Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   iPhone 6 eller 6 Plus - hvilken type er du?

iPhone 6 eller 6 Plus - hvilken type er du?

Fra i morgen kan du forudbestille den nye iPhone, men hvad er i grunden den rigtige størrelse for dig?

Apples ellers så fine og kompakte iPhone får vokseværk. De nye iPhone 6 og 6 Plus vokser gevaldigt, i både bredde og højde, for at rumme større displays.

Læs også: Apple iPhone 6 og 6 Plus slippes løs - her er de

Med det store hop i størrelse, kan det være svært at danne sig et overblik over hvilken model, der vil passe en bedst. Her er nogle fif, til at hitte ud af, hvilken model du skal bestille, inden forsalget går løs i nat.

De kolde facts

iPhone 6 og 6 Plus byder på nye mål, men samtidigt er der nogle subtile forskelle i specifikationer, som du kan se i tabellen nedenunder.

Se også: iPhone 6 og iPhone 6 Plus vs. iPhone 5S

For at gøre det enklere at vælge kan beslutningen deles op i tre hovedetaper: display, størrelse og kamera.

Er du til lommebiograf?

Den mest tydelige forskel ligger i displayet. iPhone 6 har en opløsning på 1334 x750 bredt ud over et 4,7” display. 6 Plus klemmer derimod Fuld HD opløsning i et 5,5” display.

Er du storforbruger af spil, film og TV-serier på mobilen vil det store 6 Plus-lærred utvivlsomt højne din oplevelse. Også hjemmesider og apps vil stå flottere, med skarpere tekst og større fremvisningsareal.

Den større 6 Plus byder desuden på et mere dynamisk indhold, med indhold der tilpasser sig landskabsformat og praktiske genveje som dobbeltprik på hjem-knappen som bringer ikoner og knapper nær toppen til tommeltotten.

Den almindelige iPhone 6 vil dog stadigt byde på et større og klarere billede end forgængeren 5S. Begge modeller får en ny polariserende lag over skærmen som skal fjerne refleksioner og gøre dem tydeligere i dagslys.

Hummer eller Aygo?

Det er ikke sikkert, at Steve Jobs ville have godkendt den store iPhone 6 Plus, hvis han stadigt var i live. Nogle kan måske erindre hans sammenligning af stormobiler med hyper-SUV’en Hummer.

Læs også: Steve Jobs: ”Ingen vil nogensinde købe en stor telefon”

Nu er Hummers mest hjemmevant i mellemøstlige krigszoner, og kan blive for meget af det gode i den danske bytrafik. På samme vis kan iPhone 6 Plus muligvis komme til kort under dagligdagens strabadser.

iPhone 6 Plus vejer omtrent 40 procent mere end 6’eren, og over 50% mere end den forrige 5S’er. Holder man det sammen med de forvoksede mål på 158 x 78 x 7,1 mm, betyder det, at der skal favnes om adskillelige cm ekstra i bredden og i højden.

Det er ikke alle stramme jeans-lommer der vil være enige her. Samtidig bør du overveje din dagligdag, betjener du typisk mobilen med en hånd - med et barn, en taske eller et cykelstyr i den anden, er iPhone 6 Plus ikke for dig.

For at du kan skabe dig et førstehåndsindtryk af stormobilen kan du printe denne pdf-fil ud. Husk at slå skalering fra når du printer, så din udskrift forbliver målfast.

Ønsker du en mere håndgribelig fornemmelse for iPhone 6 og 6 Plus’ fodaftryk, kan du besøge din nærmeste teleforhandler og se på HTC One (2013) og HTC Desire 816. Begge telefoner er de nuværende modeler, der kommer nærmest iPhone 6 målene. Begge iPhones 6 er dog betragteligt tyndere.

Et større format betyder dog også et større batteri. Og her kan iPhone 6 Plus bryste sig af et langt større batteri. De første amerikanske anmeldelser pointerer da også at 6 Plus kan holde sig i live i op til flere dage.

Stabiliserende detalje

Sidste større forskel findes i kameraet. De byder begge på ultra-hurtig fokusering takket være dedikerede ’Focus-pixels’ og har samme gode efterbehandling af motiver.

iPhone 6 Plus har dog et es i ærmet når lys er en mangelvare. En optisk stabilisering holder mobilen i ro, hvilket sikrer skarpere billeder om natten, hvis ellers motivet ikke rører for meget på sig.

Under videooptagelser er stabilisering også et plus. Det sikrer mere flydende og mindre hakkende film end den digitale stabilisering som iPhone 6 besidder.

