Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Sådan er HTC Desire med Gingerbread

Sådan er HTC Desire med Gingerbread

HTC Desire kan opdateres til Android 2.3 Gingerbread. Men hvordan kører den gamle HTC-smartphone efter updaten?

HTC Desire lever stadig efter opdateringen til Android 2.3.3 Gingerbread (Foto: Mobilsiden.dk)
HTC Desire lever stadig efter opdateringen til Android 2.3.3 Gingerbread (Foto: Mobilsiden.dk)

Hvis du er parat til en total nulstilling af din HTC Desire, så kan du få opdateret Desire-smartphonen til en nyere version af det grundlæggende styresystem Android.

Det betyder, at den godt halvandet år gamle smartphone, på nogle områder, kommer på højde med de helt nye Android-telefoner.

Efter opdateringen er der ikke sådan umiddelbart den store forskel at spore. Alt ligner sig selv; Samme opsætningsmetode, de samme ikoner og genveje og naturligvis HTC's signaturwidget med ur og vejrudsigt.

Stadig HTC Sense - men gammel version

Desire har stadig brugerfladen HTC Sense lagt oven på Android - men ikke i den nye version 3.0. Den er fortsat den gamle velkendte version, som fandtes i den oprindelige Desire.

Det betyder du må undvære de hurtig-indstillinger som på de nyere Sense-versioner ligger i topgardinet. Altså ingen quick-adgang til Bluetooth, Wi-Fi, GPS osv.

Heller ikke de 3D-animerede forsideskærme fås på Desire. Men det hænger mest sammen med, at hardwaren ikke er kraftig nok til at trække grafikoplevelsen.

Detalje mangler

Efter opdateringen skal du være forberedt på, at lave alle dine personlige settings forfra. Og HTC har ikke gjort meget for at hjælpe dig på vej.

Du vil f.eks. stadig se et "E-mail"-ikon på hjemmeskærmen, der leder til manual e-mail sætningen, selvom en Gmail-konto er tilføjet i opsætningsprocessen. Dermed skal man altså selv fjerne den ugyldige genvej og tilføje Gmail fra hovedmenuen.

I besked-delen er sproget engelsk på tastaturet, selvom dansk er angivet ved opsætningen. Men den gode nyhed er, at når sproget er ændret, så har tastaturet nu æ, ø og å.

Utrolig stabil

Jeg har tidligere rost HTC Desire i forhold til stabilitet. Siden den kom på markedet for halvandet år siden, er den for hver opdatering bare blevet bedre og bedre. Og jeg synes ikke, at Android Gingerbread-updaten, gør telefonen dårligere.

Selvom der er tale om en gammel telefon, så kører det hele rimeligt flydende og hurtigt. Det er stadig ikke "iPhone-niveau" - men det er stadig helt godkendt.

Jeg synes heller ikke at have oplevet problemer, som jeg ikke havde før. Driftssikkerhed og stabilitet er stadig kodeordet.

Strømforbruget er det samme som før. Jeg kan med ALT synkronisering af mails, Facebook, Google+ osv. osv. kørende samt en masse aktivt brug, tvinge Desire op på 10-11 timers driftstid. Det lyder måske ikke af meget, men i forhold til at batteriet er pænt brugt og slidt, så synes jeg egentlig det er okay.

Skal du opdatere?

Tja! Hvis du ikke gider slette alt indhold og starte forfra - og hvis mobilen generelt kører fint, så skal du bare køre videre på den gamle version. Har du mod på "en frisk start", så kan jeg bestemt anbefale opdateringen.

Du skal dog vide, at HTC Desire stadig IKKE er en NY telefon. Den har tiden imod sig.

F.eks. er hukommelsen internt til applikationer kun godt 148 MB - og selvom jeg kun har små 15 applikationer installeret, er der næsten ingen hukommelse tilbage.

Jeg har endda flyttet de fleste, så de kører fra SD-hukommelseskortet - men mobilen brokker sig stadig over manglende plads. Til sammenligning har topmobilen Samsung Galaxy S II hele 2 GB plads til programmer.

Når det så er sagt, så opdateringen af HTC Desire til Android 2.3.3 Gingerbread, klart værd at overveje.

Hvad synes du?

Har du opdateret HTC Desire til Android 2.3 er du meget velkommen til at dele dine oplevelser med andre Desire-ejere.

Skriv i kommentarfeltet herunder... 


HTC Desire - billigste pris fra -kr.
Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Michael 17-08-2011 12:11:02

Efter opdatering har jeg fået væsentlig mere plads, har nu omkring de 30 mb mod før 15. så jo, det har hjulpet.
Jeg synes også at det hele glider mere "smooth", ellers har jeg ikke oplevet nogen væsentlige ændringer, hverken positive eller negative.

