Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Sony Ericsson Xperia Arc - vores første indtryk

Sony Ericsson Xperia Arc - vores første indtryk

Xperia Arc har været i hænderne på Mobilsiden.dk. Umiddelbart en glimrende Android-mobil, som er godt på vej i den rigtige retning.

Der er ingen tvivl om, at den Xperia X10 topmodel, som Sony Ericsson lancerede for et år siden, vil stå tilbage som et komma, i Sony Ericssons produkthistorie.

Efter at have tilbragt et stykke tid med efterfølgeren Xperia Arc i hænderne, er den umiddelbare konklusion, at Arc er væsentligt bedre end X10.

Mobilen føles godt i hånden og opleves ikke "enorm", selvom skærmen er hele 4,3 tommer stor. Måske er det den svage bugning, og at den kun er 8,7 millimeter på det tyndeste sted, der gør forskellen.

Undervejs fik jeg egentlig ikke en "plastik-følelse" i kroppen, selvom Arc faktisk er udført i dette materiale.

Hurtig betjening

Android version 2.3 vil ligge i Xperia Arc fra lanceringen senere i  dette kvartal, hvilket bringer denne Android-mobil op på den seneste udgave - et klart plus.

Arc er på nuværende tidspunkt pænt langt fra den færdige salgsversion, men alligevel opleves betjeningen flydende - omend vi har set små "pauser (lags)".

Men her skal det siges, at mobilen kører i en udvikler-tilstand, hvor fejlmeldinger indsamles. Det forventes derfor, at disse grafiske fejl er rettet ind, inden Arc når butikkerne.

Samlet er brugeroplevelsen i top og mobilen opleves som værende "hurtig i vendingen".

Sony Ericsson Xperia Arc er 8,7 mm. på det tyndeste sted.<br />(Foto: Mobilsiden.dk)
Sony Ericsson Xperia Arc er 8,7 mm. på det tyndeste sted.
(Foto: Mobilsiden.dk)

Multitouch - ja tak!

Sony Ericsson har fra starten sørget for multitouch i Arc. Det udmærker sig ved, at der som på andre Android-mobiler kan zoomes ud til helikopter-view, hvor man ser forside-skærmene i overblik.

Den største ændring ligger dog i internet-browseren. Når fingrende hhv. samles og spredes, zoomes der ind og ud på teksten.

Det rigtig fede er dog muligheden for at flytte skærmbilledet, mens man zoomer. Denne form for multi-touch zoom, er indtil nu kun set på iPhone og iPad. Og PS: På Sony Ericsson Arc virker denne funktion også bare mega-lækkert.

Skærm-kvaliteten er godkendt

Der er ikke tale om en Super AMOLED skærm, men en mobiludgave af Sonys Bravia skærme.

Skærmen giver en langt flottere billedegengivelse, end tilfældet er på f.eks. den gamle Xperia X10.

Betragtningsvinklen er dog ikke nær så god som på Samsung Galaxy S med Super AMOLED, men i forhold til hvor Sony Ericsson kommer fra, kan du roligt begynde at glæde dig.

Officiel præsentation af Bravia på Xperia Arc

Dansk ordbog og tastatur

Overfor Mobilsiden.dk lover Sony Ericsson en mobil, der fra starten kommer med dansk QWERTY skærmtastatur, inklusive dansk ordbog.

Fra fødslen har den ikke det klassiske T9-tastatur, men for dem som måtte mangle denne feature, et det blot at hente f.eks. "Smart Keyboard" fra Android Marked.

Xperia Arc vil også fra leveringen tale dansk i menuerne.

Sony Ericsson Xperia Arc. (Foto: Mobilsiden.dk)
Sony Ericsson Xperia Arc. (Foto: Mobilsiden.dk)

Konklusion: Det tyder på et hit

Jeg er positiv, men forbeholden, overfor Sony Ericsson Xperia Arc.

Årsagen er historikken omkring Xperia produkterne. Xperia X1 og X2 var nogle triste Windows Mobile-mobiler, mens Xperia X10 med Android bare ikke var god nok.

Derfor vil jeg godt lige se Sony Ericsson levere varen for alvor, inden jeg står med armene oppe. Her skal man lige huske, at Xperia X10 Mini og Mini Pro, faktisk var absolut forrygende mobiler - så Sony Ericsson kan altså godt, når de tager sig sammen.

Xperia Arc ligner grundstenene til et stort smartphone-hit - og heldigvis lader det ikke til, at man vil forsøge at sælge Arc på TimeScape-funktionen, som efter min mening i dagligdagen er komplet overflødig.

Sony Ericssons udviklingshold skal egentlig bare rode med detaljer og optimeringer nu. Og skulle man indskyde et ønske herfra, så vil 'smartdial' i opkaldsdelen være rart at få med i den færdige version.

