Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   iPhone 5S og 5C - Apple sælger ud af kerneværdierne

iPhone 5S og 5C - Apple sælger ud af kerneværdierne

Kommentar: Luksusbrandet Apple sælger ud af kerneværdierne. Nu skal iPhone ikke længere være for de få, men for alle. Tvungen nødvendighed, for ikke at tabe yderligere terræn.

Apples event i Cuptertino tirsdag aften gav os, fuldkommen som rygterne have svirret om, en ny iPhone-topmodel og en billigere udgave.

Jeg blev på ingen måde overrasket, men havde efterfølgende fornemmelsen ”var det virkelig det”. Når det så er sagt, vil iPhone 5S sikkert sælge virkelig godt rundt omkring i verden.

Tirsdag kommenterede jeg på begivenhederne ved et iPhone-arrangement i København, hvor omkring 150 Apple-tilhængere var mødt op. Hovedparten var enig om, at Apple bestemt ikke havde skabt en revolution, men de fleste var alligevel parate til at købe den nye model.

Jeg synes det siger lidt om, at hvis man først er hooked på Apple, er det svært at slippe dem igen.

Fingeraftrykslæseren er da et smart tiltag, men ikke noget der i sig selv vil afgøre, om kunderne vil vælge eller fravælge telefonen. Hvis det virker, og ikke driller som sådanne aflæsere har det for vane at gøre, bliver det uden tvivl en rigtig showoff-feature for ejerne af disse telefoner.

 - iPhone 5S er beskyttet med fingeraftryk

Sensoren kan også få Apple og iOS-systemet, til at tage et skridt i retning af, at blive opfattet som en mere sikker platform.

iPhone 5C er jagten på nye kunder

Apple har behov for at skaffe sig nye kunder blandt den gruppe, som ikke vil betale 5-6.000 kroner for premium-produkterne. I Danmark har vi generelt mange penge mellem hænderne, og vi vil gerne smide mange penge for lækre produkter – netop derfor, henvender iPhone 5C sig til mange andre forbrugere verden over, der er så godt ved muffen, som vi er.

Worldwide smartphone markedet i andet kvartal 2013, holdt op mod samme kvartal 2012, ifølge Gartner, giver Apple en markedsandel på 14,2 procent og Samsung 31,7 procent.

Samsung har godt fat i highend såvel som midrange og lowend. Det brede udbud af produkter, sikrer dem gode markedsandele. Derfor er iPhone 5C et nødvendigt onde, mere end et produkt skabt af lyst – ganske som det skete da Apple lancerede iPad Mini.

Hvis ikke Apple skal sakke yderligere bagud i markedsandele, kan de ikke nøjes med at sælge highend-produkter til den vestlige verden. Netop derfor er aftalen med China Mobile utrolig vigtig, da det er den største kinesiske operatør. China Mobile har over 700 millioner abonnenter.

Flere internationale analysehuse peger på, at det de kommende år vil være udviklingslandene, der kommer til at drive væksten på smartphone-markedet. Det betyder et skift til større fokus på midrange-produkter, fremfor kun high-end, som vi hidtil har været vandt til.

Er den billig nok?

Umiddelbart indikeres prisen på iPhone 5C med 16 GB hukommelse, til at være 3.699 kroner som startpris, hvilket må siges at være en ganske høj pris, særligt set med udviklingslandenes briller på. Prisen er dog ikke officiel fra Apple, da der ikke er kommunikeret priser i Danmark.

På den tyske Apple Store ligger iPhone 5C til næsten 4.500 kroner – uanset hvad, en virkelig høj pris. Til sammenligning koster en iPhone 5 (16 GB) lige nu omkring 4.500 kroner i Danmark.

 - iPhone 5C er ikke så billig som forventet

En mulighed er naturligvis, at Apple vælger at sælge telefonen med differentierede priser i forskellige markeder – eller via operatørtilskud, for jeg tror ikke på salgssucces i et land som Kina til den pris.

Med andre ord. Prisen kan være kunstigt højt sat, hvis Apple regner med eller tvinger teleselskaberne til at smide penge efter produkterne.

