Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nokia-boss: De unge er trætte af iPhone

Nokia-boss: De unge er trætte af iPhone

Windows Phone har gode muligheder for at fange de unge, da iPhone er for almindelig, og Android er forvirrende, lyder det fra Nokia-chef.

Nokias Windows Phone-flagskib, Lumia 800
Nokias Windows Phone-flagskib, Lumia 800

Nokia satser hele puljen på Windows Phone-styresystemet i forsøget på at give iPhone og Android-mobiler kamp til stregen.

Foreløbig har den finske mobilgigant skudt Lumia 800 og Lumia 710 på markedet, og fremtiden ser lys ud, da de unge er på vej væk fra både iPhone og Android.

Sådan lyder konklusionen i hvert fald fra Niels Munksgaard, som er portefølje-, produktmarketing- og salgsdirektør hos Nokia Entertainment Global.

- "Vi oplever, at ungdommen er ret trætte af iPhones. Alle har en iPhone," siger han ifølge pocket-lint.com.

- "I tillæg er der mange, som ikke er glade for kompleksiteten ved Android og manglen på sikkerhed. Så vi ser i stigende grad, at de unge, som vil være på forkant og prøve noget nyt, vender blikket imod Windows Phone-platformen."

LÆS OGSÅ:
- Nokia støder iPhone fra tronen i Holland
- Nokia Lumia 800 - den bedste Nokia i flere år (mobiltest)

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

mobilos 22-12-2011 21:05:22

Det er med iPhone som med Facebook... Socialklasse 5 har fået adgang til dem, og så siver interessen hos trendsætterne...

0 0
varmen 22-12-2011 00:54:20

Lad os bytte ordene "dumme" ud med "simpel bruger" og "kloge" ud med "avanceret bruger" ? Er der stadig grund til at iPhone folk skal blive ved med at være foragede? Men for satan. Det må da også være den værste skare jeg har fat i her, ellers ser det da sort ud for Apple.

0 0
varmen 18-12-2011 13:45:58

Jeg synes faktisk du beviser min påstand rigtig godt :)

0 0
Katrine 19-12-2011 20:12:48

Hold da op...
Alle som har en iPhone, går ikke med bruncreme og er dumme. Det kan lige så godt være, at de "dumme" har Android.
Det er åndssvagt at sige, at hvis man har en iPhone er man en bestemt "slags" person. ;-)

0 0
varmen 19-12-2011 21:26:21

Hvor mange af jer er under 18 ?...

0 0
Katrine 20-12-2011 16:49:03

Jeg er under 18. :-)

0 0
Katrine 21-12-2011 23:23:41

+ f.eks Prinsesse Marie har en iPhone. Går hun med bruncreme og bukser fra G-star? Nej, vel?

0 0
ihk 17-12-2011 12:17:48

er du fuldstændig hjernedød?
så alle dem der har en iPhone går med brunecreme og er dumme?

0 0
Onkel_Per 18-12-2011 09:49:00

:-) Så er du bare sat i bås ;-)

0 0
varmen 16-12-2011 01:51:55

Det er en svær ting at udtale sig om. For mig kan man dele det op i "dumme" og "kloge" folk. De "dumme" er dem der har alt for travlt med g-star bukser og brunecreme, ofte dem der har iPhone. De "kloge" er dem der er mere nede på jorden, og har tid til at gå op i andet end hvide sneakers og dyre tasker. Ja, det er lidt firkantet, men ikke desto mindre er det min erfaring. Er selv i gang med en ungdomsuddannelse.

0 0
David 18-12-2011 10:17:53

hehe..

0 0
Michael Harforte 16-12-2011 12:36:47

Hvor mange telefoner har Du prøvet??? Og hvor meget bruger du den i hverdagen ??? Jeg bruger bruger min telefon 100 % firma mail/kal. 3 priv. Mails 3 Private Kalendere. Sender billeder . Klare bank. jeg bruger stort set ikke pc. andet end på jobbet,
Det er der kun et få tal ef telefoner der kan klare hvis sikkerheden skal være i orden og pt er der kun IPhone.
Men som jeg tidligere skrev. Jeg vil hellere ha en N9. Dem mangler apps..

0 0
varmen 16-12-2011 15:20:50

Hvor gammel er du ?

0 0
OliverB95 15-12-2011 20:32:45

Han har jo helt ret. Jeg er 16, og jeg vil da også langt hellere have en WP7 end iPhone eller langt de fleste Android telefoner!

