Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nokia er klar til megapixel-ræs på smartphones

Nokia er klar til megapixel-ræs på smartphones

Nokia sender om ganske kort tid PureView 808 på markedet, en telefon med 41 megapixels kamera, flere modeller måske på vej.

Nokia begynder i denne måned at sende PureView 808 på markedet, og har netop forlænget aftalen med Carl Zeiss. Dette betyder formentlig vi skal forvente yderligere kamerateknologi i de kommende måneder og år. Det skriver Computerworld.dk.

Symbian-telefonen PureView 808 blev præsenteret på Mobile World Congress, og skilte sig ud ved at kunne tage billeder med en opløsning på hele 41 megapixels.

Det forventes også kamerateknologien vil komme til andre platforme, og tilbage i marts måned udtalte Jo Harlow, Executive Vice President for Nokia Smart Devices, til en finsk avis, at der er en Windows Phone-telefon på vej med et lignende kamera.

Nokia PureView 808 kommer også på det danske marked i løbet af sommeren.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

ladjo 09-05-2012 11:59:29

Enig med jer Thomas og Philip.
WP var ikke klar til dette kamera og da udviklingen jo var sat igang for 1 år eller længere siden, så måtte det jo testes og tilbydes pøbelen. Om de så viser sig værdige til at samle dette vidunder op og bruge det med lidt respekt for et firma der trods alt arbejder i norden og skaber lidt mere arbejde til os i DK end kineserne der vil "erobre" EU... Ellers køber de os sgu... Det er de jo godt igang med ;o/
Hura for den skærpede konkurrence. Det har sat Nokia i det høje udvikler gear nu. Lad os nu se hvad modsvaret fra HTC, Samsung, Apple og Huawei bli´r. Det kan jo kun gavne os alle at dette Monster er blevet til. Ellers ville alle jo stadig gå rundt og tro at Iphone 4 med 5 Mpix var det bedste... Der skal inoveres fra alle kanter ;o))

0 0
Tommy 09-05-2012 16:55:18

Nokia har brugt mere end 5år på at lave denne teknologi, så det er jo ikke ligefrem konkurrencen der gør at det kommer - kameraet var under udvikling inden Android blev lanceret... Så et nyligt svar fra Samsung, HTC etc er nok ikke lige på trapperne.
Årsagen til at det kommer med symbian er fordi det er hvad den er blevet testet til og konkurrencen gør nok at Nokia er nødt til at lancere den med Symbian for at få lidt gang i salget, og så eller udvikle til WP.

0 0
David 09-05-2012 13:16:15

Jeg er i hvert fald ikke "værdig", jeg tror faktisk at jeg ville lade den ligge, hvis det lå på jorden, med mit navn på :)

0 0
Thomas R 08-05-2012 23:39:15

Hvis jeg skal være helt ærlig - så jo bedre isenkram der er i den, jo bedre er den eller..
ved godt mange ikke vil, eller ikke kan se Nokia som en seriøs smartphone leverandør (udfordrer).
Men med Lumia serien og WP har de fat i noget, som jeg tror kommer til at dominere smartphonemarkedet inden for et par år.
Jeg har selv en Lumia 800 (og har ikke den store erfaring på nær min kærestes iphone 4s, og mine børns HTC decire's).

Kunne jeg få en Lumia, med samme udbud af apps(som iphonen), lidt bedre batteritid og så et ordentligt kamera (som artiklen går på), ja så bliver jeg her.
Det er kun apps, der kunne få mig til at skifte seriøst...(Men for at apps kommer, kræves det jo at der er "brugere" til det)
IOS og Android - i får kamp til stregen...
Designet på ovenstående er ikke lige mig - ligner en HTC, eller anden klon forfra. Bagfra stinker den...
Vi vil have alt, så tag for dælen da det bedste fra alle platforme, og lav en der kan dette - uanset hvilken fan du er... det er lidt det jeg mener WP har gjort - men de har så gjort det til sit.
Konklusionen er jo så simpel - Nokia har nu en smartphone - med Symbian - og et godt kamera... Er det det du vil? Så er det det.... Vil du vente på en Lumia "ting" med lignende kamera og wp og (forhåbentlig forbedret apps muligheder) så vent. Ellers kommer alle de andre med lignende specifikationer... et spørgsmål om tid...
Jeg er wp fan og arbejder til dagligt med linux...hmmm

0 0
BallonPedro 09-05-2012 09:27:28

Venter også bare på der kommer en Lumia model med det kamera (eller lign.) i. Det der sidder i min Lumia 800 er ikke noget at råbe hurra for.