0 0
Neskasi 16-08-2011 15:59:31

Det lyder ikke til, at en opdatering til 2.3 giver mere plads, hvilket skulle være min primære årsag til at opdatere.

Det tyder på, at man bare må få taget sig sammen til at roote i stedet for.

Et lille tip: Jeg fik lige 28Mb mere plads ved at rydde data i de 2 Facebook apps. (gå i Indstillinger/Programmer/Administrer programmer).

0 0
Adam 16-08-2011 13:07:00

Jeg blev skuffet over at HTC ikke inkluderede den nye Sense i deres opdatering, så i stedet for at opgradere, gjorde jeg op med min 'mit-liv-er-for-kort-til-custom-ROMs'-holdning, og tog mig sammen og brugte en times tid på at flashe InsertCoin ROM på.

Det er kort fortalt en DesireHD/Z-ROM, der er tilpasset til Desire, med tilføjede Sense 3.0-features (fx Lockscreen'en fra Sensation (den med ringen), som alle mulige påstår Desiren ikke kan trække. Mage til ævl!).

Med Unrevoked og Revoyutionary var det nemt at root'e den og flashe ny ROM. Og det spiller! Det er samme kerne som i HTCs officielle ROM, alle apps (også HTC-crapps) kan frit fjernes, der er app2sd+, så pladsproblemer (HUHEJ, jeg var træt af det!) er fortid, og den holder batteriet bedre end den gamle off. ROM takket være Smartass CPU Governor, der skruer klokfrekvensen ned til en fjerdedel så snart skærmen slukkes.

Det eneste aber dabei er at der kommer nye versioner i et tempo, der er svært at følge med i, med nye versioner af stock apps, nye features, bugfixes, etc.

Som så mange andre, der er gået custom-ROM-vejen måtte jeg tage mig selv i at undre mig over hvorfor DÆLEN jeg ikke gjorde det noget før...

0 0
Korthe 11-08-2011 14:31:13

En af jer skriver, at han har fået mere plads. Hvad siger I andre? Giver opdateringen mere fri plads til apps? Takker.

0 0
Michael 18-08-2011 09:26:01

Dobbelt så meget plads, samme apps

0 0
Anna 11-08-2011 17:26:46

Jeg har pt 19 MB ledig plads. Har ingen spil, men en del andre apps. Så nej... ikke mere plads.

0 0
Jesper Vejle Krog 11-08-2011 13:02:59

jeg har bitterligt fortrudt at jeg opdaterede min Desire. jeg har ikke oplevet nogen som helst forskel bortset fra at jeg nu ikke længere kan slå notifikationslyden fra på Gmail uden at den også er slået fra i SMS delen. Det eneste jeg har opnået er en telefon der nu ikke længere er rooted. Jovist den kører stabilt, men det gjorde den også før. De features der skulle gøre 2.3 fed er sparet væk, så hvad kan man så bruge den til??

0 0
Michael 17-08-2011 12:09:09

Hej Jesper
Du kan slå lyden fra (gmail) således. I Gmail, tryk menu, indstilinger, gå ind i din email konto og gå til bunden, der skulle der være en folder der hedder "Etiketter der skal underrettes, under den kan du slå den på lydløs

0 0
Anna 11-08-2011 11:46:51

Hej alle,

Mit hovedtelefonstik døde under opdateringen. Jeg kan selvfølgelig ikke VIDE defekten skyldes opgraderingen, men det virkede fint få dage før og virker nu ikke her få dage efter. Andre, der har haft lignende problemer?

Mvh Anna

0 0
Android/wp7/iPod-ejer 09-08-2011 22:16:50

Jeg har fulgt linket, som skulle føre til opdateringen. Men jeg kan ikke finde det på siden?

0 0
Thomas Kristensen 10-08-2011 17:50:45

Så fandt jeg den

Du kan hente opdateringen via dette link

http://htcdev.com/devcenter/downloads

Det er nummer 2 på listen

Vi skulle bare have brugt vores øjne noget bedre

Det lagde inde under ''Kernel Source Code''
Hvilket jo ikke rigtig giver mening

0 0
Thomas Kristensen 10-08-2011 17:06:35

Jeg har lige undersøgt det for dig, og det ser ud til at den er forsvundet fra siden, jeg kan som dig hellere ikke finde den
Har søgt på google, uden held
Gad vide om HTC har trukket den tilbage

Jeg hentede den ellers i sidste uge, via dette link
Jeg har hellere ikke filen på min computer mere, for så kunne jeg have uploadet den til internettet så du kunne hente den

Så gad vide om der er nogle andre bruger der ved hvor man finder opdateringen

0 0
Android/wp7/iPod-ejer 09-08-2011 22:16:40

Jeg har fulgt linket, som skulle føre til opdateringen. Men jeg kan ikke finde det på siden?