0 0
Frederik 15-12-2011 17:43:18

Jeg har selv en Windows Phone, men jeg synes han skal træde lidt varsomt for han er lige blevet gjort til grin på grund af den udtalelse i Berlingske.

http://www.b.dk/tech/dansk-nokia-chef-unge-gider-ikke-iphones-og-android

Og det var jo ikke meningen..

Jeg elsker Windows Phone, men der er nogle downsides ved det. Selvfølgelig den stadig forholdsvis lille Marketplace, som dog vokser rigtig hurtigt.

Men især flere muligheder for at tilpasse styresystemt og få det til at se mere personligt ud. Microsoft skal passe på at de ikke falder i samme fælde som Apple at visse folk måske bliver trætte af det fordi at MS ikke fornyer sig.

Til gengæld tror jeg at Microsoft har indset at mobilplatforme i fremtiden vil være et rigtig vigtigt segment da folk bruger mere tid på smartphonen/tabletten end de gør på laptop/desktop computeren.

Så jeg tror Microsoft arbejder i højeste gear på Windows Phone 8 som kommer en gang i 3. kvartal næste år så vidt jeg ved. Jeg tror Microsoft pumper de penge i projektet der skal til for dette her SKAL lykkes for dem. Det er de klar over.

0 0
Henrik 15-12-2011 18:55:25

Ja ok, nu er den blog jo også en US blog. Man skal ikke komme for godt igang med at ditch'e US tech som europæisk firma.
Hvorfor er det danske medier aaaaaltid kun skriver efter og aber efter US medier?

0 0
Tommy 15-12-2011 18:14:49

endnu vigtigere så tror jeg MS har regnet den godt ud med et godt system forbundet med pcen (win8) og xbox'en. Så mangler vi bare en ny xbox... Jeg er dog ikke det store konsolmenneske, men hvis integrationen mellem mobil, pc og xbox bliver fed nok så kunne jeg godt blive fristet!

0 0
Michael Harforte 16-12-2011 12:27:39

Ms er lige kommet med en del x-box Apps til iOS

0 0
ladjo 15-12-2011 15:38:05

I teenage årene har de fleste travlt med at finde dem selv.
Det gør de unge mennesker ved at kopiere alle andre end deres forældre.
Deres forældre har Nokia telefoner, så det vil de bestemt ikke have...

Nogle forlader teenage alderen som 18 årig og har så fundet sig selv...
Andre venter til de fylder 100... eller som jeg 120 ;o))


Glædelig jul og godt nyt år, uanset hvilken telefon du er fan af...

0 0
Simon Larsen 15-12-2011 19:34:34

Er ikke helt enig.. Jeg er selv en 16 årig dreng og jeg gider ikke have præcis det samme som mine venner ;)
Mine venner har for det meste en gammel Nokia mobil, En Android mobil (HTC, SE) eller iPhone 3gs/4 ;)
Hvor jeg dog selv har en Nokia N9, som jeg er utrolig glad for :p
Og mine forældre har hele tiden haft Nokia mobiler (Helt op til C7) :) Og jeg ville foretrække Symbian / WP7 eller MeeGo fremfor Android og iOS :D

Glædelig jul og godt nytår til dig også ;)!

0 0
svenn 15-12-2011 20:24:28

...@Simon...det var da helt rart at høre, at der alligevel er fornuftige teenagere til.
Var ved at tvivle...
Kipper lige med flaget.
Så er jeg straks mere rolig for min snarlige alderdom nu.

0 0
Katrine 21-12-2011 23:22:16

Hvorfor er man fornuftig ved at have samme mobil som sine forældre? ;-)
Alle (f.eks mine) forældre har jo ikke en Nokia. Tværtimod har min mor en HTC Desire HD og min far har en iPhone. :-)

0 0
Katrine 15-12-2011 15:19:11

Er selv rimelig ung - under 18, og jeg vil altså bestemt ikke vælge en Nokia frem for iPhone.
Jeg har selv en iPhone 4S, som jeg er enormt glad for.
Efter min mening er iPhone ikke "almindelig" - og Android er ikke forvirrende. Tværtimod er Nokia det mærke, jeg helst vil undgå. :-)

0 0
Henrik 15-12-2011 18:48:07

Hvis du har prøvet en N9 eller en Lumia 800 vil du ikke sige dette. Trust me.

0 0
Michael Harforte 16-12-2011 12:23:03

Jeg har prøvet N9 Fantastisk telefon. MEN 3 måtte tage den tilbage da den ikke havde programmer til den danske hverdag feks. Netbank. Og min bank kommer ikke med sådan app.
Jeg har prøvet dem alle ikke win 7 men ellers, og ender ved IPhone hver gang. Har nu haft 2-3stykker fra nr. 1(USA). Den vinder "desværre" hver gang,
JEG ER IKKE APPLE FAN.
Ville helst have Nokia N9 .

