Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   NFC overhales indenom - Apple kan tage over

NFC overhales indenom - Apple kan tage over

Kommentar: De seneste syv år, mindst, har vi hørt om herlighederne ved NFC. Et faktum er dog, at mobilkøberne er ligeglade. Apples Passbook kan få langt større udbredelse og overhale NFC indenom.

NFC bliver måske afløst af noget andet. (Foto: Mobilsiden.dk).
NFC bliver måske afløst af noget andet. (Foto: Mobilsiden.dk).
Foto: Mobilsiden.dk

NFC, Near Field Communication, er den teknik, der kan gøre vores smartphone til et betalingskort, og introducere den digitale pengepung.

Det er syv år siden jeg skrev de første artikler om NFC, og flere gange siden har vi hørt ”nu slår NFC igennem”. Men reelt er der intet sket! Teleselskaberne i Danmark har godt nok indgået en alliance, der skal sikre kunderne ensartet mobilbetaling, på tværs af operatører, men samarbejdet har endnu ikke givet resultater.

Teleselskaberne har tidligere sagt, at de vil kræve NFC i de mobiler der skal sælges i butikkerne i Skandinavien, men heller ikke dette, er blevet til noget.

Ifølge Mikkel Bønnelycke fra TDC, der netop har talt på konferencen Mobile & NFC 2012 i København, forventes denne gruppe, at afsløre noget i 2013. Men derfra, og til kunderne kan betale med mobilen, er der nok et pænt stykke vej.

NFC har ikke fået et gennembrud

NFC kan også anvendes som erstatning for de nøglekort hotellerne benytter, samt som rejsekort i busser og tog.

Men heller ikke her har vi set noget gennembrud. Årsagen er blandt andet, at systemer som Rejsekortet aktuelt ikke kan benyttes med NFC i mobilerne, blandt andet på grund af udfordringer med organisering blandt flere nye aktører og betalingen herfor.

Udbredelsen af smartphones med NFC er fortsat begrænset. Selvom det er meget smart, at man i nogle tilfælde kan parre et headset, eller en højtaler, eller dele et billede, ved at holde to NFC-enheder sammen, så er det bare ikke en ”killer-feature”.

Dertil kommer, at næsten ingen mobilejere kender til NFC, ej heller, ved om deres telefon har det.

Alt for besværligt

Det er ikke så svært at regne ud, hvorfor NFC-udbredelsen stadig ikke er synligt i bybilledet.

For det første skal vi udskifte mobilparken før kunderne kan benytte det. For det andet, skal aktører som busselskaber, hoteller og betalingsudbydere som NETS, udskifte for millionvis af kroner dyrt udstyr. Og hvem skal betale det?

NETS har godt nok tidligere skrevet i en pressemeddelelse, at de sælger terminaler med NFC. Men det forbinder jo stadig ikke ens kreditkort med NFC i telefonen. Her mangler en eller anden form for software.

Den seneste melding jeg har fået fra NETS går på, at butikkerne i 2013 er tvunget til at skifte dankort-terminalerne til nye modeller. Det er dog op til den enkelte forretning, om de vil vælge en terminal med eller uden NFC.

Og så er jeg slet ikke gået ind i diskussionen om hvem der skal håndtere betalingerne. Er det teleselskaberne, der skal agere bank, hvis indkøbene skal hæves på mobilregningen? Eller skal NETS? Og hvad med de ting du har købt, eksempelvis kort til bus eller tog, hvad sker der med disse hvis mobilen tabes eller andet?

Hvad sker der med dit mobilabonnement, hvis du ikke betaler supermarkedsregningen til teleselskabet? Lukker så også abonnementet?

Alt i alt er det alt for besværligt, at få mange forskellige aktører, til at løbe samme vej. Alle har deres egen agenda. Derfor ender NFC-betaling i kaos.

iPhone mangler NFC

Mange havde forventet NFC i iPhone 5, der netop er landet i butikkerne. Men denne funktion udeblev.

