Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nokia ønsker ikke 'Android kaos' på Windows Phone

Nokia ønsker ikke 'Android kaos' på Windows Phone

Androids problemer med fragmenteringen vil Nokia forsøge at undgå på deres smartphones med Windows Phone.

Konceptbillede af en Nokia Windows Phone.
Konceptbillede af en Nokia Windows Phone.

Android findes i mange afskygninger på softwaresiden, mens hardwaren spreder sig over mange forskellige skærmstørrelser, processor-typer og fysiske designs hvad angår f.eks. tasterne.

Da Windows Phone-systemet sælges i licens til forskellige hardwareproducenter, kan platformen risikere at havne i samme kaos, som i nogen grad præger Android, skriver Computerworld.dk

Derfor arbejder Nokia på at udgå denne fragmentering.

- "Vi vil skabe elementer af forskelligheder, men vi vil ikke fragmentere økosystemet, for når alt kommer til alt, ønsker vi, at platformen skal vinde," har Nokias Senior Vice President for udvikling og markedsplads, Marco Argenti sagt til Tech Radar.

At de meget store forskelligheder på Android ER et problem, bekræftes af en undersøgelse fra IDC og Appcelerator, lavet blandt udviklere. Her svarede 63 procent, at fragmenteringen er en trussel mod Android.

Udfordringerne i Android-systemet er noget som Mobilsiden.dk har sat fokus på gennem blandt andet et blogindlæg og et web-TV interview.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Troels 15-07-2011 20:10:58

Jeg ved ikke om dem der skriver herinde er meget unge, eller blot skriver med hovedet under armen, men det er imponerende hvor mange der bl.a. kommenterer på dette emne uden at ane hvad de snakker om.
Det er befriende at læse indlæg fra Urbanus og i særdeleshed Henrik, fordi de rent faktisk har erfaring med udvikling af Apps og har saglige holdninger til det artiklen handler om.
De fleste andre skriver bare noget forbandet sludder og aner intet om hvad det er artiklen drejer sig om og kommenterer derfor i øst og vest. Belastende at Mobilsiden.dk's kommentarer nærmest er blevet mobilverdenens version af EB's Nationen.

0 0
Kim 15-07-2011 21:02:13

...

0 0
Casper Bang 12-07-2011 11:26:17

Hehe så længe Nokia ikke sælger nogen WM7 enheder, så skal de da også nok undgå fragmentering. lol

0 0
Kim 12-07-2011 12:02:25

Wow, hvilken indsigt - de har jo samtidigt løst udfordringerne med fragmentering af Android! ;)

0 0
Logik 10-07-2011 05:21:16

Jeg er godt nok træt af at læse folk skrive at Windows Phone 7 er noget lort, fordi det er Windows.

Microsoft har uppet sig rigtig meget den seneste tid. Det ville i finde ud af hvis i gav det en chance. For mig er WP7 den gyldne mellemvej.
Ikke så fastlåst og clean som IOS, men heller ikke ligeså rodet som Android.

Android er overvurderet, uden på nogen måde at være ringe.

0 0
Kim 10-07-2011 17:16:20

Ja, det lyder som om, det bare er noget man skal sige. Som jeg selv har sagt om f.eks. Vista, men jeg er sgu ok med 7 (PC).
Det er bare den gamle plade om Microsoft - men hvor mange af de så flowerpower hippe Androider bruger i virkeligheden Linux på deres PC? Men den er jo naturligvis ikke et statement længere...

0 0
Katron 13-07-2011 11:14:13

+2 ;-)

0 0
Henrik 11-07-2011 12:26:16

+1 ;-)

0 0
BSG 09-07-2011 18:55:28

Jeg ser dette ikke som et problem, men som en styrke :)

Jeg har ganske enkelt købt en Android, fordi jeg ikke vil have en iPhone eller en Windows telefon....

En iPhone er meget begrænset, fordi Onkel Steve bestemmer det hele.
og Windows, det har aldrig virket.

Men min MacBook Pro, den er jeg glad for.

0 0
Arne Dilling 08-07-2011 18:55:56

Jeg syntes det er rimelig ligegyldigt hvad udviklerne mener om android. I sidste ende er det brugerne der bestemmer hvad der er godt eller dårligt. Jeg bruger idag android, og har prøvet nokia, . WP7 er slet ikke noget option hvis det er lige ringe som Windows i almindelighed er. Jeg har til dato ikke fundet der er bedre til at opfylde mine daglige behov for en smartphone end android.

Det der betyder noget er om systemet er en god oplevelse i dagligt brug, og slet ikke hvad nogle dovne uintelligent udviklere godt kunne tænke sig.

Men på den anden side hvis det er udviklere der arbejder på microsofts niveau så kan man jo heller ikke forvente andet end et ensartet dumt og besværligt system der kun tilgodeser udvikleres manglende inspiration og intelligens.

Jeg mener helt klart at androids fragmentering er lige det der motiverer til udvikling og er det der på sigt helt klart vil bringe android i førertrøjen.

Hvad angår nokia så er det jo lidt ligegyldigt hvad de mener. De er jo alligevel snart historie på det marked. Der skal ledes meget længe for at finde en anden international virksomhed der i den grad har snorksovet i timen. Jeg tror ikke de kommer sig over det.

0 0
Kim 10-07-2011 17:09:06

Du har vist ikke hørt om f.eks. N9 - den er et af de varmeste emner i mobilkredse, og selv Apple-fora hylder den.
Desuden så skal Nokia jo koncentrere sig om det de altid har gjort bedst, nemlig at lave hardware. Og der er ikke en eneste innovation i din Android, som Nokia ikke har haft fingrene med i - Android inklusive. Og netop pga Nokias involvering i Android, har de al muligt ret til at udtale sig om det.
Det er alt alt for tidligt at afskrive Nokia - Apple har jo f.eks. lige reddet årsregnskabet for 2011 ved at begynde at betale for Nokias patenter.

Det er også lidt komisk, at du kritisere Microsoft for at være et dumt og besværligt system, når du sammenligner med Android. For lige nu er det Android de stiller højere og højere krav til hardwaren (for at være brugbart), hvor andre systemer klarer sig langt bedre ved lavere kapaciteter.

0 0
Pedro 12-07-2011 01:16:18

"Du har vist ikke hørt om f.eks. N9 - den er et af de varmeste emner i mobilkredse, og selv Apple-fora hylder den"

Ha ha...øøøh NOT!