0 0
Jonas Askjær Ryom 09-08-2011 19:59:14

For at svare på det spørgsmål, som stilles herover (og som ikke omhandler iPhone i nogen som helst version), så oplever jeg, at min Desire stort set kører, som den plejer - dog har jeg fået frigjort mere plads, selvom jeg har installeret de samme programmer + et par nye.Før balancerede jeg konstant på 15 MB grænsen, der aktiverede et advarselsskilt om at der næsten ikke var mere plads, og oplevede, at modtagelsen af mails, sms osv. var ustabil. Nu har jeg omkring 30 MB fri og har ingen problemer med modtagelser.

0 0
Kokomo 09-08-2011 18:19:02

Det her er virkelig ynkeligt. Man laver en reference til iPhone, og i går amok over det. I er ved at blive de nye fanatikere! Snart er det ikke Apple som er kendt for dem.
Jeg hader selv Apple meget. Vil næsten sammenligne deres styre med Nazismen, men facts er, at der ikke er nogen telefon, som er lige så "Smooth" som iPhone! Det må man give dem

0 0
Bo 10-08-2011 14:26:17

Hvis du vil sammenligne et IT firma med nazismen, så udviser du virkelig en ufatteligt mangel på historisk indlevelse og mangler tydeligvis perspektiv i dit liv.

0 0
Janik Frithioff 09-08-2011 16:38:54

..at Sense 2.1 (den du finder på Desire S, Desire HD, Desire Z, incredible S, Wildfire S) der kører ovenpå Android 2.3.3 NETOP har rullegardin du kan hive ned for hurtig adgang til bluetooth, wifi osv.. ?
Forstår derfor ikke du skriver: "Altså ingen quick-adgang til Bluetooth, Wi-Fi, GPS osv".

0 0
Nygaard 09-08-2011 14:15:54

Jeg synes langt fra det var så besværlig en omgang, som det i artiklen bliver gjort til. Det var hurtigt overstået, og telefonen er kommet til at køre mere flydende og stabilt (jeg havde problemer med stabiliteten inden).

Og e-mail ikonet for forsiden er bestemt ikke en fejl/mangel, i hvert fald ikke for os, der primært bruger en anden mail konto.

0 0
Mikkel 09-08-2011 13:44:59

Jeg har rootet min Desire for godt 3-4 måneder siden, og har kørt GB derfra (CyanogenMod 7). Jeg har demed også skippet HTC Sense. I starten krævede det stor tilvænding, da jeg var stor fan af HTC's widgets, men overhovedet ikke fan af deres musikafspiller, kalender og den der irriterende bar i bunden.
Men hvad det bedste ved det er, og som jeg absolut ikke vil leve uden, er at jeg har været i stand til at flytte apps og andet over på SD-kortet.
Den interne hukommelse er noget der har irriteret alle Desire ejere, tror jeg.
Jeg er MEGET glad for apps, og har pt. 82 installeret. Dette ville aldrig kunne lade sig gøre på en ikke-rootet desire.

0 0
Mikkel 09-08-2011 13:46:10

Men hey... Mobilsiden... Det kunne da være interessant, hvis I i en seperat artikel lagde op til en diskussion om, hvilken ROM folk med rootede devices foretrækker. Jeg har kun kørt CM7, og kunne da godt tænke mig at høre, hvad folk derude ellers ligger og roder med..

0 0
RuneH 09-08-2011 13:57:09

Kan du ikke bare bruge mobildebat.dk til det? Der finder du nok allerede mange tråde omkring mods og hvad folk har installeret.

0 0
Mikkel 09-08-2011 13:58:57

Jo, men det kunne også bare være interessant at få Mobilsidens "take" på det.

0 0
Jesper 09-08-2011 13:38:40

...bare vent til du installerer iOS5 på 3Gs! Så skal du se lag og frys og lave hastigheder...i hvertfald på Beta5. Min 3Gs går helt i knæ, og det er ikke hvad jeg oplever med Desire med. 2.3

Derud over er jeg helt enig med de ovenstående på alle punkter!

0 0
RuneH 09-08-2011 13:36:47

undre jeg mig meget over hvorfor jeg gang på gang læser artikler herinde. Især de artikler omkring oplevelser af Android enheder.

Findes der overhovedet én artikel herinde, hvor iPhone/iPad ikke lige skal nævnes som kongen?

- Jeg er Android bruger, og jeg kan ikke være mere ligeglad med iPhone...

Så drop det dog snart, og forstå at det er to vidt forskellige telefoner!?

0 0
Joacim 09-08-2011 13:25:10

Jeg har self haft både iphone og desire, og havde begge to i et godt stykke tid, men det endte simpelthen med at jeg bare gav iphonen til min mor, da den var moderat dårligere end htc'en.

