokia eller andre kommer med noget nyt, så er der straks nogle som skriver at de har kopieret Apple. HOLD NU OP MED DET, for Apple har også kopieret og det gør de alle. Man kan ikke blive ved med at opfinde den dybe tallerken. Hver gang der bliver lavet noget nyt, så vil der altid være noget ved produktet som ligner noget som er lavet før. Og sådan vil det nok altid være uanset om det er Apple, Samsung, HTC, LG osv.

13 6
TF 20-11-2014 19:13:39

Vi kan ikke alle være enige, men det er da absurt at du tror du skal bestemme hvad folk skriver, bare fordi du ikke er enig.

3 9
HN 24-11-2014 09:56:28

TF Jeg tror da ikke at jeg skal bestemme hvad folk skriver. Folk må da skrive det de vil, men det er da irriterende at det altid skal flyve rundt med beskyldninger om, at andre har kopieret Apple, for Apple har også kopieret, så hvorfor ikke bare give udtryk for, om man kan lide det nye produkt som er kommet frem eller ej i stedet for at straks skrive at nu har de kopieret Apple.

Og nej vi kan ikke alle være enige og heldigvis for det, men hvorfor ikke holde sig til emnet i stedet for at komme med beskyldninger om, at nu har den og den kopieret fra den og den, for alle kopierer fra hinanden.

5 0
HN 20-11-2014 10:24:09

TF og Nep jeg synes det er fint at I vil kommentere på en artikel, og det er også fint at I ikke er enige om alt, men behøver I at fylde så meget med jeres uenighed? Jeg synes det bliver lidt børnehave agtig den måde I skriver til hinanden på. Det bliver jo nærmest til spam og går ud over det som skulle være en god debat om et produkt som Nokia er kommet med. Så tag lige og gem alle de tåbelige angreb mod hinanden væk, for efter min mening synes jeg ikke at det hører hjemme her, men det er som sagt min mening.

Derudover, så synes jeg at det er et spændende produkt som Nokia kommer med og ønsker dem held og lykke med deres nye projekt når nu de er stoppet med at lave mobiltelefoner.

13 1
20-11-2014 11:17:37

Hej HN
du har ret, det gik over gevind og fylder alt for meget. fint nok med en kommentar fra dig ...
helt enig spændende nyt fra Nokia

6 4
N 19-11-2014 09:53:49

Inden der går alt for meget fnidder i den omkring kopiering og alt det der, så skulle man måske kigge lidt på hvor f.eks. apple's egen sir ives har fået sin inspiration fra:

http://gizmodo.com/343641/1960s-braun-products-hold-the-secrets-to-apples-future

8 8
TF 19-11-2014 18:07:34

N debatten handler ikke om om apple eller andre før har kopieret, debatten handler om om nokia har gjort det med N1, så spar på dit fnidder og hold dig til debattens originale emne.

3 5
N 19-11-2014 19:36:09

Jeg gider slet ikke igang med den diskussion, du får alligevel mine indlæg fjernet. Men som jeg læser det handler en stor del af debatten omkring kopiering, hvilket jeg finder ekstremt trættende da vi snart har set at alle gør det. Derfor er det også træls konstant at skulle læse at nu har den og den kopieret apple. Ja det har de nok, men som jeg snart har linket EKSTREMT mange steder især til dig, så gør apple det jo også konstant selv. Hvorfor skal vi så blive ved med at have denne debat, når det tydeligtvis går begge/alle veje?

4 4
TF 19-11-2014 20:14:27

Dine indlæg bliver fjernet når du går efter manden og ikke bolden, nødagtig som vi andres så der er intet at pive over.

4 3
N 19-11-2014 09:55:00

Dertil skal siges at jeg syntes det er kanon at Nokia er på banen selvstændigt igen. Og det ser ud til at være en rigtig lækker tablet med et yderst innovativ UI.

10 0
TF 18-11-2014 21:13:30

Ingen mulighed for 3G/4G :-(

5 4
18-11-2014 23:27:02

nej og den kan heller ikke lave kaffe;-)

6 9
TF 19-11-2014 16:07:56

Ja du må meget undskylde men for mig er 3G/4G et vigtigt punkt.