Da iPhone er den mest solgte smartphone, også uden for gadget-nørd kredse, vil det kunne give NFC et kæmpe boost, såfremt Apple satsede på denne teknologi. Ganske simpelt fordi, at iPhone er ualmindelig udbredt, og fordi iPhone-folket anvender deres mobil til andet og mere end blot SMS og samtale, noget der ikke sker i samme omfang på f.eks. Android.

Jeg tror aldrig Apple vil komme med NFC-produkter. Alt tyder på, at de igen går egne veje. Denne gang hedder vejen Passbook.

Sådan bliver Apple til bank

Med Passbook kan selv små forretninger i dag oprette gavekort, fly- og rejseselskaber, kan lægge billetter ind, og så er digitaliseringen så småt i gang.

På grund af iPhones udbredelse, kan butiksejerne godt se en fidus i, at benytte Passbook, til f.eks. halv pris på softice, som vi tidligere har beskrevet og vist i praksis. Apple presser altså Passbook ud til slutbrugerne, ved at tilbyde noget, der på overfladen virker uskyldigt.

Når kunderne er vænnet til det helt naturlige i, at Matas- og IKEA-kortet ligger i mobilen, sammen med en koncertbillet og rabat på is, så er det let at introducere betaling; kunderne benytter jo så allerede et system de kender.

Passbook kan måske være kreditkort

Et Passbook-kort har en stregkode som forretningerne kan kode deres betalingsautomater til at forstå. Så når et Passbook kan være rabat i Matas, kan det med ganske lidt besværlighed, også være et kreditkort, lidt firkantet sagt.

Det kræver, så vidt jeg ser det, softwareprogrammering, at binde et pass til ens kreditkortoplysninger. Vi skal her huske, at kreditkortet allerede ligger i iPhonen via iTunes.

I stedet for, at butikkerne, der jo har stregkodescannere i forvejen, skal investere i nyt NFC-udstyr, er dette skridt også billigere. Mange forretningsdrivende har i dag en iPhone, og er således åbne for Apples verden, og kender den. Med andre ord, er det lettere at få dette kørt igennem, end et nyt system som NFC.

Apples nye cash-cow

Det tankevækkende er, at jeg i syv år har skrevet om NFC, men ikke set det i praksis i en butik én eneste gang. Men kun tre måneder efter introduktionen af Passbook til udviklerne, har jeg allerede set dette live i en lokal butik, der er med i et åbent forsøg, som alle med en iPhone kan deltage i.

Web-TV: Sådan bruges Passbook i praksis

Med andre ord. Bliver Passbook med rabatter en succes er næste skridt til mobilbetaling ikke langt væk. Dermed bliver Apple bank, og kan også tage betaling for de beløb som de håndterer – en mulig ny cash-cow for den amerikanske koncern.

NFC er en teknik, som for syv år siden virkede som en god idé. Men nu er den reelt på vej til at blive overhalet.

Flere store danske virksomheder som Billetnet, Kino.dk og SAS er positive overfor Passbook, og i gang med at se på mulighederne.

Jeg ville tænke mig utroligt godt om, hvis jeg skulle investere i NFC udstyr i en forretning. Mit svar vil nok være, at lade pengene blive i lommen, og satse på andre løsninger.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

BSG 27-05-2013 14:31:06

Intet vil blive standard, hvis det kun skal bruge Google eller Apple.

Tror det bliver en løsning, som kører uafhængigt af både google og apple :)

0 0
05-10-2012 23:18:56

Ja det er tydeligt at folk der ikke har leget med nfc, ikke har en pind indsigt i de muligheder der ligger i det. Jeg har 5 - 6 tags jeg bruger dagligt. De styre min opsætning på mobilen alt efter hvor min mobil bliver placeret. Derudover bliver opførsel af info mellem mobiler mega nemt. Trådløs opladning? Nokias kanon ide med at din mobil oplades når den ligger på cafebordet osv. Og her er vi ikke engang gået i gang med betalingsdelen endnu.