Men hvis der er noget N9'rn er, så er et kedeligt og dyrt (lige under 5.000 kr.) overgangsprodukt mellem de gamle Symbian-enheder og de kommende Windows Phones = DOA.

0 0
Kim 12-07-2011 09:33:18

Det er din holdning som du selvfølgeligt skal have lov til at have. Det ændrer dog ikke på, at N9'eren er et af de hotteste emner i mobilkredse, og at den bliver hyldet selv i Apple-fora.

N9'eren skal ikke ses som et overgangsprodukt, der kommer flere Symbian devices endnu, inden forventet lancering af WP7 til efteråret (oktober).
N9'ereb er Nokia der giver deres fans, den telefon de har ventet på og i den grad fortjent. Især er den henvendt til den store gruppe, der absolut ikke er vilde med WP.
Om designet er kedeligt er alt for meget en smagssag, jeg finder det omvendt fuldendt og tidsløst. Væsentligt mere end f.eks. Ip4, der har et underligt metalbånd.
Og dyr syntes jeg bestemt heller ikke den er. Eller bliver. Det er klart, at first-movers kommer til at betale for den, men sådan er det jo altid.
Til gengæld er det en telefon jeg kan forvente holder i årevis. Min N900 har hidtil været weapon of choice, den er fra 09. (og nej, jeg græder mig ikke i søvn over at den ikke kan hente pruttelydsgeneratore på Andriod market - men velkommer muligheden med N9).
Jeg vil forvente at N9 også vil kunne holde i mindst 2 år - og til den tid har andre producenter samlet op på MeeGo, hvis ikke Nokia selv har.

Men det er klart, at man skal se prisen i forhold til, at der ikke er tale om en bambusudgave fra Korea. I forhold til ren hardware kvalitet, ville jeg aldrig overveje at give den slags penge for andre producenter, Samsung som måske eneste undtagelse. Jeg er simpelthen alt for forvent med at jeg ikke behøver tænke så meget over hvordan jeg behandler telefonen - og med N9 bliver det endnu værre, for farven er gennemgående, så ridser kan ikke ses.

N9 er alt i alt nok den perfekte telefon for mig. Eneste minus er at der mangler et keyboard... og jeg får desværre nok ikke fingrene i en N950.

0 0
Pedro 12-07-2011 17:22:29

At den bliver omtalt, ja, enig! men ligefrem et af de hotteste emner i mobilkredse, aaah...måske i NOKIA-kredse ja, og at den bliver hyldet selv i Apple-fora, vil jeg nærmere betegne som at den bliver "budt velkommen" (skriver selv inde på Apple-fora) og (ENGADGET mobil-fora) og der bliver den mest omtalt som et "nicheprodukt" der kom for sent og har tiden i mod sig, men lad os se hvor den er om 2 år :-)

0 0
Kim 13-07-2011 13:19:54

Den er utvivlsomt det hotteste emne i Nokiakredse, men det har den jo været rigtigt længe ;)
Men jeg vil nu stadigt mene, at den også i bredere forstand er blandt de mest omtalte telefoner i øjeblikket. Og jeg har set meget begejstrede IP-fans, der netop gælder sig over at den er en slags hybrid mellem IOS og Andriod.

Men den er klart et nicheprodukt, det ville jeg aldrig prøve at komme uden om. For de brede masser har ikke eventyrlyst, for dem er der massere af eventyr i at lege med Ios/Android. Men den kan måske godt nå at overraske.

En ting er jeg dog rimelig sikker på - om 2 år er den stadigt i min lomme ;)

0 0
Henrik 11-07-2011 12:26:37

+1 ;-)

0 0
Logik 10-07-2011 05:15:08

"WP7 er slet ikke noget option hvis det er lige ringe som Windows i almindelighed er."

*Suk*

0 0
David 08-07-2011 19:22:55

Hvor er det dog bare et negativt og intetsigende indlæg.

0 0
Anders 09-07-2011 00:36:40

Men dit indlæg er Guds gave til menneskeheden, tak for at du gider at dele din mening med os andre.

0 0
Anders 09-07-2011 00:38:35

........ Og ja, det var dig jeg hentydede til, David :)

0 0
Benjamin Jensen 08-07-2011 17:06:26

Tilde paranoide, så vil jeg da lige nævne de tonsvis af artikler der var om Iphones antenne problemer. Der var mindst 1 artikel i et medie hver dag om det. Det "problem" blev i hvert fald omtalt både forfra og bagfra, mens alle android fans sad og rygklappede sig selv, alt i mens deres egen telefon havde antenne problemer (ja, jeg har haft en HTC der ikke var en pind bedre end Iphone).

0 0
Kimmmer 08-07-2011 13:24:11

Dette er endnu et forsøg på at underbygge et tyndt underbygget blogindlæg, på mig virker det usympatisk og ikke særligt objektivt, når den journalistiske ledelse citerer sig selv som "eksperter" og ligeledes "sakser" udsagn fra andre medier der passer ind Mobilsidens dagsorden..

0 0
Schimmell 08-07-2011 13:56:48

Det er præcis det der er hele 'problemet' her på siden. Selvudnævnte 'eksperter' uden journalistiske kompetencer som copy-paster i en lind strøm, med begrænset argumentation, der er efterhånden og desværre blevet for useriøst at forholde sig til. Mangler sgu nogle gode "pros 'n cons"- diskussioner eller debatter, hvor 'eksperterne dækker alle sider af emnerne, og hvor objektiviteten er tydelig. De her subjektive og barnagtige artikler, skaber kun frustration og virker som om det kun drejer sig om hits på siden? Det er sgu ikke iorden at støvsuge nettet for allerede eksisterende artikler og efterfølgende præsenterer dem her, som værende 'nyheder'. Nogle æder dem, med der er andre af os der ikke gør...
Erkend nu kære Mobilsiden.dk at mange af os også har viden, kompetencer og erfaring der gør at vi er kritiske og ikke godtager alt hvad i skriver. Hvis i er 'eksperter', så er vi endnu flere!! Mobilsiden, vil gerne fremstå med den eneste sandhed, men det er langt fra tilfældet.
Denne her 'artikel' er så søgt og 'selvrygklappende', at det tangerer det komiske. Æv

0 0
Benjamin Jensen 08-07-2011 15:00:39

Det bliver jo netop fremhævet her i artiklen, at der også er andre der mener det samme som Mobilsiden.

jeg citere computerworld:

Udviklere kan ofte få problemer, når de laver applikationer til eksempelvis Android-platformen, der anvendes på mange forskellige typer af smartphones og tablet-pc'er.

