Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Ny priskrig kan koste mange jobs i telebranchen

Ny priskrig kan koste mange jobs i telebranchen

Kommentar: Priskrigen fik i denne uge et nyt spark, der kom fra 3 - efterfulgt af Telia. Men den nye struktur sætter teleselskaberne under pres, hvilket kan resultere i nedskæringer og fyringer. Kunderne er de store vindere.

Priskrigen koster milliarder og jobs. (Foto: Mobilsiden.dk).
Priskrigen koster milliarder og jobs. (Foto: Mobilsiden.dk).
Foto: Mobilsiden.dk

Da 3 lancerede nye abonnementspriser med fri tale, ingen opkaldsafgift, fri SMS, fri MMS og uhyrligt store datamængder, satte det gang i regnemaskinerne hos de øvrige danske teleselskaber.

 - 3 starter priskrig

Men først minder jeg om, at de lavt forbrugende kunder kommer til at betale mere for deres telefoni, hvilket der ikke har været ret meget i fokus den seneste uge. F.eks. blev 3’s 129-kroners løsning med 2 GB data og fri SMS/SMS over natten forvandlet til 159 kroner - og nu kun med 1 GB data. Bonussen skulle så være fri tale. Hvis det skal være en god forretning for kunderne, kræver det at der tales igennem.

- Telia med i priskrigen

Uanset hvad, så skal pengene komme et sted fra. Det kan være de små kunder, som betaler mere, eller nye listige kreative gebyrer der indføres i nattens mulm og mørke, mens kunderne kigger den anden vej. For godt 14 dage siden valgte Telmore at hæve en lang række skjulte priser, hvilket kunderne kun fandt ud af, hvis de nærlæste en meget lang informationsmail.

Rationaliseringer, besparelser og fyringer

Teleselskaberne kan også kigge på hvor der kan spares på driften. Et eksempel på dette sås i november 2012 hvor TDC lagde discountselskabet Onfone ind under YouSee og M1 under Fullrate. Det er meget sandsynligt vi kommer til at se mere af dette. I Telenor regi kan CBB Mobil og Bibob måske lægges sammen, mens Telia kunne overveje hvad der kunne ske med f.eks. Call Me. Hos 3 vil det være oplagt at placere Oisters kunder direkte i hovedselskabet.

I organisationerne er økonomicheferne nok allerede i gang med den store regnemaskine, den med strimmel, for at finde steder hvor der kan spares. Her er alt i princippet i spil. 

 - TDC vil ikke være med i krigen

Kan medarbejderne selv hente deres post i receptionen, eller skal der stadig være et internt postbud? Er kantineordningen for dyr, kaffen for billig og hvor mange skal der egentlig være ansat i de lokale butikker? Måske kan der findes ”hemmelige ansatte” som ingen rigtigt ved hvad laver, og måske kan funktioner lægges sammen og organisationen trimmes – en manøvre flere andre selskaber også har været igennem.

Generelt skal alle ansatte i televirksomhederne lægge sig i selen, for at gøre sig undværlige, eller ganske simpelt begynde at kigge jobannoncer.

Mange penge  - milliarder - mistes

Hvis pakkeløsninger hvor alt er inkluderet bliver generelt i branchen, kan det koste utroligt mange penge for selskaberne, da de ikke har mere at fakturere. Før kunne der f.eks. spekuleres i at sælge kunden en for lille pakke, og så håbe på et overforbrug, der kunne danne grundlag for en ekstraregning på opgørelsen.

Med pakkerne er det slut. Der betaler alle en fast pris med så meget data (og tale + beskeder) at kun få kommer over grænsen, dermed ingen ekstra regning. For kunderne er det en perfekt situation, men hos selskaberne gør det ondt i omsætningen.

Mængden af tabt omsætning opgøres i milliarder.

Stadig store investeringer forude

Selvom milliarderne risikerer at fosse ud af kassen, er der stadig kæmpeinvesteringer forude, der ikke kan spares på. Netværk og infrastruktur er teleselskaberne nødt til fortsat at bruge store summer på, for hvis netværket bliver dårligt på grund af overbelastning eller manglede udbygning, forsvinder kunderne til konkurrenterne.

 - Fremtiden er store datamængder og fri tale

Tal fra Strand Consult viser, at teleselskaberne i perioden 2007 til 2011 har investeret 40,7 milliarder kroner i infrastruktur. Til sammenligning investerede Staten og Regionerne 32,6 milliarder i jernbaner og hospitaler. Tommelfingerreglen er, at der fremover forventes investeringer på cirka syv milliarder kroner om året, i teleinfrastruktur.

Lige nu udbygges der 4G LTE net som aldrig før, og intet tyder på udviklingsstop i branchen. Nye smartphones, tablets og interaktive enheder, sætter stadig større og større krav til ”always on”, fra kundernes side.

Samler 3 indtil et salg?

Når et teleselskab pludselig kaster sig over en stor priskrig, er det som regel fordi de gør sig salgsklare. Det er set før. Seneste eksempler er Bibob og Onfone. I sidstnævnte tilfælde, endte det med at TDC ved et opkøb, satte en stopper for prisfesten – ikke mindst forhindrede TDC yderligere prisfald.

Hele skaf-kunder-og-bliv-opkøbt trenden startede i år 2000 da IT-iværksætteren Frank Rasmussen grundlagde Telmore, for tre år senere, at sælge 20 procent til TDC. I dag er Telmore helt TDC-ejet. Hele showet gentog sig i 2009 da Frank Rasmussen solgte sit den gang nyeste projekt Bibob til Telenor.