3 0
Steffen M 19-11-2014 17:12:55

Jeg har ikke brug for 3G/4G på en tablet. Jeg klarer den fint med wifi -ude som hjemme. Men jeg slæber heller ikke mine tablets med overalt. For det meste kan telefonen klare opgaven. Og skulle man endelig være et sted hvor der ikke er wifi, kan man bare bruge sin smartphone som hotspot.
Det er ikke noget jeg vil betale ekstra for på en tablet. Men det er da fint at muligheden er der for dem som vil. Så skal de bare ikke have denne tablet ;-)

4 2
N 19-11-2014 19:39:30

Jep kan ikke se hvorfor jeg skal ligge min. 1k ekstra for noget min mobil alligevel kan klare.

3 5
TF 19-11-2014 20:30:38

1000kr er billigt betalt for at slippe for besvær og en drænet mobil, men ja nogen har råd andre ikke.

5 6
19-11-2014 19:34:17

nemlig,

1 1
TF 19-11-2014 18:11:22

Jeg har aldrig sagt at det er noget alle har brug for bare at det er vigtigt for nogen så derfor er der ikke nogen grund til at Nep kommer med barnlige kommentare.

3 2
19-11-2014 19:33:40

da det er åbenbart ikke er vigtigt for dig, hvorfor nævner du det så??
du snakkede tidligere om ligegyldighed..... host host

2 2
TF 19-11-2014 20:17:40

Vis du nu læser mine indlæg så ville du jo kunne se at det netop er vigtigt for mig, læs lige ordenligt for du svare tak.

2 1
19-11-2014 21:08:32

jeg læste det her
.
"Jeg har aldrig sagt at det er noget alle har brug for bare at det er vigtigt for nogen"
i tilfælde af det havde været vigtigt for dig, havde det været nemmere for os hvis du havde skrevet
Jeg har aldrig sagt at det er noget alle har brug for bare at det er vigtigt for mig

så havde vi undgået det for nogle efterlader i høje grad indtrykket jeg kommenterede tidligere

1 1
TF 19-11-2014 21:14:00

lige meget hvordan du drejer den har jeg på ingen mulig måde givet udtryk for at det ikke skulle være vigtigt for mig, tværtigmod har jeg tideligere skrevet direkte at det var vigtigt for mig.

0 0
19-11-2014 22:33:17

jeg behøvers ikke dreje den.. det står der på skrift... en anden gang må du være mere præcis.. og det er intet personligt selvom vi er rygende uenige, jeg kan kun læse det du skrive og "nogle" giver indtryk af andre end mig (dig)..

1 1
TF 19-11-2014 22:46:50

TF 19-11-2014 16:07:56
Ja du må meget undskylde men for mig er 3G/4G et vigtigt punkt.

og så er den vist ikke længre vel.

1 0
19-11-2014 22:51:48

nej, for det er det også for mig indbygget eller wifi.

0 1
TF 19-11-2014 23:01:55

Ej du må undskylde mig men det her er sku for barnligt.

0 0
19-11-2014 17:08:44

det samme her og jeg henter det via en mobil router på størrelse med et dankort.

2 2
Johannes Aagaard 18-11-2014 20:47:53

Ret mange variantioner af en tablets design er jo ikke helt nemme at lave, og jeg synes nu, at Nokias N1'tablet ser meget veldesignet ud - enkel og elegant og heldigvis uden reklamelogo på fronten. Med 32 GB lagerplads har den nu nok til mit behov, men rigtig er det, at muligheden for SD kort ville være et plus for andre. Af de tilgængelige specs ses, at N1 tilsyneladende ikke har GPS, og dét vil i mine øjne en svaghed (og egentlig underligt, når Nokia har Here maps).

5 1
Jack 19-11-2014 02:42:51

Den har heldigvis gps http://www.gsmarena.com/nokia_n1-6814.php

4 0
Johannes Aagaard 21-11-2014 17:40:48

Tak for info. Blot er det underligt, at Nokia så ikke anfører det under specifikationerne på hjemmesiden - http://n1.nokia.com/en#tech-specs

0 0
Jack 18-11-2014 17:40:10

Nokia har gjort det igen.. utroligt de aldrig lære af fortidens fejl ! hvorfor har de ikke givet mulighed for sd kort til udvidelse af hukommelsen.. det er så basalt og grunden til jeg valgte Samsung Galaxy tab s frem for ipad.. jeg begriber ikke hvorfor Nokia ikke har set denne indlysende detalje.. ellers en frisk tablet bare så synd så synd de aldrig giver brugerne hvad de vil ha.. hvilket også er grunden til de gik ned med deres mobil forretning..

