Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Reklamer på vej i Pokémon GO i form af sponsorerede steder

Reklamer på vej i Pokémon GO i form af sponsorerede steder

Firmaet bag Pokémon GO, Niantic, vil snart tillade virksomheder og detailhandlere at købe adgang til sponsorerede steder, som brugere i spillet jagter.

Et pizzeria i New York nyder allerede godt af de mange Pokémon GO-spillere, der også lægger spisestedet visit.
Et pizzeria i New York nyder allerede godt af de mange Pokémon GO-spillere, der også lægger spisestedet visit.
Foto: nypost.com

Med den store succes, som spillet Pokémon GO lynhurtigt er blevet, gemmer der sig en potentiel enorm indtægtsgenerering foruden de eksisterende køb af objekter i spillet.

John Hanke, administrerende direktør i Niantic, som er firmaet bag spillet, udtaler til Financial Times, at man vil indføre ’sponsorerede steder’ i Pokémon GO som en ny indtægtskilde. Dermed vil du til tider støde på reklamer, men ikke i form af de ofte forstyrrende annoncer, der popper frem i mange gratis spil.

Læs også: Pokémon GO: Den ultimative guide med tips og tricks

Med denne løsning kan virksomheder eller detailhandlere købe sig til en slags product placement, hvor et sted bliver et interessepunkt i spillet. Uden at det fremgår nærmere hvordan ordningen kommer til at fungere, er der formentlig tale om, at der virksomheder kan købe sig til placeringer af pokémonner, Poké Stops og Gyms.

Niantic har tidligere gjort brug af netop denne metode i spillet Ingress, hvis data og koncept Pokémon GO faktisk er baseret på. Her kan virksomheder købe sig til ’portaler’ rundt omkring i verden, hvilket blandt andet apoteket Duane Reade, cafékæden Jamba Juice og biludlejningsvirksomheden Zipcar har gjort i USA.

Læs også: Sådan får du Pokémon GO i Danmark til iOS og Android

Lige som annoncører i eksempelvis Googles annoncenetværk kan købe reklamer med en klikafregning (pris per klik), bliver virksomheder i Pokémon også afregnet for hvert besøg fra en spiller - og modellen ser ud til at virke.

Et pizzeria i New York var hurtig til at udnytte den store opmærksomhed omkring Pokémon GO og købte for $10 en såkaldt power-up kaldet ’Lure Module’ (modul med tiltrækningskraft), som i 30 minutter placerede et væld af Pokémons i nærheden af pizzeriaet. Det skriver avisen New York Post.

Selv om folk oprindeligt kun kom for at fange pokémonner, oplevede han, at mange blev i pizzeriaet, hvilket fik salget til at stige med 75 %. ’Mængden af folk har været overraskende,’ lyder det fra Tom Lattanzio, pizzeriaets ejer.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies