Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Tre punkter hvor iPhone 4 slår konkurrenterne af banen

Tre punkter hvor iPhone 4 slår konkurrenterne af banen

Kommentar: Om iPhone 4 er en revolution handler om øjnene der ser - men på tre vigtige punkter sætter Apple en ny standard, som konkurrenterne bør lægge mærke til.

På indholds- og betjeningsdelen indeholder iPhone 4 ikke nogle særlige nyheder, set i forhold til hvad der ellers er på mobilmarkedet. Det er på helt andre ting, at Apple nu viser vejen.

Apple har altid haft et enestående flair for godt design, og med iPhone 4 introduceres en mobiltelefon af hærdet glas på for- og bagside, som angiveligt skulle være 30 gange hårdere end plastik.

Udover at den er mere modstandsdygtig overfor ridser, er begge sider overfladebehandlet, så fedtfingre ikke sætter sig så let. Dertil kommer, at rammen omkring telefonen er udført i rustfrit stål.

Konkurrenterne bør lægge mærke til, hvordan kunderne reagerer på materialerne, og ikke mindst, hvor holdbar mobilen egentlig er, når det kommer til stykket. Der er ingen tvivl om, at en telefon i metal og glas opleves MEGET mere eksklusiv, end en tilsvarende model i plastik.

På design og materialevalg tror jeg, at Apple vil se, at konkurrenterne vil tage ved lære.

Markedets højeste opløsning

Apple fastholder på iPhone 4 deres sædvanlige skærmstørrelse på 3,5 tommer, men tilføjer i stedet en helt unik pixel-opløsning.

960 x 640 pixels kan ingen andre på mobilmarkedet præstere. Det tætteste er Samsung Galaxy S og HTC Desire med 800 x 480 pixels.

En opløsning på så mange pixels sætter store krav til alt fra processor over chipset til grafikbehandling - ellers sættes smidigheden i brugeroplevelsen over styr.

Jeg er ikke i tvivl om, at Apple har 110 % styr på præcist dette punkt. iPhone 4 kommer ikke på markedet og halter eller hakker i grafikken - ALT vil opleves fyldende til mindste detalje.

Konkurrenterne har siden den første iPhone forsøgt at eftergøre den "smoothness" som Apple har stået for - kun få er lykkedes, og typisk er det ikke gennemgående i hele produktet. Stort set altid kan der findes småting, som ikke er helt optimale.

Med de mange pixels skyder Apple hul i konkurrenternes bortforklaringer, når det kommer til, hvor lækkert en brugerflade opleves. Nu går det ikke at sige "vores mobil med 800x480 pixels har rigtig mange pixels at beregne, derfor er den ikke altid helt flydende".

Apple sætter endnu flere detaljer på billedet - og det vil stadig være lækkert og super-flydende.

Dermed mener jeg altså, at mobilproducenterne verden over, skal stramme op og tage ved lære.

Den hemmelige processor

En af årsagerne til, at Apple får iPhone 4 til at rykke i brugeroplevelsen, er deres egenudviklede processor kaldet "A4", som i øvrigt er produceret af Samsung.

Ikke mange detaljer er officielle omkring denne specielle processortype - og Apple har ikke udsendt en specifikations-liste. Ikke engang, hvor hurtig A4-processoren er i iPhone 4, er meldt ud. Man "mener dog", der er tale om 1 GHz - men dette er langt fra sikkert.

Jeg synes det er virkelig smart, at Apple laver deres helt egen processor. Deres konkurrenter har nemlig kun en meget lille mulighed, for at kopiere detaljer fra teknikken. Dermed sikrer Apple sig et forspring.

Er iPhone 4 en revolution?

Jeg mener ikke iPhone 4 er en revolution... Den første iPhone i 2007 var virkelig banebrydende på mange områder, og ramte ind i et mobilmarked, der var gået totalt i stå.

Apple vil naturligvis sælge en hel masse eksemplarer af iPhone 4 verden over. Der bliver helt sikkert tale om en fantastisk spændende mobiltelefon - men totalt at ryste hele verdens mobilbranche, gør man kun én gang, og den billet har Apple indløst i 2007.

Hvad tror du? Bliver verden den samme igen efter iPhone 4? Kom med din mening i kommentar feltet herunder.


Læs mere:
Overblik: Alt om iPhone 4
- 10 forskelle på iPhone 4 og iPhone 3GS
Telia, Telenor og 3 får den nye iPhone 4
Afstemning: Skal du ha den nye iPhone 4?
iPhone 4 kommer til Danmark til Juli

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

johannes 12-06-2010 23:50:40

Hva jeg må indrømme jeg venter på noget produktest før jeg udtaler mig, men hader deres nye design. De har sikkert tænkt:- nu har vi lavet det samme design 2 gang, lad os bare lave et nyt grimt et.
Anyways overskriften betyder: I snakker om htc er bedst,Nokia er bedst og iphone er bedst, men er jeg den eneste der vil give samsung en chance`?

0 0
Adem 13-06-2010 16:26:07

Når det nye android 2.2 udkommer(i denne måned) vil den være mindst 2,5 x hurtigere end i0S4 på nettet og som som helhed... Men ja, iPhone er nr. 2, selvom folk tror at iPhones er de bedste. Grunden til det er, at de lader folk tro det gennem en masse PR og en masse rygter og høje priser. Men i virkeligheden er Android bedre end iPhones. jeg har selv en htc legend, og den er bedre endden nye iOS 4...

Men Samsung?. Tja, de er stabile nok, de mangler bare noget nyt...det hele er set før desværre :( ... men en skam, var selv en trofast samsung'er før i tiden..

0 0
johannes 14-06-2010 13:00:18

Samsung s galaxy har den intet at skulle ha sagt`?

0 0
Adem 14-06-2010 16:02:06

jo en smule da, men det er ikke rigtig noget jeg har stiftet kenskab til, så kan desværre ikke lige umiddelbart udtale mig om den.

Dog skal det siges, at Samsung haft en tendens til at falde fra, men det ser ud til at de er på vej op igen, som man kan se på galay'en.

0 0
Maxfighter 11-06-2010 08:29:52

Helt ærligt.
Gab - hvad kan jeg bruge apps der har så mange programmer??

Hvis jeg skulle igennem alle de 225.000 aps.. så kan jeg ikke lave andet end at teste alle apps.

Jeg ejer en N95 8GB, og ja det er en gammel telefon, men den er lige til, tager gode billeder og optager rimeligt ok.
Den er hurtig til at skrive sms og nem mms til at sende billeder rundt til andre almindelig telefoner.
Jeg er desværre bare træt at den langsomme symbia der er iden. det er det eneste jeg er træt af.

Det er klart jeg også vil gerne udskifte med en ny, men det at skrive på en skærm er bare nogo når man ikke man mærke taster i farten (blindskrift). Kunne godt tænke mig en smartphone som også er en slide telefon.

Jeg har altid hadet apple og deres grimme iphone, men Iphone4 design, og skærmen, er tiltagende, og første gang jeg måske overvejer end Iphone 4.
Det der trækker mig fra den, er stadig itunes, ingen java, ingen flash, og ingen costomzising og ingen T9 taster. samt en lukket verden uden farver end blå, sort og grå.

Den kører flydende, ja, men det er også derfor den er begrænset, og softwaren i telefon er netop bygget og optimeret til den telefon, gad vide hvordan den så vil kører med 3.parts software / ægte multitask, costumize muligheder....
Ja så vil den nok også hakke ligesom alle andre telefoner, hvis den også var åben for muklighederne.

Jeg har prøvet Hero, tatto, og desire og andre
Desire er nok den telefon, jeg synes bedst om fra htc, kører også mest flydende, hurtig og nem

For mig skal sms/mms er hurtig og nem at bruge.
Kamera er for mig meget vigtig, må ikke lave efterslæb i billeder, og videoen skal være flydende.
Wifi skal bare virke
Skal have åben filhåndtering af filer.

Der er mange der nævner at pixel er ikke afgørende for godt kamera, men feks N8 med 12mpixel, kan man virkelig se dens force.

Jeg har selv 5mpixel og teste mod htc desire. og Nokia, laver stadig bedre billeder, ikke så komprimeret, mere naturligt farver og ingen efterslæb i billeder, som der er på iphone 3gs og hts 3 og 5 Mpixel.

Skal se billeder fra iphone4 for at bedømme ders optik og om der er efterslæb på billederne.

Lige nu er jeg interesseret i Iphone4, N8, X10 mini pro.

X10 minipro, er mest fordi den er lige så lille som N95 8GB, hurtig og nem.
N8, er kamera, men jeg bryder desværre ikke om den nye symbia som der også er i N97, synes den er lidt begrænset forhold til Desire.
Iphone4, for designet, tynd og skærmen. (stadig lidt for stor)

.

I øvrigt, jeg er så træt at når man går rundt på gaden, i bussen, butikker og hvad ved jeg, at de skal virkelig flashe deres telefon i hovedet på en. har nogle haft lyst til at hive den ud af hånden på den, og kyle den ad helvedes til.

Det var så min syn på sagen :)

Og helt ærligt, jeg har aldrig hørt at nogen har rost iphone for den mange muligheder.. nå nej, der er ikke så mange.. der er får der er flydende og så er det det.. :)

0 0
Moaz 11-06-2010 14:16:01

Du siger at du aldrig har hørt folk rose iphone??
I dag var jeg fori city 2, TDC som ikke sælger iphone have et skilt hvor de sage:

"Abonnent til smart of IPHONE, kom og snak i butikken"

Hvorfor reklamer de så med iphones hva???

0 0
vonGoldschmidt 12-06-2010 14:08:55

Det gør de jo så heller ikke. De reklamerer for et abonnement til smartphones.

At de specifikt nævner Iphone er et trick. De ved at mange har en Iphone eller vil købe en, og de kan dermed fange en del interesse ved at skrive det sådan.

Selvom synes Iphone 4 er så nyskabende, så vil den helt klart have en påvirkning på markedet (jeg mener se bare, hvor hypet den er), hvilket betyder at konkurrenterne må stramme sig an, og det er da kun godt for os :D (ved det er blevet sagt før, men anyways).

0 0
Henrik 14-06-2010 14:11:31

Det er iøvrigt komisk at der seriøst er folk der mener at iPhone 4 til 5000-6000 kr. er nyskabende.

For mig at se er det Apple der nu leger "catch up" og ikke de andre (Nokia, HTC, Samsung, SonyEricsson). Jeg mener se bare på multitasking - lige kommet til iPhone, de andre har haft det i 6 år (SEKS år!). Kamera-delen ligeså - en skallet linse og "kun" 5 mpx (bad med en lille linse) med en "knappenåls"-diode som blitz - come ooon mand! Det er jo til grin.

Det vil have været noget andet hvis prisen var derefter, men det er den bare ikke.

0 0
vonGoldschmidt 14-06-2010 14:23:42

Skulle have sagt
"Selvom jeg ikke synes Iphone 4 er nyskabende..."

For det er den ikke. Det er en hardware update af Iphone, men teknologien i hardwaren er ikke banebrydende, som den var i den første Iphone.

0 0
fuball 11-06-2010 07:17:30

Kommer den til at kunne køre / købes på TDCs net ?

0 0
Lars Bjerregaard 10-06-2010 10:49:50

Til alle som efterlyser updates til deres Android telefoner - der kommer faktisk jævnligt updates til disse, også dem på det danske marked, og det kan klart anbefales at installere dem. De retter diverse problemer (eks. Hero), og gør generelt enheden hurtigere og giver adgang til nyere apps og features. De kommer dog ikke automatisk (OTA), men man skal selv ind og hente dem. Se f.eks. her:

http://www.htc.com/dk/support.aspx
http://mobilsiden.dk/index.php?aId=10138

0 0
Moaz 09-06-2010 21:50:06

Anroid kopier iPhone på MANGE måder, iPhone var en original ide og nu kopier alle sammen det.

Anroid market kommer aldrig til at være på samme måde som AppStore, Anroid market kom ud for 18 måneder siden, og de har kun 50.000 apps, hvor appstore på 2 år har mere en 200.000 apps.

I alle er kloge nok til at beregne hvor mange apps appstore kommer til at have i løbet af 2010 og hvor mange anroid market kommer til at have.

HTC/Anroid/Google

Deres telefoner har ikke den same prestige som en iphone, i kan bare se på HTC Hero og iPhone 3GS. Begge telefoner kom ud på samme tid, HTC Hero er allerde glemt. Og det er det største problem med HTC og Anroid, Du køber en anroid i dag og om 3 måneder er den glemt, du får mere for penge hos apple!!!.

0 0
Adem 11-06-2010 15:24:11

Well well.. Der er vist en som ikke har læst på lektien :)

Når det nye android 2.2 udkommer(i denne måned) vil den være mindst 2,5 x hurtigere end i0S4, og ikke iphone 4, som du kalder den. De omdøbte nemlig navnet! Ha! :)

Men allerede nu, før den nye opdatering, så kan en android tlf, lad os bare sige htc legend, som jeg har, alt det en iPhone kan. Dog uden prutte apps'ne :). Den har alt det nødvendige og mere end det!. Og hvis du ikke vidste det, så bliver der solgt flere android mobiler end iPhones i USA!. Man har spået at android baserede mobiler bliver den største eller næst største på markedet!. Og mon ikke iPhonesne kommer ned på en 3./4. plads? :)

Og forresten. Dengang iPhones udkom, var der heller ikke særlig mange apps. så det er naturligt at der ikke er så mange apps endnu. Men det kommer der. Antallet af Apps fordobles hvert et eller andet tidspunkt, hvilket er godt!

Så.. SÆlg din iPhone, og køb en HTC desire eller Legend, (SYns at Legend er sejere end desire :P )

0 0
Henrik 09-06-2010 22:13:37

Prestige? Jeg giver ikke en flyvende rottelort for hvad der har prestige.

Er også ret ligeglad om der er 10.000, 50.000 eller 200.000 apps i en appstore. Hovedparten er alligevel lort (der er pt. mere end 15 forskellige prutte-apps på appstore. Øjj det er søreme flot.). Det som det handler er om der er de apps man har brug for.

Så længe min telefonen har suveræne/overlegne funktioner til prisen, og gør det jeg beder dem om på den måde _jeg_ vil have, så kan alt det andet bullshit sgu være lige meget. For mig ihvertfald.

0 0
Henrik 09-06-2010 22:20:52

...og apropos at kopiere hinanden. Det har alle gjort i IT-branchen lige siden det startede af midten af 1970'erne.

Mht. Apple, så har de tilgengæld en dårlig vane for at benytte patenter som bla. GSM, UMTS(3G) protokoller osv. som Nokia har rettighederne til, UDEN at betale Nokia. De andre fabrikanter betaler deres del som de skal, bare ikke Apple.

Der er en retssag igang lige nu, og alle analytikere spår at Nokia vinder den - og vi taler om RIGTIG mange penge.

0 0
BSG 09-06-2010 22:42:06

Ja, alle kopierer alt fra hinanden, f. eks. har jeg en HTC Touch som har en trykfølsom skærm, ikoner o.s.v., og den er langt ældre end iPhonen.

Man kan absolut ikki at siga at andre kopierer alt fra iPhonen, virkeligheden er omvendt.

Min HTC Desire med android er ligeså god som de siger iPhone 4 vil blive, så jeg tør godt siga at HTC Desire har overhalet iPhone 3Gs, som mangler multitasking, har dårligt kamera, dårlig skærmopløsning o.s.v.
Fremskridtet længe leve.

0 0
Moaz 10-06-2010 00:05:53

HTC Desire er ikke tynd som iphone 4, og den er heller ikke flot som den.

Anden ting er at iphone 4 har den bedste skærm der findes på markedet, den har nu både blitz og 5 mpx kamera. Den er lige så hurtig som Desire eller mere pga deres A4 chip.

Folk vil glemme HTC Desire om et par måned, og iphone vil igen blive solgt som varme kager!!

INGEN KAN SLÅ IPHONE NÅR DET KOMMER AN PÅ APPSTORE OG SALG AF IPHONE.

0 0
Bahumbaba 10-06-2010 12:19:17

Den bedste skærm på markedet?.

For det første er iPhone 4 ikke på markedet endnu.

For det andet er opløsningen langt fra alt når det kommer til kvaliteten på en skærm, Apple har dog valgt ISP teknologien udelukkende pga. opløsning, en fejl mener jeg.

Spørg bare eksperterne fra flatpanels.dk, der i en ny artikel også skriver at ISP teknologien er underlegen OLED på flere områder.
Hvis jeg var Apple havde jeg bestilt nogle lækre Super AMOLED skærme med de A4 processorer Samsung alligevel levere til Apple.

For det tredje kommer Samsung's Super AMOLED på banen før iPhone 4 gør, i form af Wave og Galaxy S I9000.

TÆNK, TAST, TAL Moaz...

0 0
Moaz 10-06-2010 18:07:56

Hvem har den bedste desgin? Apple
Hvem har den største og bedste app store? Apple
Hvilken smartphone er tyndest? Apple
Hvem sælger flest smartphones i DK, EU & US? Apple
Hvem har den højeste res på skærm? Apple
Hvilken telefoner giver mest prestige HTC (LORT) eller iPhone? iPhone

Nokia er en joke, hvor mange går rund med en nokia smart phone??? jeg tror at tallet et meget lille. Det kan godt være nokia sælger 3x så mange telefoner som apple, men nokia har ikke mange smart phones. Det eneste nokia har er alm telefoner som de sælger til 1 kr. LOL

0 0
Mobilsiden.dk 10-06-2010 20:21:32

Hej Moaz,

Lad os lige få facts på plads, ellers drejer debatten jo helt af sporet.

App Store blev lanceret for 23 måneder siden og har omkring 225.000 apps, jf. de seneste opgørelser.

Android Market debuterede for 20 måneder siden og har samlet cirka 70.000 apps.

Generelt forventes Android at overhale
iPhone OS i markedsandele.

På smartphone markedet worldwide havde Android en markedsandel på 1,6 % i første kvartal 2009. Et år senere er Android oppe på 9,6 %.

I samme periode er iPhone gået fra 10,5 % til 15,4 %.

Nokia som du nævner, sidder aktuelt på 44,3 % af smartphone markedet. I Q1 2009 havde de 48,8 %.

Tallene er fra analysevirksomheden Gartner (Maj 2010)

Så nej - Apple sælger IKKE flere smartphones end Nokia - LANGT LANGT fra.