Varemærker på udsalg

Selvom iPhone 5C i dens mange pastelfarver, blot er en iPhone 5 pakket ind i plastisk, ændrer det ikke på, at det nye udtryk, er et opgør med Apples premium highend-strategi forbeholdt de særligt udvalget. iPhone skal nu for alvor være for "alle".

Man kan sige, at det kendte højtprofilerede varemærke er kommet på udsalg, eller noget der i høj grad minder om. Det gode for Apple er, at flere kunder i fremtiden, vil gå rundt med en iPhone i lommen. 

Over tid vil antallet af solgt C-modeller sandsynligvis overgå antallet af topmodeller, men den dyre model er stadig vigtig, da mange jo gerne vil ind i butikken og ”se giraffen”. Desuden skal en virksomhed have et højprofileret topprodukt, for at kunne sende et signal til markedet om, at de kan gøre sig blandt konkurrenterne.

Det er sjældent set, at et varemærke bliver stærkere af, at komme på discount.

Apple er som de andre

Apple har ikke længere en stærk personprofil at sælge selskabet på, og de er nødt til at agere på basis af almindelige markedskræfter. Apple begynder for hver ny lancering, at minde mere og mere om de andre producenter på elektronikmarkedet.

Jeg har tidligere sagt, at glansen er ved at falde af, og magien forsvinder – hvilket med den nye lancering, endnu engang er aktuelt.

 - Apple har mistet magien - men ikke tryllestøvet

Samtidigt er det vigtigt at huske på, at Apple fortsat er det eneste elektronikvaremærke, der kan få kunderne til at ligge i kø foran butikkerne dage og uger, for at vente på den næste iPhone, der ret basalt kan næsten det samme som forgængeren.

Videokommentar

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Andreas 18-09-2013 13:44:21

Synes ikke rigtig man kan tale om luksusbrand længere, når man taler om Apple. Det er da netop pøblen som løber rund med iPhones, især her i Danmark.

Danmark er et iPhone land, hvilket er tydeligt når man kigger rundt i gadebilledet. Det er da netop pøblen som har taget iPhones til sig.
Det skyldes nok vores høje lønninger.

Der er da kun en håndfuld nørder herhjemme, som besidder en Android telefon. Sådan én er jeg :-)

0 0
Michael 15-09-2013 23:23:18

Baseret på release af 5 og 4s, så tror jeg at 5s rammer hylderne enten om en uges tid eller to.(27 sep. eller 4 oct.) Dog intet jeg ved med sikkerhed.

0 0
Letten 15-09-2013 07:34:00

Jeg har bemærket at Apple i USA har åbnet for pre-order af 5c på deres hjemmeside, men sjovt nok er det ikke muligt med 5s, den skal åbenbart købes i en Apple Store fra 20. September :)

"Se!, de står i kø efter vores topmodel!"

...og ikke discountudgaven af sidsteårs model.

0 0
Erik jensen 14-09-2013 01:46:09

Tjaa, Apples er nu endegyldigt blevet et stykke legetøj fra Fætter BR. Se f.eks det originale hypede beskyttelse etui (den med de mange (N)huller.

Ikke blot ligner det et børnespil, men Apples engang så stolte varemærke er med etuiet påsat , blevet forkorte til ordet "non", hvilket kan direkte oversættes til ordet "nej", hvilket er ganske sigende for manges holdning til Apples produkte, nu også udtrykt ganske tydeligt af af medarbejderne!

[URL=http://imageshack.us/photo/my-images/580/3sgk.jpg/][IMG]http://img580.imageshack.us/img580/2715/3sgk.jpg[/IMG][/URL]

[URL=http://imageshack.us/photo/my-images/11/rcyk.jpg/][IMG]http://img11.imageshack.us/img11/1063/rcyk.jpg[/IMG][/URL]


Direkte link til fotos hvis ovenstående ikke virker:

http://img580.imageshack.us/img580/2715/3sgk.jpg

http://img11.imageshack.us/img11/1063/rcyk.jpg

0 0
Marcus Dam 13-09-2013 14:52:14

Nu kan man bare gå og vente på, at de andre kopierer deres fingeraftryksteknologi til deres telefoner, for det vil komme.

Jeg kunne dog ikke finde på at købe en iPhone. Ikke fordi jeg synes, at den er dårlig, men den er bare ikke lige så fleksibel som en Android-mobil er.