0 0
Tommy 16-12-2011 15:23:40

der kommer snart alien dalvik til N9, og så kan du bruge nogle af andriods apps - og det også gælder diverse netbanke ved jeg dog ikke.

0 0
Kim 16-12-2011 17:21:34

Tommy, jeg tror desværre du må skyde en hvis pil efter Alien Dalvik til N9 (MeeGo).
Nokia Danmark har jeg spurgt direkte flere gange, og de vil ikke bekræfte noget.
I mellemtiden er Alian Dalvik annonceret i en 2.0 version, der ikke er til MeeGo.

0 0
15-12-2011 21:27:52

Hvis det(Katrines) er den generelle opfattelse af Nokia i DK og måske i Vesten så ser det skidt ud for Nokia og så tror jeg der skal en hel mere til, nemlig at Nokia bliver smart og det kræver en intet mindre end spektakulær kampagne fra Nokia og den synes jeg mangler.

Nokia har måske løst problemet med telefonerne, men markedsføringen?? Jeg ser ikke meget til den, hvis Nokia var et nyt mærke så ville jeg ikke have opdaget dem.

0 0
Henrik 15-12-2011 23:17:11

Jeg synes nu deres N9 reklame der kører i Nordisk Film biograferne er meget cool.

Mode fænomener skifter, og noget der har været trendy i et stykke tid, bliver bedaget og kedeligt, når der ikke sker meget nyt. Det er det der er ved at ske med iPhone (det er dog ikke ensbetydende med at iPhone'en bare forsvinder eller bliver ubetydelig, det er platformen og eco-systemet for solidt til!).

Charmen er også gået af Android, pga. at platformen er ved at rive sig selv i stykker i fragmentering og dårlig betalingsintegration i Android Market og vaklende kvalitet.

Det er sgu ret ironisk, at f.eks. de nye mid-end Symbian Belle telefoner har en bedre oplevelse og "smoothness" på rigtig mange områder end de fleste Android enheder i samme prisleje. Mht. især media-afspilning bliver mid-end Android-enhederne ligefrem kørt totalt over af Belle.

0 0
Jonas_a 15-12-2011 23:47:04

- Charmen er også gået af Android, pga. at platformen er ved at rive sig selv i stykker i fragmentering og dårlig betalingsintegration i Android Market og vaklende kvalitet.

Så forstår jeg ikke at hvorfor det er netop Android der har den største vækst og bliver ved med at vokse?!
Typisk haters..
http://www.engadget.com/2011/12/05/comscore-android-continues-to-boom-rim-and-microsoft-decline/

0 0
Henrik 16-12-2011 08:57:07

Ja, Android vokser i markedsandel. Det ved alle. Men det er ikke ensbetydende med, at det har svaghedstegn.

0 0
16-12-2011 10:22:16

Jeg tror du skal passe på med at fokuserer for meget på det tekniske, der er andre stærkere kræfter der har betydning for succes.

En gang var det nyt og smart at have en mobiltelefon, det levede Nokia højt på.

Nu er Apple smart og Google får mere eksponering end noget andet firma og har fået den rebelske smarthed som Nokia havde før.

Hvis du har en god markedsføring kan du sælge det meste, hvis du har den bedste markedsføring så kan du sælge alt og Apple har formentlig verdens bedste afdeling, så dem vil jeg ikke afskrive. Så når Nokia kikker op på det bjerg de skal bestige så skal det tekniske være i orden, men markedsføringen er endnu vigtigere det næste stykke tid, ikke bare i biograferne. De skal nå ud til Katrine og overbevise hende!

Og N9, glem den(selvom det er svært), her begår Nokia efter min mening en fejl, ved ikke at fokusere deres markedsføring alene på L800 og L710 og så glemme alt andet.

0 0
Henrik 16-12-2011 11:33:08

"Jeg tror du skal passe på med at fokuserer for meget på det tekniske, der er andre stærkere kræfter der har betydning for succes."

Ok, så lad mig give et helt konkret eksempel: Af alle de betalings apps vi har udgivet på hhv. Apple, Nokia og Android, er det kun Apple og Nokia vi tjener penge på. Android er tabsgivende ifht. hvad vi bruger af udviklingstid på at håndtere fragmentering. Faktisk kan jeg oplyse, at een af vores "kollegaer" i branchen overvejer at droppe Android helt, og kun fokusere på Apple og Nokia (både Symbian og WP). Det er ikke fantasi, det er fra virkeligheden.