Hermed kan debatten fortsætte - og nu på et oplyst grundlag.

0 0
Moaz 10-06-2010 21:44:51

Nu handler det bare om hvormange af de telefoner nokia sælger er SMART??

Jeg tror næppe på at anroid store og anroid salg vil vokse mere end iphone, de vil altid være bag apple.

iPhone 4 dræber dem, bare vent og se. Salget boomer og salget vil falde hos HTC/Anroid.

0 0
BSG 11-06-2010 00:04:34

Moaz - slap af, du har lige fået tallene fra John.
Du ved åbenbart intet om salg.

0 0
Moaz 11-06-2010 09:33:07

du skal ikke sige noget, du kan se tallene fra keynote for iphone. Hvor steve jobs viste tallene. SE OG SÅ SIGE.

0 0
Jesper Vejle Kristensen 11-06-2010 10:38:23

Helt ærligt Moaz, hvorfor kan du ikke bare acceptere at du ikke har ret istedet for at blive ved med dit fanboy pladder? En smart phone er en smartphone uanset om du syntes den er smart eller ej. Køb du dig en iPhone og nyd den istedet for at udtale dig om noget du tydeligvis ikke ved ret meget om.

0 0
Henrik 10-06-2010 20:43:27

Tak John. Så slap jeg får at grave tallene frem :-)

0 0
BSG 10-06-2010 09:58:03

Wow faktoren var da den første iPhone 2G kom til verden, siden har wow faktoren manglet totalt.

Udadvendigt design er måske bedre med den nye iPhone4 (har ikke set den), og den er tyndere, men så stopper overraskelserne totalt, fordi der kommer et nyt model jævnligt med næsten ingen ændringer.

Min blev udskiftet først med en Hero og nu med en Desire, og den har alt det som iPhonen 4 vil have + mere, for en mindre pris, og så må jeg bare leve med at den er lidt tykkere.
Det vil ikke blive nogen fordel i at købe en iPhone 4, hvis man har en HTC Desire

Samsung's spokesperson stated that AMOLED display outperforms Retina LCD display on grounds of contrast ratio, response time and color reproduction. "The visibility difference is only 3 to 5 percent. But raising resolution to that level increases battery consumption by 30 percent" informed the Samsung spokesperson.

0 0
Henrik 10-06-2010 01:26:21

Ingen slå salget af iPhone? Ok, kan du så forklare mig hvorfor f.eks. Nokia sælger 20 mill. Smartphones hver eneste kvartal og Apple kun har solgt 20 mill. på et helt år.
Dont get me wrong, Apple har haft succes med deres iPhone, men Nokia sælger altså 3 gange så mange smartphones, og det sidste halve år har HTC 3-dobblet deres salg på verdensplan, imens Apples stigning næsten har stået stille. Det er fakta.

0 0
Henrik 09-06-2010 23:17:00

Lige nøjagtig!

Ok, nu er min N97 ikke så "snappy" som Desiren på UI-fronten, men den kan alt inkl. fungere som et Wifi-hotspot (bruger en app fra Ovi Store der hedder Joikuspot). Og den tager sgu suveræne 5 mpx billeder selvom den er lidt over et år gammel. Ligesom jeg stadig har 7 GB tilbage af de 32 GB den er født med, selvom jeg har tonsvis af apps installeret, film og billeder liggende på mass-storage drevet.
Jeg er også glad for N97erens FM-transmitter/sender (genialt!) ;-)
Jeg tror højde-punktet i genialitet, var da jeg var på en lille weekend telttur, og vi lige skulle se DR Nyheder. Hvad gjorde jeg så? Jeg fyrede op for Skyfire, gik ind på DRs nettv og tændte for FM-transmitter og stillede telefonen i udfoldet tilstand overpå radio'en.

Det kan godt være, at man grinede af firmware kaos'et og UI'en, men det er eddermagme det tætteste jeg er kommet på total schweizer-kniv telefon, ever - efter min mening.

Nu når jeg tænker over det, så tror jeg faktisk det er præcis det der gør, at jeg som regel altid ender med at købe Nokia, selvom de har (indrømmet) ikke været med på UI fronten. Blir dog spændende at se med N8'eren - ser lovende ud.

Længe leve konkurrence og fremskridt....og åbne operativ systemer!

0 0
Jesper Vejle Kristensen 09-06-2010 10:56:05

Selvom du pakker en hundelort pænt ind, så er det altså stadig en hundelort. Apple praler af at der nu er multitasking i deres iPhone. Det har man set mange gange før. Apple praler af at der nu er videosamtale. Det har man set mange gange før. Apple praler af 5mp kamera. Det er set mange gange før. Bortset fra udvalget i app store'n hvad kan den nye iPhone så som konkurenterne ikke kan? Og det er bare et spørgsmål om tid før android market er lige så svulmende som app storen. John skrev selv i en tidligere artikel om journalisterne hev apple unødigt meget frem i medierne. Er mobilsiden.dk ikke med på samme vogn?

0 0
Jesper Søgaard 09-06-2010 11:47:34

Multitasking - enig det har man set før, men kvaliteten af det har været for dårlig. Det stresser hardwaren og batteriet dør på kort tid. Om Apple har løst dette vil tiden vise.

Og det som Apple kan levere som Android-telefoner ikke kan er en oplevelse. Du får et produkt du er ovenud tilfreds med og som bare virker. Alt er gennemtænkt og der er ingen irritationsmomenter. Bevares der kan være mangler (Flash), men det er bevidst fra Apples side.

Og mht. AppStore og Android Market så vil Android aldrig komme på højde og det er der én god grund til: Android Market skal supportere en bred palette af telefoner med forskellige processorer og skærmstørrelser, hvor AppStore kun skal koncentrere sig om, iPhone og iPad. Ydermere så fungerer Apple som et filter på AppStore og selvom mange synes det er diktatur så er det jo et kvalitetsstempel og giver brugeren en sikkerhed om at de programmer der bliver brugt virker og ikke ødelægger oplevelsen.

Mht. iPhone hype i medierne så får HTC da vist noget mere spalteplads i gennemsnit end Apple gør.

