Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Tim Cook: Nokia manglede innovation

Tim Cook: Nokia manglede innovation

Apples topchef Tim Cook mener, at alle producenter nu prøver at kopiere Apples strategi.

I et interview med Bloomberg Businessweek udtaler Apples topchef Tim Cook, at han mener mobilbranchen har meget at lære af Nokias skæbne, som forventes at blive købt af Microsoft for omkring 40 milliarder danske kroner.

 - ”Jeg tror, at Nokias skæbne vil minde alle i branchen om, at det er nødvendigt at fortsætte med at innovere – ikke at innovere er det samme som at dø,” siger Tim Cook til Bloomberg Businessweek.

Interviewet kommer også ind på, at selskaber som Google og Microsoft i stadig større grad gør det samme som Apple, ved at integrere udviklingen af både hardware og software i samme selskab. Her tænkes på, at Google i 2011 købte Motorola Mobility og Nokia nu er købt af Microsoft (dog skal handlen lige godkendes).

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Henrik 23-09-2013 14:16:37

...at det netop skulle komme fra Apple. Firmaet som ikke rigtig er kommet med noget nyt de sidste 2 år. Til gengæld har Nokia da i den grad været innovative de sidste par år.

0 0
23-09-2013 15:13:21

Hørt

0 0
John 23-09-2013 11:17:47

Nu er Tim Cook vel også Apple's førstesælger.

Men jeg ser sådan på det.

Nokia's telefoner fungerer fint uden nogen af Apple's patenter i sig.

Men ingen Iphone ville fungere uden en hel del af Nokia's patenter i sig.

0 0
John 23-09-2013 11:20:33

Glemte at få med at Microsoft har reddet Apple et par gange gennem tiden.
Både med pengelån, og med udvikling af Office pakken til Mac computeren.

Mens det omvendte aldrig er sket.

0 0
Henrik 23-09-2013 14:15:31

Jep.

0 0
Kim Harder 21-09-2013 22:59:21

Hvis Nokia havde hoppet på Android, nu hvor de har haft Lumia til, at køre med android system, Så tror jeg, det havde set helt anderledes ud for Nokia. De kan nemt kører Windows phone og Android side om side, når de nu ikke længere vil kører symbian os. Det System 40 de har som alternativ bliver aldrig til noget.

0 0
Styxx 21-09-2013 21:48:30

... at man skal lade være med at ligge alt for meget i den udtalelse :)

Jeg er selv Nokia-mand og elsker WP, så det er skam ikke for at flame Nokia.

Som han siger, Nokia sov i timen og var for sløv i optrækket, og det kostede dyrt. Jeg tror heller ikke, at det fra hans side, var ment som flame mod Nokia.

0 0
Alfix 20-09-2013 21:48:31

Jo men lig maerke til at han siger manglede.... Ja Nokia missede det foeste tog, fordi de stadig prioriterede aeldre mere traditionelle vaerdier akkurat som Apple goer det nu.


Det at Tim taler bagud om Nokia og ikke er relevant i hht. dagen idag handler om at Apple ikke har noget skyts tilbage.

Nokia sammen med Windows Phone har sat en chokboelge af inspiration igang da de broed ud med deres ting. Farverne, simpliciteten, designet.... Det hele! Det er nyt og vibrant.

Det har tvunget alle inkl Apple til at taenke sig lidt mere om. Samsung ripper WP med tizen osv osv.


Apple er desperat og vil ikke snakke nutidig sammenligning. Apple innoverer ikke og Samsung stjaeler med arme og ben. Mao.


Nokia og MS on top. Ignorer det saa laenge i vil. Fordi denne krig kommer til at blive god og sjov!

0 0
John 23-09-2013 11:12:51

Hørt, Hørt, Helt enig med Alfix. :-)