0 0
Christopher 09-08-2011 12:17:04

Hva mener I med?:Det er stadig ikke "iPhone-niveau" - men det er stadig helt godkendt

0 0
Mobilsiden.dk 09-08-2011 12:35:35

Hej Christopher,

Jeg mener, at iPhone (selv de gamle versioner) er mere flydende og smidige i brugeroplevelsen. Her hænger de fleste Android-enheder stadig lidt bagud.

0 0
09-08-2011 13:06:18

Jeg mener også det er noget sludder, iPhone har det mest simple menusystem overhovedet, nogle ikoner. HTC m.fl. har widgets og meget andet på skrivebordene.

I test af browserspeed ligger HTC Desire oftest på niveau med iPhone4, men har en langt bedre standardbrowser med teksttilpasning og ingen tærn. Det er muligt at iPhone har en lidt mere flydende scroll og pinch to zoom, men der er ikke stor forskel, men iPhone har jo så hverken flash eller teksttilpasning.

Om man så foretrækker en mere simpel iPhone eller Desire(/Android) er en helt anden sag.Med andre ord så er HTC over iPhone niveau på visse punkter og under iPhone niveau på andre, afhængig af præferencer, men overodnet vil jeg mene de står temmeligt lige.

0 0
Urbanus 09-08-2011 12:47:01

Sikke dog noget sludder!!!

Jeg har både en Desire (opdateret) og en iPhone 3GS. Og Desire kører klart bedst, mest stabilt, hurtigst og mest flydende af de to.
Okay Desire er så også et år yngre, og derfor er det helt naturligt, men hvor er jeg dog træt af den evige sammenligning op mod iPhone, og den evige myte om at iPhone (og selv de gamle vrsioner som du skriver - dog er iPhone 3GS jo altså kun den forrige model (!!)) skulle være åh så meget bedre og mere stabile og mere flydende og smooth og bla bla bla end alt andet på markedet. NEJ!

Det er to forskellige telefoner. De har begge fordele og ulemper. jeg bruger dem selv hver dag, og kender dem. Personligt foretrækker jeg Desire (faktisk stadig en perfekt telefon i mine øjne, lige bortset fra det meget store problem du nævner med den alt alt for lille hukommelse), men de har fordele og ulemper. Noget kører bedst på iPhone (f.eks. musik), noget bedst på Desire (f.eks. internet via browser). Men at den ene skulle have guddommelig status som alt andet skal måles op imod er jeg ærlig talt ret træt af!

0 0
Urbanus 09-08-2011 13:07:20

Jeg blev ærlig talt lidt sur der. Men jeg er som sagt træt af den evige forgudelse af iPhone som det eneste rigtige, og for lige at uddybe og dvæle lidt ved det med den bedre internet-oplevelse på Desire - et punkt hvor jeg synes Apples produkter underpræsterer i en grad at jeg synes det er pinligt (jeg har både en iPhone og en iPad, så jeg ved hvad jeg taler om). Jeg glæder mig til at nogen begynder at holde Apple op mod den internet-oplevelse man kan finde andre steder. På min Desire kan næsten alle hjemmesider åbnes og vises normalt, og oplevelsen er uovertruffen. Det er ufatteligt at Apple stadig er så langt bagud at de ikke kan selv de mest fundamentale ting som:
- Flash
- Automatisk tilpasning af tekst
- lade brugeren selv bestemme om man vil se den fulde version eller mobil-versionen af hjemmesider
- faneblade
- popup-vinduer
og meget mere.

Men for at vende tilbage til emnet - Desire efter opdateringen:

jeg har kun været glad for at jeg opdaterede min. Jeg synes den kører bedre, hurtigere og mere stabilt. Den er blev lidt lækrere i forskellige detaljer, f.eks. at uret bladre, administration af programmer under indstilinger og flere andre ting. jeg synes faktisk også at batteritiden er blevet markant bedre. Det eneste der irriterer mig er at lommelygten er fjernet (det skal man selv finde), men at man stadig hænger på en masse (for mig) ligegyldige programmer som aktier, Peep, Quickoffice, e-mail (jeg bruger Gmail-app'en) etc. Jeg ville gerne have lov til selv at vælge hvad jeg vil blive fri for. Og så igen den alt alt for lille hukommelse. Den er faktisk den eneste grund til at jeg seriøst overvejer at skifte telefon, selvom jeg stadig synes Desire på alle andre punkter er perfekt. Og nej, jeg gider ikke at nørde med at roote telefonen, det er mit liv for kort til...

0 0
Martin Jensen 10-08-2011 02:36:15

"Lade brugeren selv bestemme..." GYYYYYYS det står jeg på side 1 i EULA'en for iOS at den slags er forbudt.

0 0