Jeg er ikke Apple hader, har selv en iPad, og synes at de laver nogle fantastisk produkter, men efter at Steve Jobs er afgået ved døden (Gud være med ham), så er det som om, at innovationen er fulgt med ham, og det eneste Apple kan i dag er at kopiere sig selv.

Det ville være fantastisk at få en ny person ind til at designe deres ting med nye ideer m.v.

0 0
chris 13-09-2013 18:31:32

Tilbage i 2002 købt jeg en HP Ipaq 5450 PDA med windows som havde fingeraftryk læser.

Desuden ser det ud til at Motorola ATRIX 4G (android) fra 2011 også brugte det

http://secureidnews.com/news-item/motorola-releases-fingerprint-sensor-embedded-android-phone/

0 0
hellas7 14-09-2013 23:50:26

forskellen er vel (antaget at det fungerer GODT på iphone 5s) den samme som ved den første iphone ift. andre telefoner fra dens tid - apple var ikke først med smartphonen, men var vel først med den første rigtige smartphone. På Motorola Atrix 4G virkede det jo decideret forfærdeligt. På min nexus 4 virker ansigtslåsen (som er lidt i samme kategori) lige så dårligt.

Hvis Apple har knækket koden her, så har alle topmodeller fungerende touch id om to år

0 0
15-09-2013 06:51:13

Det får det jo stadigt ikke til at blive kopier.

0 0
13-09-2013 16:08:03

Nu skal det jo lige tilføjes at både HTC og Samsung har arbejdet på det i et stykke tid, så at kalde det kopiering er måske lige i overkanten. Men Apple har jo nok kopieret det fra Motorola :-)

0 0
ihk 12-09-2013 18:56:46

jeg fandt aldrig ud af hvorfor Andriod brugere har så ondt i røven over Apple og Apple brugere :-)

0 0
13-09-2013 14:25:16

Fordi de kalder sig innovative:

http://i1.ytimg.com/vi/B-vZtBzoEs0/maxresdefault.jpg

0 0
Allan 13-09-2013 15:33:25

Fedt billede "N" men hvor er den telefon da grim.
http://2.bp.blogspot.com/-p1atLKn3wHc/UFJkdpW6gvI/AAAAAAAAAdw/_Nk3HHBDeds/s640/341706.jpg

Og til dig lille dumme Thomas F, hvor mange gange skal du have ting at vide inden du forstår hvad der bliver sagt?
Jeg har i adskillige indlæg henvist til diverse beviser på hvor elendig iPhone er. Og jeg gider ikke kun for din skyld at gentage det.

0 0
Footiefan 13-09-2013 19:44:43

@Allan Wow, du er da godt nok en sølle stakkels fyr....

0 0
Daniel Jørgensen 14-09-2013 15:19:25

Jeg kan da ihvertfald for mit vedkommende fortælle lidt om hvad jeg synes.. Jeg har ikke noget imod iPhone eller dens funktioner og udseende.. Den er sku lækker nok og byder da på nogle fine features, men innovative har Apple aldrig været.. De stjæler med arme og ben, som de altid har gjort.

Det jeg derimod ikke kan lide er de folk der køber iPhones som gang på gang ævler løs om hvor perfekte deres iPhones er og os der ikke har dem er fattigrøve der bare ikke har råd.. Jeg brækker mig.. Hvis den er så fandens perfekt hvad kommer der så opdateringer og nye iPhones for ?

0 0
Jan Christensen 15-09-2013 12:14:58

Vi skal som forbruger være glade for der bliver stjålet med arme og ben
Bedre produkter til os.

Synes ios7 ser rigtigt godt ud, har aldrig før overvejet iphone før nu.
Har htc One nu, synes den er lige stor nok regnede med jeg ville vænne mig til størrelsen, men nej.

0 0
Footiefan 14-09-2013 16:39:12

Den sidste sætning, er det seriøst? ;-) Det er vel ret naturligt, at noget der her og nu er perfekt for en forbruger, på sigt kan og vil blive forbedret. Det gælder jo indenfor stort set alt... For mange år siden var jeg vildt glad for Nokia 3210, den var helt perfekt, dengang.....