Stadig i tvivl?

Til sidst skal prisforskellen mellem de to mobiler nævnes. De otte hundrede kroner der adskiller iPhone 6 og iPhone 6 Plus er ikke småpenge derfor kan du vælge at lade pengepungen, eller bankrådgiveren, afgøre hvilken iPhone skal blive din.

Læs også: iPhone 6 og iPhone 6 Plus i Danmark 26. september

Hvad synes du? Hvilken iPhone skal du have?

Tjek priserne på iPhone 6 og iPhone 6 Plus på mobilpriser.dk.



Afstemning

Hvilken iPhone er du til?
Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Christian Jensen 22-09-2014 20:21:25

Efter at have prøvet iOS, Android og Windows Phone holder jeg mig til WP. Synes WP lægger sig fint imellem iOS og Android mht. muligheden for at personliggøre telefonen og leverer imo den bedste brugeroplevelse. Men Apple forstår at lave lækker hardware - det må man give dem.

2 1
Jan Christensen 20-09-2014 16:43:45

5s er stadig en perfekt størrelse.

7 5
TF 19-09-2014 01:54:06

Er pt ret godt tilfreds med 5s men skulle den skiftes blev det 6'eren, plusseren er for stor til min lomme tror jeg :-)

13 9
Dennis Høegh 19-09-2014 09:21:17

Det er sjovt nok det der har holdt flest folk tilbage siden den første Note (5,3"). Man afviser det på en hunch.
Med mindre du har exceptionelt små lommer, kan den sagtens være der :)

10 8
TF 22-09-2014 01:26:32

Vi får at se om jeg tør tage springet når den tid kommer :-)

3 2
Dippe Galant 19-09-2014 01:22:33

Ingen af dem - iOS kan bare ikke det jeg skal bruge det til. Derudover har iPhonen dårligere skærm, dårligere kamera, dårligere batteri og mangler en række features, som jeg forventer mig meget af i Note 4, der ser ud til at blive min næste smartphone, når nu min Note 2 snart skal pensioneres hjemme ved min gamle mor...

14 46
Christoffer_FM 19-09-2014 04:39:22

Okay?

27 7
Dippe Galant 20-09-2014 17:04:26

Jeps, det er min mening. Du stiller åbenbart spørgsmål om noget (med spørgsmålstegnet), men vil ikke rigtig ud med sproget om, hvad det er du stiller spørgsmålstegn ved.

iOS kan ikke det samme som Android og iPhone kan ikke det samme som Note 4. Da jeg har benyttet mig af Note 2 i 2 år nu, ved jeg dette om mit eget behov.

Var der mere, du ikke forstod i første omgang?

5 24
Christoffer_FM 20-09-2014 20:12:39

Ja og den har du 100% ret til at have. Jeg var egentlig bare forvirret, over din tilsyneladende negative indgangsvinkel til iPhone. Folk har forskellige preferencer og din kommentar virkede bare unødvendigt negativ i mine øjne. Når artiklen handler om valget af mellem de to nye iPhone's, hvorfor er den kommentar så overhovedet relevant? Hvis folk vil købe en Note 4, så køber de nok den og det har de igen 100% ret til at gøre. Men det er ikke alle der går op i specifikationer og synes Android er det mest fantastiske og det er heller ikke alle der synes iPhone og iOS er det mest fantastiske.
Jeg synes personligt at så længe ydeevnen er god, så er specifikationerne totalt ligegyldige. Men det er også bare min holdning, du har ret til din.
Men det kan sagtens være at jeg læste noget forkert i din kommentar?

22 2
Dippe Galant 20-09-2014 21:18:23

Christoffer, kig lige afstemningen igennem en gang til. Her er "ingen af delene" en mulighed. Jeg valgte så at uddybe hvorfor og det TOLKER du som "unødvendigt negativt".

Jeg fortæller at iOS og iPhone ikke kan det, jeg skal bruge det til. Det er da ikke "unødvendigt negativt", men netop nødvendigt kritisk, idet jeg er blevet bedt - af denne artikel - at give min holdning til kende.

Desværre læser rigtigt mange iOS-brugere en hel masse ting IND i andre folks kommentarer, der bare ikke er der. Jeg påpeger ikke at den nye iPhone har en dårligere skærm, at den har et dårligere batteri, at den har dårligere specs, at den har et dårligere kamera og at den har dårligere benchmarksscores. Jeg fortæller blot at den ikke kan det jeg skal bruge den til.

Og det er vel nogenlunde så lidt "negativ" som man kan blive, når nu man rent faktisk bliver bedt om at give sit besyv med?