Passbook er da skide smart, men det er ikke er alternativ, men et supplement. Kan forresten også fås til android under navnet passer wallet. Det er jo egentligt mega simpelt, passbook systemet. Du køber en billet eller lignende og du får en billet/fil i et bestemt format, som der så bare skal vises fem...... Det rigtigt fede ved det er at når Apple disker op med de her ting, så savler den halve klode og der kommer skub i tingene.

0 0
05-10-2012 23:20:10

Alternativet skulle være pass wallet :-)

0 0
Kim Harder 05-10-2012 12:48:43

Løsningen på betaling, behøver ikke, at ligge i mobilen. Det kan reelt ligge i dit øje, eller fingeraftryk. Mobilen bliver indbygget i dig, og du bruger enten et par kontaktlinser, eller briller med skærm. Du taler i telefon ved hjælp af tanken.

0 0
Kim 06-10-2012 00:11:05

Ja... og hvor er privatlivets frem når du har en Google konto der er tilkoblet din blodstrøm? Når du ikke ved hvornår du snakker i telefon, eller hvornår Google fortæller dig "hvad der mangler i køleskabet"?

Tro mig... du vil foretrække bøvl ;)

0 0
Kim 06-10-2012 00:11:28

Privatlivets fred...

0 0
Kim Harder 06-10-2012 13:04:48

Selv om den virker så direkte, så vil der forsat være mulighed for, at skældne mellem funktionerne. Køleskabet sender trådløs til dit hus serverenhed, som kan komunikere med din mobilenhed/telefon.

0 0
Mads Knudsen 05-10-2012 11:19:37

Jeg tror man skal passe på med at sætte Passport og NFC skarpt op mod hinanden.
Da NFC kom frem var en af visionerne at det b.la. kunne bruges til betaling men det var mere en funktion blandt mange andre.
NFC har udviklet sig mere til at blive en mulighed til at forbinde enheder og mindre til betaling.
Apple har Passport, Goggle har Wallet og Windows kommer også med Wallet. Mon ikke de 3 bliver kompatible med de samme enheder til betaling.
NFC ser jeg absolut fremtid i.
Den nye Nokia Lumia 920 med NFC og trådløs opladning f.eks.
Nokia har selv lavet en NFC højtaler med trådløs opladning, men Logitech, Phillips og sågar B&O kunne lave en afspillerenhed/dock som ikke var branded kun til Apple.
Forestil jer en Beosound 8 med en dock uden stik men med NFC og trådløs oplader. Og vupti kunne B&O komme bredere ud end kun til Apple.
NFC vil måske ikke blive brugt som nøglekort til hoteller, men forestil jer at der hjemme kan I bare låse døren op med telefonen frem for en nøgle, og kobles det til alarmen låser man døren og slår alarmen til med det samme. Så er det også nemmere at lave en ekstranøgle til svigermor.
Eller naboen skal passe kat og vande blomster. Vupti laver man lige en NFC nøgle i deres telefon som gælder i en uge og derefter slettes.

Eller når man møder på arbejde og skal åbne computeren og skal igen diverse log-in og passwords. Man sætter telefonen i en NFC-dock og computeren er låst op og klar imen telefonen synkroniserer med computeren.

NFC er sikkert død som betaling.
Men jeg ser rigtig meget fremtid i NFC.

0 0
CJ 05-10-2012 11:50:06

Tror helvede fryser til før B&O laver noget der appellerer bredt ;-)http://www.engadget.com/2012/10/04/b-o-play-beoplay-a9-expensive-fancy-wireless-speaker/

0 0
Mads Knudsen 05-10-2012 12:39:04

Det ved jeg nu ikke. Netop deres Play-serie skulle jo bruges til at komme bredere ud og nå dem som ikke spendere 100.000+ på et nyt anlæg.
De ville være godt dumme hvis de ikke gjorde.
Men ellers kan de andre producenter gøre det. Så er der også mulighed for at alle os fattignumser kan få råd.

0 0
Ole Christensen 05-10-2012 11:49:50

God pointe. :o)

0 0
serpent 05-10-2012 10:49:14

Interessant artikel. Jeg håber udviklingen vil begynde for NFC, men det kommer nok til at tage tid. Gad vide hvor stor en andel af telefonerne der har NFC?