0 0
Daniel Jørgensen 14-09-2013 17:33:05

Så er det jo bare forkert at kalde det for perfekt.. Jeg er ved at være træt af at høre på hvor fantastisk og perfekt en iPhone af.. Ja den er sikkert udemærket, men gør den nu ikke til noget den ikke er .. Er sikker på at der er noget på den folk kunne ønske sig bedre, eller noget som den rent faktisk ikke kan, som man godt kunne tænke sig at den kunne.. Og i så fald er den ikke er perfekt, det er der sku ingen smartphone der er ..

Forskellen her er, at jeg som android bruger gerne indrømmer at in HTC One S ikke er perfekt og har nogle ting jeg godt kunne tænke mig bedre.. F.eks. måtte den godt være mindre.. Men havde man derimod spurgt en Apple bruger, så var svaret i de tilfælde jeg har oplevet at deres iPhone er perfekt og de ikke kunne leve uden den og at Apple er det bedste firma i verdenen.. Jeg brækker mig ..

0 0
TF 14-09-2013 22:22:15

Du læser vist ikke så mange kommentare som du giver udtryk for for jeg læser da konstant om android/WP mobil brugere (specielt samsung brugere) der proklamere at deres mobil er perfekt eller det bedste i verden.
Men jeg vil give dig ret perfekt er det forkerte ord at bruge.

0 0
hellas7 14-09-2013 23:47:05

@ Daniel Jørgensen: Du har ret i at iphone-ejere, der ikke kan se ud over æblet på deres telefon er irriterende. Til gengæld er nogen WP- og Android-fans ikke en tøddel bedre. Generelt mener jeg, at det er et fåtal, der er så hysteriske over for deres telefon, som du beskriver.

0 0
Jan Christensen 15-09-2013 12:16:43

Hvis du kigger på diverse fora er det android fan der er de mest aggressive
Har selvfølgelig noget at gøre med der er flest android brugere

0 0
Daniel Jørgensen 15-09-2013 00:14:32

Kan godt ske du har ret hellas7, men det kommer sig nok af at det er dem man ligger mest mærke til .. Og det er nærmest ikke til at holde ud at læse .. Det gælder både for Android, WP og iPhone brugere !

0 0
TF 13-09-2013 16:38:13

Du er da en barnlig lille hater allan, indrøm nu bare du ikke rigtig har nogen grund til dit had men bare er hoppet på den trend det er at hade apple.

Du må jo have syntes om iphone engang eller havde du vel ikke købt en eller er du bare et får der gør som alle andre ?

0 0
TF 14-09-2013 00:19:38

Og allan nu ikke blive helt barnlig i denne tråd også og begynde at true igen :-D

0 0
Christoffer_FM 13-09-2013 15:56:58

Grim? Okay, det er så en smagssag.
Og mht. henvisninger, mener du så YouTube klippet og EB artiklen, som man i øvrigt skal betale for at læse?

0 0
Allan 12-09-2013 20:18:36

Vi har ikke ondt i røven, vi griner bare af jer.
https://www.youtube.com/watch?v=FL7yD-0pqZg

0 0
TF 12-09-2013 22:04:33

Når man læser dine kommentare er det nu ret tydeligt du har ondt i r.... Og det er ret sjovt du Griner af folk med iphone når du selv er en af dem :-D

0 0
Allan 13-09-2013 08:54:57

Jeg har haft en iPhone 4, den største fejl jeg har begået og aldrig mere iPhone.
Den er i øvrigt smidt i skraldespanden.

Og Apple rådner langsomt op.
http://ekstrabladet.dk/ekstra/forbrug/article2094180.ece

0 0
TF 13-09-2013 14:20:59

Men du kunne ikke svare på:

Hvad er der elendigt ved iphone da ? Hvilke fejl har du oplevet ? Hvorfor hader du apple og iphone så meget ?

Lad os nu høre hvad der har drevet en god lille dreng som dig til at blive en hater ?

0 0
Footiefan 13-09-2013 11:34:22

EB, ja så er det jo altid den ultimative sandhed ;-)

0 0
TF 13-09-2013 14:23:17

Jep i allans og mange andres triste lille verden kommer sandheden fra slader bladene og youtube :-D

0 0
Ole Christensen 12-09-2013 19:03:39

Hvor iblandt kommentarerne finder du indlæg fra Android brugere med ondt i røven?!
Just curious.. ;-)

0 0
BE 11-09-2013 19:28:08

How jeg glemte lige at bemærke noget om deres lavprismodel, - til "pøbelen".