Problemet er, at forskelligheden i eksempelvis skærmstørrelse, input-knapper og brugergrænseflader gør det svært at udvikle én applikation, der fungerer på tværs af alle produkter.

Det er jo ikke engang sakset noget ind her.

Du fremstår bare selv barnlig, for det er jo åbenlyst at du vil forsvarer Android, fordi du selv sidder med sådan en telefon. Nu mangler vi bare, at du som så mange andre, truer med at boykotte mobilsiden - så er hele seancen komplet. Det er fandme patetisk!

0 0
Schimmell 08-07-2011 16:07:05

Kære Benjamin.
Hvis du nu læste hvad det reelt var jeg skrev, så var det ikke møntet på spørgsmålet om fragmenteringen, det handlede udelukkende om Mobilsiden og deres 'journalistiske' kunnen eller mangel på samme.
Om jeg har en Android mobil telefon er sagen fuldstændig uvedkommende. Lad være med at konkludere eller tolke ting, som du ikke kan eller har nogen som helst mulighed for at underbygge.
Og med hensyn til selve 'artiklens' budskab, så fragmenterer ALT, med mindre man er blind eller ukritisk og finder sig i det enkelte koncept 100%. Android gør det muligt at differentiere sig, personliggøre og forme sin mobil som man selv har lyst til. Det er ikke kun forbeholdt styresystemet, men også ergonomi, design, pengepung og så videre. iOS ER det hele, dvs man kan kun det man får lov til fra øverste led, og det er ikke noget jeg er tilhænger af. Tænk om vi allesammen skulle køre rundt i den samme bil, eller gå i de samme sko, eller have den samme frisure og så videre. Jeg forudser at Google laver forskellige versioner af Android, således Windows har gjort med deres Vista, 7 og snart 8...hvor man får forskellige versioner af samme system og som hver især kræver forskellig hardware konfigurationer og dækker den enkelte bruges behov i bedre grad.
Om jeg er Android fanboy eller ej er ikke vigtigt, men jeg er tilhænger af frihed til at vælge selv og mangfoldighed og ikke at folk skal fortælle mig hvad jeg må og ikke må. Mine behov kommer i første række, og dem kender jeg bedst selv.
Derfor kan jeg blot sige, at jeg ALDRIG kommer til at eje et Appleprodukt af nogen art, da ALT hvad de står for, pæne og toplækre som de end måtte være, er topstyring og diktatorisk forblændelse og latterliggørelse af det enkelte individs frihed til selv at vælge.
Åbenhed fremfor lukkethed. Det er blot min mening, men jeg er sikker på jeg ikke er den eneste. Næ, jeg savner nu min N900, se den var klasse, og så venter jeg istedet på N9.
Hvis jeg er fan af noget, så er det retten til at have sin egen mening.

0 0
Benjamin Jensen 08-07-2011 17:03:44

Schimmel>> En smartphone er kun hvad man gør den til. I mens Android fanatikere taler om frihed, ja, så taler de om de skal vælge den ene eller den anden plasticmobil. Det ene kan være lige så godt som det andet, hvis du spørger mig. Forskellen er meget lille, når man ser på cpu og skærm osv.

Når jeg tænker frihed, så tænker jeg på de apps jeg vælger, hvor langt de fleste apps kommer til iPhone først, og MÅSKE til android. Derudover ser jeg på kvaliteten af apps, og her er der ingen som helst tvivl om hvem der vinder...og du kan næsten gætte mit svar.

Ingen fortæller mig hvilke apps jeg skal vælge, men jeg er sgu fan af, at jeg med 100 % sikkerhed ved, at tingene fungere! Så kan jeg forøvrigt være bedøvende ligeglad med om EB må vise side 9 piger eller ej. Vil jeg se den slags, så kender jeg også til bittorent ;)

Men fint du kan tage store ord som diktatorisk, og latterliggørelse i din mund. Men det forstummer da bare en lille smule, hvis du er så forblændet af Nokia N9, for dens brugerinterface ligner godt nok meget Iphones.

Du har ret til at have din egen mening, selvom du tydeligvis ikke helt ved hvad den er.

Hvis du læser mit indlæg korrekt, så fortæller jeg netop, at Mobilsiden IKKE er ene om at have holdningen om fragmentering.

Det jeg synes er helt håbløst i denne debat er, at fordi man netop har en android, så vil man overhovedet ikke diskutere problemet, og begynder i stedet at skyde på Apple, Microsoft og Nokia. Det er godt nok værre end religion det her!

Føj!

0 0
Schimmell 08-07-2011 17:39:31

Lad nu være med at kalde mig en fanatiker, det har INTET med det at gøre. Lad mig selv definere mit eget forhold til mine egne ting!!
Nu begynder du at at blive inerverende at høre på! Definer venligst hvad en plastikmobil er. Som jeg kan forstå dig, så skal den helst være lavet af metal, glas og ædle dele, som gør den bedre?? Og kom nu ind i kampen, jeg taler ikke i mit tidligere indlæg om fragmenteringen, som er en emnet det hele handler om...MEN om den journalistiske tilgang her på siden. Om hvordan redaktørens 'ekspertviden' eller mangel på sammen, så absolut desperat skal understøttes af artikler taget andetsteds fra. Det falder mig for brystet, og en anelse patetisk. Det irriterer mig, og sammenholdt med andre skribenters manglende evner til at argumentere var det blot noget jeg måtte forholde mig til.
Det er dig som begynder med at kalde mig for fanatiker, forhold dig nu til emnet og saglig heden og ikke gå efter personen. Det er barnagtigt og latterligt.
Hvis du kunne argumentere selv fremfor at forholde dig til andre artiklers 'sandheder' så er du hjertelig velkommen. Det eneste du endnu ikke er kommet med herinde, er din egen holdning og argumentation hvorfor?
Din frihed som du skriver, hvad er den, når der er censur på hvilke apps du kan vælge? Javel der er mange at vælge imellem, men du kan kun det du får lov til? Og nej jeg er ikke Androis fanatiker, men fan af frihed, og der er det desværre kun Android som tilbyder det for mit vedkommende....endnu.
Og hvad om tingene ligner hinanden, man kan sgu da heller ikke tage patent på hjulet til en bil? En smartphone, qua dens størrelse og form, har kun begrænset mulighed for at differentiere sig fra hinanden mht til UI... Ligner iOS og Windows ikke hinanden en smule, og Linux for den sags skyld. Og jeg kunne blive ved. Benjamin hav en fabelagtig weekend!!