For et år siden var der vist ikke nogen der så det komme.

0 0
16-12-2011 12:48:41

Hvis det bliver et generelt problem så er jeg sikker på google får lavet de nødvendige ændringer.

Nu ved jo ikke præcist hvem eller hvad udvikler for, så din kommentar mangler måske lidt.

Det ændrer ikke ved at markedsføring er mindst lige så vigtigt som teknik. Du kan tjene mere et middelmådig produkt som folk kender end godt produkt folk ikke kender eller forstår

0 0
Henrik 16-12-2011 14:06:05

"Hvis det bliver et generelt problem så er jeg sikker på google får lavet de nødvendige ændringer."

Det har været et problem i 2 år nu, og det er kun mindre forbedringer der er lavet. Google halter stadig laaaaangt bagefter på f.eks. betalingsfronten.

"Nu ved jo ikke præcist hvem eller hvad udvikler for, så din kommentar mangler måske lidt."

Det kan jeg af gode grunde ikke oplyse.

"Det ændrer ikke ved at markedsføring er mindst lige så vigtigt som teknik. Du kan tjene mere et middelmådig produkt som folk kender end godt produkt folk ikke kender eller forstår"

Selvfølgelig.

0 0
Kim 16-12-2011 11:18:15

Apple vil helt sikkert beholde deres position som medie-darlings længe.
Og Android virker jo bestemt som et naturligt valg, når man i forvejen har lagt størstedelen af ens privatliv i hænderne på Google via Gmail, calender osv.

Men kigger vi på de besvarelser der er her i tråden, så har Nokia ret; 75% af teenagerene foretrækker noget andet end Apple og Android. At 4 besvarelser så ikke på nogen som helst planet kan ses som et statistisk grundlag, det er noget andet ;)

Der er helt sikkert en kæmpe markedsføringsopgave i den vestlige verden for Nokia. Men jeg tror lidt man ske se 800'eren som en prøveballon. Ikke på WP som sådan, men alligevel. Den skal generere det feedback, som Nokia skal bruge for at pinpointe svaghederne med platformen i forhold til de kommende "rigtige" modeller.

Og nu må du jo heller ikke glemme, at N9'eren ikke er markedsført på nogle af de store, vigtige markeder. UK, US, Tyskland, Frankrig, Indien og Kina har f.eks. ikke fået den, at nøjagtigt samme grund. For ikke at forvirre (og da slet ikke outshine) Lumia'erne.

0 0
Tommy 16-12-2011 00:25:33

Nu kan jeg af gode grunde ikke svare for Henrik, men min personlig grund til jeg ikke har andriod er lige netop at der er for mange enheder med dårlig ydelse.
Derudover har jeg endnu til gode at se en andriod telefon hvor der er kælet for detaljerne udenpå (andriod er også blevet lidt rodet når man kan se hvordan andre gør det). Widgets var sgu fede nok i starten, men tiden er bare lidt gået fra at man bliver bombardedret med informationer på sådan en lille skærm, hvor jeg hellere vil have et kort overblik, men at det så samtidig er elegant(det samme problem har symbian i øvrigt og ios er også ved at få det).
Dog er personalisering på WP ligeså meget en by i Rusland som det er på ios og der kunne MS godt lære meget af Andriod/symbian

Man kan bare ikke få det hele :)

0 0
16-12-2011 08:30:26

Hvis du vælger en Android så er det jo ikke sådan at der står en russik KGB agent og tving dig til at give 5k for en wingdom Androidbaseret telefon med energiforbrug som får selv den gamle Intel Prescott til at ligne en oplagt mobil processor. Du kan jo bare vælge.

Angående detaljer, så afhænger det af detaljerne. Hvis du snakker visuelle detaljer/design så mener jeg især HTC har nogle flotte telefoner, omend de ligner hinanden for meget. Dog vil jeg medgive at der ikke findes en telefon med Android der slår N9(den slår alle).

Softwaren trænger også til finpudsning og der er problemer. Men det jeg kan lide er friheden, både til at opsætte mine skriveborde hente programmer osv. det får jeg ikke med WP og iOS.

For mig ville den optimale telefon være en på 4"+ tommer som ligner N9, men app-store, 90% af iOS's finpudsning og Androids frihed og widgets. Sjovt nok er N9 nok den der kommer nærmest, men indtil der kommer noget mere konkret med Meego, så venter jeg.