Det brand Apple har skabt for Iphone risikerer de helt af ødelægge med denne billigmodel, der tager glansen eller "glorien" af brandet.
Det har tidligere vist sig for mange andre brands, at lige præcis den slags satsninger har ødelagt et brand totalt.

0 0
Katron 12-09-2013 16:39:32

Vil give Hellas ret her.

Bortset fra at jeg er apple fan, så havde jeg måske alligevel forventet mere, fra et af verdens mest værdifulde selskaber.

Selvom der er lanceret en billigere Iphone 5C, så er den jo ikke så billig alligevel. Lidt som en Mercedes. Sådan en kan man jo også erhverve sig for små 300.000 i form af en A klasse, men hvorom alt er, så er A-klassen stadigt en del dyrere end de andre i samme segment, hvilket gør at Mercedes stadigt bibeholder luksus brandet, selvom "pøblen" i princippet har råd til den lille model.

Der hvor jeg måske tror Apple har dummet sig, er ved at Iphone 5C er en Iphone 5 i plastik. Dermed risikerer de at first movers på iphone 5, pludseligt får tværet i ansigtet, at deres tidligere topmodel, nu ikke som sædvanligt er overgået af en ny topmodel, men samtidigt er den faktisk også overgået af deres nye "dicount model".

Jeg tror det kommer til at ramme gensalgsværdien, som mange apple folk lever højt på. Hvorfor købe en 1 år gammel brugt Iphone 5 til 4000,-, når du kan få en helt ny Iphone 5C, som i bund og grund er samme mobil, til en lavere pris.

0 0
hellas7 11-09-2013 23:37:08

både ja og nej. Jeg er enig i, at en billigere model ikke just hjælper på Apples utrolig stærke "premium brand".

Når det så er sagt, så er 5C jo ikke som sådan en lavprismodel eller model til "pøblen" forstået på den måde, at det er en telefon i mellemklassen. Dermed beholder apple til dels deres strategi om, at der altid vil være et lavpris-segment, som er uinteressant for dem

0 0
BE 11-09-2013 19:22:51

Hele tiden blev ordet "beatyfull" brugt igen og igen om Iphone 5s, og det eneste nye var stort set fingeraftrykslæseren i startknappen.

- Den var vel finansieret af NSA, og med den sædvanlige grund, at de så kan indsamle fingeraftryk fra alle brugere.

Måske lidt bedre integration mellem programmer, funktioner, men vist ikke noget der virkelig rykker i forhold til de andre producenter.

0 0
pb 11-09-2013 19:04:29

Blev lidt forundret over nedenstående for hvad er så mobilsidens officelle holdning?? For mit vedkommende er jeg rigtig glad for at der er nogen der også ser med lidt kritisk øjne på Apples produkter, tak for det John G

INFO: Denne kommentar er skrevet af John G. Pedersen, der i over 10 år har fulgt udviklingen på mobilmarkedet. Artiklen er ikke nødvendigvis et udtryk for Mobilsiden.dk's officielle holdning. Følg John G: Twitter @johngdk og Facebook

0 0
Mobilsiden.dk 12-09-2013 08:29:58

Hej PB,

Kommentarartikler er subjektive. Derfor synes jeg det var vigtigt at det fremgik, at det var min egen holdning.

Men i øvrigt tak for pæne ord.

0 0
bent c 11-09-2013 18:44:19

... som denne video demonstrerer :-)
http://www.youtube.com/watch?v=DaxU0ut5tUw

0 0
Mikkel 11-09-2013 17:17:55

Man har ikke meget at komme med, hvis man bliver nødt til at sammenligne med en 6 år gammel telefon.

Forestil jer hvis computer/bil fabrikanterne sammenlignede deres nyeste cpu/motor med en 6 år gammel model. Så virker alt jo hurtigt og smart.

0 0
DX 11-09-2013 16:29:06

Det er stadig en iPhone, alt andet er ligegyldigt
http://www.youtube.com/watch?v=1sIWez9HAbA

0 0