0 0
Benjamin Jensen 08-07-2011 18:18:48

Jeg har ikke kaldt dig for fanatiker, ligesom du vel heller ikke mener, at jeg lever i et diktatur og lader mig styre af andre - VEL?

Jeg forholder mig til det jeg selv mener, at der så er så mange andre medier der mener netop det samme, betyder vel bare, at der kan være noget om det? Selvfølgelig ikke hvis man er pisse stædig....

Vil du fortælle mig hvad jeg er gået glip af pga censur fra Apples side, som du kan få på Android? De ting jeg selv kender til, er bestemt ikke nok til at få mig til at skifte platform. Censur hersker i bedste velgående - selv her i DK. Din ideologi om evig frihed er en saga blot!

Iøvrigt mener jeg stadig, at en smartphone kun er så god som apps'ene gør den til det! Om jeg kan skifte baggrund eller se vejret live er for mig ligegyldigt. Ingen har brugt det til Windows i årevis, men det er lige pludselig blevet IN med Android - når Google diktere det ;)

0 0
Schimmell 08-07-2011 18:55:33

Kære Benjamin. Du fatter stadig absolut ingenting?? Du tager tingene personligt og det er fair nok. Men det var ikke, og STADIG ikke sagens kerne!!! Fat det nu.
Det handler om Mobilsiden, du farer i flint om ting som ikke til at starte med var relevant for diskussionen.
Om Apple er åbent eller lukket, og om Android er det ene eller andet er ikke vigtigt hér....kun for dig åbenbart. Og jeg tillod mig at rulle med på din vogn.
Desuden er du åbenbart stødt af een eller anden grund, over andre har en anden holdning end dig og resten af 'klanen'. Apple var seje, innovative, misundelsesværdige da de lavede den første og anden iPhone...men luften er sgu efterhånden feset lidt af ballonen.
Og ja, det er en lækker mobil... men jeg har prøvet at eje et par stykker af dem, men har man prøvet een, har man prøvet dem alle. Der er INTET ny i deres udvikling, absolut intet! Problemet er, vel blot at medierne er med til at skabe en kløft imellem Android og iOS. De vil gerne have de skal være lige og sammenlignelige, og det er der filmen knækker, eller sovsen klumper. en iPhone er ligesom en iMac, Macbook etc. Det er et designkoncept med software. Det svarer til alle producenter skulle lave deres egen telefon/gadget og udvikle deres eget styresystem....og for mange kokke fordærver maden. DERFOR tilbyder Android/Google forskellige versioner af deres OS til HWproducenter, som deraf selv har ansvaret for at lortet virker. De skaber deres eget lorte GUI som sløver skidtet og folk piver over de ikke allesammen kan det samme. Se bare på Nexus S, den har samme specs som Galaxy S, men kører dobbelt så flydende uden alt det fyld der er lagt ovenpå. Friheden til at kunne installere det man har lyst til, forskellige ROM's og layouts, gør jeg selv kan bestemme hvad der passer til mit behov og hvad der er relevant for mig som slutbruger. Det kan man ikke med iOS, sådan har de valgt det skal være og sådan bliver det til tid og evighed. At det måske ikke er noget du opfatter i hverdagen, så er det til stadighed en kendsgerning at det er sådan. Det mentale aspekt ved de to forskellige systemer er vidt forskellige, jeg vælger alsigheden, nørdetheden og muligheden for customization osv. Det gør du ikke. Du kan ikke. Widgets eller ej, jeg bruger dem heller ikke, men jeg har muligheden, det har du ikke. Jeg har flere muligheder end jeg har begrænsninger, og det er DET som er sagens kerne. Jeg er sulten og skal ha øl om lidt. Formoder vi kunne blive ved med at diskuterer, men jeg orker ikke mere skriveri. Igen, det nytter ikke at gå efter personen...saglig argumentation virker bedre, ihvf for mig. God weekend, igen Benjamin ;-)

0 0
Benjamin Jensen 08-07-2011 19:28:59

Prøv at læse min besvarelse til dig fra starten af. Så vil du se, at jeg netop fremhæver, at det IKKE kun er mobilsiden der er "eksperter". Det var det du ville diskutere. Det er sgu ikke mig der afsporer en debat.

Var det ikke lige dig der skrev, at jeg kaldte dig fanatiker? Det var sådan set det jeg svarede på og intet andet. Jeg gjorde det ovenikøbet med humor, og den forstod du tydeligvis godt :) Så hvem tager tingene personligt?

Du er lidt underlig at diskutere med, for alle de ting du synes jeg beskylder dig for, kaster du direkte i hovedet på mig bagefter.

Du skriver endda - du fatter absolut ingenting, og bagefter siger du at JEG er personlig?

For at tale om sagens kerne, så kan en iPhone JB - det tager 10 min, og så har du adgang til alt det du vil ændre på telefonen. Så hvad piver du for?

Og at jeg kan tåle at andre har en anden holdning? lol for fanden...hvem er det der sidder og skriger op i tråde som et andet kvindfolk, hver gang nogen forholder sig kritisk til andriod.

Det her er fandme til grin, hvis du er så indskrænket!

Slut herfra!

0 0
Schimmell 08-07-2011 20:04:55

Altså. Jeg startede ved at hæfte mig om Mobilsiden, kun Mobilsiden og HELE Mobilsidens måden at føre journalistik på. DU, Benjamin, tog tingene som værende ubegrundet kritik, som faldt dig som iPhone bruger for brystet og kalde mig fanatiker. Jeg har på intet tidspunkt kaldt dig hverken det ene eller det andet, men du vælger at lade dig irritere eller provokere om du vil. Det vil sige, gribe efter den nærmeste og mest oplagte løftestang, som hedder Android vs iPhone. Og det er sgu lidt tamt. At du er glad for din mobil, hurra for det. Men du bragte selv debatten på bane, og som jeg skrev før, så lod jeg mig gå med på din tone.
Læs selv vores diskussion igennem fra start til slut, og læs hvad du selv skriver.
At man uenig er een ting, men den der argumentation er sgu for barnlig. Man ser det man vil se, og vi bliver tydeligvis ikke enige, og fred med det.
Men lad det nu ligge, du har din overbevisning og jeg min, og de er heldigvis forskellige...
Jeg hverken piver eller skriger som en kvinde...
Jeg er tilhænger at kritiske diskussioner, men de skal satme være velargumenterede og saglige, og den får jeg ikke med dig.
Indskrænket, kig dig i spejlet kammerat!!

