Amerikansk taxa-app er klar til at indtage København

Amerikanske Uber er klar til at gå ind på det danske marked og køre danskerne rundt i hovedstaden

Amerikansk taxa-app er klar til at indtage København

Skal man køres fra punkt A til punkt B i USA, så vil det i højere og højere grad være Uber, der står for kørslen – hvis man ikke selv ejer det rette transportmiddel. Uber er i konflikt med flere taxa-myndigheder verden over, men nu åbner de for kørsel i København.

Helt præcist er det 2 af de services, Uber tilbyder, de lancerer i Danmark, nemlig UberBLACK og UberPOP. Sammen med lanceringen i Danmark starter Uber også op i Helsinki i Finland og Oslo i Norge.

Læs også: 4×35 uenig med Click A Taxis anklager

Uber er baseret på en app, som gør det mere brugervenligt at bestille en vogn, og i andre lande og byer har Uber en række andre services, som i hvert fald i første omgang ikke kommer til Danmark. Gennem appen får man GPS-position og en række andre informationer om køreturen både før og efter kørslen er slut, og man skal ikke afregne med chaufføren – det sker automatisk gennem appen.

UberBlack

Det er ikke helt limousiner, men UberBLACK er en service til dem, der gerne vil have lidt mere stil over sig, når man ankommer. UberBLACK bruger kun biler i stil med Mercedes E- eller S-klasse, BMW 5- og 7-serien eller den elektriske Tesla.

Tidligere har man kunnet få en tur i en Tesla i Danmark gennem den danske app med lignende formål, Drivr.

Læs også: Analytiker: MobilePay-regning bliver sendt videre til forbrugerne

Turene med UberBLACK vil være omkring 20 procent dyrere end øvrige ture med Uber. Derudover fungerer UberBLACK ligesom en almindelig tur. Det er desuden professionelle chauffører, der sidder bag rattet.

UberBLACK er tiltænkt som en fast introduktion til det danske marked.

UberPOP

Det er i første omgang en prøveperiode på 6 måneder, Danmark får lov til at smage på UberPOP, men det er også den mere kontroversielle del af lanceringen. UberPOP består nemlig af privatpersoner, der kan hyres til at køre en given tur.

Læs også: Google vil godkende apps til Android TV

Ideen er, at chauffør og kunde deler omkostningerne ved turen, men da man kan bestille en tur fra sin Uber-app, minder det meget om traditionel taxakørsel. Bliver dette set som taxakørsel, så kræver det specielle tilladelser, og der er andre hensyn at tage.

Uber er lige nu i 46 lande og over 230 byer rundt om i verden, og brugerne af Uber er generelt meget glade for konceptet, der som regel har priser betydeligt under priserne for traditionelle taxaer.