Siden John ikke vil skrive om fejlene ved iphone 5 smider jeg lige et link til politikken og andre som skriver om det:

http://politiken.dk/tjek/digitalt/telefoni/ECE1771280/apple-under-pres-iphone-5s-boernesygdomme-vaelter-frem/

http://gizmodo.com/5947972/apple-acknowledges-iphone-5-camera-problem-says-youre-holding-it-wrong

http://ekstrabladet.dk/kup/dinepenge/article1839386.ece

0 0
BSG 27-05-2013 14:36:15

Det er lige meget hvor mange fejl en iPhone har, Apple brugerne vil ikke se dem og ignorerer dem totalt :)

Ideen med NFC er skidesmarrt, men det er langtfra altid at det smarteste vinder brugerens interesse, se blot på Microsoft Windows!

0 0
serpent 05-10-2012 12:00:27

Burde du ikke nævne Google wallet i artiklen, det er vel yderst relevant for emnet?

0 0
Schimmell 05-10-2012 09:32:57

..at sammenligne æbler og pærer?
Som mange andre kommenterer ovenoveer, er det jo kun som 'betalingssystem' at Passport fungerer.
Hardwareimplementeringen i NFC tillader jo netop integration med andre enheder til utallige formål. Passport kræver en stregkodescanner, altså er det kun til en avanceret 'billetautomat'. Det samme kan lade sig gøre ved at have sine 'print-selv'-billetter liggende på telefonen og lade dem scanne i døren til en given koncert. Det gør jeg hver gang.
NFC er jo et sammenkog ml Wifi-Direct og bluetooth, hvilket muliggør mere bruger-bruger kommunikation, deling osv. Altså noget som kan deles. Det kan man ikke med Pssport.
Jeg synes diskussionen er relevant ifht hvilket system der er 'modent' nok til at blive brugt her-og-nu. Men samtidig er det også en anelse søgt.
Det at man passivt kan bruge NFC til opladning, kommunikation ml enheder, og diktere personlige indstillinger er Passport langt overlegent. Mulighederne er jo kun begrænset af ideerne, og så er det jo slet ikke begyndt. Det er, om ikke andet, altså blevet til en artikel og diskussion ml Apple og alle de andre. Det er en svær balancegang, men objektivt set synes jeg det hele er lidt søgt. Noget modnes over tid og fungerer når alle er klar, og andre med en her-og-nu idé a la Apples Passport, som 'blot' er et stykke software. Jeg er ikke imponeret, bevares det er smart og fungerer. Men hele ideen omkring NFC er jo at det er konnektiviteten ml enheder i alskens afskygninger som er det fede og motiverende.
Den løbende fokus på NFC og tilhørende services og tilbehørsprodukter er jo ikke startet endnu. Alene de dyrt indkøbte billetautomater med NFC får jo på et tidspunkt Passport til at blegne...
Jeg har svært ved at se de to teknologier kan sammenlignes ligeligt. Blot mine 10 cent ;-)

0 0
mobilos 05-10-2012 01:44:58

Som så mange andre allerede har påpeget er NFC jo ikke kun betaling... Langt fra!
Jeg glæder mig bl.a. til at se en hel røvfuld produkter ala JBLs højtaler til NOKIA Lumina, som kombinerer NFC med trådløs opladning.

0 0
Peter Frederiksen 05-10-2012 00:54:30

"hvorfor NFC-udbredelsen stadig ikke er synligt i bybilledet."

Det er reelt først i år, at NFC mobiler er kommet for alvor til DK.

Og spørgsmålet er hvor mange NFC telefoner er der solgt i DK?

0 0
Peter Frederiksen 05-10-2012 00:39:35

Bare ikke i DK.... det vare nok 2-3-4 år..