0 0
Benjamin Jensen 08-07-2011 21:46:58

Vi tager den lige sidste gang for Arveprins Knud....

Citat:

Schimmel>> En smartphone er kun hvad man gør den til. I mens Android fanatikere taler om frihed, ja, så taler de om de skal vælge den ene eller den anden plasticmobil.

Læg lige mærke til ordet FANATIKERE....det er flertal, og ikke nødvendigvis møntet på dig som person!

Er det virkelig så svært at forstå?

0 0
Kimmmer 08-07-2011 15:34:16

Pointen i min kommentar, er ikke om det rigtigt eller urigtigt, det der bliver skrevet, eller for eller imod det ene eller det andet system, (smag og behag er jo heldigvis forskellige.)

Men det faktum at artiklen er hentet fordi den underbygger bloginlægget samt video sekvensen med "eksperten" John G. (som også underbygger blogindlægget)

Grow up

0 0
Benjamin Jensen 08-07-2011 15:46:31

Hvis du læser tråden her igennem, så vil du se at selv CNET skriver om det. Det gør mange andre medier også, så du skulle måske stoppe dine paranoide forestillinger om at Mobilsiden griber efter halmstrå, for at underbygge sine påstande.

Men jeg gætter på at du ikke læser de kritiske artikler, for det vil givetvis give dig mavesår. ;)

0 0
Kimmmer 08-07-2011 16:14:51

Det er bare sjovt at blog-indlægget skaber så megen debat, så kommer chefredaktøren med et statement der er lavet for at undebygge blog-indlægget og da der det så skaber lige så stor debat, så afsøger man lige nettet for at vise at fundamentet for både blog-indlæg og video er i orden, du må undskylde, men det er sådan at jeg ser sammenhængen.
Og jo jeg læser kritiske artikler, men kritisk.

0 0
Urbanus 08-07-2011 15:21:35

Lad mig lige blande mig her - for som jeg også skriver i min kommentar: Det er givetvis rigtigt. Eller lad mig sige det endnu mere klart: Det er helt sikkert rigtigt. Set fra udviklerens perspektiv.

Men det man bare ikke forholder sig til det er de mange andre aspekter og fordele der er ved fragmentering og differentiering. Og derfor bliver det ensidigt og unuanceret.

0 0
Kim Harder 08-07-2011 13:13:24

Hvem ved egenlig hvad Nokia vil+

0 0
Jesper 08-07-2011 14:47:17

Jeg er bange for at ikke en gang Nokia ved hvad Nokia vil.

Det virker lidt syret at Nokia har som direkte mål at Windows Phone som platform skal vinde.

Jeg kan lige forestille mig det næste bestyrelsesmøde hos HTC: "Vores salg og markedsandele er godt nok faldet, men Samsung har solgt en masse Android mobiler, så på platformens vegne er vi egentligt godt tilfredse"...

Det er jo helt forrykt. Gi' os Nokia tilbage.

0 0
Villiam 08-07-2011 12:22:12

sidste del i jeres artikel er jo en stor fed løgn!

Udfordringerne i Android-systemet er noget som Mobilsiden.dk har sat fokus på gennem blandt andet et blogindlæg og et web-TV interview.

Læs mere: http://www.mobilsiden.dk/nyheder/nokia-onsker-ikke-android-kaos-pa-windows-phone,lid.16172/#ixzz1RVY6PHFw

i sætter jo meget større fokus på apple end i gør google. så slet det sidste i skrev!

0 0
Urbanus 08-07-2011 12:15:56

Så er det diskussionen om fragmentering vs. den totale ensretning som på iOS eller mellemtingen som i WP7.

Der er ingen tvivl om at der er fordele og ulemper ved begge dele, men det er også en af de mest markante forskelle på de tre styresystemer, og dermed det der er en af de væsentligste styrker og svagheder ved dem.

Som udvikler er det klart at verden er meget mere enkel når man programmerer til iOS, og ved at der kun er et begrænset antal enheder med kendte specifikationer man skal forholde sig til.

Men som forbruger er det bare meget mere fedt med valgmuligheder og differentiering. Og Androids største styrke er og bliver at du både kan få de helt små og billige telefoner som SE X10 mini og X8, og samtidig de store topmodeller som Samsung galaxy S2 og HTC Sensation med dual core og skærme på over 4 tommer.
De små og billige telefoner har fat i meget store segmenter af kunder som Apple og WP7-modellerner aldrig får fat i - ganske enkelt fordi de er for dyre, er låste til for dyre abonnementer eller er for store til visse kunder, der ikke gider at rende rundt med så stor en klods. Og det er vel at mærke en del af markedet der ikke er helt småt!! Og det gør at Android bare vil nå meget bredere ud end de andre styresystemer kan med deres ensretningspolitik. Medmindre man bløder op på kravene i WP7, og går efter laveste fællesnævner, så er det jo det der er konsekvensen.

Naturligvis er det ikke alle apps der giver en lige god oplevelse på så forskellige telefoner som man kan få med Android. Det er jo en af bagsiderne af medaljen. Der er fordele og ulemper. Men forbavsende mange fungerer rigtig godt på de mange forskellige telefoner, og styrken ved at vælge en Android-telefon er at med bredden og udbdrelsen, så er du sikret adgang til en meget stor appliktaionsbutik med rigtig mange muligheder.

Derfor er der ikke noget der er rigtig og forkert i den verden - og derfor vil alle tre styresystemer overleve og appellere til forskellige kunder. Den sikre og forudsigelige oplevelse - eller den mere individuelle. Det er et klart valg - med klare fordele og ulemper.

At nogen hele tiden vil prøve at gøre det ene mere rigtigt end det andet vidner, efter min mening, om en total mangel på forståelse for markedet. Verden er fragmenteret.