0 0
svenn 15-12-2011 15:00:32

...og jeg er en af dem der med glæde hopper på NL800. Skulle med lidt held få den inden jul.
Og en ny NC7-00 skal heldigvis også erstatte en luset ridset iP3 arbejdstelefon.
Det bliver en god jul.
Og så er jeg endda denne jul fri for at mine 2 modedyr-svigerbørn absolut skal flashe deres iP4 i tide og utide, glassene er nemlig revnet på begge, efter et bette tab ud af lommen...
Faktisk flashes deres iP4 ikke så ofte mere som før, der er nemlig kommet en NN9 ind i den nærmeste familie, og så ser en iP4 lige pludselig lidt outdated ud.
Nokia er tilbage.

0 0
Henrik 15-12-2011 18:47:04

+1 :-D

Må jeg iøvrigt istedet for en C7, anbefale en 701. Det er en nyere version af C7 med dobbelt så meget RAM og en 1 Ghz CPU, samt et forbedret EDoF-kamera.

0 0
svenn 15-12-2011 19:34:29

...@Henrik... tak for anbefalingen. Men "desværre" er den ene en firmatelefon, og der er bestilt en dynge C7, samt en dynge 3720C til de værste telefon-(mis)brugere:-))
Købet af en flok iP3'ere som frynsegode var en katastrofe, de kan slet ikke holde til en udendørshåndværker, der bruger telefonen til at slå søm i med, sådan groft sagt.
Så tilbage til Nokiatelefoner, de kan holde til en hardcorehåndværker, det er fakta.

0 0
Tommy 15-12-2011 14:41:21

Han har ikke helt ret. For rigtig mange køber hvad de andre har - pt er det iphone, men folk der (som jeg) har haft iphone og samtidig ved at der bestemt er interessante alternativer på markedet kan godt gå hen og blive fristet af alternativerne - blandt andet fordi alle har en. Høj som lav, rig som fattig.

Derudover så har ios ikke formået at forny sig og desginet på ios er efterhånden lidt for meget '05 med den "fine"(som fx kun en Jim Lyngvild/Gustav kan sige det) lyseblå farve. Det hænger mig sgu lidt ud af halsen(eller hang, for nu er jeg skiftet til Nokia N9), men vi mennesker er vanedyr og det skal man huske!

0 0
hotpop 21-12-2011 15:21:02

Ja...
Mange køber det fordi andre har det - desværre.

Jeg holder fast i Android, netop fordi så mange jeg kender har Iphone.
Jeg gider da ved gud ikke gå og ligne alle andre...
Så kan man jo ikke drille dem med Iphone længere.... :D

0 0
Kim 15-12-2011 14:49:19

Jeg er stort set enig, men... ;)

Som du selv er inde på, så skifter selv vanedyr. iPhonens store kommende udfordring er, at den ikke er eksklusiv længere. Når både kassedamen i Netto har den, og bedstemor inviterer dig til at "facetalke" så mister den efterhånden charmen for kernebrugerene. Nemlig de hipsters og firstmovers der gjorde iPhonen populær til at starte med.

Det betyder dog langt fra at iPhonens salg eller position er direkte truet. Der er stadigt massere af kassedamer og bedstemødre der mangler en iPhone - og der går gerne nogle år før at de opdager, at moden er skiftet.

0 0
David 16-12-2011 20:04:35

Fint at du køber efter hvad der er på mode Kim, jeg tror mange iPhone brugere køber efter deres behov. Apple fokuserer modsat mange andre på brugervenlighed og services frem for funktionalitet. Det kan godt være Android devices har 4 kerner lang tid før iPhones, og har 4 gange så mange features, men når Apple gør ting, så gør det det let og brugbart, og det er noget der tiltrækker mange.

0 0
Kim 20-12-2011 12:09:56

Jeg køber jo netop ikke efter hvad der er på mode ;)
Og der er jo sådan set ikke nogen modstrid i vores to udsagn - det er det enkelte og lette der gør, at der stadigt er en masse kassedamer og bedstemødre der kommer på iPhone vognen.

Men det er jo netop samtidigt det der gør, at der kan være validitet i Nokias udsagn. For smart-faktoren forsvinder for hver bedstemor der kommer med på vognen.

Lidt ligesom Facebooks opbremsning i størstedelen af den vestlige verden. Jaja, FB har stadigt eksplosiv vækst, men ikke så meget i den vestlige verden længere. Og flere og flere søger andre steder hen, hvor (igen) bedstemor ikke kan følge med i weekendens udskejelser.

På samme måde er det de færreste, der syntes at der er lykken at have den samme telefon, som kassedamen i Netto. Det eksklusive der drev populariteten i starten er væk - det der driver salget nu er primært den der ikke havde råd i starten, og så naturligvis de markeder hvor iPhonen ikke har haft sin storhed endnu.

0 0