0 0
BSG 09-06-2010 12:22:20

@Jesper Søgaard,
Jeg kan overhoved ikke følge dig, fordi at jeg havde en iPhone før jeg købte en HTC Desire.
Multitasking er meget vigtigt, og uundværlig, både for smartfones og computere, alt andet er out of date.
Jeg er faktiskt langt mere tilfreds med min Desire end jeg nogensinde var med min iPhone, og oplevelsen med min Desire overstiger også min iPhone, og Desiren fungerer lige så godt som iPhonen gjorde, men jeg har mindre besvær med Desiren, fordi at min iPhone skulle oplåses hver gang et update kom.
Og tro mig, android marked vil vokse meget hurtigt. der findes langt flere app til iPhonen nu, men du skal tænke på, at iPhonen har været ude på markedet i længre tid end Android.
Jeg kan godt lide, at Apple er kritiske med Appstore.
Hvis jeg købte en iPhone 4, så ville det faktiskt kun være for det ydre design.

0 0
Jesper Søgaard 09-06-2010 12:34:12

Jeg siger da på intet tidspunkt at multitasking ikke er vigtig. Jeg siger bare at skal det gøres så skal det gøres ordentligt og det håber jeg Apple har.

Og når du skriver låses op så går jeg udfra du mener jailbreak og snyde developers for penge? Need I say more?

Jeps Android Market udvider sig rigtig hurtigt og vil da også overhale AppStore, men igen for mig handler det ikke om kvantitet men kvalitet.

0 0
BSG 09-06-2010 13:37:17

Kvalitet og stabilitet er meget vigtigt.

Jeg købte min iPhone i Island, og den var låst til A&T, så jeg Jailbreakede den med glæde, for overhovedet at kunne bruge den. Og for at kunna bruge en iPhone fuldt ud, så må den jailbreakes, der er flere udmærkede programmer som kræver jailbreak. Alle iPhones der er i island, er jailbreakede.
Der er ingen der mister penge på det, foruden apple, men det er stort set deres egen fejl.
Nu er der kun iPhones der er sim-låst, og der er kun 3 som låser andre telefoner, så jeg er glad for at jeg har købt min ulåste Desire fra Telmore.

0 0
Henrik 09-06-2010 21:19:33

Der er også lige en ting som mange glemmer, når de siger at der er så og så mange apps i Apple's appstore, og det er at Android og Symbian devices slet ikke behøver apps til alt. Et eksempel på dette er f.eks. en stor del af det som iPhone's browser ikke kan, kan man enten med en alternativ-browser eller den indbyggede til Android og Symbian mobiler.

Et eksempel på dette er f.eks. Skyfire browseren til SYmbian og Android - den klarer fuld Flash og Silverlight, hvilket betyder at DR's P3, Net TV osv. virker. Så allerede her er der to apps, som er overflødige.

Der er mange flere eksempler på dens slags.

0 0
Jesper Vejle Kristensen 09-06-2010 11:55:56

Hvis dit største argument er en oplevelse, så kan jeg købe en billet til Tivoli i stedet for. I en telefon, vil jeg have muligheden for at customize min telefon så den ser ud præcis som jeg vil have den. DET kan Apple ikke. Widgets er på ingen tid blevet voldsomt populært, ikke bare på android. Det er som om at Apple bare ikke vil give sine brugere den mulighed. For som bekendt; så ved Hr. Jobs jo hvad der er bedst for dig.

0 0
Jesper Søgaard 09-06-2010 12:24:41

Og dit behov er det samme som alle andres? Det er da vist for naivt at tro. Fint nok du har behov for at kunne tweake din telefon ligesom du vil og bruge lang tid på det, men det er ikke det markedet vil have. Det ses jo tydeligt på salgstallene.

Mht. widgets så var det vældig smart på Android - det er jeg enig i. Problemet med widgets er bare at de dræner strøm for en widget skal jo være live-opdateret ellers gå ideen af konceptet.

Nej Steve Jobs ved ikke hvad der er bedst for mig, men han ved hvordan man får den bedste oplevelse ud af iPhonen. Som han siger: "We just want to build great products".

0 0
Jesper Vejle Kristensen 09-06-2010 10:57:42

Og man skal heller ikke glemme widgets. Det ord står slet ikke i Apples ordbog

0 0
Lars 09-06-2010 10:44:11

PS. min far er stærkere end jeres

0 0
BSG 09-06-2010 00:44:43

Jeg er selv apple fan, men problemet er at konkurencen er stor, og Android har flere muligheder, så som multitasking, bedre program integrering og widgets.
Jeg er meget glad for Android :)
Android klarer det som kvinder ikke kan (selv om Pia Kjærsgård tror det), nemlig at multitaske :) d.v.s. at iPhonen og kvinder har noget til fælles :)

0 0
John 09-06-2010 09:46:13

Nu er der faktisk flere undersøgelser der viser, at kvinder er bedre til multitasking end mænd, så den sammenligning holder vist ikke.

0 0
BSG 09-06-2010 11:50:44

Hvis du siger at kvinder er bedre at multitaske end mænd, så må jeg lige rette det, fordi vi mennesker kan ikke multitaske.

0 0
BSG 09-06-2010 13:51:07

When people try to perform two or more related tasks either at the same time or alternating rapidly between them, errors go way up, and it takes far longer—often double the time or more—to get the jobs done than if they were done sequentially, says David E. Meyer, director of the Brain, Cognition and Action Laboratory at the University of Michigan: "The toll in terms of slowdown is extremely large—amazingly so." Meyer frequently tests Gen M students in his lab, and he sees no exception for them, despite their "mystique" as master multitaskers. "The bottom line is that you can't simultaneously be thinking about your tax return and reading an essay, just as you can't talk to yourself about two things at once," he says.

0 0
Tobias 09-06-2010 08:52:46

multitasking komer med ios 4 her den 22 så den er der ikke mere og program integrening kan du udbybe det

0 0
BSG 09-06-2010 11:57:24

Det er på tide at Iphonen klarer multitasking.
Programmerne hos f. eks. HTC Desire er bedre integrerede med hinanden, men det kræver jo multitsking, så det vil nok løse sig selv med iOS4.
Hvis du har en Desire, så er intet nyt med iPhone 4 :)
Lækkert design, ja, det er Apple jo kendt for, og at tingene fungerer, ja jeg kunne ikke ønske mig en anden computer end en Mac :)

0 0
Henrik 08-06-2010 23:41:00

Efter alle kommentarerne, kan man se at folk har forskellige meninger. Så fred være med det. Det er heldigvis godt med konkurrence, det får alle fabrikanter til at oppe sig.