Jeg tror ikke på at Apple får held deres Passbook i EU, som betalingsmiddel, da de "kun" har 20% af verdensmarkedet og f.eks. i Spanien er har Apple under 5%

INSTALLED BASE OF SMARTPHONE OPERATING SYSTEMS IN USE 2012

Android . . .53%
iOS . . . . 20%
Symbian . . .11%
Blackberry . 8%
bada . . . . 3%
Windows . . 2%
Others . . . 3%
(Tomi Ahonen Phone Book 2012)

Hvis det bliver ikke NFC, tror jeg mere på PayPal, da de er på næsten alle platforme.

Og det virker som om at PayPal vil lave en Passbook lignede ting...
http://www.computerworld.com/s/article/9220048/PayPal_unveils_mobile_payments_for_in_store_shopping

Men jeg tror på at NFC bliver et betalingsmiddel, vi i DK er seriøse bagud, hvis ikke NFC mobil betaling, så RFID Visa/Dankort

England bliver det førende NFC i EU, da de længe har haft RFID plastik kort siden 2007, og derfor er deres betalingsterminaler klar til NFC...

Visa og Samsung S3 har testet NFC payment under OL og det ser ud til at have været tilfredsstillende.

http://www.nfcworld.com/2012/09/19/317958/visa-releases-olympics-nfc-and-contactless-usage-statistics/

Orange UK Samsung S3 NFC payments
http://www.nfcworld.com/category/applications/payments/page/2/

Og der er givet grønt lys fra EU til de store Teleselskaber i UK
http://www.nfcworld.com/2012/09/05/317593/uk-carriers-get-green-light-to-launch-nfc-in-the-uk/

Tyskland
http://www.nfcworld.com/2012/10/02/318162/telefonica-o2-begins-mobile-payments-rollout-in-germany-with-mpass-contactless-stickers/

T-mobile og MasterCard
http://techcrunch.com/2012/07/02/mastercard-ties-up-with-t-mobile-for-nfc-mobile-payments-in-europe/


Jeg tror at Nets, SDS, Teleop. og banker lurerpasser lidt, og afventer resultater fra UK, DE og FR..

En anden Fremtidsmulighed for supermarkeder, er at man kan tage en vogn og nogle indkøbsposer, NFC Skan prisen og put dine vare direkte ned i indkøbsposen, når man er færdig med at handle, gå til skranken NFC skan, betal, gå...

Hvilket er blevet realitet i et supermarked i Paris... Der er en Video...

http://www.nfcnews.com/2012/09/12/groupe-casino-launches-nfc-shopping-app?tag=Payments

Supermarket ideen er det der giver mig mest stå pels, for det spare en for tid, og så ville jeg tro på, at det virkeligt kun tager 5 minutter handle i fakta. :-)

0 0
Frederik 04-10-2012 23:01:55

Jeg håber ikke du har ret, John. Vil helst undgå at Apples proprietære tilgang skal dominere. Ville være bedre hvis Apple for en gangs skyld kunne samarbejde med alle andre. I øvrigt skal Apple ikke også tjene penge hver gang jeg f.eks. handler ind i supermarkedet. Der er gået big brother i dem. Nej tak.

0 0
Hans 04-10-2012 22:03:15

Jeg har altid haft min tvivl om NFC som betalingsmiddel. Særligt pga to ting.

For det første sidder Nets tungt på det danske marked, og en generel løsning er næsten nød til at komme fra den kant. Jeg tror bare ikke Nets er parat til at rulle en sådan løsning ud. Ikke at de ikke kan, se bare på udrulningen af chip-kort. Det gik forholdsvis gnidningsfrit. Men en udrulning af NFC, vil gøre at de mister noget af deres greb på marked, og i sidste ende vil det kunne føre til at andre spillere kom ind på det.

For det andet, hvis vi forestillede os at NFC slog igennem på trods af Nets, ville en åbning af marked med stor sensynlighed medføre en eller anden form for afgift på brugen af systemet, og her vil butikkerne nok ikke sluge den ligesom ved dankortet. Vi snakker jo ikke om en lille dansk løsning, men derimod en international løsning, hvor lande som er mere vant til at betale for brugen, vil være med.

Derudover tror jeg John har fuldstendig ret. Ikke nok med at hardwaren skal være i butikkerne, men den skal jo også være ved brugerne, og de skal ikke mindst være klar over de har den.