Jeg har allerede forklaret at Android og Note 4 kan nogle ting som iPhone ikke kan. Derfor vælger jeg "ingen af delene" i afstemningen og uddybber mig her i kommentarsektionen. Hvorfor har du så tydeligt en "unødvendig negativ" attitude overfor det?

1 22
Christoffer_FM 20-09-2014 22:26:49

Det har du ret i og som jeg skriver har du ret til din mening. Jeg opfattede nok bare det du skrev, anderledes end det var ment og det er min fejl.
Det kan jeg ikke udtale mig om, på andres vegne, men påpeger du ikke netop dele af det, i din første kommentar? Eller er det mig der læser det forkert?
Jeg vil ikke mene jeg har en negativ attitude. Jeg undskylder for misforståelsen.

15 0
Dippe Galant 21-09-2014 01:21:06

Hahaha, ja, der faldt lige en halv sætning ud. Det skulle lyde således: "Jeg påpeger ikke at den nye iPhone har en dårligere skærm, at den har et dårligere batteri, at den har dårligere specs, at den har et dårligere kamera og at den har dårligere benchmarksscores end alle andre mobiler. Jeg fortæller blot at den ikke kan det jeg skal bruge den til."

1 15
Juthom 25-09-2014 02:14:15

Jeg er sgu lidt nysgerrig, hvad bruger du din telefon til som iOS ikke kan? Har du selv oplevet at iPhone føles dårligere på alle de punkter du nævner? Har du stået med en Note og iPhone og sammenlignet dem på egen hånd? Jeg medgiver at diverse specs på papiret er dårligere på iPhone 6 og skærmen er overlegen på Note 4, men udover det, er der mht. performance ingen nævneværdig forskel efter min mening.

1 0
Dippe Galant 25-09-2014 12:01:20

Ja, selvfølgelig har jeg da stået med både iPhone i hånden og med Noten i hånden og sammenlignet dem. Ikke de seneste udgaver, da de ikke er kommet til Danmark endnu, men med både Note 2 og Note 3, men jeg kan jo godt læse mig frem til at der ikke rigtig sker den helt store revolution mht. funktionaliteten.

Jeg bruger min Note til både arbejde, fritid og privatliv. I arbejdslivet kan iPhone slet ikke følge med, idet den ikke kan lave præsentationer og detail-relevant materiale lige så let som Noten kan. Der er simpelthen en verden til forskel på hvor let det er at lave den slags på de to modeller. I fritiden - her taler jeg om foreninger og des lignende - har iPhonen det samme problem. De ting, der er uhyggeligt let at lave på Noten, er meget besværlige at lave på iPhonen, hvis ikke ligefrem umulige.

Og endelig så er der privatlivet, hvor jeg konstant benytter mig af NFC og den dejlige store skærm, hvor iPhonen heller ikke kan følge med. Dertil kommer at man bliver nødt til at benytte sig af den virus der er i iPhone/iOS-regi, hvis man vil benytte sig af sit eget musik- og videokatalog, nemlig den virus der hedder iTunes. Jeg kalder den en virus, fordi den - den ene gang jeg har haft den installeret - simpelthen overtog alle mine musik- og videofiler og omdøbte disse i forhold til hvad den "mente" de skulle hedde. Det er ret problematisk, når man har ca. 450 gb musikfiler liggende.

Dertil kommer at en iPhone aldrig vil kunne holde batteri til mere end start eftermiddag med den brug jeg har. Her kan jeg hurtigt og let skifte batteri på Noten, der dog som regel holder til aftenstid. Performancewise så betyder det faktisk også noget for den daglige levetid, idet en stærkere mobil simpelthen ikke bruger så mange systemressourcer og heller ikke lige så meget strøm som iPhonen skal for at følge med. Ydermere har iPhonen ikke udskifteligt lager, så når jeg eks. er ude at rejse - hvilket jeg er tit - så er jeg låst til indholdet på en iPhone (max. 128 gb), mens jeg kan have utallige billige SD-kort med til min Note 2. Mht. customizability, så duer iOS og iPhone ikke til widgets (jeg ved godt at de nu har nogle små og ubrugelige ting, men det er ikke godt nok) og jeg kan personliggøre min Note meget mere end jeg kan med en iPhone. Det betyder at min Note kan se helt anderledes ud i forhold til arbejde og privatlivet. Så er der sådan noget som udskiftelige tastaturer, Tasker, LinkBubble, sikkerhedsapps (jeps, det er nødvendigt, når man er selvstændig) og Firefox, hvor iOS godt nok er på vej i bedring, men hvor der stadigvæk er alt for store huller.