Efterfølgende flere andre entreprenører, udover Frank Rasmussen, blevet ganske rige. 

3 kunne være et interessant opkøbsmål, men problemet er netværket, der ikke er interessant for køberen, der sandsynligvis kun vil have kunderne. Hvis Telia eller TDC købte 3, kunne de sådan set bare køre 3’s mobilmaster på genbrugspladsen. Telia og TDC har selv gode netværk – og senere på året lægges Telenor og Telias netværk sammen. 3-netværket er dermed overflødigt.

Naturligvis kan der være andre årsager til begyndelsen på en priskrig. Det kan også ske, hvis et teleselskab mister mange kunder, så kan et våben mod dette være, at fokusere på priserne.

En ting er sikkert. Udviklingen går stærkere end nogensinde før, og kunderne er de store vindere. Tal fra det norske Post- og Teletilsyn viser, at Danmark ligger omkring 45 procent under OECD gennemsnittet for mobilpriser.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Troels 06-03-2013 21:20:41

Meget fin artikel selv om jeg vil mene at du har kigget for meget i John Strands halvfyldte glas.
Jeg kender bedst John Strand for at male fanden på væggen med negative indlæg om Apple (primært iPhonen) og telefonproducenter generelt og hans årlige "forudsigelser", hvor han efterfølgende bryster sig af hvor mange rigtige han selv har tippet.
Uden at kende 3's strategi for at ændre deres prisstruktur, så er der ingen tvivl om at der er blevet regnet gevaldigt på det og min umiddelbare vurdering er, at de har fundet frem til at de ikke vil tabe penge på deres satsning.
Hvis de har kigget på forbruget blandt deres kunder og fundet frem til at de fleste ikke taler mere end det indkøbte, så forventer de vel ikke at det forbrugsmønster ændrer sig voldsomt blot fordi det nu hedder "fri tale". De kan også have fundet frem til at dataforbruget blandt deres kunder er steget voldsomt og der ikke har været justeret for dette.
Priserne har fået et hak opefter for de billigste abonnementer og det kunne hænge sammen med at langt det største antal abonnenter befinder sig der. Det vil betyde en ikke uvæsentlig øget indtægt og igen udligne det evt. mer-forbrug der er på tale.
Og vi kender heller ikke prisen for 3 på deres tale.
Det kan være prisen er faldet for hvad det koster dem at deres kunder taler, som igen bliver afspejlet i hvad de opkræver den anden vej.

Du taler også om at de samlede investeringer i mobil-infrastruktur perioden 2007 til 2011 overstiger de offentlige investeringer i jernbaner og veje. sådan en statistik er som at sammenligne pærer og bananer, da staten og private firmaer ikke på den måde kan sammenlignes. Måske havde staten kæmpe udgifter i 2006 og udskød nogen udgifter til 2012. Måske havde teleselskaberne nærmest ingen udgifter til udbygning af infrastruktur i perioden 2000 til 2006 og derefter gav den gas osv osv.
Hvis ikke teleselskaberne havde en forventning om at få mere tilbage end de investerede, ville de sikkert ikke have brugt en krone. Og er indkøb af licenser til 4G netværket med i de tal osv osv. Den sammenligning er fuldstændig ubrugelig til andet end at sige at der mange penge i telebranchen.
Det virker som om John Strand dadler staten for ikke at investere mere på området, men de selskaber der investerer i mere infrastruktur gør det jo ikke for deres blå øjnes skyld. Igen er forventningen at tjene mere end man betaler. Ellers er det jo totalt ligegyldigt og uinteressant for dem.

Og det virker som om at omlægning af kaffeordninger og postafhentning kan være i fare fordi endnu en priskrig er igang. Det er jo også lidt vrøvlet.
Jeg tror mere du har fat i noget rigtigt når du skriver at sammenlægninger af moderselskaber og billigafdelinger er en mulig løsning på skærpet konkurrence.
Men idag er de fleste selskaber reelt set vel allerede sammenlagt rent organisatorisk. Så kan det godt være at der siges Oister hver anden gang servicetelefonen tages, men der er nok ikke så meget at spare som det kunne se ud som.
Marketing og løn kører uden tvivl også via de samme kanaler og jeg vil antage at den slags stordrifts-optimering blev lavet allerede da man i sin købte/overtog/oprettede billige underselskaber.

Udover det lidt bitre indlæg (det må ikke blive opfattet for surt), så vil jeg bare sige tak for Mobilsiden.dk, som langt de fleste gange har informative og spændende indlæg og artikler. Tak til hele banden.

0 0
Mikael Jørgensen 06-03-2013 12:10:14

Hvorfor pokker en priskrig? Mon ikke selskaberne i stedet for, at konkurrere om billigste priser, i stedet for begynder at konkurrere om bedste dækning. Hvad hjælper et billigt abonnement når der alligevel ingen dækning er?

0 0
Rene 04-03-2013 19:22:37

Selv om man får mere for pengene skal man også betale mere for det, jeg har fx skiftet til et abb. med fra tale, sms og data for 299,- over 4g.
Får betalte jeg 179,- det vil sige at selv om jeg nu har skiftet til et abb. som giver mig meget betaler jeg også mere end før.
Så tror at de billige abb. bliver udskiftet til noget lidt dyrere men hvor der er meget mere værdi for brugerne.

0 0

Om brug af cookies