9 5
David 19-11-2014 16:55:41

Du har godt hørt om streaming og online storage? Hvad skal man bruge alt den fysiske plads til? Med musik/video streaming og online storage til billeder, bruger jeg pt kun 9GB op 64GB enhed.

1 10
Jack 19-11-2014 17:08:29

Det svare jeg faktisk på i mit nedenunder :-) hva ska du med alt det online storage, når du er på farten.. ja du kan da conecte med din mobil og betale for mobil data.. men hvad hvis dækningen er dårlig og du gerne vil se en film ? det bliver da et være hakken og dyrt i mobildata trafik :-) men kan du leve med det er det da okay, jeg kan bare ikke, især ikke når der findes andre alternativer ;-)

8 0
18-11-2014 18:45:21

nu er det jo kun den første i rækken af tablet og senere telefoner..
det virker måske ikke for dig, meeren mon du alle andre deler din mening.. faktisk er jeg uenig i at det er nødvendigt, taget i betragtning alt det plads vi har på onedrive og hvad de ellers hedder.
N1 er en god ny begyndelse for Nokia og jeg er sikker på de heller ikke den gang vi skuffe deres tilhængere..

1 3
Jack 19-11-2014 02:38:52

Jeg syntes bestemt det er en god nyhed, men at du siger du er sikker på Nokia heller ikke denne gang vil skuffe deres tilhængere ??? det har de da gjort de sidste mange år, bla. ved at spare på hardwaren.. jeg har selv købt mange 5000 kroners mobiler eller dyre siden 1991, de har bestemt været ret gode, men de sidste år hvor de første iPhones kom på market har de været virkelige dårlige til at give os hvad vi gerne vil ha, selv om vi var villige til at betale prisen for det, det var jo der for det er gået dem det så galt !

Jeg giver dig ikke ret i det er helt ligemeget med hukkomelses udvidelse eller ej og dit one drive, hvad kan du bruge det hvid du ikke er i nærheden af et wifi? jeg kan bare ikke se hvorfor det er sparet væk, det koster peanuts, det er også ret meget nememere bare smide hukommelse kort i sin tablet med de filer som man har brug for istedet at være tvunget til at tilslutte den til en computer. det var her jeg valgte den nye iPad fra og købte samsung, men men men måske er de undskyldt denne gang :-) det ser ud til det ikke er Nikia som der laver den, men de bare lejer deres navn ud og det i virkeligheden er Foxconn som står bag :-)

(Nokia is licensing its brand to Foxconn for the N1 tablet)
http://www.gsmarena.com/nokia_is_licensing_its_brand_to_foxconn_for_the_n1_tablet-news-10243.php

Ved ikke om du kan huske da nokia reklameret med de kom med en netbook med 3g (som de første) jubii tænkte mange af os.. problemet var bare det tog dem så langtid af få den på gaden, mener der gik minst et år og der havde de andre allerede en på gaden til omkring 2500, så kom nokia med deres med samme spec til 6000, jeg man forstår godt det ikke blev en succes, jeg syntes det er mærkeligt de bare aldrig lære det, de må være ret dumme de finner eller så bor de bare så langt ude i kartoffel rækkerne at brevduen kommer forsent med hvad som der sker ude i verden :-)

Efter at udtrykke min ikke overaskende skuffelse, syntes jeg da den ser lovende ud, med undtagelse af der er en ting eller to som de har undladt

9 0
19-11-2014 07:52:54

jeg husker fint. nokia booklet3G
og ja fremtiden er at det er Nokia software og design standarder men lavet, i dette tilfælde hos foxconn, under kontrol og kvalitetsstyring i kontrakten med Nokia.

1 2
TF 19-11-2014 18:28:25

Google software, apple design og bygget af foxconn, hmm det er ikke meget nokia laver hva :-)

2 1
19-11-2014 19:40:46

nu er n1 med z launcher baseret på den åbne del af android også derfor at du ikke har Google ting på.
så det har Nokia lavet.
design er også Nokia's licensere til foxconn
det var 2 gange du tog fejl.