Så iPhonen og iOS duer ikke til mig. Det er ganske simpelt dårligere på disse punkter og det er ikke bare fordi den "føles" dårligere. Den ER dårligere. Men ikke dårligere end alle andre mobiler. Bare dårligere end Note og det på samtlige af disse punkter.

0 1
Juthom 25-09-2014 21:43:23

Modtaget - super spændende at læse dit svar, cool, som man siger :)

Kan godt se Note passer dig bedst på mange områder. Udskiftning af batteri og andet hardware samt hukommelseskort er selvfølgelig en kæmpe fordel og helt umuligt på iPhone.

Og er helt enig i at det er nemmere at skrive, lave grafiske præsentationer og lignende på en Note / stor skærm. iPhone og mange andre telefoner kan dog godt klare opgaverne. Nogen finder det måske besværligt, andre nemt.

Flere af mine kørende kollegaer bruger næsten udelukkende iPhone. De kan så oplade i bilen mellem opgaverne. De er sælgere og teknikere, så det er ikke grafisk materiale de roder med, men laver tilbud, drift meddelelser mv. i excel/cms via OneDrive app'en og Safari.

Vi er primært i DK og benytter skyen, så de fleste iPhones her er 16 eller 32 GB og det holder for de fleste..
Brugerne fylder dog telefonerne med private fotos osv. så plads til hukommelse ville være smart.

Helt enig mht. iTunes, det er knap så intuitivt, men her kan man benytte et af de mange alternativer som tilbyder alm. fil overførsel.

Sikkerhedsapps? Hvilke og til hvad? :)
Hvad kan Firefox som browser og hvilke huller er der i den på iOS? Jeg har ikke selv prøvet den.

LinkBubble er jeg meget imponeret af ligesom med multi window. Fantastiske features.

0 0
Dippe Galant 26-09-2014 00:39:42

Firefox er ikke på iOS - platformen. Mozilla kan ikke få det til at virke og når man i forvejen benytter den browser alle steder og har den integreret på alle planer, så er det lidt af en dealbreaker. Så "hullet" er at den ikke findes til iOS.

Sikkerhedsmæssigt bliver man nødt til at beskytte sig, så både 360 og Avast er helt essentielt. Det nytter ikke noget at der begynder at komme malware ind i systemet, når man bl.a. skal holde styr på folks oplysninger i forbindelse med oprettelse af salg osv...

Roamingafgifter i forbindelse med streaming og downloads i udlandet er sindssyge, så derfor har jeg brug for SD-kort til underholdning undervejs. Det betyder også at jeg kan have det hele med, på relativt lidt fysisk plads og det er rigtig dejligt.

Den store skærm er dejlig i dagligdagen, når man transporterer sig rundt. Det er bare federe at spille, se film, se YouTube og så videre på en større skærm og med den nye skærm bliver det for alvor godt, idet det skulle være den bedste skærm på markedet. Det glæder jeg mig rigtig meget til.

Men det er meget sigende, at jeg faktisk - efter 2 år med Note 2 og rigtig mange daglige timers brug - ikke har "behov" for en ny smartphone, men mere bare gerne vil have den nye Note 4, fordi den lige er det bedre. Det fortæller mig at jeg har ramt helt rigtigt med Note 2...

0 0
Henols 18-09-2014 20:32:17

Ingen af dem. Er klart til WP

16 15
Christian 18-09-2014 17:20:00

Jeg har lige i dag, stået med et bagcover til både 6 og 6 plus i en tdc butik, og holdt dem op mod en Samsung note 3. Og hold nu op hvor virker 6 plus til at blive en laaaaaang telefon. Skulle jeg have en iphone, vil det derfor være 6'eren da størrelsen på den virker fin :)

10 1
PurpleboyDK 18-09-2014 16:52:38

Helt klart iPhone 5S pga. størrelsen. Men 6 Plus købes pga. bedre batteri, OIS og Full HD

1 3
Peter Lyck 18-09-2014 16:36:30

Ingen af dem...

Men hvis jeg skulle vælge så ville det blive 6 plus, prisforskellen kan godt retfærdiggøre 'plusserne'.

4 6
18-09-2014 15:42:18

iPhone 6, fordi jeg foretrækker at transportere min telefon i højre bukselomme.

6 3
Martin Løvendahl 18-09-2014 15:08:43

iPhone 6 Plus, fordi det bliver for småt med min 5s.

9 2