WP derimod, det er super dejligt. Der skal bare mere gang i app udviklingen. Glæder mig til WP8 kommer.

0 0
Odin 08-05-2012 21:52:29

Hvem fanden ønsker en mobil med 41mp.. Det giver jo ikke mening. Det kan jo alligevel ikke erstatte et DSLR kamera, så hvorfor gå på kompromis og vælge sådan en klodset mobil.. med symbian.. omg..

0 0
David 09-05-2012 11:23:31

Odin, du har overoverhovedet ikke sat dig ind i hvordan PureView fungerer vel?

1. den har ikke bare flere MP, den har også en gigantisk sensor, godt objektiv, og en xenon blitz der er dobbelt så kraftig som i N8.

Derudover tager du som standard 5MP billeder, hvor kameraet sammensætter den bedst pixel ud af mange, eller man kan vælge at bruge det til at zoome.

Derudover er det jo ligegyldigt hvor mange MP, faktum er at pureview tager fantastiske billeder, hvis man kigger på samples. Bedre end et standard kompakt kamera.

0 0
Carsten 08-05-2012 22:43:47

Prøv at google lidt info frem på mobilen. Det er ikke hovedformålet, at man skal tage 41MP-billeder, men at den vha smart teknologi bl.a. kan tage superskarpe 5 eller 8 MP-billeder og udføre zoom uden tab af detaljekvalitet.

Det er direkte useriøst at kritisere den for ikke at kunne erstatte et DSLR-kamera. Det kan et almindeligt kompaktkamera jo heller ikke, så hvad er din pointe?

0 0
TF 08-05-2012 20:48:54

Så havde det helt sikkert været nået jeg kunne finde på at købe, måske med WP på.

0 0
Hest 08-05-2012 18:20:34

Hvis de tror et kamera i telefonen kan redde dem, så kan de godt tro om. Der skal meget mere til for at få Nokia tilbage på ret køl.

I dag er det langtfra det folk går efter.

0 0
Carsten 08-05-2012 19:20:22

Der er skam rigtig mange, der går efter et godt kamera i mobilen. Der er også mange, der ikke gør. Men som udgangspunkt skal man altid passe på med at tro, alle andre tænker som en selv...

Hvorfor tilhører fremtiden mobiltelefonerne? Fordi man har det hele med i én enhed. Hvis man kan slippe for at slæbe rundt med både mobil, kamera, gps, pengepung etc. og nøjes med én gadget - så er lykken da gjort.

Kameraerne i mobiltelefoner vil næppe nogensinde kunne tilfredsstille kameraentusiasterne, men for den mere almindelige bruger, som går efter kvalitet, ser denne udvikling fra Nokia da rigtig interessant ud.

0 0
David 08-05-2012 20:22:03

Jeg ville helt virkelig virkelig gerne have det kamera i min telefon, sensoren der sidder er jo gigantisk, større end i et kompakt kamera, og de samples jeg har set, er på højde med mit SLR. MEN jeg vil meget gerne slippe for at min telefon er så grim som PureView 808, men selv det kunne jeg leve med. Men en 4" skærm med en opløsning på 640x360, det gider jeg simpelthen ikke. Og så tror jeg heller ikke lige at Symbian er fremtidens platform. Jeg kan simpelthen ikke forestille mig hvem der skulle købe dette produkt.

0 0
Lindberg 08-05-2012 18:53:56

Men hvis de smider sådan et kamera i en WP, så er det da et skridt på vejen...

Men hvis de også kunne smide Android på så ville de have fat i de lange ende...

0 0