Arc sejler den rette vej, men endnu ikke helt i havn.

Læs også:
- Galleri: Se billeder af Xperia Arc
- GSMArena's web-indslag om Xperia Arc

Eksternt link:
- Officiel website om Xperia Arc

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Emil 08-03-2011 12:27:06

Jeg er ny på sitet her, men har alligevel fulgt med i kommentare og anmeldelser af de nye mobiler her. Må indrømme jeg næsten har forelsket mig i Arc'en allerede, men det samme er sket med både optimus 2x, incredible s og nexus s. Skal meget snart ha' ny mobil da jeg i øjeblikket er nødsaget til at rende rundt med min forældede HTC Tatoo. Men hvad skal jeg vælge? Vil bare have det bedste af det bedste som kan holde sig fornyet i lang tid. er meget i tvivl.

0 0
Andreas 28-03-2011 16:58:42

nu har jeg en SE X10 som efter min mening er outdated (heldighvis kommer der en ny opdatering til sommer) men hvis jeg kunne vælge ville jeg nok købe Nexus S som John siger den blir opdateret som en af de første, og SE har skrevet at de ikke regner med at udvikle Arc'en videre fra 2.3.

0 0
Mobilsiden.dk 09-03-2011 07:48:36

Hej Emil

Velkommen på Mobilsiden.dk :)
Det er altid meget svært at svare på, hvad der er det rigtige valg.

Men da Arc endnu ikke har været ude hos os i test, må jeg fokusere på de enheder som vi kender aktuelt.

Både LG Optimus 2X og Google Nexus S er gode bud.
LG er den vildeste rent hardware mæssigt. Nexus S holder Google selv opdateret - så her kan du regne med hurtigere opdateringer.

Nexus S er nok den bedste "rene" Android mobil der aktuelt findes. Mens Optimus 2X aktuelt er den hurtigste.

Se evt. vores indslag om Optimus 2X http://www.mobilsiden.dk/web-tv/lg-optimus-2x-er-pengene-vaerd,lid.14775/

0 0
Susanne 07-02-2011 12:42:21

kunne i ikke prøve at teste de to mobiler(sonyXperia Arc og LG optimusX2) mod hinanden,så vi kan se hvilken der gør det bedst,,,jeg vil gerne købe en af de to men er enormt i tvivl om hvad jeg skal vælge.skal lige siges at jeg er sony tosset men jeg er ikke bange for at prøve nye mærker
Mvh Susanne.

0 0
Christoffer 28-01-2011 20:13:55

du skriver John at mini modeller var forrygende telefoner, men hvorfor? som jeg har oplevet dem er skærmene først og fremmest for små internet forbrug er direkte ubrugligt og spil på telefonerne er også ubrugligt sådan som angry birds er ikke nogen sjov oplevelse på minierne og plus den rigtig opløsning der gør billedet grynet og grimt. Og som i på mobilsiden siger er X10 en hakkende topmodel men minierne hakker ligeså meget som i påstår de ikke gør den eneste grund til at de fik succes var fordi at der er mange der helst vil have små telefoner 2.5 tommer passede perfekt til mange små hænder pluis så ser interfacet hellere ikke ligeså nørdet ud som f.eks på X10, Galaxy S og HTC Android telefonerne det er sådan set min mening om de små mini modeller jeg vil våve og påstå både har været en succes men også et flop.

0 0
Bepper 07-02-2011 16:34:47

Hej Christoffer,

Jeg forstår ikke helt din hakken efter SE mini'erne. Jeg har selv store fingre (har flere piger fortalt mig), og jeg har ikke noget problem med at betjene modellerne.
Angry birds spillet fungerer flot og glider fint på skærmen, og jeg er kommet langt ind i spillet.
Internetoplevelsen - har du ret i. Den er ikke værd at benytte i længden, men til lidt hurtig surfing er den tilfredstillende.

0 0
Christoffer 13-03-2011 11:48:34

fordi mini modeller ikke er værd at bruge til internet og youtube og er overhovedet ikke gode til spil så mister de jo det der er meningen med en Android mobil jeg mener de burde havde haft 5 stjerner istedet for 6 og så når man ser SE nye produkter Xperia Arc, Play og Neo så er det dem man hellere vil have fingrene i =)

0 0
Bjarke Hansen 26-01-2011 22:29:22

Hej John

godt se se i allerde har fået fingre i en "beta" model. Det må trodsalt betyde at der ikke går så langt tid før den kommer i handlen, men 1.april lyder nu for lang ventetid der er nok sket meget indenda.