Som analytiker spåede i slutningen af 2009: "2010 bliver det blodigste mobil år nogensinde for fabrikanterne." Hans spåede også at der vil være 3 store tilbage når støvet har lagt sig - Android, Symbian og Apple.

Blir spændende at se!

0 0
Bahumbaba 09-06-2010 08:42:22

Hvem sagde det?

Har personen(erne) helt glem RIM? (BlackBerry). De sidder tungt på føretrøjen over smartphones i USA med en markedsandel på ca 40%.

Deres kernebrugere er forretnings folket der prioritere sikkerhed og her har både Android og OS 4 meget langt igen...

Meget dramatisk, men næppe særligt realistisk.

0 0
Henrik 09-06-2010 21:13:36

My bad, glemte RIM, min fejl. Jo, det er helt rigtigt at de er store i Nordamerika (og Indonesien faktisk, hvor de er lige så store som Nokia!). Dog var det denne analytikers (skal nok lige se om jeg finde ham) vurdering at RIM, med mindre de fik fikset nogle ting, ikke vil være i stand til at holde deres markedsandel.

0 0
MOES 08-06-2010 23:20:37

Det kan godt være der findes en nokia nxx med 12Mp kam, en htc med kraftiger cpu osv... Men der er kun apple/iphone der får det hele virke ordentligt!!

0 0
BSG 08-06-2010 22:12:22

Vil det siga, at den nye iPhone vil kunne det samme som HTC Desire?
Jeg kan godt lide at front og bagside er af glas, men jeg er da meget spændt på hvad konkurenterne laver:)

0 0
Simon 08-06-2010 18:46:21

Jeg er fuldstændig enig med Henrik omrking Nokia. Det er efterhånden blevet standart at svine Nokia til selvom det er den producent der producere flest telefoner + smartphones!
Den nye Nokia N8 ser rigtig fed ud og kan på rigtig mange punkter macthe den nye Iphone 4.

0 0
Tech_Ninja 08-06-2010 18:37:08

Har i set hvad engadget skriver om A4 processer er den samme der er i samsung wave :D :D hahaha og Jobs sagde at hans team har arbejdet på den i lang tid... hahaha :D

0 0
Sundoo 08-06-2010 17:53:04

Iphone 4 ser ud til at være en fed mobil. Jeg har haft både 3g og 3gs modellen og det er korrekt at apple har en touchflade der kører ret smooth, men helt ærligt....
Design er meget individuelt og jeg synes ikke at Iphone 4 er revolutionerende på det punkt. Designet er fint og heller ikke mere, til gengæld er det fedt med hærdet glas.
Design mæssigt synes jeg at en HTC Legend er fed, men det er en smagssag.
Det er selvfølgelig ærgeligt at HTC ikke opdaterer sine mobiler hurtigere, derfor har jeg skiftet min Legend ud med en Nexus One med Froyo 2.2 software. Jeg kan afsløre at det er det bedste og hurtigste styresystem jeg har haft. Den understøtter fuld flash og har den hurtigste mobilbrowser;-) Der er intet lag og det hele er bare super smooth. Iøvrigt slipper jeg for at synkronisere med itunes.
Open source mobiler er vejen frem:-)

0 0
mobiljoe 09-06-2010 15:06:02

@sundoo....du skriver at du har skiftet din legend ud med nexus one med froyo 2.2...kan du ik lige linke til hvor du har købt nexus one og hvor meget du har har betalt for den,vil nemlig gerne selv ha en nexus one.

0 0
Moaz 08-06-2010 16:44:11

iPhone slår deres konkurrenter rigtig hårdt, hvad kan nokia??
De kan ikke finde ud af at lave smart phones, de var gode til nokia 3310 men ikke mere. HTC er en joke for at være ærligt, de kaster bare produkter ud på markedet uden at tænke. Apple er = med kvalitet.

Anroid er god, men de kan stadig ikke det samme some en iphone os, deres market store er for lille.

iPhone 4 vinder med høj opløsnings skærm og den tyndeste mobil, 5 MP er mere en rigligt. Det er en mobil telefon og ikke en digital kamera.

0 0
Jesper Vejle Kristensen 09-06-2010 10:59:53

Er Apple lig med kvalitet??? Jeg har ellers set og hørt så rigeligt om covers der knækker på 3G og hvor er det lige præcis at HTC ikke tænker?? Desire og Legend har begge fået store rose rmed på vejen, lige som Hero fik det da den kom frem.

0 0
Henrik 08-06-2010 17:50:04

Moaz: Tag lige at følg bare _lidt_ med. Du fyrer standard sætningen af som alle der ikke aner en skid om Nokia, gør. Den nye Nokia hedder N8 og koster præcis det halve af hvad iPhone 4 koster, men kan det samme eller mere f.eks. HDMI-udgang, 12 MP cam, HD visning og optagelse (i stereo), Dolby Digital, USB ind/ud/host,. Den har også en røv hurtig 3D chip fra Broadcom og brugerfladen er også accelereret nu...såe tja...

Selv Engadget som ellers er ret vilde med Apple og Android må indrømme af den sgu nok ikke er helt ved siden af:

http://www.engadget.com/2010/06/07/iphone-4-vs-the-smartphone-elite-evo-4g-n8-pre-plus-and-hd2/

Desuden kan nævnes, at Apple overhovedet ikke har slået Nokia. Nokia har stadig over 35% af smartphone-markedet. RIM ca. 20%, Apple har under 15%, Android 4%, WinMo 2% etc.

0 0
André Sørensen 08-06-2010 16:17:35

Jeg er ikke apple fanboy og hader mac som pesten, men iphone er har bare app store som virker skide godt men mange programmer i. Skulle lige til at købe desire, men iphone 4 vinder, og får pladsen i min lommen fremover

0 0
André Sørensen 08-06-2010 16:17:33

Jeg er ikke apple fanboy og hader mac som pesten, men iphone er har bare app store som virker skide godt men mange programmer i. Skulle lige til at købe desire, men iphone 4 vinder, og får pladsen i min lommen fremover

0 0
MickeyDK 08-06-2010 16:11:39

Ja, hvad skal man kalde det?
jeg har i alt 5 macs, og glad for dem alle.
Honestly, så har jeg aldrig oplevet hardware spille så godt sammen med Windows!

