Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Google vil gøre bugt med gamle Android versioner

Google vil gøre bugt med gamle Android versioner

I følge lækket dokument så vil søgegiganten nu stramme grebet om mobilproducenterne, så fragmenteringen nedsættes.

Android er app-udviklernes fortrukne platform, og desuden også det mobile styresystem som findes på flest mobiltelefoner verden over. Samtidig er Android-platformen også den mest fragmenterede, da app-udviklere skal tage hensyn til forskellige processortyper, hukommelse, skærmstørrelser, opløsninger osv. 

Samsung retter ind - nu skal Android ligne Android

Udviklerne har også adskillige Android versioner, at skulle tage hensyn til. Hos konkurrenten Apple kører 82% af iOS-enhederne med iOS 7, der er nyeste version af deres mobile styresystem. Det tal ser helt anderledes ud hos søgegiganten, og det skal være slut i følge lækket dokument fra Google. Det skriver mobilebloom.

Google opkøber SlickLogin

Gælder alle

Ifølge kilden, så vil Google tvinge mobilproducenter som Samsung, HTC, LG, Motorola og andre, til at overholde en simpel regel. Hvis de udvikler en smartphone, der har adgang til Google Services og Google Play Store, så skal den køre seneste version af Android tilgængelig.

Google og Samsung går sammen i ny patent-aftale 

Google mener naturligvis, at det er decideret uklogt, at lancere en Android-smartphone, der ikke huser nyeste innovationer fra teamet bag Android. Det lækkede dokument er i følge mobilebloom sendt til minimum én af de største OEM (original equipment manufacturer) partnere fra Android-teamet. 

“I februar 2014 vil Google ikke længere godkende GMS distribution på nye Android-produkter, der leveres på ældre Android-platform udgivelser. Hver platform udgivelse vil have et "GMS godkendelse vindue", der typisk lukker ni måneder efter den næste Android-platform release er offentligt tilgængelige” står der angiveligt i det lækkede dokument. 

I fremtiden vil dette betyde, at Google kunne eliminere de gamle Android versioner, så hovedparten af deres kunder kører på nyeste version som hos konkurrenten. 

Kilde: mobilebloom

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Martin Bay Pedersen 18-02-2014 14:01:08

Så en ny telefoner må ikke indeholde en android version, som er mere end 9 måneder gammel når den bliver lanceret? Er det ikke et meget, meget lille plaster på såret?

Langt de største fragmenteringer opstår når producenterne af telefoner ikke gider opdatere OS på ældre modeller.

2 0
18-02-2014 15:01:28

NU er det langt fra altid producenternes skyld. I mange tilfælde er det chipproducenterne der ikke supportere med drivere til nyere android versioner....Men hvor lang tid har du dine mobiler ? Over 2 år ?

0 4
Martin Bay Pedersen 18-02-2014 16:20:50

Omkring 2 år vil jeg tro. Du skal huske, at "super brugere" (eller den gennemsnitlige læser på mobilsiden.dk) nok skifter mobil oftere end den gennemsnitlige dansker. Jeg kender mange, som har mobiler der er ældre end 2 år.

3 0
18-02-2014 16:56:59

Jamen så gælder det også bare om at vælge den rigtige producent(her snakker jeg kun updates) Hvis du vælger en Samsung galaxy s model eller note, så kan du næsten sikkert holde den opdateret i en 2 års/versioners tid.

0 2
TF 18-02-2014 17:23:15

Næsten sikker er ikke meget værd for de fleste, så snup en nexus model istedet.

2 0
18-02-2014 20:05:18

Ehmmmm Nexus s, fik lige nøjagtig så mange updates som S2. Galaxy nexus stoppede ved 4.3, hvor S3/N2 får mindst 4.4. Både nexus 4 og nexus 5 har selvfølgeligt 4.4, ligesom S4 snart får og N3 allerede har. Så om det bliver nexus eller ej, er vist bare et spørgsmål om hurtigheden i updaten. Utroligt at du ikke vidste det, med dit koloenorme indblik i android. Du er jo selvudnævnt android ekspert, der borer helt ned i de små detaljer.....

0 4
TF 18-02-2014 20:53:44

"Utroligt at du ikke vidste det, med dit koloenorme indblik i android. Du er jo selvudnævnt android ekspert, der borer helt ned i de små detaljer....."

Hvem leger børnehave nu, jeg gider ikke lege med men vil nøjes med at sige vil du have opdateringer og med det samme med android så er det nexus du skal have, så slipper man også for lag og et par GB lygegyldigt fyld software, ren win win med nexus.

2 1
Joachim 18-02-2014 21:42:39

Det passer så ikke når man bor i Danmark. Jeg købte Galaxy Nexus lige netop af den grund, eller det var en af grundene, men opdateringerne kom først et halvt år senere pga noget samarbejde med Samsung om opdateringer i Europa. Jeg fandt så ud af at man kunne roote og skifte modelnr så opdateringerne kom med det samme men hvorfor gøre det så dumt? Og de vil gerne ha de gamle versioner væk, men hvorfor så ikke opdatere en telefon der sagtens kan køre nyeste version? Køber personligt ikke google igen næste gang pga de ting

0 2
TF 18-02-2014 21:59:43

Jamen så ligger den jo lige til højrebenet at du skal have en iphone og vis den en dag keder dig så kan jeg varmt anbefale en Nokia med WP.

0 1
Joachim 18-02-2014 23:07:42

Fin smartass kommentar. Tror ikke du var i tvivl om at jeg snakkede specifikt om nexus telefoner, men du kan åbenbart godt li at lege børnehave selvom du påstår det modsatte.

0 2
TF 18-02-2014 23:37:22

Den var absolut ikke ment som smart ass, jeg misforstod bare at du ikke gad google mere som at du ikke gad android mere, beklager meget jeg er lidt træt idag.

1 1
Rena 18-02-2014 12:59:23

Kan være at, jeg endelig kan købe en Sony telefon uden frygt for den er outdatet ved lancering :)

0 0
Joachim 17-02-2014 18:36:47

Kunne være rart hvis de startede med at holde deres egne telefoner opdaterede...

2 0
Naggie21 18-02-2014 03:18:06

Deres egne? Det gør de da også.
Man kan dog ikke blive ved ligesom Apple. iPhone 4 og 4S skulle aldrig have fået iOS 7. Det har ødelagt dem total.

Så derfor skal Galaxy Nexus heller ikke have KitKat. Hvis du absolut vil have det, så må du i gang med root og CFW.

3 2
TF 18-02-2014 11:09:30

Jeg havde en 4s og den kørte fint med ios 7 men du har ret med hensyn til iphone 4.

1 3
Jakob Harteg 17-02-2014 17:44:02

Fantastisk beslutning!!

1 0