Men ved test kunne jeg godt tænkte mig i "ser" på lydkvaliten og de basale funktioner. Er højttaler og mikrofon god og virker støjfjernelse systemet?
Er lydkvaliteten god i hovedtelefonudgangen og kan man fx tilslutte alm. hovedtelefoner og stadig bruge den telefonen til at snakke i ved at snakke til mikrofonen?

0 0
Mobilsiden.dk 29-01-2011 08:12:52

Hej Bjarke

Jeg ved ikke hvornår Arc kommer i butikkerne - eller hvornår vi får den endelige anmelder-udgave. Men jeg kan sige, at det jeg indtil nu har prøvet, virker lovende.

Jeg lover, at vi i testen tager et kik på lyddelen også :)

0 0
Jøren 26-01-2011 18:09:07

Guf guf siger jeg bare!
Glæder mig til at se prisen på denne skønhed, så valget mellem den og N8 kan træffes.
Men med de mange eksklusive ord sony ericsson kommer med, som deres Bravia Engine mm. lyder det som en telefon de godt kunne tænke sig at tjene penge på ;) ??
Glæder mig til at høre mere om min måske kommende telefon :).?

0 0
Peter Jensen 26-01-2011 17:30:51

Min Nexus One kan altså også flytte skærmbilledet i det man søger... kører P.T. Android 2.2.2

0 0
JB 26-01-2011 17:15:25

Hvis SE fortsætter stilen med "aldrig" at udgive Android opdateringer til deres produkter, så skal jeg ikke nyde noget af Arc! 2.1 var 10 måneder forsinket og 2.2 kommer aldrig...

0 0
Jøren 26-01-2011 16:49:49

Guf guf siger jeg bare!
Glæder mig til at se prisen på denne skønhed, så valget mellem den og N8 kan træffes.
Men med de mange eksklusive ord sony ericsson kommer med, som deres Bravia Engine mm. lyder det som en telefon de godt kunne tænke sig at tjene penge på ;) ??
Glæder mig til at høre mere om min måske kommende telefon :).?

0 0
Bepper 26-01-2011 13:29:04

Hej John,

Mht. dine SE-anmeldelser.
Jeg synes altid du er ude efter TimeScape-funktionen, uden at jeg forstår hvorfor? Jeg synes altså at den er helt smart, og når man er tidligere Nokia-ejer, så virker den decideret fremtids-visionær! :) Men det er måske i forhold til andre Android-telefoner eller hvad??
Og en anden ting; Du roser altid player-funktionen i SE mobiltelefoner, hvilket jeg til gengæld ikke forstår. Den er anti-funktionel, om end sangene ligger kunstnerinddelt. Der mangler en knap hvor der bare står AFSPIL - og så afspiller den de sange der ligger på telefonen - alle blandet. Players imponerer mig i det hele taget ikke, når man ikke har lyst til at sidde og lave lange lister.
Den sidste ting: Som 2-gange SE-ejer: Vivaz og Mini-pro, så kunne jeg godt tænke mig at du tester SE-telefoner for de klassiske SE-fejl. Dårlig modtagelse af data: H og 3G kommer og går, og som oftest sidder man på E, med korte gnister af 3G og H, når man er på nettet. Og begge mine SE-telefoner staller når man har set mere end 30-40 minutters youtube-videoer pga varmeudvikling.
Højtalere og lyden i earplugs hos SE er absolut heller ikke noget at prale af.

Mon ikke Nokia-hardware med HTC-software og SE-design er den telefon man gerne vil have? - Hvem laver den?

0 0
Mobilsiden.dk 29-01-2011 08:10:47

Hej Bepper

Du har ret. Når man på tidspunktet hvor X10 udkom gik fra Nokia til X10, var det en visionær oplevelse. Det ændrer bare ikke på min opfattelse af, at TimeScape var et forsøg på at tilføre Android noget, som ikke var nødvendigt - og som i forhold til konkurrenterne var unødigt bøvlet.

Men det er da godt, at andre kan have en anden oplevelse end jeg. Jeg skriver blot min mening :)

0 0
26-01-2011 14:21:56

Jeg er enig med det sidste hvis det ses inden for Android rammer, dog mener jeg at Launcherpro er bedre end ellers meget gode HTC Sense. Dog mener jeg at de flotteste mobiltelefoner leveres fra Apple.

0 0
daniel 26-01-2011 12:14:19

Det ved jeg ikke. Ved bare min nexus s, har den funktion, og den køre nu 2.3.2

0 0
daniel 26-01-2011 11:34:49

ja det med at zoome, samtidig med du flytter billedet, kan man så også på nexus s, ikke kun apple. Så her var der lige lidt reklame, til nexus s også herfra.

0 0
26-01-2011 12:07:26

@Daniel Ved du om det er det en funktion, som kun er relateret til de enkelte telefoner eller Android 2,3?

0 0