Siden iPhone'ns udbredelse for 3 år siden, har jeg stillet mig meget kritisk overfor den, blandt andet på pengepungen.

Ja, jeg er en gadget-freak, og tænk sig alle de problemer det kan medføre, når man skal forklare sin partner, at man lige har brugt et par tusinde på lidt sjov :)

Som oftest har jeg købt mine telefoner kontant, uden abbonement - og dermed egentlig også frasagt mig at ville købe en iPhone, fordi den simpelthen er for dyr i "ren handel".

Gennem tiden har jeg haft adskillige modeller, gerne af den gode solide slags, der kan holde til at komme med på biken på tur.

Mit seneste køb er HTC Legend, jeg har også prøvet Magic - men indrømmet, selvom chokoladen er brun, smager den ikke helt at ren chokolade...
Nu må det være tid for mig at få en iPhone - og heldigvis bor jeg i England nu, så jeg burde kunne få en om ca 14 dage :))

Yehaa

0 0
Simon 08-06-2010 16:09:03

Jeg er ikke den store Iphone fan og det bliver jeg heller ikke når den nye dyre 4 kommer på gaden.
Ingen nogen skyder mig i skoene at jeg ikke kan lide apple vil jeg understrege at jeg både har apple computer og ipod, men telefonen siger mig overhovedet ingenting.
Jeg syntes på mange måder 4eren er en skuffelse rent indholdsmæssigt, men måske er det også på baggrund af alle de højtflyvende rygter der har floreret inden lanceringen.
Under alle omstændigheder vil jeg glæde mig til min nye Nokia N8. I den får man en lækker telefon som kan det den skal kunne, den bliver sikkert mere sjælden end iphonen og så koster den næsten det halve :)

0 0
Joey 08-06-2010 15:35:49

Jeg synes den ser rigtig lækker ud! nu har jeg givet Android en chance på min Hero og jeg må indrømme at jeg nogle gange er ved at kaste den i havet pga den er langsom nogle gange hvor den bare skal funkle! Jeg har aldrig haft iphone før pga de mangler 3gs havde men nu vil jeg prøve! Udover hvad den kan synes jeg også design er blevet en lidt glemt ting fra mange producenter, bare se iphone 4, der er ikke mange mobiler der lever op til dens design og materiale valg. Folk vil ikke kun have hurtige telefoner, de vil også have FLOTTE! OG det synes jeg de har gjort rigtig godt denne gang :)

0 0
Jesper Søgaard 08-06-2010 15:31:10

Der er da virkelig gået sport i at hade Apple.

Karsten - vil du virkelig hellere have kvantitet fremfor kvalitet? Rigtigt at HTC spytter produkter ud, men de lader jo deres kunder sidde med håret i postkassen og et halvfærdigt produkt fordi de allerede er i gang med det næste (HTC Hero-skandalen).

Henrik - prisen på en iPhone er høj - enig, men det er også et kvalitetsprodukt der holder prisen! Og du skal ikke ud og skifte den ud fordi producenten ikke længere opdaterer den. Tag for eksempel HTC Magic. Den ser aldrig en ny opdatering selvom den kom på samme tid som iPhone 3GS. Faktisk så er der nogle iPhone 3G der får dele af iOS4.

Nikolaj - Moores lov lever stadig. Hvis qualcomm kommer med deres processor i efteråret så ser vi sikkert telefoner klar til julesalget med den processor. 6 måneders forspring på teknologi er faktisk ikke dårligt for hvis Apple holder trenden så kommer "GS"-modellen om 12 måneder.

Og iøvrigt
hvilket produkt på markedet er tyndere? Intet.
hvilket produkt på markedet er bygget i bedre kvalitet? Intet.
hvilket produkt på markedet har bedre apps? Intet.

0 0
Henrik 08-06-2010 16:15:22

@Jesper: Du snakker om kvalitet og support som forklarende element, og så sammenligner du med HTC (nok det dårligste eksempel overhovedet, måske lige efter LG).

Nokia er f.eks. helt suveræne til at supportere deres produkter (den sidste update til N95 fra 2006 kom i januar i år(!)), og laver generelt kvalitet.
Sammenligner man med den nye Nokia N8, blegner iPhone 4 sgu noget må jeg sige - og den koster det halve (3500 kr.). Jo, man skal være Apple fan for at synes at iPhone 4 er "the shit".

(...og nej, hold nu op med at trække N97 kortet, som alle defaulter til, når de er løber tør. Den er blevet opdateret 4 gange siden, den er gammel nu, og den virker som den skal nu.)

0 0
Jesper Søgaard 08-06-2010 17:07:06

Jeg er ikke enig med dig i at Nokia laver kvalitetsprodukter. Jo E71 og E72 er fede telefoner i en lækker kvalitet, men jeg synes stadig deres software halter utrolig meget. Jeg ville til enhver tid vælge Android fremfor Symbian. Jeg glæder mig dog til at se den nye generation Symbian, men med det jeg har set indtil nu så er jeg ikke overbevist. Og specielt Ovi halter synes jeg.

Dog ser det ud til at at Microsoft kommer med noget spændende.

0 0
Karsten 09-06-2010 10:44:40

Lige lidt til Jesper..

http://androidandme.com/2010/06/news/existing-mytouch-3g-users-getting-upgrade-to-android-2-2-soon/

Så helt glemt er de "gamle" telefoner fra HTC ikke! Og hvis du ikk ved det så er myTouch 3g den samme mobil som Magic..

0 0
Karsten 08-06-2010 16:10:52

Kvantitet i hvilket omfang? Flere mobiler? Jeg er med på den at HTC osv. burde fokusere mere på at vedligeholde deres nuværende produkter samt få sig en højere standard for kvalitet end og spytte mange ligegyldige produkter ud. Men og decideret kalde HTC Hero for en skandale, ved jeg nu ikk. Der er en opdatering i USA og Taiwan, og lur mig ikke om samme opdatering ikk kommer til Europa? Så helt har de ikk glemt deres kunder..