Men men men... Vi har lige indført et system i danmark (og sådan set også i resten af verden) hvor vi benytter kraftig kryptering af vores betalingskort for at undgå kopiering. Er du sikker på bankerne (eller slutbrugerne for den sags skyld) er villige til at benytte et system som kan kopieres med hvilken som helst telefon. Selvfølgelig kan man indføre en eller anden form for dynamisk stregkode eller tovejsgodkendelse eller noget helt tredje. Men kan vi stole på sådan en løsning, og mere relevant, vil vi stole på det. Derudover tror jeg simpelthen ikke marked har brug for endnu et betalingsmiddel (dette gælder både passbook og NFC). Dankort slog igennem fordi vi pludselig havde adgang direkte til vores bankkonto, uden vi skulle forbi banken, og det passede perfekt ind i et forbruge-samfund, hvor man helst ikke skulle kunne nå at tænke os om, før vi købte. Men mobilen ville jo bare erstatte dankortet, og ikke tilføre meget nyt. Det er prøvet før, med meget dårlig udfald (danmønt). Vi skal huske på, at der er en verden udenfor mobilsiden, og den er ikke så hurtig til at omfavne ny teknologi, som vi er.

På trods af alt det, tror jeg helt sikkert passbook kan skabe et marked. Passbook vil meget let kunne blive billetternes svar på kreditkortet. For her mangler der faktisk et system hvor man kan samle sine oplevelser rejser osv. Apple skal bare passe på, da det jo ikke er noget magisk system, og det kræver ikke meget fantasi at forestille sig et tilsvarende system, som virker på alle smartphones via browseren. Det kommer helt an på hvor grådig Apple har tænkt sig at være.

Nu skal vi forresten huske på, at NFC har mange andre muligheder end blot betaling, og derfor tror jeg ikke teknologien er død. Den var blot dødfødt som betalingsmiddel i danmark.

0 0
Hydra 04-10-2012 22:02:44

Synes det er noget forsinket denne artikel er kommet gennem redaktionen.

NFC rører sig jo netop nu mere end nogensinde før. Især nu hvor NETS nye sikkerheds krav blevet aktuelle kunne tidspunket jo ikke være bedre. Samsung har NFC, Nokia har NFC m.fl.

Mange butikker er så småt ved at få det i hovedstaden, Roskilde festival har meldt de har det næste år.Rejsekortet udkom i Juli måned, forstår ikke deres valg med ikke at lancere NFC men tror det har noget at gøre med idé til realisering kan tage laaaang tid hos DSB.

Men NFC er jeg overbevist om er kommet for at blive, koster kun 1000kr ekstra for at få NFC integreret i en terminal sidst da jeg tjekkede det, og det var for et år siden!

2013 er året hvor NFC efter min mening får ben at gå på!

0 0
Kongand 04-10-2012 19:53:35

Jeg har lidt svært ved at gennemskue, om denne artikel er skrevet med danske briller, eller om der også har været kigget uden for lille DK?

For som Tommy skriver, så er NFC jo mere end blot betaling.
Tag feks. Nokias aftale med en cafe-kæde om at have NFC i bordene, så man kan få ladet mobilen op, når den blot ligger på bordet.
Og personligt ser jeg virkelig frem til, at trådløs opladning kommer til andre mobiler end blot Lumia'en.

Jeg synes, overskriften er lidt misvisende - eller også er artiklen skrevet i et lidt for snævert perspektiv...
Men artiklen vil være god som debatoplæg, hvilke I gerne må lave flere af - og også gerne på "skæve" emner, der måske ikke er i fokus, men kan udvide folkets forståelse.

0 0
Kim 04-10-2012 18:43:29

Det er lige nøjagtigt denne form for artikler der er behov for - ja ja, der er naturligvis nogen der føler at andre bliver favoriserede, det er hvad det er.

Men det der er det fede er, at det skinner igennem at nogen faktisk har tænkt over indholdet i artiklen - og tænker videre over kritikken.
Det har Mobilsiden brug for, ikke alle de der elendige undersættelser af andre sites, der mangler perspektivering og eftertanke.