0 0
Henrik 16-07-2011 11:17:11

Jeg giver dig ret i, at forskellige produkttyper og prisklasser er en styrke. Men fragmentering er ikke en styrke - det er noget lort. Specielt når det som Android, ikke håndteres ordentligt fra Google selv.

Iøvrigt, din antagelse om at WP7 ikke kommer ned i pris, glæder jeg mig til at se dig udtale dig om et års tid ;-)

Er iøvrigt helt enig i, at man begår en stor fejl ved kun at udvikle til Apple's platform. Man bør som minimum understøtte de 3 største platforme, hvis man vil dække det meste af det globale marked.

0 0
Jesper 08-07-2011 13:07:01

@Urbanus: Helt enig.

Det er ugens bedste kommentar.

0 0
Mads 08-07-2011 11:26:23

Det er skæmmende at mobilsiden.dk i den grad har taget Steve Jobs forvrøvlede pladder til sig. Fragmentering er IKKE et problem, det er faktisk ikke engang et begreb der har nogen legitim gang på jorden. Forskelligheden og valgfriheden er Androids styrke! Ikke et problem der skal bekæmpes.

0 0
David 08-07-2011 19:28:08

@Mads, du ser ikke noget problem i at man skal udvikle 25 forskellige Android versioner af samme app? Det kan jeg godt se, det er en fed styrke.

0 0
Henrik 08-07-2011 12:06:00

Fragmentering i Android er en daglig irritation for udviklere, og de kummerlige muligheder for at tjene penge på Android Market også. Den eneste grund til at mange iOS udviklere også laver til Android er pga. hypen, der er ikke nogen objektiv grund til det, udfra et indtjenings synspunkt ifht. betalings apps. Android kan godt bruges ifht. reklame finansierede apps (og det kun hvis man får det tilstrækkelig antal downloads), men ellers er der ikke meget at komme efter (endnu ihvertfald). (Blackberry er iøvrigt også noget hø som det er nu, dog ikke pga. fragmentering og betaling, men deres SDK er ganske enkelt ret ringe.)

Stort set alle andre platforme, iOS, Symbian, S40/J2ME, WP7 etc. har hvad der skal til for at kunne leve af at lave apps.

0 0
Urbanus 08-07-2011 13:08:46

Øh, hvad med noget så simpelt som kundeunderlag?

Jeg ved godt at iOS stadig står for langt de fleste downloads, og Android stadig er bagud, selvom det er det de fleste smartphones er udstyret med. Men du kan da ikke helt seriøst mene at Symbian og WP7 skulle være mere interessante end Android - set ud fra et forretningsmæssigt og penetrationsmsæssigt synspunkt??!!

Det er altså ikke kun et spørgsmål om hype at man gerne vil ud til flertallet af danskere når man laver apps.

0 0
Henrik 11-07-2011 12:53:31

"Øh, hvad med noget så simpelt som kundeunderlag?"

Hvis man som udvikler skal fange alle Android brugere har man over 100 modeller man skal være sikker på, at eens app virker på. Det er nærmest en umulig opgave på Android, fordi man ikke har gode værktøjer til det. I praksis ender man med kun at lave til få modeller, dem der er mindst bøvlet at få tingene til at virke på, hvilket betyder at kundegrundlaget som regel er reduceret til 1/10 del.

Det er langt nemmere at nå ud til at mange med Symbian, J2ME, iOS og WP7, fordi der enten ikke er fragmentering eller at der er styr på det.

"Men du kan da ikke helt seriøst mene at Symbian og WP7 skulle være mere interessante end Android - set ud fra et forretningsmæssigt og penetrationsmsæssigt synspunkt??!!"

Ja, det mener jeg faktisk!

"Det er altså ikke kun et spørgsmål om hype at man gerne vil ud til flertallet af danskere når man laver apps."

Danskere? Danmark er et alt for lille land til man kan leve af at lave apps til kun Danmark. Alle mine argumenter har altid været med det globale marked for øje. Alt andet er ikke særligt relevant at diskutere.

0 0
PJ 14-07-2011 13:56:25

"har man over 100 modeller man skal være sikker på, at eens app virker på.

Læs mere: http://www.mobilsiden.dk/nyheder/nokia-onsker-ikke-android-kaos-pa-windows-phone,lid.16172/#cmt_28704#ixzz1S51OM1KK"

Og det gør man ved at programmer ordentlig og ikke være en sjuskerøv (som langt de fleste er)

0 0
Henrik 16-07-2011 11:09:24

"Og det gør man ved at programmer ordentlig"

Jeg skal undlade at udtale mig om de multiple grammatiske fejl i denne sætning.

Men, det lyder som om du ved meget lidt om software udvikling, ellers vil du ganske enkelt ikke komme med sådan en tåbelig udtalelse.

0 0
Urbanus 12-07-2011 13:10:48

"Hvis man som udvikler skal fange alle Android brugere har man over 100 modeller man skal være sikker på, at eens app virker på. Det er nærmest en umulig opgave på Android, fordi man ikke har gode værktøjer til det. I praksis ender man med kun at lave til få modeller, dem der er mindst bøvlet at få tingene til at virke på, hvilket betyder at kundegrundlaget som regel er reduceret til 1/10 del."

Jamen det er jo ikke 100 fundamentalt forskellige telefoner, det er telefoner med samme grundlægende styresystem, og med en del fælles træk.

Du tror da vel ikke seriøst på en verden hvor samtlige af alle mennesker går rundt med den samme iPhone, vel?

Markedet vil altid være fragmenteret - på den ene eller anden måde. Jeg vil stadig hævde at fordelen ved Android er at det kan håndtere denne fragmentering på en fornuftig måde, der stadig gør det muligt at udvikle til mange forskellige telefoner på én gang. Alternativet vil jo bare være at fragmenteringen vil ske på 100 forskellige styresystemer!
Kan du huske hvordan mobilverdenen så ud for bare nogle få år siden. Dengang var udviklingen af apps jo ingenting, og blev af alle betragtet som håbløst, fordi man brugte flere penge og kræfter på at portere sine programmer til tusindvis af forskellige enheder end på selve udviklingen.

I dag kan man nøjes med at udvikle til få styresystemer, og det gør jo at markedet for apps er eksploderet. Ja, så er der stadig fragmentering inden for styresystemerne, men det er trods alt nemmere at håndtere. Selvfølgelig ville alt være nemmere hvis alt var ens, men sådan bliver verden aldrig - og heldigvis for det, vil jeg sige i alle andre henseender.