0 0
Tobias 08-06-2010 15:28:02

jeg er ikke fanbooy af det ene eller anet ejg vile faktis have købt en htc hero men så længe appel har de beste programer app store så bliver jeg hos appel ja android market har android men hvad hjælper det når de programer jeg skal bruge ikke er lavet til android så før det indre sig bliver jeg hos appel spec eller aj det er en mobil har min I7 4ghz pc der hjeme :-D

0 0
08-06-2010 13:48:03

Tror ikke Apple kan fjerne benene under konkurenterne længere. Iphone er og bliver en lækker mobil hvor alt er smooth... Men den vil også altid have sine begrænsninger, hvilket den nye også har... Med hensyn til opløsningen og det med at oppe sig, så er det jo kun et spørgsmål om kort tid før den ligger bagerst hvad det angår... Og når f.eks. qualcomm der til efteråret kommer med 2 dualcore processorer, med indbygget grafikchip, ja så er grafikken nok også på plads hos konkurenterne...Så er vi tilbage til om personen er applefan eller ej :D

0 0
Karsten 08-06-2010 14:15:20

Glemte sq helt deres nye cpu, læste lige den skulle være klar til lancering så mobil producenterne kan benytte sig af den. Også kan den decode og encode Full HD 1080P.. Så senest til jul har iPhone 4 fået "baghjul", selvom jeg ikke føler den er foran som sådan..

0 0
Henrik 08-06-2010 14:54:31

Det jeg synes er mest bemærkelsesværdigt, er især når man kigger på hvad man får for pengene. Her synes jeg man er tæt på at blive decideret "flået" af Apple.

Altså der er konkurrerende modeller som koster DET HALVE og har mere buff og funktionalitet under hjelmen.

Så ja, det helt sikkert udenlukkende et spørgsmål om, om man er Apple fan eller ej.

0 0
John 08-06-2010 15:24:29

Det er vel også et spørgsmål om design.

Personligt kan jeg ikke nævne en eneste telefon der når den nye iPhone 4G til sokkeholderne.

Også når det kommer til materialevalg er iPhone foran konkurrenter IMO.

At iPhone/Apple så halter på en række andre områder er så en skam.

En iPhone med Android og batteritid som Nokia E72 ville være lækkert.

0 0
Anders 10-06-2010 17:02:06

Enig i at materialevalget er lækkert, men hvis der er hold i den artikel her http://www.slashgear.com/iphone-4-smashed-in-pre-release-drop-test-1089264/ så er det nok ikke det bedste valg.

0 0
Henrik 08-06-2010 17:35:16

Nu nævner du, at ingen andre kan nå den til sokkeholderne. Det må være en subjektiv vurdering, da jeg som du nok ved, ikke mener det samme. Et rationelt argument for at jeg mener det ganske enkelt er objektivt forkert er - PRISEN.

Design, ja helt sikkert, og materialerne er ganske fine på den. Men helt ærligt - det er lidt ligesom med B&O, udseende eller noget der er "liiidt" grimmere men tilgengæld flere funktioner og billigere og endda på visse punkter en hel del bedre.

Jeg tør næsten slet ikke tænke på hvad en "N8"-generation telefon til 6000 kr. vil kunne.

Det er derfor jeg ikke er imponeret.

0 0
John 08-06-2010 17:52:37

Ja, selvfølgelig er det en subjektiv vurdering. Det ligger i ordet "Personligt".

Det fede ved Apples produkter IMO er det stilrene og minimalistiske i designet. Det prædikat vil jeg ikke give B&O.

Jeg kan ikke nævne nogen ande telefon der kommer i nærheden af 4G'eren - hverken når det kommer til design eller materialevalg.
- det skulle da lige være dem der har kopieret iPhonen :)

Jeg kan da helt sikkert mere med min Desire end med en iPhone, men jeg må også give Jesper Søgaard ret i nogle af kritikpunkterne af blandt andet HTC's manglende struktur når det kommer til opdateringer.

Android giver mig nogle fordele og ulemper. Fordelen er friheden, men det er samtidig også ulempen. Stabiliteten af nogle af de programmer der kommer til Android kan ligge et meget lille sted. Det er ikke det store problem hos Apple. Desuden kommer der stort set dagligt opdateringer til diverse installerede apps. Det bliver jeg sgu træt af i længden.

Jeg har længe været en hård kritiker af Apple (og er det på en række punkter stadig), men den nye 4G kan godt få mig til at hoppe fra HTC/Android til Apple - med mindre Nokia kommer med noget genialt inden for nærmeste fremtid.

0 0
Henrik 08-06-2010 23:34:22

Helt enig mht. Android og HTC.

Ja, vi må se hvad Nokia kan drive det til med bla. N8 og hvad de ellers måtte komme med - rygterne siger at der kommer minimum eet high-end device fra dem i år (N8 siger Nokia selv er et mid-end device(!)).

Der er ingen tvivl om, at det er nu Nokia skal trykke den af, ellers løber de andre med high-end segmentet, helt sikkert.

0 0
Karsten 08-06-2010 13:32:29

Sorry, men jeg kan ikke se noget revolutionerende ved denne mobil. Ja, de kommer med nogle FÅ bedre ting end konkurrenterne, MEN! De har også 1 år imellem hver lancering til at forbedre sig. HTC, Samsung osv. spytter hele tiden nye produkter ud. Desuden, burde vi ikke vente med det der "smooth" sammenligning til Froyo 2.2 udkommer? Android er relativ nyt i forhold til iPhone OS, men Google skal nok overhale Apple. HTC EVO kan stort set alt hvad iPhone 4 kommer med, og måske lidt til. Eneste punkt jeg ser iPhone bedre er deres GPU som også aflaster deres CPU, men når smartphones med Tegra 2 udkommer, tror jeg Apple får en overhaling.

0 0
Henrik 08-06-2010 13:44:35

1. Prisen på iPhone 4 bliver henved 6000 kr., og til den pris er den på ingen måder speciel. Se på N8 til 3500 kr. og mærk kæben falde af.

2. Alle nyere devices har GPU. Desire/Nexus (OMAP omend lidt amputeret), Galaxy S (en temmelig vild OMAP4), Nokia N8 (en ret potent Broadcom) etc.etc.

3. De to bedre ting den har, opvejer ikke de resterende 8 ting der er ringere på iPhone 4 ifht. konkurrenterne.

0 0