Undgå fartbøder med trafikalarmen Saphe [TEST]

Er du en af dem, som konstant får fartbøder eller sidder i kø? Med trafikalarmen Saphe bliver du advaret om fartkontroller og ulykker på vejen helt lovligt.

Undgå fartbøder med trafikalarmen Saphe [TEST]

Nu er jeg ikke typen, som normalt skraber en masse fartbøder til mig. Jeg tror, at i min omkring 20-årige karriere som bilist har jeg samlet fået 2 fartbøder.

Alligevel var det med en vis spænding. at jeg modtog trafikalarmen Saphe. Saphe (udtales safe) bruger databasen fra app’en Fartkontrol.nu. som vi testede for et par år siden.

Lad os starte med at slå fast, vi opfordrer ingen til at køre for stærkt.

“Der er intet juridisk ulovligt i at holde sig informeret om fotovogne eller motorcykelbetjentes placering over mobiltelefonen,” fortæller dokumentationschef hos Rådet for Sikker Trafik, Jesper Sølund.

“Vi er grundlæggende ikke imod de her apps, der advarer om fartkontrol. Vi synes, det er glimrende, når de tjener det formål, at folk får sænket hastigheden og dermed ikke bliver taget i fartkontrollerne,” lyder det fra Jesper Sølund.

“Advarslerne kan være et fint hjælpemiddel til at påvirke folk til at køre ordentligt, så vi er ikke forarget i den forstand. Men vi vil klart hellere anbefale, at man investerer i en GPS, der løbende advarer bilisterne om deres fart, hvis de overskrider fartbegrænsningerne. Det er et langt bedre instrument,” fastslår Jesper Sølund over for Ritzau Fokus.

Opsætning af Saphe

Opsætningen er ret simpel. Du henter den gratis app, som er tilgængelig til Android og iOS

Når du har hentet app’en, forbinder du den til selve Saphe-enheden via bluetooth. App’en viser på skærmen, når du er korrekt forbundet.

Selve opsætningen er smertefri og intuitiv og tager et par minutter at gennemføre.

Du skal dog huske at give tilladelse til brug af lokationstjenester – ellers vil Saphe ikke kunne se, hvor du befinder dig og dermed ikke give dig nogle alarmer.

I dine indstillinger, kan du så vælge om du vil modtage alarmer fra fartkontrol, bil i nødsporet, eller advar om ulykker. Så alt i alt 3 forskellige typer alarmer, som du kan slå til eller fra, alt efter hvad du gerne vil varskos om.

Læs også: Sådan får du Android Auto til din bil [TIP]

saphe trafikalarm
Der er 2 knapper på Saphe: en blå til fartkontrol og en rød til ulykker. Foto: Mobilsiden.dk

Sådan er den i brug

Selve enheden er ret simpel i brug. Den har 2 fysiske knapper, en blå knap for fartkontrol og en rød knap for ulykkealarm samt en diode. Den bruger, som tidligere nævnt, databasen fra fartkontrol.nu, som har mere end 500.000 brugere. 

Det er en blanding af både Saphe-brugere og den gratis app. Trafikmeldingerne er baseret på, at når du kører forbi en trafikkontrol, så klikker du på enten app’en eller på den blå knap på din Saphe-enhed og registrerer kontrollen.

Sådan undgår du din Huawei telefon mister forbindelsen til Saphe enheden

Så nærmer du dig en fartkontrol, vil Saphe udsende en kort alarm samt blinke blåt i dioden på enheden. Meningen er så, at du som bruger skal klikke på den blå knap, når du kører forbi fartmålingen, så du kan registrere, at der stadig er kontrol.

Når en vis mængde bilister kører forbi en angivet fartkontrol uden at klikke på den blå knap, vil registreringen af fartkontrollen forsvinde fra kortet.

På samme måde fungerer den røde knap for ulykker, eller generelt “hændelser”. Det kan være en bil i nødsporet, tabte ting på vognbanen osv. Så får du en rød advarsel i dioden.

Du kan indstille, hvor mange sekunder du skal være fra et alarmpunkt, før du får en alarm. Her kan du vælge fra 25 og op til 60 sekunder. 

Jeg har selv kørt med indstillingen 25 sekunder, og med en fartkontrol har det svaret til, at jeg er blevet advaret ca. 300 meter før kontrollen – altså i rigelig tid til at lette foden fra speederen, inden du møder kontrollen.

Saphe fartkontrol
På app’en til Saphe kan du se hvor den nærmeste fartkontrol befinder sig. Foto: Mobilsiden.dk

Hvorfor skal man købe Saphe, når Fartkontrol.nu er gratis?

Da selve app’en Fartkontrol.nu er gratis, er det selvfølgelig nærliggende udelukkende at hente den og spare de 495 kroner, som en Saphe koster.

Der er dog den fordel, at Saphe er lavet, så du ikke skal huske på så meget. Saphe-enheden kører på batteri, som holder i ca. 2 år. Enheden er lavet til at blive monteret i bilen med dobbeltklæbende tape på bagsiden.

Læs også: Slip for fartbøder med ooono [TEST]

Når du tænder din bil og Saphe registrerer bevægelse, vågner enheden fra sin dvale. Det kræver selvfølgelig, at din mobiltelefon har slået Bluetooth til, da Saphe ellers ikke vil kunne hente lokationsoplysninger.

Men du behøver ikke at bruge app’en til Saphe. Det er nok, at din mobil er i nærheden, så du kan sætte dig ind i bilen, starte og køre, og typisk inden for de næste 5-7 sekunder har Saphe været vågen og aktiv hos mig.

Jeg har tidligere kørt med Fartkontrol.nu. Det kræver, at man aktivt går ind og tænder for app’en hver gang man skal ud at køre. Sidst jeg prøvede den, havde den desuden problemer med at nedtone skærmen, så jeg endte med at bruge en masse batteri, hver gang jeg var ude at køre.

Så du skal købe Saphe, hvis du ikke vil skulle tænke over at tænde for en app hver gang du skal ud at køre.

Er du ikke den glemsomme type og synes, at små 500 kroner er for meget givet ud for Saphe, kan du med fordel nøjes med at bruge den gratis app.

saphe ulykke
Du bliver varslet om ulykker indenfor nærområdet på Saphe link. Foto: Mobilsiden.dk

Konklusion

I de omkring 14 dage, jeg har kørt med Saphe, har jeg oplevet en håndfuld fartkontroller samt mange ulykker.

Saphe har registreret og advaret mig om dem alle. Kun en enkelt gang har jeg oplevet en fartkontrolalarm, som ikke var der længere.

Alarmen er tilpas afdæmpet til, at man ikke får et chok i bilen og samtidig heller ikke vil vække eventuelt sovende børn på bagsædet.

En ting, som jeg kan savne i selve app’en, er muligheden for at kunne se et kort og hvor de forskellige fartkontroller, ulykker osv. er registreret, før at jeg starter dagens køretur.

Det kan selvfølgelig være noget med trafiksikkerheden at gøre, at app’en er lavet så simpel, så man ikke skal have behov for at klikke og betjene den under kørsel. Men det er en feature, som du har i den gratis udgave, så den kunne man godt have ført med over.

Med en pris på 495 kroner synes jeg, at vi lander et rigtig fornuftigt sted prismæssigt. Det er bare en enkelt, bøde der skal undgåes, og så er Saphe mere end tjent hjem.

Saphe ender på i alt 5 stjerner.

Mobilsiden badge fem stjerner
Saphe trafikalarm ender på 5 stjerner