Hvis ikke Android kunne favne low end-markedet med f.eks. X10 mini, Wildfire og X8, så ville der være et særskilt styresystem til dem du skulle forholde sig til - og du ville formentlig stadig inden for det skulle forhlde dig til forskellige skærmstørrelser, hardware og andet - for del vil kunderne efterspørge.

Det kan godt være at du synes du kan se bort fra en masse segmenter og mindre kundegrupper. Men nu sidder jeg f.eks. i en større virksomhed der køber og får udviklet en del apps. Og vi er nødt til at nå bredt ud til en bred del af markedet. Vi kan ikke bare sige at vi vil kun gå efter iPhone-kunder, for de har de telefoner vi bedst kan lide, og vi synes er smartest. Vores kunder forventer, og vi forventer som virksomhed, at vi kan nå ud til så mange som muligt - også teenageren med en X10 mini på taletidskort. Det er en absurd tanke at sige at Android er for besværligt, så selvom flertallet af danskere vælger en telefon med det, så går vi kun efter dem med de ens smartphones der er nemme at udvikle apps til. Vi kan vælge at se bort fra Symbian - fordi at antallet af downloads pr. Symbian-bruger er så lavt som det er. Vi kan vælge at se bort fra WP7 (indtil videre), fordi det er et niche-OS. Men det er en absurd tankegang at se bort fra det mest udbredte smartphone-styresystem i vores del af verden. Og faktisk er det en lettelse set fra mit bord at vi p.t. kan nøjes med at udvikle til to styresystemer der når så bredt ud i markedet som iPhone og Android gør - frem for at vi skulle udvikle til 10 eller 100. Og ser man på omkostningerne, så er det vi betaler til udviklere (som jeg formoder afspejler udviklernes forbrug af timer), så er det altså en helt anden pris det koster at udvikle til et helt nyt styresystem end det koster at udvikle til et bredt udsnit af Andorid-enheder ift. kun få enheder på iOS.

0 0
Henrik 12-07-2011 14:40:30

Nej, Android har IKKE de fornødne værktøjer til at håndtere fragmentering. Det er netop det udviklernes og min kritik går på. Bare det at der mangler håndtering for det i Android Market er nærmest en stående joke. Selvfølgelig vil der altid være fragmentering. Nokia håndterer det (endda på tværs af OSer i deres Store), Android gør ikke og Apple behøver ikke.

Jeg synes netop IKKE at det er acceptabelt at være nødt til at se bort fra kundegrupper og devices. Men ofte er en udvikler nødt til det på Android, fordi det simpelthen er for omkostningstungt manuelt at håndtere fragmenteringen i Android, pga. de manglende/ringe værktøjer til dette. Især når man laver avancerede apps.

"Vi kan vælge at se bort fra Symbian - fordi at antallet af downloads pr. Symbian-bruger er så lavt som det er."

Du aner tydeligvis overhovedet ikke hvad du taler om. For det er simpelthen forkert hvad du siger. Nokia Store har over 6 millioner downloads pr. dag og vokser hurtigt - det er ikke lavt uanset hvordan man måtte spinde det. Faktisk vokser Nokia's Store hurtigere i antal downloads end Android's Market gør, mht. med apps salg og downloads. Rimelig godt klaret af Nokia Store og rimelig ringe klaret af Android's Market når man (som du selv påpeger) tænker hvor mange Android enheder der sælges.

Det er muligt at du har dine erfaringer som de er, hvis du kun udvikler apps til Danmark, men når man laver til et globalt marked, ser billedet altså noget anderledes ud.

0 0
Kim 12-07-2011 15:13:43

+1 ;)

Der går mange myter om Symbian, en af dem er at det ikke er Verdens mest udbredte OS. Bare fordi Android sælger flere devices, er det ikke ensbetydende med at der ER flere.

Og i f.eks. Kina står OVI Store for over 50% af alle downloads. I omegnen af 25% er Kinesiske app-stores, vi ikke kender til. Det efterlader ikke meget til de andre kendte stores, Apple, Andriod, RIM osv.

0 0
Henrik 12-07-2011 16:30:08

Nemlig!

Er man en seriøs app-udvikler, laver man selvfølgelig til alle større OSer (dvs. iOS, Symbian, Java, Android, WP7 osv.). Jeg sidder ikke og siger at f.eks. Nokia er guds gave til mennesket på alle punkter, men man er godtnok bund naiv hvis man som app udvikler baserer sine erfaring på lille Danmark eller for dens sags skyld USA alene. Mht. Android Market - så mangler det stadig at imponere på salgstal. Betyder det at jeg siger, at man skal afskrive Android - nej, naturligvis ikke. Det bliver nok bedre, men der er lang vej endnu og de andre app stores er pt. stadig en meget bedre indtægtskilde globalt set.

0 0
Urbanus 13-07-2011 09:43:45

Nu er apps jo mange ting. De apps jeg beskæftiger mig med, og som vi laver i den virksomhed hvor jeg arbejder, henvender sig primært til det danske marked. Det er også mit indtryk at de fleste af de poplulæreste apps, og mange af dem jeg selv bruger, er apps der er specielt udviklet til det danske marked - når man ser bort fra de helt store internationale spillere som Facebook, Gmail, IMDb, Shazam etc. - eller mere nicheprægede apps.

Og i Danmark, og i mange af landene omkring os, der er Symbian noget man kan se bort fra i app-sammenhæng. Ikke når vi taler udbredelse af OS'et, for det er stadig udbredt, men i brugen af apps.