0 0
Jesper Nielsen 21-09-2013 13:34:22

Alfix!
Jeg er ikke enig med dig i at Apple ikke innoverer længere.
De har haft held med at skabe tre markedsskabende produkter, iPod, iPhone og iPad alle under Steve Jobs Det skete henholdsvis i 2001, 2007 og 2010. Alt i mellem og siden er udvikling af de eksisterende koncepter.
Om Apple kommer med flere banebrydende koncepter, vides ikke, og man vil heller ikke vide det, før produktet er lanceret og viser sig at være så markedsskabende som håbet. er.
Med den almindelige udvikling af de eksisterende produkter ligger Apple helt i front. På processor-fronten i mobile enheder ligger de 6 måneder foran alle andre med egne designs af kernerne. - Når den nye iPhone lander, så er den pr definition hurtigst. Man skal heller ikke underkende værdien af fingeraftryksscanneren direkte i homeknappen - Det er squ godt tænkt.
Apple var også først med deres retinaskærm - En skærm med en pixeltæthed over 300 PPI, så øjet i betragtningsafstand ikke kan opløse de enkelte punkter. Og konceptet er ført videre over i iPads og i MacBook Pro. At alle andre er stormet efter i en absurd udbudskrig med højere og højere pixeltal er ret ligegyldigt, så længe det biologiske øje ikke kan følge med.
Den nye Mac Pro er også særdeles innovativ i sit design med en monstercomputer pakket ned i et dåsedesign på størrelse med en 2 liters dåseøl med suveræn køling med sit indbyggede køletårn.
så på innovation på det evolutionære plan er Apple helt fremme. De store spring må vi vente på, og så se, om de kommer.
Vi ved ikke, om Cook har øjet til at spotte the next great thing, eller om han bare er god til at styre skibet.

0 0
Alfix 21-09-2013 15:05:26

Men naar du siger at Apple er I front, saa bliver du noed til at specificere hvad du mener. Hardware (haarde specs), arkitektur, afvikling....


For jeg er uenig. Og uanset hvad er det egentligt fuldtstaendigt ligegyldigt, da de nu leger med paa Samsungs hard specs race. Fint nok at de nu har 64bit arkitektur, men det kan bruges til nada set med forbruger oejne.


Meen det handler I den grad om arkitekturen og ikke de haard specs. Bare se Samsung, de skyder med spredehagl naar det kommer til baade design og arkitektur. De fyrer octocore marketing af over det hele I haab om at det saelger, og det goer det, men deres telefoner koerer ikke godt. For de kan ingenting paa den front, se hvor mange aar de koerte widgets og touchwizz. Det tog dem endnu laengere tid at fatte at det ikke virkede. Faktisk laengere tid end det tog Nokia at levere noget godt. Men nu naar Samsung har med held faaet sig en storsaellert, saa taenker folk bare at Samsung er gode. Men det er saa langt fra virkeligligheden som man kan komme. Samsung er komplet ignorante og kan slet ingen ting. de er ude af touch med alt og.....

Det er lidt den side Apple er roeget over paa nu ogsaa. En ligegyldig fingerscanner, plastic telefoner og smaa design gimmicks I Ios7 som er nakket fra alle andre... Det er et loeb de godt kan vinde, det er ikke det, men det er ikke innovation. Det er repetition og hvilen paa Laurbaerene som de selv sviner Nokia for (for 5 aar siden vel og market)


MS og Nokia har gjort det bedst efter min mening. De har differentieret sig og faaet en helt anden profil igennem. De kan koere paa meget meget lave specs og stadig give folk en lag-fri oplevelse. Det er jo vildt. Akkurat som Apple I gamle dage handler det om brugeroplevelsen og arkitekture, ikke specs og prutteapps I 3D.


Toer slet ikke taenke paa hvor vild WP arkitekturen og den overordnede oplevelse bliver med quadcore osv.

0 0
Claus 20-09-2013 22:11:17

jeg kan kun give dig ret Alfix :)

0 0
20-09-2013 19:27:11

Det er vist et spørgsmål at rønnebær og surhed.
men NOKIA hygger sig sikkert hver eneste måned over checken fra apple kommer for de kunne jo ikke lave deres telefoner uden NOKIAs (åbenbart manglende) innovation.
det er enddig særdeles frækt fra en manden der endnu ikke har vist en skid og lever på bølgerne af en død jobs.
sørgeligt!!!!

0 0
20-09-2013 19:19:58

Skriv din kommentar til artiklen her..

0 0
Claus 20-09-2013 19:09:53

lorte apple :-)

0 0
TF 20-09-2013 19:20:04

Der var den :-) og siden du skrev det behøver vi ikke høre mere fra lille allan :-)

0 0
Kim 20-09-2013 18:04:35

Når nu Apple hentede alt hvad de kunne hos Nokia, der sjovt nok også lavede software og hardware under samme tag...

0 0
Thomas Larsen 20-09-2013 19:37:03

Tjae i den her sammenhæng tænker han vel rent forretningsstrategi.

Men hvad fanden, nu sidder de selv med et lignende problem.

0 0
Allan 20-09-2013 18:25:41

Tim Cook er bare en narrehat, som apple i øvrigt.

0 0
Alfix 20-09-2013 21:49:36

Yup. Han er ude paa et skraaplan som Jobs aldrig ville forfoelge og det... i sig selv med Apple fornylige usikkerheder omkring deres profil, skriger deperation! Too bad for Apple.

0 0
TF 20-09-2013 18:33:52