Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nokia fortsætter nedturen i tredje kvartal

Nokia fortsætter nedturen i tredje kvartal

Nye salgstal viser at Nokia nu er helt ude af top 5 over verdens største smartphone-producenter.

Vi har tidligere skrevet om det, Nokia ryger længere og længere ned af listen, over de største smartphone-producenter, og nye tal viser at nedturen fortsætter.

Nokia på vild nedtur - aktien falder igen

Ifølge IDC.com så er selskabet nu røget helt ud af top 5 listen over de bedst sælgende smartphones producenter.

I det store billede blev der i tredje kvartal solgt hele 179,7 millioner smartphones på verdensplan, hvilket er en stigning på 45,3 procent i forhold til samme tid sidste år.

I stedet for Nokia på top 5 listen så er det RIM (Research In Motion) der er kommet overhalende i yderbanen, og ikke kun indtaget listen, men også taget tredjepladsen fra Nokia.

Sådan skal Nokias nedtur vendes

Nokia har dog chancen for at tilbagevinde markedsandelene med de seneste modeller af Lumia-serien, der udkommer her i fjerde, og sidste kvartal.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Belgarion 27-10-2012 12:01:40

Nokia kommer helt sikkert stærkt igen med 920, den var til at forudbestille via telia i sverige, 4 dage så var det lukket igen fordi den var udsolgt, og sådan ser det ud stort set over det hele hvor den har været til at forudbestille, det kan man læse på de forskellige Windows phone forums og sider der er rundt omkring. En anden spændende ting er at det ser ud som om man kan ligge ting på sin windows phone lige som med android, altså at den popper op som et selvstændig drev, så man ikke behøver programmer som Zune til at overføre sine ting til og fra tlf. Og det er dælme positivt :-) Det er en ting jeg har savnet fra Android. Kan læse og se nærmere om det her.

http://www.noknok.tv/2012/10/25/drag-and-drop-in-windows-phone-8-demoed-on-a-nokia-lumia-820/

Tror helt sikkert at Nokia kommer op igen med windows 8, og at det har været det rigtige træk at satse på det styre system og ikke Android som alle håbede de ville.

0 0
Katron 26-10-2012 20:50:23

Der må da være sket en fejl med denne liste.

Synes det er tankevækkende at kategorien "others" rent faktisk er den største del af markedet... Hvilke producenter indeholder denne kategori, altså ud over Nokia, der kun står for 6.5 mill smartphones i Q3??

0 0
Kim 26-10-2012 21:05:47

Du har ret, "others" er nødt til at være fordelt ud på mindst 12 andre producenter (men samme andel-ish) for at det giver mening. Nokia, LG, Sony, heweai... hvem glemmer vi?

0 0
Peter Frederiksen 27-10-2012 10:47:04

Panasonic, Sharp, Pantech, acer, asus, dell, Alcatel, Micromax, IBALL, Spice, MeiZU, Vodafone, Motorola, T-Mobile, Orange, BLU, Kyocera, Gigabyte, Niu, Xiaomi, Philips og sikkert mange andre...

0 0
Kim 27-10-2012 11:28:55

Jaja, jeg tænkte på rigtige producenter. Og var venlig nok til at tage Sony med...

0 0
Peter Frederiksen 26-10-2012 19:05:01

sad Nokia på 32% af smartphone markedet.

Elop i November 2011
He said he would not lose sleep over the pace of growth of rivals, including Samsung, which said in November that it had shipped 10-million units of its Galaxy S2s smartphone since its launch seven months earlier.

Idag Sammy 31% og Nokia 4%

0 0
Kim 26-10-2012 20:41:52

Jeg tvivler på du finder en eneste Nokia fan der ikke hater på Elop... ;)

0 0
Katron 26-10-2012 21:05:44

Ja, og det med rette.

Tænk engang at manden trådte frem i Q1 2011, og sagde at Symbian var en død fisk, som skulle konserveres. På nøjagtigt det tidspunkt lå Nokia på 1.pladsen, med næsten 30 mill solgte smartphones pr. kvartal.

Salget var jo gået frem og frem siden 2006. Men efter den udtale vendte udviklingen fuldstændigt.
Q1 2010. 21 mill.
Q2 2010. 24 mill.
Q3 2010. 26 mill.
Q4 2010. 28 mill.
Q1 2011. 22 mill. (Elop's dødstale i februar)
Q2 2011. 16 mill.
Q3 2011. 17 mill.
Q4 2011. 19 mill.
Q1 2012. 12 mill.
Q2 2012. 9 mill.
Q3 2012. 6.5 mill.

Hvem fanden dødsdømmer et system, som ikke blot er markedets bedst sælgende, men også i rimelig konstant fremgang??? Yep, Elop.

0 0
Kim 26-10-2012 21:07:32

Ja, worst hostile takeover ever... ideen med et hostile takeover er at overtage en virksomhed med værdi, ikke at sænke aktiekursen med 90%...

0 0
Jan 26-10-2012 13:47:37

Spøjst at beskrive RIM som liggende yderbanen med et fald på 34,3%. Begge ligger og roder ude i rabatten.

0 0
Jacob Smidt 26-10-2012 14:51:42

Hej Jan..

Ja formuleringen er måske lidt optimistisk, men det er trods alt en overhaling, når man kommer fra den anden side af top 5 listen, og ind på en tredjeplads ;)

Men god weekend alligevel :D

0 0
Kim 26-10-2012 15:17:38

Jeg vil give dig ret i at det er en uventet kræftspræstation. Selvom det var forudsigeligt at Nokias salg ville stagnere, så var der nok alligevel ikke mange der havde ventet RIM ville tage 3 pladsen :)

0 0
Kim 26-10-2012 14:17:25

Tjo, men HTC har det vist værre end dem begge... ;) i % fald. Men det er jo klart at 5-faldet bliver højere jo mindre volumen man har haft fra start.

0 0