3 2
TF 19-11-2014 20:19:23

Android komme fra google og designet ja det kan man jo se er apples vis man da ikke er forblændet af nokia kærlighed :-)

2 2
19-11-2014 21:12:31

nu er kærlighed ikke det værste at være ramt af ;-)

og z launcher er baseret på open source .. siger du dermed at htc ikke har lavet sense og Samsung ikke har lavet touch wic?? for det holder simpelthen ikke...

2 0
TF 19-11-2014 21:19:12

Selve platformen er android og det eneste nokia har lavet er vel lidt bloatware der er lagt ovenpå.

Kælighed er da en dejlig ting men folk der er blinde og forelskede kan være lidt belastende at høre på for folk der ser hvordan tingene ser ud i virkeligheden ;-)

1 1
19-11-2014 22:36:33

endelig!!!
rart at du indrømmer det, så kan vi andre komme videre med virkeligheden...

2 0
TF 19-11-2014 22:51:05

Jep jeg indrømmer det, google står for software, apple for design, foxconn for fremstilling og nokia for en smule bloatware, det er ikke meget nokia laver.

0 1
19-11-2014 22:54:09

nåååå
så kom vi til Nokia lavede lidt alligevel..selvom du er ramt af kærlighed..!

1 1
TF 19-11-2014 23:06:57

godt så er vi enige, software = google, design = apple, produktion = foxconn og bloatware = nokia, tak for debatten og slut herfra.

0 0
19-11-2014 23:19:29

enige bliver vi næppe og derfor nok en god ide at stoppe her..
selv tak og slut herfra

0 0
Logik 20-11-2014 14:40:08

LUK NU RØVEN!

11 1
18-11-2014 17:07:37

Den er lidt grim designmæssigt, foretrækker bare iPad Mini Retina i stedet

0 11
TF 18-11-2014 19:14:16

N1 ligner jo netop en ipad mini kopi :-)

9 7
18-11-2014 18:47:36

tillykke med det..
jeg vil gerne have en tynd tablet og det er Nokia N1.

7 4
TF 18-11-2014 19:17:49

Vis det er en tynd ipad du vil have er det da ipad air 2 du skal have ;-)

5 9
18-11-2014 23:29:58

nu sagde jeg tablet og en tynd af slagsen.. jeg nævnet intet om ipad..

8 5
TF 19-11-2014 00:00:41

Er ipad ikke en tablet da ?

4 7
19-11-2014 08:00:49

jo det er det men du skrev
"Vis det er en tynd ipad du vil have er det da ipad air 2 du skal have ;-)"
og jeg ønsker på intet tidspunkt at have noget som helst med Apple. derfor min protest;-)

9 4
TF 19-11-2014 16:11:12

jamen så siger vi da bare: Vis det er en tynd tablet du vil have er det da ipad air 2 du skal have ;-)

3 4
19-11-2014 17:10:20

tynd tablet = Nokia N1..
ja tak;-)

5 3
TF 19-11-2014 18:20:17

Ahh så det med tykkelsen var alligevel ikke så vigtigt ;-)

2 3
19-11-2014 19:35:28

jow, derfor jeg valgte N1 med 6,9mm tynd

3 3
TF 19-11-2014 20:21:03

Det er jo også ret tyk i forhold til ipad air 2 ;-)

2 4
19-11-2014 21:15:18

6.9 er tynd ... Nokia er jo kendt for at bygge noget der holder til hverdagen
...
ipad er jo med i bend gate.. Bøje bøje bøje sig......

1 2
TF 19-11-2014 21:21:21

Bendgate var jo om iphone 6+ ikke ipad, men du kommer bare med din N1 så bøjer vi da nemt den, skal vi prøve :-)

1 2
19-11-2014 22:47:54

pænt af dig at tilbyde det men ellers tak. jeg køber mit hardware for at bruge det og ikke ødelægge det.
større tech sider i usa nævner Ipad sammen med 6+ i bendgate så der må være noget om snakken..