Og ja, jeg har tænkt mig at understrege hvor elendig en skribent "Hr. Smith" er, ved at påpege alle hans fejl. Han er sikkert et fint menneske, men når man hverken behersker det danske sprog eller analytisk sans, så bør man ikke arbejde som skribent. Sorry. At han samtidigt tilsyneladende mangler basisviden om mpobilverdenen gør det ikke just bedre.

0 0
DX 04-10-2012 17:12:10

for størsteparten af verdens smartphone brugere, os der ikke har,og aldrig får en iPhone.
( og pas nu på du ikke laver en "John Strand )

0 0
Mobilsiden.dk 04-10-2012 17:21:05

Nej DX. Det er rigtigt.

Men mit bedste bud er, at Google og Microsoft vil komme med tilsvarende løsninger.

Mere end syv års snak om NFC uden noget som helst resultat, har givet stof til eftertanke. Specielt når man tænker på, hvor hurtigt Passbook har fået udviklere op af stolen.

0 0
Martin 04-10-2012 17:34:28

Tror det har noget at gøre med, som du selv nævner i artiklen. Drift omkostningerne hardware mæssigt er for dyrt. Forhandlerene vil jo ikke betale for NFC de betaler nok i forvejen til NETS i terminal gebyrer.
Så er en software løsning bedre, og ikke mindst billigere.

0 0
Tommy 04-10-2012 17:47:19

software er ikke nødvendigvis billigt, men NETS (og andre) må føle sig lidt truet ved bl.a. introduktionen af passport og NFC, så måsk får forretningerne lidt bedre betingelser.

Dog skal det siges at selvom man har hørt om NFC, ja så har det jo i lang tid været under udvikling og de første produkter kom jo først for et år siden.
Derudover så er NFC jo meget andet end betaling. Jeg har et headset med NFC, men med fx Nokia bordlader der også har NFC i sig, så kan man jo sætte den til at gå på lydløs, slå data fra og sætte alarmen til kl 7.30 (hvis den står på natbordet) - eller noget helt andet.

Det smarte ved NFC er ikke betalingen, endnu. Men hvis NFC bliver lavet til en ordentlig standard, så kan der ske ting og sager, men pt er NFC også så meget andet.
Der findes jo også droids med NFC, og flere kommer til, så når når Google Wallet og MS WP WAllet Hub bliver videreudviklet, så tror jeg fremtiden ligger i mere end blot software.

Apple skal dog have ros for at gøre det nemt, ved at det blot er en app som nu mange brugere har, men det begrænser sig til "blot" betaling og rabatkupon'er. NFC tilfører en ekstra dimension - Google og MS' wallet er jo også software.

0 0
Esben 04-10-2012 22:05:26

Det er ligegyldigt hvem der vinder kampen om at blive fremtidens betalingsform. Uanset om det bliver Passbook, Google wallet eller en NFC løsning.

Det vigtigste er at de nuværende betalingskortløsninger får nogle reelle konkurrenter så deres ALT for høje priser reduceres.

0 0
gielsgaard 04-10-2012 17:33:34

John har jo ret her, når der ikke er sket noget i 7 år, tja så er den nok død, lad det nu ikke blive en tråd hvor Apple fans og Android fans kaster sig over hinanden, og nej jeg har ikke Iphone men en Gnex.

0 0
Mobilsiden.dk 04-10-2012 17:47:13

Nej, det skal helst ikke blive en Android/Apple krig. Jeg konstaterer blot, at Apple roder med noget, der på overfladen ser "uskyldigt ud". Men måske ligger der en større agenda bag.

0 0
hellas7 04-10-2012 17:11:57

... Så bliver den en gevaldig ydmygelse af Google, som har prøvet at sætte det på dagsorden siden Nexus S, der snart er to år gammel

0 0
Mobilsiden.dk 04-10-2012 17:19:30

Ja, det bliver i hvert fald interessant at følge. :-)

0 0

Om brug af cookies