Jeg vil stadig sige at som forbruger er Android optimalt. Jeg kan vælge den udgave af styresystemet jeg bedst kan lide - jeg er f.eks. helt vild med HTC Sence, og HTC's måde at bruge Android på, jeg synes også Sony Ericsson har et fint UI, men med nogle mangler ift. HTC, til gengæld kan jeg ikke fordrage Samsung eller LG - jeg synes deres telefoner er hæslige (både design og især deres UI), andre jeg kender har det stik modsat. Men uanset hvilken telefon vi vælger, har vi altis adgang til de samme apps, og til en stor applikationsbutik i hastig udvikling og med apps af bedre og bedre kvalitetet. jeg har aldrig oplevet kompatilitetsproblemer i nogen af de Android-apps jeg har brugt. Jeg ved at folk jeg kender der har HTC Wildfire har, men det er også en noget ringere telefon, og man får hvad man betaler for. Og jeg siger bare det her fordi det er den verden den anden side af telefonen oplever - forbrugeren. Og det må man lære at leve med. Forbrugeren har magten. Og så længe forbrugeren har den oplevelse jeg beskriver her, så vil Android blive ved med at være mange forbrugeres naturlige valg.
Ogf lad mig sige det igen: Fragmenteringen er Androids helt store styrke (set fra forbrugerens synspunkt igen). Altså valget mellem mange forskellige devices, til forskellig pris, af forskellige producenter med forskellige tilpasninger og UI der kan vælges efter egen smag. Hvis Android ikke håndterer denne fragmentering særlig godt, som du hævder, så er løsningen ikke at lave et nyt OS med mindre fragmentering og mere ensretning - så er løsningen at lave et nyt OS der håndterer fragmentering bedre (eller gøre Android bedre til at håndtere fragmenteringen fremover). For der er kunder der ønsker den fragmenterede og individuelle oplevelse i Android - ligeom der er kunder der ønsker det sikre og stabile (og i mine øjne meget kedelige) i f.eks. iPhone.

0 0
08-07-2011 12:17:18

@Henrik. Jeg gad egentligt godt vide hvilke apps du har lavet til div platforme ? Jeg mener hvis Androids SDK ikke fejler noget, så må det jo være udviklerne der er problemet ? Hvis der ikke bliver lavet nogle ordentlige apps, så gider folk jo heller ikke købe noget. Langt de fleste bliver jo lavet til iOS først, og så får android en eller anden dårlig portering. Hvad med at starte at udvikle til android ? Hvis alle bliver ved med at udvikle til iOS og så porte til andre platforme, ja så er der da ikke noget at sige til at apps bare er "flottere" og mere indbydende (indbringende) på iOS...

0 0
Henrik 11-07-2011 12:44:06

Jeg har lavet en hel del efterhånden i forskellige sammenhænge til stort set alle platforme. Jeg har været med siden 2004, da man lavede de første Java apps til mobiler.

"Jeg mener hvis Androids SDK ikke fejler noget, så må det jo være udviklerne der er problemet ?"

Androids SDK er noget rod, ligesom resten af Android. Der er design beslutninger der vidner om Googles manglende erfaring med mobile platforme. Fragmentering er bare med til at gøre det hele mere irriterende, når man skal "navigere" rundt om forskellige bugs og dårlige designede APIer som opfører sig forskelligt på forskellige Android versioner og device hardware versioner. Det eneste man har at gøre godt med, er version checks på run-time, hvilket virkelig er noget rod, når man har over 100 potentielle forskellige devices at tage hensyn til.

Nokia har ikke dette problem, fordi man har mulighed for at håndtere fragmentering på build-tidspunktet og på upload-tidspunktet. Har man et device der er anderledes, uploader man bare en "special lavet" version af sin app lavet til netop dette device eller dens familie. Nokia tester det for een, så man ikke risikerer at en bruger for en app der ikke virker. Desuden er Nokia's APIer veldokumenterede og Qt APIen er Android APIen overlegen med flere længder.

Apple har heller ikke dette problem, da de ikke har modeller der er særlig forskellige. De har faktisk heller ikke fragmenteringshåndtering, men det er heller ikke nødvendigt i Apple's tilfælde. Apple's dokumentation er også rigtig god.

Mao. forklaring på udvikleres frustration over Android er nok, at man bruger ret meget tid på at bøvle, istedet for at kunne koncentrere sig om at lave sin app. Det er også derfor at de fleste udviklere kun gider at supportere de store og nyeste Android devices, så slipper de for det meste bøvl. De reducerer så målgruppen til en 1/10 del, men sådan er det jo.

0 0
PJ 14-07-2011 13:55:28

Bortset fra at hvis man rent faktisk følger dokumentation (og der er et helt website om det developer.android.com) så virker det på alle telefoner som har den hardware og android version du har sat som mindste krav. Sådan er programmering.

0 0
evilguy 08-07-2011 11:44:40

@Mads: Nu er mobilsiden.dk ikke de eneste der siger noget om fragmentering på Andorid systemet. Hvis du mangler flere kilder så søg på Google efter "fragmented android" + eventuelt "cnet" eller "Zdnet".

Så finder man artikler som disse:
http://www.cnet.com/8301-19736_1-10404858-251.html
http://www.zdnet.com/blog/open-source/androids-biggest-worry-fragmentation/8022
http://reviews.cnet.com/8301-19736_7-20037975-251.html

0 0
Lars 08-07-2011 11:41:50

Når 63% af udviklerne svarer at fragmentering på Android platformen er et problem - ja, så er det et problem.

Men ikke den slags dommedagsprofetier, der kommer her på mobilsiden.dk. De er helt overdrevet.

Android platformen har problemer, men det har iOS og WP7 også. Men alle tre vil overleve fint. Min spådom: WP7 vil på længere sigt få den største brugerskare, herefter Android og iOS med stabile ca. 25% (som passer fint til iOS platform).

0 0
PJ 14-07-2011 13:51:53

Det er ikke "udviklerne" - de er de udviklere man spurgte, mange af dem pop udviklere som bruger flash eller air, dvs ikke rigtige udviklere. Folk fra Rovio fx har sagt hvor forbavset de var over at Angry Birds bare virkede stort set over alt.

Og i det omfang det er et "problem" er det som når en udvikler skal være sikker på et program virker under XP og under Windows 7 - mennesker er dovne, de gider ikke lave så meget hvis de kan slippe for det.

0 0
lars 08-07-2011 11:13:15

mobilsiden.dk er sku ret meget tilgrin på det her område...

"eksperter"... ?

0 0
KimDotDK 08-07-2011 11:25:41

Og du er temmelig meget til grin, pga. din lynende uintelligente kommentar.

Hvad er det lige du vil frem til?

0 0
Torkild 08-07-2011 11:08:29

Fordi at de mener at der er en trusel - betyder det så at der lige nu faktisk er et problem?
Nej vej, det gør det faktisk ikke.

At man måske skal være opmærksom på at det ikke bliver et problem er rigtig nok.
Men at det er et problem er forkert, og jeg ser heller ikke nogle andre en mobilsoden.dk som mener det.

0 0