1 2
TF 19-11-2014 22:53:22

Bendgate handler om at iphone 6+ eftersigne kunne bøje vis man putter den i bukselommen, putter du din tablet i bukselommen ?

1 1
19-11-2014 22:57:37

eftersigne!!!
nej men min phablet ryger i lommen og holder til det uden problemer ..
bendgate er/var 6+ & ipad

1 2
TF 19-11-2014 23:08:08

Jeg nøjes med at ryste på hovedet af dig.

1 2
18-11-2014 12:14:57

SÅDAN..
Nokia ved hvordan man laver et comeback!!!!!!

12 8
TF 18-11-2014 19:20:27

Ja man kopiere apple så skal man nok få succes :-)

6 11
18-11-2014 23:33:46

fortæl mig lige hvem det er det årligt betaler store beløb for at låne innovation og genialitet
nåååå, nej nu husker jeg det selv det er Apple..
Nokia er fader/skaberen af netværk og udvikling på mobilområdet. og det kan ikke diskuteres

9 7
TF 19-11-2014 00:05:18

Når man ser på N1 er der ingen tvivl om hvem de har kopieret og det er da også fornuftigt nok for ipad mini sælger jo godt og er et lækkert stykke design.

3 11
19-11-2014 08:29:58

Nokia's product chief, Sebastien Nystrom said:


when you make a product like this, where the form factor is a relatively large display, many products look alike...there's only so many ways you can make this product...we are not copying anyone, we are creating our design

The tablet's design is said to compliment the natural Z-launcher interface.

5 3
TF 19-11-2014 16:15:36

ja ja samsung, sony osv kan godt lave en tablet der ikke ligner ;-)

2 0
19-11-2014 17:15:24

nej, hold nu op, alle tablet er stort set ens, jeg har ihvert fald aldrig set en tablet med skærmen på bagsiden;-) og hvis vi absolut skal snakke at kopiere så er Apple heller ikke på den lade side selv..
husker du bruun/apple sagen?

4 1
TF 19-11-2014 18:16:30

Jeg har aldrig sagt at apple ikke kopiere, bare at det gør nokia med N1, kan du ikke se ligheden så søg optikker eller også må det være kærligheden der gør blind ;-)

1 2
19-11-2014 19:49:38

jow det har du sagt masser af gange i andre debatter især med "N"

0 0
TF 19-11-2014 22:54:03

Ingen links ? Det tænkte jeg nok :-)

0 0
TF 19-11-2014 20:24:20

Hvor ? "Masser" af links tak.

0 0
19-11-2014 23:01:38

nej tak....det burde ikke være nødvendigt..

0 0
TF 19-11-2014 23:10:38

Nej for vi ved begge at det du sagde var noget vrøvl.

2 0
19-11-2014 08:04:42

problemet med opad mini er, for mig, bare at det er med ios software og dermed ubrugelig....
men enig med dig i at N1 er lækker designmæssigt

7 5
TF 19-11-2014 16:20:32

Hvad dit problem er med ios er jo ligegyldigt og efter som jeg har sagt at ipad mini's design var lækkert, så må din sidste kommentar opfattes som om du er enig i at N1 er en design kopi :-)

1 2
19-11-2014 17:19:59

det er absolut ikke ligegyldigt for mig om det er ios eller andet!!!
Nokia N1 er lækker design ala Nokia's N8 . bare tyndere

2 1
TF 19-11-2014 18:18:13

Nej det er ikke ligegyldigt for dig men fuldstændigt irellevant for en debat om design.

1 2
19-11-2014 08:05:49

opad = ipad

1 1
Jacob Overgaard Madsen 18-11-2014 11:35:09

N1 er da ikke verdens mest heldige navn. Det er jo ligesom brugt af et andet produkt, som I ved ;-) Men meget spændende, at de vil ind på det marked.

1 1
18-11-2014 12:18:57

du tænker på oppo n1,.
Nokia har jo brugt N til deres top model i nogle år og jeg syntes det sender et kanon signal, at de lige præcis vælge det her.. den skal jeg helt sikkert have

6 1
Alfix 18-11-2014 12:55:58

Oppo? Hmmm... Jeg tænkte mere verdes første Smartphone fra Sverige, nemlig Neonode N1: http://home.datacomm.ch/fredd/N1/DSC01326.JPG

3 1